Teknologi og samfunn 1 Fartsmodell for næringslivets transporter av Prosjektleder Dr Trude Tørset.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lunchmøte, Statens hus 26. April Robert Olsen, NVDB og Geodata
Advertisements

Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Energi- og klimagassregnskap Vestregionen
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
SINTEF forum IKT i transport/logistikk - hvorfor
Delprosjektleder for Dp 5 Håndtering av flom og vann på avveie
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
FoU-strategi Hensikten med strategien er bl.a. •å gi bedre overordnet styring •målrette FoU-arbeidet mot formål og fokusområder •utnytte gode.
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
Oppsummering og diskusjon
GPS og logistikk GPS og førerstøtte
Spørsmål fra Ragnhild Røed, AP: 1.Om skoleveier; sikkerhet og brøyting 2.Om vinterdrift i sentrum.
Hvordan kan kommunene gripe an arbeidet med klima?
Grønn bydistribusjon i Oslo
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Hans Richardsen, Statens vegvesen
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Jenslo/ /1 Norsk Asfaltforening - formål Foreningens formål er å virke for asfaltteknisk utvikling gjennom: 1.Å fremme undersøkelse og forskning.
Fylkes- og kommunale veger
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Smartere vegtrafikk med ITS Etatsprogram
Utfordringer med forskningsdata i nasjonal forskningsinfrastruktur
Sammen er vi sterke! MTF Landsmøte Tromsø 27. mai 2009
Vår tilnærming til å bedre samarbeidet med Statens vegvesen Trond Bølviken Direktør Forretningsutvikling 2. april 2008.
Klassifisering av vegnettet ut fra risikoen for saltskader på vannmiljøet Kjersti Wike (Statens vegvesen) Paul Andreas Aakerøy (Bioforsk) Stein Turtumøygard.
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Nasjonal VegDataBank GeoNordland
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Sektorutvalg Levekår 3. juni 2008 Historie Utfordring nr. 1 – prisstigning SSB indeksen ”Drift og vedlikehold av veier i alt” Prisstigning på gjennomsnittlig.
Møte for samkjøringsambassadører 12. september 2012.
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
VegReg og NVDBReg ver – 7. juni, Tromsø
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Page Cooperative and multidisciplinary Departements and Research areas 1.
Vi skal bygge videre på det vi har!
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Teknologi for et bedre samfunn Norvegkonferansen Senior rådgiver Trond Foss SINTEF Transportforskning Rolle- og ansvarsmodell for bompengeinnkreving.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Utredninger og planfase
Frihøydemålesystem 1.System for å måle frihøyde i tunneler, under broer, rasoverbygg etc. 2.En kontinuerlig måling gir bedre data for å planlegge fresing.
Transport og miljø: Utfordringer og løsninger Samferdselsseminar 17
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Godstransport i byområder Nøkkeltall, trender og tiltak Godstransportseminar, Helsfyr Tirsdag 12. april 2005 av Olav Eidhammer.
Bygg og miljø DynamIT Dynamiske informasjonstjenester for transportsektoren Gardermoen, 29.april 2003 Ragnhild Wahl.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Forsøk med salting Faktabok om salting og Ph.D-studium Kai Rune Lysbakken Statens vegvesen, Vegdirektoratet Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet.
Bruk av salt i vinterdrifta Bruk av salt i vinterdrifta november 2015 Dagens praksis og erfaring med ny vinterdriftsstandard Hågen Ven Statens vegvesen.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
BÆREKRAFTIG MOBILITET I OSLO BYMILJØETATEN DIALOGKONFERANSE RUTER
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Riksvegutredningen Pressekonferanse 16/03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen Foto: Knut Opeide.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Kunderelasjoner v/Olav Slaatsveen Norges Lastebileier-Forbund Skal se på hvordan vi som kunde/bruker opplever trafikksystemet i Norge.
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
GIS – samarbeidet Demo av veiprosjektering i Gemini Terreng
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Teknologi og samfunn 1 Fartsmodell for næringslivets transporter av Prosjektleder Dr Trude Tørset

Teknologi og samfunn 2 Fartsmodell  Prosjektpartnere

Teknologi og samfunn 3 Fartsmodell  Målet for prosjektet ...å utvikle en fartsmodell for beregning av realistiske reisetider for bruk i digitale vegnett for flåtestyring og ruteplanlegging samt i kartbaserte navigasjonssystemer for transportmarkedet  Utenom byområder  Ikke sanntidsdata

Teknologi og samfunn 4 Fartsmodell  Hva påvirker farten?

Teknologi og samfunn 5  Faktorer  Vegen  Vegbanen  Dekketype  Fartsgrense  Skilting  Vegvedlikehold  Salting  Strøing  Vegbredde  Midtrekkverk  Sidehinder  Bomavgifter  Stengning  Tunnel  Dimensjoner  Regelverk om farlig last  Føret  Nedbør  Temperatur  Brøytefrekvens  Mørke  Kjøretøyet  Fører  Last  Motor  Vare

Teknologi og samfunn 6 Fartsmodell

Teknologi og samfunn 7 Fartsmodell  Type resultat:  Fart med tørr bar veg uten trafikk  Fart med trafikk  Fart med klima  Fart med kjøretøy

Teknologi og samfunn 8 Fartsmodell  Hvem har nytte av Fartsmodellen?  Flåtestyring  Mer effektiv utnyttelse av vognparken  Sikrere leveranser  Lettere arbeidsforhold for sjåførene  Tåler bedre ukjente sjåfører

Teknologi og samfunn 9 Fartsmodell  Hvem har nytte av Fartsmodellen?  Ruteplanlegging  Mer informasjon  Nyere grunnlagsdata  Utnyttelse av data

Teknologi og samfunn 10 Fartsmodell  Hvem har nytte av Fartsmodellen?  Samfunnet  Unngår biler på smale fjellveier  Unngår tungtransport i boliggater, ved skoler og andre sårbare områder  Sikrere transport  Mer punktlig transport  Mindre utslipp pga jevnere fart  Bedre planlegging av infrastruktur  Bedre evaluering av planer

Teknologi og samfunn 11 Fartsmodell  Hvem har nytte av Fartsmodellen?  Statens vegvesen  Planlegging av drift og vedlikehold (strøing, salting)  Dataleverandør  Persontransportmodeller og godsmodeller  EFFEKT  Tollpost  Spesielt for ”uvante” situasjoner og personer  Bedre NKA gir riktigere prioritering fra det offentlige  MapSolutions  Bedre prediksjoner

Teknologi og samfunn 12 Fartsmodell  Tidsplan framover Behovsanalyse Systemering Datainnsamling Modellering Testing Modellering -pilot

Teknologi og samfunn 13 Fartsmodell  Tilgjengelighet  Fartsmodellen blir fritt tilgjengelig

Teknologi og samfunn 14 Fartsmodell  Tilgrensende prosjekt SINTEF er engasjert i  ROSATTE  EU prosjekt med sikte på å inkludere riktig infrastrukturinformasjon i kartsystem som brukes av førerstøttesystemer  Starter med Fartsdata  Grønn Godstransport  Felles datainnsamling av bil, fører, vekt, vegforhold + utslipp