Norsk eksport av laks til Japan: Et marked i endring - ”Et kulturmøte”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
RESSURSER, NÆRINGER OG BOSETTINGER
Advertisements

NORSKE KOMMUNER MYTER OG REALITETER
Studier i Tyskland.
Markedsutviklingen av norsk sjømat
STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Ditt Nye Shoppingsenter På Internett
Markedsmuligheter Russland Presentasjon Skalldyrkonferansen Stavanger 3. november 2009 Svein Ruud, adm. dir Troika Seafood.
Den store mystiske kampanjen Dokumentasjon av effekt ved annonsering i avis alene Et samarbeidsprosjekt mellom Norges største lokal- og regionaviser –
Hvordan ser norske havner på TBT- problematikken?
•MXI, Xocai, sunne sjokoladeprodukter •Eier og grunnlegger. Diabetes 2, før og etter sjokoladen…. •Bivirkning: komme i balanse.
HVILKE KONSEKVENSER KAN FINANSUROEN FÅ FOR NORGES EKSPORT AV VILLFISK? Terje E. Martinussen Norges sjømatråd Oslo, 1.februar 2012.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Trafikk til butikk som handler mer og kommer tilbake …
Temamøte SVV 12.mai 2005 Funksjonskontrakter – drift og vedlikehold  Trond Johannesen  Adm. direktør MEF.
PolymerTrade AS • Litt om PolymerTrade AS • Avfallsbesitterens behov • Innsamlerens behov • Gjenvinnerens behov • Sluttbrukerens behov • Traderens dilemma.
Er sosiale medier og nettverksbygging suksessoppskriften for retail? ”Klikk på bestill øverst høyre”
Trøndersk lakseproduksjon - Sett i et internasjonalt perspektiv
Hvordan bruke IKT som kulturbedrift
Markedsadgang Russland Styremøte FHL industri og eksport, FHL havbruk og FHL Trond Davidsen.
Tallenes tale Tallenes tale 2008 Eksporten i 2008 Norsk sjømateksport var i 2008 på 39,1 milliarder kroner og for fjerde år på rad settes det.
Krabbekonferansen 2012.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Tjene penger på XOCAI ? Det forutsetter et unikt produkt !
Verdens beste sjømatnæring Geir Ove Ystmark direktør industri, FHL.
Hvordan står det egentlig til? Medienettverket, 30. november 2010 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Årsmøte Nordnorsk Havbrukslag Et hav av muligheter! Atle Eide, 9. februar 2006.
Trøndelag som havbruksregion – hvordan utvikle næringen videre Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Jan Trollvik Eksportutvalget for fisk
Yara – kunnskap for et bærekraftig landbruk. Date: Page: 2 Yara business struktur Nedstrøms OppstrømsIndustriell.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Ringvirkninger av verdikjeder i norsk fiskeri- og havbruksnæring
Produktivitetsutvikling i oppdrett og dens innvirkning på sjømatsmarkedet Frank Asche
”Vi står midt i et paradigmeskifte innen lederskap som dessverre altfor få ledere har oppdaget. Et skifte som handler om lederens evne til å skape selvledelse.
Har vi tilstrekkelig kunnskap for en framtidig god marin ressursforvaltning? Reidar Toresen Fiskebåtredernes Forbunds representantskapsmøte Oslo, 13.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
NIFES er nasjonalt referanselaboratorium for kvalitetsreduserende og humanpatogene parasitter i fisk NIFES overvåker pelagisk råstoffkvalitet mht parasitter.
Logistikknettverk Buskerud15 februar Logistikknettverk Buskerud Presentation by: Christian Amundrød.
Havnedirektør, Bodø havn KF
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
Vi får Norge til å gro! Næringsfiske - Fisketurisme Hanen General Hotel, Helgelandsmoen, 22. sept 2012 Finn Erlend Ødegård – seniorrådgiver,
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Presentasjon Sentrumshandelen Per Øyvind Mørk, Daglig leder.
Tove Sleipnes Norges Sjømatråd Markedssjef 12. februar 2015
”Markedsadgang” SJØMAT FOR ALLE - BERGEN 2.SEPTEMBER 2004 Statssekretær Janne Johnsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Ivar Pettersen, ECON Analyse Prosjektpartnere: Nor Cargo Thermo AS
Idéportalen Idéportalen Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og forvaltning.
Integrasjon av distribusjons- kanaler og personifisering av kommunikasjon Peder Inge Furseth Institutt for innovasjon og økonomisk organisering, BI Sandvika.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Legemidler og helsetjeneste
Avfallsforum Nord 28. april 2015
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Nye Ramoen – Nye muligheter
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Sild og makrell forfolkehelsen Otto Gregussen Administrerende Direktør Norges Sildesalgslag.
Fisk Noen som har vært på fisketur? Hvorfor? Matauk eller bare moro? Renser dere selv?
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Nettverk og relasjoner: Hvordan drive markedsføring når du er avhengig av andre? Morten H. Abrahamsen, Førsteamanuensis i Markedsføring Handelshøyskolen.
Velkommen til Academic Day!
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Markedsføringskanaler på bedriftsmarkedet
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Norsk eksport av laks til Japan: Et marked i endring - ”Et kulturmøte” Morten H. Abrahamsen, Ph.D. Førsteamanuensis, Institutt for Markedsføring

Litt om meg… Førsteamanuensis på BI Siviløkonom MSc PhD i industriell markedsføring fra Manchester Business School Forsker på relasjoner og nettverk i sjømatnæringen Norsk laks i Japan Sild og makrell i Russland, Tyskland, Polen og Japan

Tsukiji år 2012

Tsukiji år 1700

Tsukiji Layout

Tsukiji – noen nøkkeltall Regnes som verdens største fiskemarked 450 fiske-/sjømatslag omsettes daglig Håndterer 15% av Japans totale behov for fersk og frossen fisk 14.000 mennesker arbeider på Tsukiji 7 autoriserte primær-grossister (98 totalt i Japan) 900 sekundær-grossister (3800 i Japan) 35.000 kjøpere (tradere, kjøpere, detaljister, restauranter, konsumenter) Bestor (2004)

Hvorfor denne organiseringen? Markedet omstrukturert på 50-tallet Tradisjonelt opptatt av kvalitet og ferskhet Japanerne spiser mange små retter - eks. sushi Små leiligheter – ikke kjøleskap Kvinner hjemme – god tid til å handle Mange små butikker (5 største har kun 20% markedsandel)

Hvordan havner fisken dit? Exporter Japanese importer/trader Freight Wholesaler at fishmarket Second wholesaler/distributor   Processor Retail Restaurant    

Hva skjer nå? Etablert struktur sees på som tungvint Hindrer sporbarhet Mange mellomledd øker kostnadene Vestlige spisevaner Flere kvinner i arbeid Kjedekonsentrasjon og maktforskyvning

Nye distribusjonsformer     Exporter Japanese importer/ wholesaler/ processor   Airline Processor Retail Restaurant Storage    

51

Dette medfører Press på mellomledd fra to kanter Tsukiji vurderer (fremdeles) å flytte Ulike distribusjonsnettverk medfører ulik markedsadgang Hvor endringsvillig er markedet egentlig? Markedet gjenspeiler kulturen!

Et kulturmøte ”Tungvint system” ”Vi ser etter mer profitable markeder” ”Mønster etter vestlig distribusjon” ”Dere forstår ikke den japanske kulturen” ”Dere er illojale” ”Effektivt for japanske forhold”

Vil du vite mer?

www.networksinbusiness.wordpress.com morten.abrahamsen@bi.no

Takk for oppmerksomheten!