Gartnerhallen - en produsentorganisasjon Foredrag Hvam videregående 16 03 09 Clas Huseby Produksjonssjef AL Gartnerhallen
Hva gjør Gartnerhallen? Produksjonsplanlegging Pris og prisstrategier Kulturansvarlige Produsentutvikling Kompetansebygging, GH-skolen Fagsjefer Eksport
Produksjonsplanlegging Planlegge etter Bamas behov Stabilt marked Rasjonelle produsenter Lokalt behov Produktutvikling Markedskunnskap GPS
Forsknings- og fagutvikling Fagsjefer for - grønnsaker - settepoteter - eksport - kvalitetssikring
Gartnerhallens eksportstrategi Forsyne det norske markedet i første omgang Eksportmarkedet måles opp mot norske priser Eksportere til primært Frankrike, NL og Beliga, muligvis Italia, men også åpent for andre markeder i Scandinavia Lære om andre mulige markeder med antatt høy betalingsvilje og –evne slik Russland. Samle informasjon om priser og prisutvikling Etablere kontakter Sikre en så høy pris som mulig Langsiktighet
Hvilke muligheter eksisterer? Salg av moreller – vi har nydelige produkter Salg av bringebær, samt annen frukt og grønt Selge renhet og natur – Norge har en meget god klang i distributører og forbrukeres bevissthet Holde kvalitetsfokus – konsumenten i Europa er mer kresne enn nordmenn