Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
12 Jeg er gründer.
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Elementer i en forretningsplan
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Kurs i bedriftsetablering Finn S. Steffensen Siviløkonom MBA NHH
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Posisjonering Kapittel 10.
Forretningskonsept og forretningsplaner
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
En god presentasjon Et Kaffekurs fra Seksjon Kontor og administrasjon.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
UB som pedagogisk metode -ideèr og planer. Ideèr og planer ”Se mulighetene og gjør noe med dem”
Forretningsplan.
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
- en del av Mat alliansen : NLH - Matforsk - Akvaforsk Ark nr.: 1 | fredag, 12. desember 2014 | Forfatter:.... | Arkivert: I:\felles\_Utveksling Gjennomføring.
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Øving 1 - Forretningsideen
”Innovasjonsmodell Rogaland”
ENT4000i – Balder Onarheim – 1 av 7 Øvelse “Frust” Presenteres samling 2 Fredag.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Øving 2 – Markedsplanen I
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Politisk påvirkning.
Mer om studentbedrift forretningsplan
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Forslag til struktur på prospekt for salg av fylkeskommunens aksjepost Fjord1 Nordvestlandske AS.
10 – Foiler Minutter Font PRESENTASJONER.
Markedsføring.
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
[Firmanavn] Forretningsplan.
Ideer for i dag og i morgen
Kurs i entreprenørskap
Finansiering.
[Firmanavn] Forretningsplan.
(Selskapsnavn) Forretningsplan
(Selskapsnavn) Markedsplan
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Presentasjon av forretningsplan
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Presentasjon av forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Kurs i entreprenørskap
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis” HiØ September 2011 Steinar Normann

Idégrunnlaget Hvor er det forretningsmuligheter? Nye produkter eller tjenester Nye produksjonsprosesser Nye forretningskonsept Nye distribusjonssystem Nye informasjonssystemer Nye måter å drive organisasjonen på Nye måter å samhandle på Kombinasjoner av disse

Idégrunnlaget Dere skal i løpet av gårdsdagen nå sitte med en eller flere ideer til: forbedring av eksisterende produkt, prosess eller tjeneste et helt nytt produkt, prosess eller tjeneste kanskje også en ny bedrift?

Den nye verden entreprenøren ser Visjon, forretningsidé og strategi i en entreprenøriell prosess Ny verdi Ny relasjon Nye perspektiver GJENNOMFØRING Hva bedriften skal gjøre m.h.t. Produkt/marked Konkurransemidler Ressurser VISJON Den nye verden entreprenøren ser FORRETNINGS- IDÈ STRATEGI Hvordan nå målene PROSESSER Hvordan ta vare på mulighetene Beslutningsprosesser Lederskap Kontroll Kundebehov Målgruppe Spisskompetanse

Idégrunnlaget Produktet/tjenesten og/eller bedriften må generelt sett være unik og overlegen andre i markedet, for eksempel: Være billigere i pris for kunden Være av bedre kvalitet Tilfredsstille kunders behov - og helst andre behov - som konkurrenter ikke tilfredsstiller Kunne utvikle lett synlige fordeler (kommunisérbare/design)

Forretningsplanen Forretningsplanen er et dokument som angir på en konkret måte hva som er målet med bedriften, og som begrunner hvorfor og hvordan målene skal oppnås. Hensikten med forretningsplanen er å skaffe støtte til etablering og oppstart av bedriften, særlig vis a vis investorer og beslutningstagere i støtteapparatet om hvorfor det bør satses penger på bedriften

Forretningsplanen Må tilpasses ulike målgrupper og situasjoner: Ekspressversjonen Forelesningsversjonen ”Prospekt”-versjonen ”Kjøreplan”-versjonen

Forretningsplanen Ekspressversjonen Kortversjon på 2-3 min. beregnet for muntlig fremføring Skal vekke interesse og oppmerksomhet hos potensielle investorer og beslutningstagere Egnet på utstillinger, messer, korte møter (og ved presentasjonen i dag)

Forretningsplanen Forelesningsversjonen Underholdende og med ”fortellerpreg”: ”historien og fremtiden” Hensikt: få investorer og beslutningstagere interessert Gjerne vise lysark, prototyper eller konseptskisser av produktet Et sammendrag av forretningsplanen med fokus på ”høydepunkter”

Forretningsplanen ”Prospekt”-versjonen Dokument beregnet for lesing av investorer og andre eksterne interessenter Form: detaljert og velskrevet med solid planlegging og god begrunnelse Gjerne (aner)kjent struktur/innholdselementer

Forretningsplanen ”Kjøreplan”-versjonen Også en detaljert plan, men beregnet for internt bruk En operasjonell plan som i detalj beskriver hvordan utviklingen av bedriften er tenkt gjennomført

Forretningsplanen Ulike varianter, men ganske like i innhold CONNECT Innledning Produktidéen Kundene Markedet Konkurrenter Økonomi Kapitalbehov Allianser Ledelsen og styret P. BURNS Sammendrag Bedriften og bransjen Produkter og tjenester Marked Markedsføring FoU Produksjon og drift Ledelse Finansieringsbehov Finansielle nøkkeltall, forutsetninger og risiko Finansieringsplan og budsjett Vedlegg M. KLOFSTEN Idè Produkt Organisasjon Drivkraft Kompetanse Kunder Øvrige relasjoner Innovasjon Norge Forretningsidé Personopplysninger Produkt/tjeneste og produksjon Markeds- og salgsaktiviteter Kapitalbehov og finansiering Organisering og administrasjon av bedriften

Forretningsplan Hva skal forretningsplanen inneholde? (Innovasjon Norge) En forretningsplan bør inneholde beskrivelse av: Forretningsidéen Markedet (størrelse, segmentering, målgruppe, kjøpskriterier/–vaner, vekst, konkurrenter) Beskrivelse av produkt eller tjeneste (unike kvaliteter og egenskaper) Markeds- og salgsaktiviteter (markedskommunikasjon og -kanaler Personopplysninger og kompetanse  (utdanning, erfaring, kompetansebehov) Økonomi (lønnsomhetsanalyser, salgs-/kostnads-/likviditetsbudsjett, investeringsplaner) Kapitalbehov og finansiering (egenkapital, fremmedkapital, lånebehov, likviditet) Organisering og administrasjon av virksomheten (ledelse, styre, samarbeidsp.) Det viktigste er kunde-, marked- og økonomivurderingene. Formålet er å sannsynliggjøre at du kan tjene penger på virksomheten !

Forretningsidéen Hvordan formulere din forretningsidé? Forretningsidéen formulerer hva bedriften gjør! Trinn 1: Sammenfatt i noen få ord hva bedriften skal drive med: Hvilke behov i markedet som skal dekkes. Beskriv hva som er bedriftens produkt/tjeneste Hva er bedriftens unike styrke i konkurransen om kundene ? Forsøk å trekke fram spesielle egenskaper hos deg selv og ditt produkt/din tjeneste.

Forretningsidéen Trinn 2: Prøv å formuler i én setning: Hvilke(t) behov som dekkes (skill mellom behov og løsning) Målgruppe (vær konkret og detaljert, tenk gjerne nisje) Din unike spisskompetanse (”hvis du ikke har noe unikt å komme med skal du ikke lage det”)

Forretningsidéen Generelt eksempel: (Sett inn bedrifts-/produktnavn) betjener (overordnet målgruppe) som har behov for (målgruppens aller viktigste behov), fordi (din relevante unike spisskompetanse)

Forretningsplanen/-idéen Hvordan presentere muntlig (”ekspressversjonen” 2-3 min.) Førsteinntrykket Kroppsspråket Øyekontakt Entusiasme Innledningen Presentere seg selv/gruppa/bedriften Gå rett på sak Unngå forkortelser og ”fagspråk” Budskapet Forklar så enkelt som mulig Snakk langsomt og tydelig Ta utgangspunkt i fakta og ambisjoner (ikke si: ”dere gjør klokt i å investere i vår bedrift”) Unngå vittigheter og vitser Bruk lysark om det forsterker budskapet (stor skrift og korte setninger, maks. 6 punkter) Unngå animasjoner (hvis det ikke skal forklare en prosess eller virkemåte)

Og noen avsluttende ord på veien: ”… Og noen avsluttende ord på veien: ”…..og fanden bor i selvfølgelighetene….:” Lykke til!