Helseforetakenes Innkjøpsservice AS HINAS Hvorfor er det et økende antall rettsaker mot offentlig oppdragsgiver når kvaliteten på prosessene bedres Havet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EØS, velferdstjenester og det rettslige handlingsrommet
Advertisements

I.
Norge – reformstaten? Lunchseminarium for Timbro Tirsdag Per-Kristian Foss.
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Av advokat Hanne S. Torkelsen
Temamøte SVV 12.mai 2005 Funksjonskontrakter – drift og vedlikehold  Trond Johannesen  Adm. direktør MEF.
7 og 8 september 2010 Bård Skage, Helse Midt-Norge RHF
”Obligasjonssaken” – orientering til formannskapet
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
Innovative offentlige anskaffelser
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Er frivillig, ideell sektor flink nok til å fremheve sitt særtrekk? Innlegg på HSH’s frivillighetskonferanse 2008, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Rammeavtalen, internkontroll og bedriftshelsetjeneste PSLs time 2010 Frode Solberg Fagsjef/advokat Legeforeningen.
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
Implementeringserfaringer Edderkoppen 8.desember 2006
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Kapittel 5 oppgave d Bruk riktig ord på riktig plass i riktig form.
Helseforetakenes Innkjøpsservice AS
StartsideFaktaOmråderHva gjør viHistorieMiljøEtikkOrganisasjonSamarbeidUtstillingerDagens tema MTFs symposium 11. og 12. mars 2008 Losby gods Sentralisering.
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Anne - med lovens minimum  Anne har i lønn  Folketrygden betaler mindre i pensjon jo høyere lønn man har  Anne får bare 42 % av lønn i folketrygd.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
BEDAGENE ”Hvorfor endre 31 paragrafer og gi nye forskrifter nå?” Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene 2003.
Nye jaktprøveregler-løshund -Gjeldende fra høsten Opplæring våren Dommere som skal dømme MÅ ha gjennomført kurs. -Kurs bør holdes i 2014 og.
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
PERMITTERING OG OPPSIGELSE – hvordan håndterer vi det?
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Og.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2014 Førstelektor Ingun Sletnes.
Evaluering Læringseksempel 1: Kjøp av saks- og arkivsystem, poengsetting av pris, relativ til laveste pris .
Konkurranse BRANSJEPERSPEKTIVET Trygve G. Blix - 07 Moss AS.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Evaluering av kompetanse og personlig egnethet som tildelingskriterium
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
1 SKAL DU HJELPE KFUK-KFUM NÅR VI SLUTTER?. 2 VI FIKK SÅ MYE GLEDE I KFUK-KFUM I Y’S MEN FORTSATTE DET.
Mulighetenes Oppland ÅPNING AV TILBUD Tilbud som mottas for etter tilbudsfristen er gått ut skal avvises Åpning skal skje på oppgitt tidspunkt av min.
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
© Bergen kommune Tilbudskonferanse Mellomlederutdanning Program: Seniorrådgiver Ole Vorland : BHI – kompetansestrategi Rådgiver Harald Pedersen:
Innkjøpsseksjonen 1 Tilbyderkonferanse IKT-utstyr EØS Rammeavtale (
Anskaffelse synstekniske hjelpemidler Leverandørmøte
Anskaffelse av prosjektoppfølgingssystem Tilbudskonferanse
Tilbudskonferanse Anskaffelse av blodkoagulasjonsfaktorer Skype/Telefon kl –
Tilbudskonferanse Plasmasalg og kjøp plasmaderiverte legemidler Skype/Telefon kl –
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – 4x4 Pickup patruljebil, varebil og personbil DL nr:
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Organisasjoners kjøpsadferd
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Utskrift av presentasjonen:

Helseforetakenes Innkjøpsservice AS HINAS Hvorfor er det et økende antall rettsaker mot offentlig oppdragsgiver når kvaliteten på prosessene bedres Havet den 8.sept 2010

Utgangspunkt •Vil hovedsakelig ta utgangspunkt i Helseforetakes Innkjøpsservice AS, HINAS •Tror imidlertid at prinsippene og poengene er sammenfallende med annen offentlig innkjøpsvirksomhet •Økende antall rettsaker betyr IKKE nødvendigvis flere brudd

Generelt •Mange årsaker til at det tas ut stevning •Næringslivet er blitt mer bevisst sine rettigheter •Næringslivet er blitt tøffere i forhold til off.oppdragsgiver •Lettere å få prøvd sin sak etter KOFA •Store forskjeller mellom bransjene •Store konkurranser = store penger = minsking av økonomisk risiko for saksøker

HINAS  Nasjonalt selskap eiet av de fire regionale helseforetakene og som etablerer felles rammeavtaler for sykehusene  17 heltidsansatte  Omfatter samtlige sykehus i Norge  Årlig kontraktsverdi er om lag 3,2 mrd. NOK, fordelt på ca. 50 kontraktsområder (gj.snitt 160 mill./kontrakt)  Innen 2015 skal det handles for ca. 7 mrd. gjennom HINAS

Some large projects (tenders)  Ambulance Helicopter (E) NOK  Ambulance Fixed wing(E) NOK  Doctors and nurses subs NOK  Invasive cardiologi (incl.PM) NOK  IT-equipment NOK  Telephone costs NOK  Travelling (in the air) NOK  Medical / technical gases NOK  Blood plasma and PDD NOK  Energy (petroleum) NOK  Iinsuline pumps NOK  Consumption goods (non-core) NOK  Hotel service NOK

Some large projects (tenders)  Ambulance Helicopter (E) NOK  Ambulance Fixed wing(E) NOK  Doctors and nurses subs NOK x  Invasive cardiologi NOK x  IT-equipment NOK x  Telephone costs NOK x  Travelling (in the air) NOK  Medical gases NOK x  Blood plasma and PDD NOK x  Energy (petroleum) NOK  Iinsuline pumps NOK x  Consumption goods (non-core) NOK x  Hotel service NOK

Forskjellig innhold i stevningen  Sak papir og plastprodukter:  Påstand om feil volumestimat i anbud.  Sak telefoni:  Påstand om feil i evalueringen  Sak Blodplasma:  Påstand om feil vurdering av kvalifikasjoner  Sak Innfordringer:  Forkastet anbud – påstand om feil saksbehandling

Nylig gjennomført sak  HINAS bruker KGV (elektronisk system) for innlevering av tilbud.  En av tilbyderne kom ikke inn på systemet innen tidsfristen.  Gjentatte forsøk (viser også loggen)  Fikk levert 2 timer og 10 min. etter fristen  Tilbyder ble forkastet – tilbud ikke evaluert  Krav fra saksøker om å bli evaluert (kvalifisert)  Får IKKE medhold i retten  OBS OBS: Vær påpasselig med tidsfristen. INGEN rom for pragmatikk. Elektronikken låser på tidelen.

En annen sak  Skal kjøpes legemidler til behandling av blødere.  Tre tilbydere kvalifisert – den ene vinner HELE kontrakten  Rettsak 1: Tilbyder nr. 2 mener at vinner IKKE skulle vært kvalifisert grunnet manglende dokumentasjon  Retten gir IKKE saksøker medhold  Vi tegner kontrakt  Rettsak 2: Tilbyder nr. 3 saksøker HINAS for 70 mill. kroner da de mener at de skulle hatt kontrakten. Fordi de mener at verken tilbyder nr. 1 eller nr. 2 skulle vært kvalifisert grunnet manglende dokumentasjon.  Retten gir IKKE saksøker medhold  Tilbyder nr. 3 har anket saken til lagmannsretten………

Min påstand  Incitamentet for å gå til retten øker proporsjonalt med kontraktsverdien  Strukturen i markedet er vitalt  Datamaskiner selges til alle  Hemofiltrasjonsmaskiner neppe omsettbar utenfor HF  Tap av sykehusene som kunde, betyr for mange, stengte dører og nedleggelse av virksomhet  Tap av kontrakt på 100 mill og ”kroken på døra” vil stimulere til å i hvert fall forsøke domstolene.

Min påstand  Deling av markedet var vanlig tidligere. Noen skulle liksom levere i den ene regionen mens andre skulle levere i den andre.  Samkjøp i offentlig sektor var ikke tema  Det fantes ingen regelverk som i dag  Fagområdet ”offentlige anskaffelser” er relativt nytt. Fokus først fra 90-tallet iom ratifiseringen av EØS-avtalen.

Tittelspørsmålet Hvorfor er det et økende antall rettsaker mot offentlig oppdragsgiver når kvaliteten på prosessene bedres ?  Leverandørene kjenner sine rettigheter  Det er enklere  Økonomisk risiko er ”liten”  Mer og mer av anskaffelsene legges ut i markedet Dess mer en spesifiserer (ord), dess mer er det å gripe fatt i. Kanskje spesifiserer vi oss ”i hjel”. ”Vi skulle jo bare kjøpe noen penner og papir”

Konsekvenser i markedet Non core Core Mange kunderEn kunde