Prosjekt ”Glad og trygg på vei til Staupshaugen”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om sikkerhet og brann.
Advertisements

Elever og sosiale medier
7.8.3 Elektronisk tilleggsmerking
4 Bruk øynene riktig.
Fysisk tilgjengelighet under arrangementer i Trondheim sentrum
Klargjøring og tilpassing av utstyret
Forflytningskunnskap for helsepersonell
SAMØVELSE opptreden skadested
Råd til barn og foreldre
Brannforebyggende tiltak
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Om sikkerhet og brann.
Leir-genial trosopplæring
Litterære virkemidler
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
Sommervikar i Blend.
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
INNSTILLING AV STOL OG BORD
Kartlegging av tilgjengelighet I Bydel Stovner
Lynkursdagene 2011 Webdrive Tilgang til UiO-disker utenfor UiO-nettet Mads Lomholt usit/sas/lipk.
”Obligasjonssaken” – orientering til formannskapet
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Hva heter delene og hva gjør de?
Medisinsk Teknisk Forenings landsmøte 2008
POLICYDOKUMENT – TRAFIKKSIKKERHET
Dine penger= din fremtid
44 Hector om skikk og bruk I Norge
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Produktinformasjon om Ergogrip
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hvordan måle fremgang? Utvikling av tilgjengelighetsindikatorer for kollektivreiser under handlingsprogrammet for BRA Inger Marie Lid, Sosial- og helsedirektoratet,
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper
Morten Hagen Forretningsfører OTAF
3 Jeg og mitt.
”Tremånederskontroll” UNN, 27. og 28. sept Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Ventetiden er lang ved mange hørselssentraler.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at dere skal kunne:
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Behandlingshjelpemidler - opplæring
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
NYHETSBREV nr. 3 FRA HMS-AVDELINGEN-BEDRIFTSHELSETJENESTEN JULI 2011 Til våre kunder i private barnehager. Innhold: Hera-kurs Dialogmøter Nærværsarbeid.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
My Samien Sijte Tore Sætre Arbeidskrav ved HiOA, ZARK 1, 2012 vår.
Å tenke på ved kjøp av MC utstyr
SKOLESKYSS Vestviken Kollektivtrafikk AS (VKT) er Vestfold og Telemark fylkeskommuners innkjøps- og saksbehandlingsorgan for kollektivtrafikk og skoleskyss.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Litterære virkemidler
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Oppgave 2 Digitale Rettigheter slik de fremstår teknologisk, i forhold til hvilke rettigheter man som forbruker tradisjonelt har hatt.
PREPOSISJONER.
Skal du låne penger? Kanskje du burde vurdere et forbrukslån..
Befaring – Ytre Vikna Vindmøllepark 19. oktober
Trafikksikkerhet Årets tema fra trygge rammer Kvalitetsklubb/Niva1/Samfunns--og-verdiarbeid/Trygge-rammer/
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Anskaffelse av spesialbiltransport innen TT-tjenesten Informasjonsmøte for leverandører,
Overskrift her Tekst, figur, bilder etc.. Fylkeskommunens ansvar Tannhelsetjenesten Hjelpemiddelsentraler Videregående skoler.
OVERSIKT OVER BUSSER ROGALAND - TRAVEL Mercedes E Klasse
Trygge Rammer Kvalitetsklubb
Billån Uten Sikkerhet
Bilbelte Læringsmål: Naturfag
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt ”Glad og trygg på vei til Staupshaugen”

Aktører: Terje Weie, Sigbjørn Augdal og Birgit Sund Henriksen Forventet resultat av prosjektarbeidet: Instruks for sikker og lovlig festing av manuelle og elektriske rullestoler med passasjerer i bussene på Staupshaugen.

Bakgrunn Usikkerhet omkring hvilke krav loven stiller til sikring av rullestoler i bil. Er sikkerhetsutstyret vårt godt nok? Hvilke konsekvenser får det for sjåførene våre hvis uhellet er ute og noen blir skadet?

Mål Så god sikkerhet som mulig for personer i rullestol. Innskjerping av praksis tilpasset lov og forskrift.

Arbeidsoppgaver Finne lovverk og forskrifter Oversikt over ulike festeanordninger i buss; kontakt med leverandører. Samtaler med biltilsynet Samtaler med NAV hjelpemiddelsentralen Diskusjoner i prosjektgruppen og med andre sjåfører på huset rundt problemstillingene Lage instruks for å ha liggende i bussene

Instruks for sikring av personer i rullestol i Staupshaugens minibusser Gjør deg kjent med sikkerhetsutstyret i bussen. Skaff deg informasjon hvis det er noe du lurer på. Sikring av rullestolen Rullestolen skal festes med stropper i alle 4 hjørner av rullestolens ramme (eller ved merkede festepunkter). Stroppene festes uten slakke med 4 eller 3 festepunkter i gulvet. Sikring av person i rullestolen Personen skal i tillegg sikres med tre-punktsbelte eller magebelte festet i gulvet bak rullestolen. Sikring av ekstra hjelpeutstyr Ekstra hjelpeutstyr skal plasseres og festes på betryggende måte under transport. Forslag: Permobiler festes fra alle 4 hjørner og ned i gulvet i 3 eller 4 festepunkter uten slakke. Tyngre ting som permobiler etc. plasseres lengst mulig fram, mot seteryggen i seterekken foran. Tomme rullestoler, rullatorer, gåstativ etc. festes også stramt til gulvet Kilde: Kjøretøysforskriften §§ 5.1 og 10.4

Instruks for sikring av person i rullestol i Staupshaugens minibusser

Gjør deg kjent med sikkerhetsutstyret i bussen Gjør deg kjent med sikkerhetsutstyret i bussen. Skaff deg informasjon hvis det er noe du lurer på.

Sikring av rullestolen Rullestolen skal festes med stropper i alle 4 hjørner av rullestolens ramme (eller ved merkede festepunkter). Stroppene festes uten slakke med 4 eller 3 festepunkter i gulvet.

Sikring av person i rullestolen Personen skal i tillegg sikres med tre-punktsbelte eller magebelte festet i gulvet bak rullestolen.

Sikring av ekstra hjelpeutstyr Ekstra hjelpeutstyr skal plasseres og festes på betryggende måte under transport. Forslag: Permobiler festes fra alle 4 hjørner og ned i gulvet i 3 eller 4 festepunkter uten slakke. Tyngre ting som permobiler etc. plasseres lengst mulig fram, mot seteryggen i seterekken foran. Tomme rullestoler, rullatorer, gåstativ etc. festes også stramt til gulvet

Utfordringer Plassmangel Det er en stor utfordring for våre sjåfører å få festet rullestolene forskriftsmessig i bussene fordi det er så trangt mellom setene og foran og bak rullestolene. Hvordan får du festet en rullestol i gulvet foran når det står en annen rullestol der fra før? Ulike festeanordninger Det er tre ulike festesystemer for rullestoler i bussene våre på Staupshaugen. Det kan være en utfordring å ha oversikten over disse. Prosjektgruppa mener det bør være et mål å satse på et felles system i bussene etter hvert. Dilemma Rullestolene som brukes til transport av funksjonshemmede er ofte ikke sterke nok til å tåle en kollisjon. Derfor anbefaler vi fortrinnsvis at rullestolbrukere som er i stand til å sitte i vanlig bilsete flyttes over ved transport. Erfaringer tilsier at sikringsutstyret sikrer personen i rullestol ved frontkollisjon, men rullestolene er oftest ikke solide nok til å tåle rekylkraften av personen. Sentrale instanser burde ta tak i dette dilemma og lage stoler som er solide nok til å tåle samme påkjenninger som et vanlig bilsete ved kollisjon Oppfordring Personer som forbereder kjøp av nye rullestoler til brukere (boligpersonale, sykehjemspersonale, fysioterapeuter og ergoterapeuter) oppfordres til å prioritere rullestoler som er ISO-godkjent for transportering i bil.

Oppfølging av prosjektet videre Finpuss av instruksen Kvalitetssikring Sjåfør har ansvar for at sikkerhetsutstyret blir brukt på forskriftsmessig måte. Busseier har ansvar for at sikringsutstyr er i forskriftsmessig stand. ”En fast person” har ansvar for at alt sikkerhetsutstyr er i bussen og for å rapportere til leder om mangler. Han skal gå over utstyret og sjekke at det er i orden en gang i måneden. Skinnene skal rengjøres og støvsuges en gang i måneden. Merking Vi merker festepunktene for to rullestoler i gulvet til alle bussene. Vi merker naturlige festepunkter på de rullestolene vi vanligvis frakter med tape hvis de ikke har merkede festepunkter fra fabrikken. Opplæring Med utgangspunkt i prosjektets målsetting og kjøretøyforskriftene vil vi framover jobbe videre med: Vi bruker tid til informasjon og opplæring av sjåfører og resten av personalet på et personalmøte. Personer som bruker å låne bussene til kjøring av rullestolbrukere inviteres også.