Dette var vår kultur en gang….

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Progress Software AS.NET-strategi Bjørn Haugen Account Manager PUG møte 27.mars 2003.
Advertisements

Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
JCI’s glimrende lederakademi LEAD arrangeres i Molde onsdag 28. til fredag 30. september “Hovedtrener” er Fernando Sanchez-Arias, og han har med seg Marianne.
Mesteparten av ketsjupen er fremdeles i flasken Geir Amsjø agile42.
PPO [PPL, PAP, PPV].
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
The Torvald Klaveness Group
MARSIKT PROSJEKTET Jo Tankers MÅLSTYRING OG IKT 18 NOV 2003.
Management TeamAnalyse. 2 Hvorfor (1) Bedriftskultur Kilde: Hay Group/Chief Executive Dec 2006.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
SUKSESS ELLER FIASKO I PROSJEKTER TIDLIGE ”SYKDOMSTEGN”
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
1 March 2010 STRATEGISK PLAN Revidert ROTARY INTERNATIONAL “ This is a changing world. We must be prepared to change with it” Paul Harris, 1935.
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
Skogn Næringspark Olav Dehli. 2 Bakgrunn ▪ Retningslinjer fra Konsernsjef: ▪ Carry through the turnaround process and improve earnings throughout.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. A new National.
Presentasjon til NFR’s konferanse: CSR in the Petroleum Industry
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
6. desember Trender fra konferansen ”PMI Research Conference 2006” Erling S. Andersen Handelhøyskolen BI
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
PMI Norway Chapter – Stavanger Nettverk “Project management is the value driver that helps your organization get the most out of its performance”
Building Employer Expectations into programme changes R van Loon Portfolio Director Medical Engineering Associate Professor.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
Gratulerer til oss alle!.  Stiftet år 2000  Første PMIPub 2007  Sammenslåing, Regioner og Nettverk 2012  Ny website 2014 (nesten)
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
SE i boligsektoren: eksempler og erfaringer fra UK Sarah Prosser Fotos: Marianne Gjørv.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Utredning av personvernkonsekvenser
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Utkast til eksamensoppgaver PSY 2404 – Høst 2006 versjon
Sømløst samarbeid gir best resultat
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Hvilke muligheter finnes i andre deler av 6RP?
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
Økonomiske forutsetninger
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Program – Nye aktører og forretningsmodeller i petroleum og el
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Design driven Innovation Programme (DIP)
Nordsjøprogrammet Status for norske deltakere mars 2017
SRPP Guidance in Norway
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Forvaltningsrevisjon
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Hca revisjon & rådgivning
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Fra valg til læring.
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

Dette var vår kultur en gang…. Lars Bruflat, Lise Bergflødt 12. okt 2006

Kulturbegrepet i Skanska Norge i dag

Bakgrunn Omfattende, nasjonal analyse av kulturen viste: Arrogante Lukkede Prestisje Lite deling av kunnskap Resultat: Bedriftskultur er drivkraften! " Dette er bakgrunnen for at bedriftskultur er drivkraften i den nye strategien. Tre begrep skal derfor kjennetegne oss. YDMYKHET, ÅPENHET og HELHETSTENKNING" Pål. P. Syse Organisasjonsdirektør Skanska Norge

Overordnet konsernstrategi Norge + AB Kulturbegrepet i Skanska Norge i dag Strategisk Operasjonelt Organisatorisk Tar utgangspunkt i verdikjeden og markedet Tar utgangspunkt i Verdikjeden og produksjonen Tar utgangspunkt i Verdikjeden og strukturen Organiseringen skal bidra til verdiskapningen og definert virksomhetskultur Kulturtiltaket skal støtte de operasjonelle mål og behov Kulturtiltaket skal støtte strategiske valg Ex: Great Boss STEP Program, Diversity, Nordic + Mentor programmet Sr. Coaching Ex: Åpent landskap Kort avstand i linjen Flat organisering Målinger Ex: oppstart samlinger, TPI,GPI Intro. Progr. Atferdsprog. Målinger Støtteverktøy Visjon, Verdier, Code of Conduct, Deadly sins Overordnet konsernstrategi Norge + AB

Overordnet konsernstrategi Norge + AB + verdikjeden Kulturbegrepet i Skanska Norge Strategisk Operasjonelt Organisatorisk Tar utgangspunkt i verdikjeden og markedet Tar utgangspunkt i Verdikjeden og produksjonen Tar utgangspunkt i Verdikjeden og strukturen Organiseringen skal bidra til verdiskapningen og definert virksomhetskultur Kulturtiltaket skal støtte de operasjonelle mål og behov Kulturtiltaket skal støtte strategiske valg Ex: Great Boss STEP Program, Diversity, Nordic + Mentor programmet Sr. Coaching Ex: Åpent landskap Kort avstand i linjen Flat organisering Målinger Ex: oppstart samlinger, TPI,GPI Intro. Progr. Atferdsprog. Målinger Støtteverktøy Visjon, Verdier, Code of Conduct, deadly sins Overordnet konsernstrategi Norge + AB + verdikjeden

Overordnet konsernstrategi Norge + AB Kulturbegrepet i Skanska Norge Strategisk Operasjonelt Organisatorisk Tar utgangspunkt i verdikjeden og markedet Tar utgangspunkt i Verdikjeden og produksjonen Tar utgangspunkt i Verdikjeden og strukturen Organiseringen skal bidra til verdiskapningen og definert virksomhetskultur Kulturtiltaket skal støtte de operasjonelle mål og behov Kulturtiltaket skal støtte strategiske valg Ex: Great Boss STEP Program, Diversity, Nordic + Mentor programmet Sr. Coaching Ex: Åpent landskap Kort avstand i linjen Flat organisering Målinger Ex: Oppstart samlinger, LIS, TPI,GPI Intro. Progr. Atferdsprog. Målinger Støtteverktøy Visjon, Verdier, Code of Conduct, Deadly sins Overordnet konsernstrategi Norge + AB

SKANSKA Leadership Profile People development in Skanska Norway (Click on areas for description.) Intro. Programs Great Boss Great Boss Talent Navigator On the Job training Leadership Development SKANSKA Leadership Profile Great Boss Great Boss Management Review Global Trainee Program Operational Training Great Boss

Great Boss Focus Customer focus (line only) Staff skills (staff only) Recognizes and promotes new business opportunities Establishes and maintains customer/stakeholder relations Ensures that the organization lives up to the commitments to the customer Understands/manages internal customer relationships/partnerships Staff skills (staff only) - Understands/manages internal customer relationships/ partnerships - Has a solid understanding of the business - Uses business understanding to set priorities for staff’s activities - Ensures that the benefits of the staff’s activities are communicated to and understood by the line management - Displays professional expertise Operational Skills Translates strategy into specific objectives and action plans Demonstrates a risk-management mind-set Promotes and embeds organizational risk management procedures Assigns clear accountability and delegates Shows financial acumen Applies the Skanska Group Values (Code of Conduct) Results drive Shows organizational commitment Pursues goals with energy, persistence and a sense of urgency Sets challenging goals for self Sets challenging goals for others Decisively moves on low performers People Leadership Communicates clearly and effectively Displays empathy Objectively assesses both performance and potential Actively develops personnel through feedback and coaching Develops high-performing teams Successfully leads change processes Strategic thinking - Sees the big picture Thinks outside the box Acts with curiosity and inquisitiveness Demonstrates a corporate mind-set Successfully shapes strategy Self Management Shows self-awareness concerning personal strengths and weaknesses Has an open attitude to feedback Demonstrates a strong personal integrity Shows personal courage Maintains emotional composure during times of stress, pressure or disagreement Great Boss Focus

Fra risikokultur Til sikkerhetskultur Ingen spørsmål, kommentarer => ingen konflikter Blinde for egen og andres risiko Tror på flaks - ”det går helst bra” Tar bevisste snarveier (”short cuts”) Stille avvik - ”Alle gjør det” Liten fokus fra ledelsen Til sikkerhetskultur Stort fokus fra ledelsen Utfordring fra kunder

Skanska sin visjon for sikkerhet Å bli verdensleder innen bygg- og anleggrelatert sikkerhetsarbeid med stadig forbedring i retning av en skadefri arbeidsplass. Skadefri for egne ansatte og for ansatte hos underentreprenører