FJELLTURISMEKONFERANSEN 2010 RJUKAN 24. – 26. OKTOBER Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programet, 2004-2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Clarion Hotell Admiral By vandring •Møter opp på turistkontoret •Får heftene der all nødvendig innformasjon står.
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
STORE ER DE OG UTE STÅR DE En undersøkelse om oppbevaring av store løse gjenstander ved SIKA-museene.
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Norske museers omdømme
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Forskningsbasert reiselivsutvikling
Hva kan bankene og ungdommen lære av forskningen? Ellen Katrine Nyhus Universitetet i Agder Finansnæringens dag 27.Mars, 2012: Ungdom og økonomi.
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
Hva betyr Festspillene for Harstad?
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Næringslivets bistandskonferanse 2010, Oslo 10. febr. ”Megastore investeringers betydning for økonomisk og sosial utvikling – eksempel Angola” V/ Jon Vea,
Sørlandet kunnskapspark
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Merkevareundersøkelse Stavanger-regionen
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling folkestyre – kompetanse - samarbeid Tine Sundtoft fylkesrådmann Fylkesordførernes sommermøte 8. august.
Siv.agr. Dag Åsmund Bilstad1 Evaluering – en oppsummering Tilbakemelding fra en del av mottakerne av næringsfondmidler fra Nore og Uvdal kommune
FJELLTURISMEKONFERANSEN 2010 RJUKAN 24. – 26. OKTOBER Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programet,
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Agderrådet - Felles mål for Sørlandet
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
:02 Evaluering Juleevangeliet, Barnas katedral desember Response Log.
Forskningsutvalget 8. mars KKPs eiere –Agder Energi –Telenor –Sørlandets Teknologisenter –Stiftelsen Agderforskning –Vest Agder Fylkeskommune –Kristiansand.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
Undersøkelse om svømmedyktighet 2003
Månedsbrev fra Blåklokka
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
Kristiansand – Byen som drivkraft
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
Bruk og brukere i Reinheimen Sommeren …ikke alltid like lett å velge forvaltningstiltak.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
KLIKK SAMLIV Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
KLIKK FRILUFT Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Januar 2009.
KLIKK REISE Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
Barnevern – store satsinger, udekkede behov Helge Eide, KS Agder høstkonferanse
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
100 lure ord å lære.
Kommunenes arbeid med likestilling Resultater fra kartlegging.
Velkommen! Omstillingskonferansen 2014 Scandic Helsfyr, Oslo 22. og 23. oktober.
Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur?
Title. Tall og fakta Barnefamilier fra Norge på cruise.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fagpolitisk konferanse for ergoterapeuter i Aust- og Vest-Agder ”Helsefremmende hjemmebesøk” – den gode samtalen Berit Westbye.
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Hvorfor er folkehelsearbeid en viktig del av samhandlingsreformen? - Storfjordkonferansen 12. september 2012, Bjarne Håkon Hanssen.
HVORDAN TA VARE PÅ KUNDENE VRI bedriftsprosjekt Simenstad Gård.
1 Agderforskning AS En presentasjon Samling for kompetansemeglere – Kristiansand 30.mai Torunn Lauvdal.
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
program Klimakurs Agder
Samarbeid som løfter alle
Utskrift av presentasjonen:

FJELLTURISMEKONFERANSEN 2010 RJUKAN 24. – 26. OKTOBER Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programet,

FJELLTURISMEKONFERANSEN 2010 RJUKAN 24. – 26. OKTOBER Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programet,

Ringvirkning av festivaler - Historier fra Sørlandet

Profesjonalisering av kulturnæringen 1. Hvordan utviklefestivaler fra enkeltarrangement til helårsdrift? 2. Hvordan lokalt næringsliv forholder seg til og tar i bruk festivaler?

Norway Rock(s)!

Ringvirkningsanalysen Hva – Kartlegging\ analyse Hvorfor – Dokumentasjon – Kunnskap Hvordan – Spørreskjema (1400) – Bedriftsintervjuer – Regnskap

11:00 am – Norway Rock…

Demografi HoveCS Alder20 ÷30+ (75%)Bred alderssegment KjønnMest kvinner Sted50% Øst 7% lokal 10% Agder 19% Øst 54% lokal 22% Agder Hove: trekker fra Øst NGP/ CS: mest lokalt (Agder) ReiseBil, buss og tog Bil, buss og båt De fleste reiser med buss BoFestival Camp HjemmeDe fleste bor privat, men Hove

Festivalpraksis – hvor ofte går man på festival i Arendal? HoveCanal StreetKommentar Førstegangs Besøkende Over 60% besøkte Hove for første gang 20% går alltid mens 45% har vært på 2-4 festivaler Stort potensial men sårbart Kommer igjen47% ja 50% vet ikke 80% jaLojalitet dyrkes Anbefaler festivalen Over 90%Over 95%Positiv PR for festivalene men også for Arendal.

Potensial og sårbarhet HOVE – Av alle førstegangsbesøkende sier halvparten at de kommer tilbake (de andre vet ikke) – Andregangsbesøkende sier det samme – Tredjegangsbesøkende sier 70% at de kommer tilbake CS – Av alle førstegangsbesøkende sier halvparten at de kommer tilbake (halvparten vet ikke) – Av de som går ofte eller alltid sier nesten 90% at de kommer tilbake

Potensial for Arendal Hove – 50% av førstegangsbesøkende sier Arendal blir mer attraktivt – 45% av førstegangsbesøkende sier de har blitt mer kjent med Arendal CS – 60% av førstegangsbesøkende sier Arendal blir mer attraktivt (ferie og bo) – 40% av førstegangsbesøkende sier de har blitt bedre kjent med Arendal, dette avtar jo oftere de går på festival

Hvorfor går man på festival i Arendal? HoveCS Musikk90% for musikken75% for musikken Musikk er hovedattraksjon Sosialt90% med venner83% med venner Det sosiale (nye og gamle venner) er viktig Ferie70% ja 50% jaMange som er på festival i ferien sin I Arendal spesielt for festivalen 80% ja23% ja 49% nei Hove har en viktig og sterk tiltrekningskraft for Arendal

Vurderinger av festivalen HoveCS Program\ artist 75% bra84% braHøy kvalitet Omgivelser90% bra Gode forutsetninger Stemning94% bra82% bra PrisDårlig (44%) 10% dårligDe eldre er mer likegyldige Transport40% bra50% bra, 3% dårlig Mye egen bil eller lokale

Vurdering av Arendal HoveCS Fint feriested?84% enig Fint bosted?61% enig84% enig- På besøk kun for festivalen? 73% enig26% enigDe fleste er allerede i Arendal på CS Festivalen viktig for Arendal? 87% enig90% enig Kultur viktig?80% enig86% enigViktig med kultur! Arendal er identifisert med festivalene….. Festivalgåere – generelt kulturintresserte

Effekt for Arendal HoveCS Bedre kjent44% enig28% enig Mer attraktivt 57% enig67% enig Mer positiv56% enig59% enig Hove •Førstegangsbesøkende sier Hove er viktig for Arendal (80%)

Økonomiske ringvirkninger - Festival budsjett Anslått pengebruk Pr. deltakerLokalt næringsliv* Hove50 mill110 mill mill NGP10 mill50 mill? mill? CS10 mill20 mill mill Total70 mill180 mill ()35 mill ()

Figure 1. Canal Street attenders spent on average 1600NOK like this. Figure 2. Total economy of Canal Street.

Bevisstgjøring og styringsverktøy • Hove tiltrekker mye nytt og ungt publikum som blir kjent med festivalen men også Arendal og Sørlandet. • Positiv PR for festivalene men også for Arendal – de fleste ville anbefalt festivalene til andre. • Arendal defineres gjennom festivalene – og festivalene blir sett på som viktige for Arendal. • Investering i fremtiden – de fleste svarer at kultur er viktig å ha der man bor. Festivalene er med å gjør Arendal et mer attraktivt sted å bo.

Hovedutfordringer som skal realiseres gjennom USUS 1)Å styrke konkurransekraften gjennom samhandling om gjestestrømmene. Forbrukeren blir mer kresen, og områder som kan tilby pakker av opplevelser – hvor det leveres i ”alle ledd” – har avgjørende betydning for konkurranseevne. 2)Å forsterke samhandlingsplattform av utradisjonelle partnerskap. 3)Å vinne en strategisk posisjon i et nasjonalt og globalt voksende og krevende turistmarked, gjennom å utvikle med gjesten som utgangs- og omdreiningspunkt USUS : use, experience, skill, advantage, profit

OPPLEVELSER GJENKJØP ANBEFALE MINNER DRØMMER Under besøket Etter besøketFør besøket GJESTEHÅNDTERIN G SYSTEM

Dyreparken Utvikling AS v/ Reidar Fuglestad Color Line AS v/ Odd Grønberg Destinasjon Hovden AS v/ Eigil Rian Sørlandsbadet AS v/ Atle Homme Gjestestrømmer Visitsorlandet AS v/ Heidi Sørvig Scopos AS v/ Harald Gundersen Utsikten Kunstsenter v/ Torill Haugen Distributører Innhold Infrastruktur FoU Agderforskning AS v/ Emma Lind Universitetet i Agder v/ Stine Rye Bårdsen BI Kristiansand v/ Tor Geir Kvinen Arena Usus med førende aktører Canal Street AS v/ Mats Aronsen Kilden v/ Bentein Baardsen Sirdal Huskyfarm v/ Odd Kvinen Farsund Resort AS v/ Geir Erik Tønnesen Clarion Hotel Ernst AS v/ Øyvind Eikaas Thon Hotel Arendal AS v/ Erik Jacobsen Røyland Gård v/ Marit og Frank Sagstuen Bjåen Fjellstove v/Ragnhild Bjåen NHO Agder v/ Siri Mathiesen Aust-Agder Fylkeskommune v/ Kirsten Borge Vest-Agder Fylkeskommune v/ Tine Sundtoft Sørlandet kunnskapspark AS v/ Tor Åge Fjukstad Utvikling

FJELLTURISMEKONFERANSEN 2010 RJUKAN 24. – 26. OKTOBER Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programet,