Fra papir til digitalt pensum

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Advertisements

Nedlasting av apper på Apple
Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
NLB Studielitteratur 16. oktober Lik tilgang for alle! Tilbudet fra NLB Hva kjennetegner et godt samarbeid mellom student, lærested og NLB Fremtidens.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Distribusjon og digitalt innhold NLB fremtidige distribusjonsmodell.
FRA P BOK TIL E BOK Kjetil Idås Horten Videregående Skole.
Utfordringer for bibliotekene i det 21.århundre – presentasjon av BS Weblån Lillestrøm 19. november 2008.
Andel av befolkningen som kjøper bøker. 1 Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen 81%
Velkommen som spiller i aksjespillet.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
En aksjon i regi av NLB. Leseglede er en unik opplevelse som alle bør kunne ta del i.
Matematikk for yrkesfag
Ørjan Persen Bergen Offentlige Bibliotek E-bøker og formidling på nett - erfaringer fra Bergen Off. Bibliotek.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Foreløpige resultater
RYFYLKEBIBLIOTEKET • Samarbeid organisert i Ryfylke IKS • Felles tekniske løsninger • Samarbeid om arrangement • MM3 + BS Weblån • E-bøker fra desember.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Løsningsforslag oppgave 10.3 b)
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Ebøker på biblioteket om prosjektet og erfaringer så langt.
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Forlagenes rolle Svein Skarheim Tromsø 14. november 2007.
Innkjøpsordningene og e-bøker Bibliotekmøte i Stavanger,
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Kirsti L. Engelien - faglig pedagogisk dag 2011 Interaktive tavler – noe for deg?
Ebøker i Norge www1.his.no/ebok Prosjektet Ebøker Delprosjektene
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Faglig informasjonssøking for protokollstudenter (IIC/IID)
TALL I ARBEID Lærebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
FOKUS Samfunnsfag – forenklet utgave
TIDSLINJER nettsted.
IT for Medisinsk sekretær Kai Hagali KVELD 4.  Siste rest kapittel 3  Kapittel 4  OPPGAVER  Neste gang Fletting Kai Hagali - Fredrikstad.
NORSK FILMINSTITUTT Innkjøpsordningen.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Forlagshuset Vigmostad & Bjørke
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Sammensatte tekster ?.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Gyldendal ASA Presentasjon av 2004-resultater. Dette sa vi om utsiktene for 2004 Stabilt høyt volum for bokbransjen. Hard konkurranse i alle delbransjer.
LUT2, høst 2008 Høgskolen i Vestfold
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
1. Unibok: En ny generasjon digitale lærebøker Kjente lærebøker fra forlagene i et nytt format, tilpasset din skjerm Boka har søkemuligheter og notatfunksjon.
Tilrettelegging for studenter som har vansker med å lese trykt tekst Øyvind Engh, direktør i NLB.
Kort om meg  Har jobbet fast i barnehage siden 2006  Begynte på førskolelærerutdanningen i 2011, og fullførte i 2014  Begynte da å jobbe som daglig.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Prosjektanalyse © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 1 Oppvarming. Læringsmål Etter å ha jobbet med læreboken og hjemmesiden til dette kapitlet skal du: 1.kunne beskrive sentrale kjennetegn ved.
NETTBASERT UNDERVISNING Tenk gjennom noen utviklingstrekk som er mulig/ønskelig.
Økonomi LUT2, høst 2008 Høgskolen i Vestfold. Økonomi er et område der matematikk anvendes. En situasjon modelleres matematisk, og matematiske verktøy.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Universellforum 2016.
Oppsummering Litt om våre læremidler Litt om klasserom.net
Kapittel 1 Oppvarming.
Digikort Gyldendal Akademisk
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Universellforum 2016.
Utskrift av presentasjonen:

Fra papir til digitalt pensum Hilde Kristoffersen redaktør i Fagbokforlaget hilde.kristoffersen@fagbokforlaget.no Ansvarlig for fag og lærebøker i økonomiske og administrative fagområder

Litt bakgrunnsinfo.: Om bransjen Forlag Distribusjons-sentral Bokhandel Bokklubb Bibliotek Bokbransje

Litt bakgrunnsinfo.: Om utviklingen de siste 12 år … Bokkilden er solgt til De norske bokklubbene og dermed eid av Aschehoug, Gyldendal og Pax Adlibris er på vei inn i det norske markedet via Cappelen Damm som er eid av Bonnier og Egmont Haugenbok har solgt 48 % av aksjene til Fagbokforlaget Norli.no er godt etablert Akademika.no styrker seg Amazon er verdens største kjøpesenter Bokklubbsystemet er nesten radert ut

Litt bakgrunnsinfo.: Om forleggeriet Forfatter- manus Redaktør /forlegger– verdiskaping av manus Forlag – Verdi-økning av manus Forleggeri

Litt bakgrunnsinfo.: Enten boken er digital eller i papirform, skal den: skrives vurderes og bearbeides fagfellevurderes kontraktsfestes språkvaskes og korrekturleses ha en layout ha et omslag ha et ISBN-nummer markedsføres og selges distribueres ha en pris være å få tak i ha en rutine for at forfatter får royalty

Litt bakgrunnsinfo.: Bransjestruktur 2011 Forlag Nærmere 1000 forlag i Norge med stort og smått Organisert i Den norske forleggerforening Domineres av CappelenDamm (720 millioner) (Egmont/Bonnier) Gyldendal (579 millioner kroner) (askjeselskap) Aschehoug (400 millioner) (familieaksjeselskap) Fagbokforlaget (200 millioner) (personlig eid) Schibsted (165 millioner) (Schibsted AS)

Litt bakgrunnsinfo.: Fagbokforlaget 20 år Forlagshuset Vigmostad & Bjørke 22 år Eksamensforlaget Fagbokforlaget Akademisk Undervisning Eide forlag VigmostadBjørke

Bergen Oslo Gdansk India London

Mer bakgrunnsinfo. Nært samarbeid med universitet og høgskoler for å få frem de beste forfatterne med de beste bøkene som kan brukes i undervisning Nært samarbeid med bokhandlere på campus og ellers En flat struktur med høy tillit til medarbeiderne Bevisst og målrettet rekruttering Så mye som mulig gjøres internt slik at alle medarbeiderne får eierskap til den enkelte bok i produksjonsprosessen

Fra papir til digitalt innhold: Status Emviem tilbyr ebøker for iPhone/iPad, Android-baserte enheter, PC/Mac eller utvalgte lesebrett), får ikke selge bøker for de tre store norske forlagene, Gyldendal, Aschehoug og Cappelen Damm, som tilbyr sine bøker gjennom: Bokskya, som er en digital bokhylle som samler kjøpte e-bøker fra tilknyttede nettbokhandlere. Bøkene kan leses direkte i Bokskya webapp og i en rekke app-er og på flere ulike lesebrett.

Fra papir til digitalt innhold: Status Nettressurser (betal + gratis) i tilknytning til læreverk på grunnskole-, videregående skole- og høyskolenivå finnes i varierende grad App-er til ulike læreverk er kommet de siste par årene

Hva særpreger de ulike utgivelsesområdene? Skjønnlitteratur/dokumentar: For voksne: ren tekst/enkel sats/omfattende innkjøpsordning/når enten veldig smalt eller veldig bredt/ebøker & papirbøker For barn: korte tekster/interaktive/komplisert sats/omfattende innkjøpsordning/når enten veldig smalt eller veldig bredt/ebøker & papirbøker

Hva særpreger de ulike utgivelsesområdene? Undervisning: Grunnskole: kostbare papirbøker + omfattende nettressurser til hvert trinn + ”sentraliserte” innkjøpsordninger Videregående skole: avanserte papirbøker + til dels omfattende nettressurser + ”sentraliserte” innkjøpsordninger Kun noen få forlag konkurrerer her.

Hva særpreger de ulike utgivelsesområdene? Faktabøker/coffeetable-books: Papirbøker. Fagbøker/akademiske titler: Papirbøker/ingen innkjøpsordning I varierende grad: Tilhørende nettressurser, app-er o.l. Ingen av de norske forlagene skiller seg i nevneverdig grad ut her. Få ebøker, og det er flere grunner til det!

Eksempler på digitale læremidler på det akademiske utgivelsesområdet Bøhren & Gjærum: Prosjektanalyse: Investering og finansiering: Lærebok + nettsider = Integrert læreverk. Oppgaver med fasit og løsningsforslag, aktuelle saker koplet til lærebokstoffet, lydfiler med kapittelvise oppsummeringer og definisjonslister, formelsamling, regneark for egentrening og kunnskapstester, se www.fagbokforlaget.no/pa Gratis for brukerne (utviklingskost: 500.000,-)

Flere eksempler www.fagbokforlaget.no/esl Her finner man komplette og gratis nettressurser til Øyvind Bøhrens bok Eierne, styret og ledelsen http://ffpsykorg.portfolio.no/ Multiple choice-tester (gratis) til hvert kapittel i boken Psykologi i organisasjon og ledelse av Kaufmann & Kaufmann

Enda flere eksempler http://fforganisasjoner.portfolio.no/ Multiple choice-tester (gratis) til hvert kapittel i boken Hvordan organisasjoner fungerer av Jacobsen og Thorsvik http://merkevareledelse.cappelendamm.no/ Her finner du en hyppig oppdatert blogg samt PP-presentasjoner til hvert kapittel i boken av Samuelsen, Peretz og Olsen

Siste eksempel http://mattapp.fagbokforlaget.no App for Android- og Apple-enheter som inneholder multiple choice-tester til hvert kapittel i en kommende grunnbok i Matematikk for økonomi og samfunnsvitenskapelige fag av Pål Lauritzen. Gratis for brukerne (utviklingskost: 200.000,-)

Erfaringer så langt … Nettressursene er nedslående lite brukt av studentene spesielt, bl.a. fordi: Studentene har faget kun et semester, og er veldig eksamensfokuserte. Foreleserne vet ikke hvordan stoffet skal utnyttes og er uinteresserte i å bruke det. Unntaket er: Oppgaver og løsninger samt PP-presentasjoner, noe alle titlene over har!

Hvor vil vi hen på det akademiske utgivelsesområdet? Få på plass en standardavtale med forfatterne på ebøker Tilby skreddersydd tekst til våre målgrupper, for eksempel enkelte eller flere kapitler fra en eller flere bøker med tilhørende automatikk for beregning av pris og forfatterroyalty samt distribusjon Papirbok + ebok i samlepakke mot lite pristillegg, f.eks. 125 % av pris for papirbok

Hva hindrer oss? Vår forretningsmodell: Forfatteravtaler er ennå ikke på plass Små opplag Svært små marginer, bortsett fra på de store grunnbøkene Bransjen mangler systemer for elektronisk delkjøp av bøker (herunder forfatteravtale, prisfastsetting og royaltyberegning)

Hva hindrer oss? Hensynet til forfatterne/kursansvarlige/ foreleserne. Mange vil ikke ha digitale læringsmidler eller ebok av: pedagogiske hensyn (Innhold/layout bedre gjengitt på papir). Gjelder mange øk. bøker. hensyn til studentene, som ikke har lesebrett. hensyn til inntjening, de fleste av disse forfatterne tjener allerede svært lite på å skrive fagbøker.

Hva hindrer oss? andre grunner Akademisk pensum styrt av ”hver foreleser/skole sin bok” (i kontrast til skolebokmarkedet), noe som gjør det vanskelig å bli enig om en felles vei, men markedsmessig er resultatet at papirboken etterspørres i pensummarkedet. De ebøkene som finnes, selger ikke … Vi tror det vil komme et verktøy som vil erstatte lesebrett/pc, og som studentene vil ta i bruk

Hva hindrer oss? Samarbeidet internt i bransjen og eksternt ikke godt nok? (Jf. SONY vs. Apple i forkant av sistnevntes intro av iPod?) Kundene = forfatterne = foreleserne/de fagansvarlige er ikke enige med seg selv, papir eller digitalt, eller: JA TAKK, BEGGE DELER?

Hva hindrer oss? Bokens utforming: Rene tekstbøker egner seg f.eks. mye bedre for ebok-formatet enn det en avansert grunnbok, med mange bilder og illustrasjoner/tabeller/figurer. Pedagogiske hensyn: Noe innhold trenger et visst format for presentasjonens skyld. Mva på ebøker, men ikke på papirbøker.

Til slutt … Alt innhold til våre bøker finnes digitalt! Spørsmålet er: Når vil brukerne = foreleserne ha ebøker på pensum?

Og så helt til slutt … Gratis ebok: som ut arbeidsuken kan lastes ned fra http://fagbokforlaget.no/selvik

Og har du noe å spørre om: hilde.kristoffersen@fagbokforlaget.no