Norsk eksport av laks til Japan: Et marked i endring - ”Et kulturmøte” Morten H. Abrahamsen, Ph.D. Førsteamanuensis, Institutt for Markedsføring
Litt om meg… Førsteamanuensis på BI Siviløkonom MSc PhD i industriell markedsføring fra Manchester Business School Forsker på relasjoner og nettverk i sjømatnæringen Norsk laks i Japan Sild og makrell i Russland, Tyskland, Polen og Japan
Tsukiji år 2012
Tsukiji år 1700
Tsukiji Layout
Tsukiji – noen nøkkeltall Regnes som verdens største fiskemarked 450 fiske-/sjømatslag omsettes daglig Håndterer 15% av Japans totale behov for fersk og frossen fisk 14.000 mennesker arbeider på Tsukiji 7 autoriserte primær-grossister (98 totalt i Japan) 900 sekundær-grossister (3800 i Japan) 35.000 kjøpere (tradere, kjøpere, detaljister, restauranter, konsumenter) Bestor (2004)
Hvorfor denne organiseringen? Markedet omstrukturert på 50-tallet Tradisjonelt opptatt av kvalitet og ferskhet Japanerne spiser mange små retter - eks. sushi Små leiligheter – ikke kjøleskap Kvinner hjemme – god tid til å handle Mange små butikker (5 største har kun 20% markedsandel)
Hvordan havner fisken dit? Exporter Japanese importer/trader Freight Wholesaler at fishmarket Second wholesaler/distributor Processor Retail Restaurant
Hva skjer nå? Etablert struktur sees på som tungvint Hindrer sporbarhet Mange mellomledd øker kostnadene Vestlige spisevaner Flere kvinner i arbeid Kjedekonsentrasjon og maktforskyvning
Nye distribusjonsformer Exporter Japanese importer/ wholesaler/ processor Airline Processor Retail Restaurant Storage
51
Dette medfører Press på mellomledd fra to kanter Tsukiji vurderer (fremdeles) å flytte Ulike distribusjonsnettverk medfører ulik markedsadgang Hvor endringsvillig er markedet egentlig? Markedet gjenspeiler kulturen!
Et kulturmøte ”Tungvint system” ”Vi ser etter mer profitable markeder” ”Mønster etter vestlig distribusjon” ”Dere forstår ikke den japanske kulturen” ”Dere er illojale” ”Effektivt for japanske forhold”
Vil du vite mer?
www.networksinbusiness.wordpress.com morten.abrahamsen@bi.no
Takk for oppmerksomheten!