Gartnerhallen - en produsentorganisasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
Advertisements

VELKOMMEN TIL KURS | |.
Presentasjon av WAREMA
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
Valg av boplass? Vi valgte Den Franske Rivieraen – bl.a. fordi….. • Behagelig klima vår og høst, • Fastlands-Europa – kan nås på alternative måter, • Norsk.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Kroatia Et ferieparadis.
Markedsadgang Russland Styremøte FHL industri og eksport, FHL havbruk og FHL Trond Davidsen.
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Konkurransevirkemidlene PRIS
Produktpakking Børre Berglund 5. Mai 2010.
Muligheter for grøntproduksjon i Akershus
Konsept: Pierre Robert ØKO
SPIR Idélab Bodø.
Tall og fakta 2011 – Legemidler og helsetjeneste.
Seminar om sammenhengen mellom arbeidstakerrettigheter og handel Arbeidsdepartementet 9. februar 2010 BAMAs prosjekt i Costa Rica.
Det spanske saltfiskmarkedet og mulighetene for norske bedrifter.
Presentasjon av hovedprosjekt 23E Student:Veileder:Oppgavestiller: Ronny A. HansenArne B. MikalsenNordborg Kristen Videregående Skole
Produksjon - status og utsikter for Midt-Norge
Jan Trollvik Eksportutvalget for fisk
8. Kommunikasjonsvirkemidler
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Tall og fakta 2010 Legemidler og helsetjeneste Legemiddelindustrien (LMI)
Tall og fakta 2008 Legemidler og helsetjeneste Utarbeidet av Legemiddelindustriforeningen (LMI)
Tall og fakta 2013– Legemidler og helsetjeneste Tall og fakta 2013 Legemidler og helsetjeneste.
Tall og fakta 2014 Legemidler og helsetjeneste
Tall og fakta 2012– Legemidler og helsetjeneste Tall og fakta 2012 Legemidler og helsetjeneste.
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Borre ungdomsskole
MARKEDSUTVIKLING FOR KRABBER Ove Johansen Norges Sjømatråd.
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 1. kvartal –2014.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO.
Merkeordningen Fairtrade Max Havelaar
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Aksis seminar Alver hotell 06 Kommersialisering – en naturlig del av faglig utvikling?
Forelesning i mikroøkonomi.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Forelesning i mikroøkonomi.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Arve Solheim CruSiN AS.
Industrial Management 1 Verdikjedeanalyser for norsk gassvirksomhet (VENOGA) Helhetlig driftsstrategi ved liberalisering av gassmarkedet i EUROPA Forskningsrådets.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Grønne sertifikater som virkemiddel til å fremme bruk av miljøvennlige energikilder i kraftforsyningen Av Eirik Schrøder Amundsen, Universitetet i Bergen.
Et konkurransedyktig grønt næringsliv NFD Innspillskonferanse Gisle Løhre Johansen Konserndirektør FoU og Forretningsutvikling.
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Kapittel 6. Produktutvikling Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
(0) Sammen redder vi liv.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Bergensregionens innstilling til Hav 21, hotell Neptun 20/2.
Nye produkter fra Finnmarksfurua Alta 12. mai 2016.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Udanning BNP, Verdenshandel,
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Markedsføring.
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Kapittel 8 Litt spillteori
Kapittel 7: Economic Exposure
1.
12. Organisasjonsutvikling
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
12. Organisasjonsutvikling
Den ekstreme tørkesesongen 2018
Internasjonal markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

Gartnerhallen - en produsentorganisasjon Foredrag Hvam videregående 16 03 09 Clas Huseby Produksjonssjef AL Gartnerhallen

Hva gjør Gartnerhallen? Produksjonsplanlegging Pris og prisstrategier Kulturansvarlige Produsentutvikling Kompetansebygging, GH-skolen Fagsjefer Eksport

Produksjonsplanlegging Planlegge etter Bamas behov Stabilt marked Rasjonelle produsenter Lokalt behov Produktutvikling Markedskunnskap GPS

Forsknings- og fagutvikling Fagsjefer for - grønnsaker - settepoteter - eksport - kvalitetssikring

Gartnerhallens eksportstrategi Forsyne det norske markedet i første omgang Eksportmarkedet måles opp mot norske priser Eksportere til primært Frankrike, NL og Beliga, muligvis Italia, men også åpent for andre markeder i Scandinavia Lære om andre mulige markeder med antatt høy betalingsvilje og –evne slik Russland. Samle informasjon om priser og prisutvikling Etablere kontakter Sikre en så høy pris som mulig Langsiktighet

Hvilke muligheter eksisterer? Salg av moreller – vi har nydelige produkter Salg av bringebær, samt annen frukt og grønt Selge renhet og natur – Norge har en meget god klang i distributører og forbrukeres bevissthet Holde kvalitetsfokus – konsumenten i Europa er mer kresne enn nordmenn