Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Retorikk er kunsten å overtale
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Retorikk og tekstanalyse
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Sigrun Eckhoff, revidert januar 2010 TVS
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Kurs i Oslo 11. september 08 Åse Lill Kimestad
Retorikk og tekstanalyse
Johan L. Tønnesson Hva er sakprosa? Sophus Bugges hus, Blindern 10. mars 2011.
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Forskjeller på tale og skrift
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
RETORIKK Muntlig og skriftlig.
Essay er en skriftlig sjanger.
Læren om talekunst. Kunsten å tale for å overbevise.
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 2:”Retorikk i vår tid” Espen Ytreberg.
Oppsummering av kurset
Introduksjonsforelesning
A2 13. oktober Marit Skarbø Solem
Hvordan kan vi forberede elevene best mulig på skriftlig eksamen?
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
LUT 21. og 22. oktober Marit Skarbø Solem
Læren om talekunst. Kunsten å tale for å overbevise.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Hva har vi tenkt? Tydelig progresjon Tilpasset progresjon Helhetlig tenkning rundt tekstforståelse Fyldig, men ikke utflytende Nytenkende, men ikke sprikende.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Kunsten å overbevise Introduksjon til kapitlet om retorikk Barack Obama. Foto: Scanpix.
Kapittel 5 Munnleg kommunikasjon Adam Ciereszko/EPA/NTB scanpix.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Den retoriske arbeidsformen webphotographeer/iStock.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”
RETORIKK KUNSTEN Å OVERBEVISE.
Retorikk.
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
RETORIKK.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Retorikk.
| Munnleg kommunikasjon
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Retorikk.
Kapittel 11 Retorikk Læreplanen seier at du skal kunne
Estetiske virkemidler
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Retorikk og muntlig kommunikasjon
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Retoriske appellformer
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne bruke begrepsapparat fra retorikken for å analysere og vurdere tekster i ulike sjangere analysere og vurdere sammenhengen mellom innhold, virkemidler og hensikt i muntlige sjangere analysere og vurdere argumentasjon i og påvirkning fra tekster i aviser, på TV og Internett ved hjelp av begreper fra retorikken

Hva er retorikk? • talekunst • rettesnor for hvordan vi bør bruke språket • redskap til å forstå og vurdere det som blir sagt og skrevet • all språkbruk er retorisk • en god retoriker bruker språket bevisst

Cesare Maccari (1840–1919): Cicero i senatet anklager Catilina for konspirasjon 21. oktober år 63 f.Kr. (1889)

Antikken • Frie menn hadde rett og plikt til å ta ordet i offentlige sammenhenger. • Talekunst ble en egen «kunstart» / en egen lære. • Talekunst var en forutsetning for demokratiet og en viktig maktfaktor.

På tusen år gikk retorikken fra å være – kjøreregler for muntlig tale til å bli – allmenn språkbrukslære – utdanningsprogram – tolkningskunst/tolkningslære

«kairos» det rett øyeblikket han som taler best har rett «peitho»: det å overbevise finne argumenter, ordne dem og uttrykke dem med overbevisende kraft stil er viktig føre bevis glede tilhørerne og påvirke følelsene deres forstå gjennom formidling

Moderne retorikk handler om å – bruke språket bevisst (kommunisere) – undersøke kritisk hvordan språket blir brukt (forstå)

De fem fasene 1 Finne (inventio) • finne fakta, argumenter og synspunkter som er sannsynlige, troverdige og/eller følelsesladde, og som dermed kan virke overbevisende • «topos» (sted): faste språklige elementer – beskjedenhetstopos (jeg er ingen taler) – bråmodenhetstopos (puer senex) – motsetningstopos (mørke – lys)

De fem fasene 2 Ordne (dispositio) • innledning (exordium) • sak (narratio) • argumenter for hovedtanken (confirmatio) • tilbakevisning av motargumenter (refutatio) • avslutning (conclusio)

De fem fasene 3 Utforme (elocutio) • stil: høy – mellom – lav • rein (puritas) og klar (perspicuitas) • utsmykning (ornatus) • verdig (dignitas) metafor, metonymi, ironi, hyperbol, litot, allegori, symbol, parabel, rim, bokstavrim, assonans, kontrast, tilføyelse, gjentakelse, anafor, epifor, inversjon

De fem fasene 4 Huske (memoria) • mnemoteknikk: hus, landskap, hånd 5 Framføre (pronuntiatio, actio) • stemme • kropp

Affektlæren: • sette i rett sinnstilstand • lære – glede – bevege (docere – delektare – movere)

Tre appellformer: • fornuft (logos) • karakteregenskap (etos) • lidenskap (patos)

Retorikk som kommunikasjon: • den konkrete situasjonen • saken • mottakeren • språket/mediet • avsenderen • aptum (passende)

Eksamensettene