Profesjonen som premissleverandør og medspiller i endringsprosesser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fremtiden begynner hos BackerSkeie
Advertisements

Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Hvem skal oppdra selgerne?
Simulatortrening og utfordringer med å få ut data/informasjon fra deltakere, samt bruk av video som hjelpemiddel Kjell Ivar Øvergård, Professor i Psykologi.
Regional HR handlingsplan for perioden
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
En lærende organisasjon?
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
Prosjekter Hm…tja…. Kanskje det…. Vi har snakket om det….
Christian Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring.
NHO – Bistandskonferanse 10. februar 2010 Våre erfaringer fra Afrika – Mulighetenes kontinent!
Dette var vår kultur en gang….
Hvorfor arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring i sykepleietjenesten? Hei –Temaet i denne presentasjonen handler om hvorfor det er viktig å prioritere.
eksempler på HMS-faktorer:
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
The Torvald Klaveness Group
MARSIKT PROSJEKTET Jo Tankers MÅLSTYRING OG IKT 18 NOV 2003.
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
”Vi står midt i et paradigmeskifte innen lederskap som dessverre altfor få ledere har oppdaget. Et skifte som handler om lederens evne til å skape selvledelse.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
GNE Felles nordisk anleggsmarked og felles nordiske anskaffelsesformer Veg- og jernbanesektoren Seminar Gardermoen 18. februar 2004 Materiale legges ut.
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
PoP-korn Studie av utviklingsprosessen i Norsk vareproduserende industri Resultater fra en spørreundersøkelsen i Norsk industri Richard Hilmes, Trondheim,
Heidi Skaaret Konserndirektør, Group COO Heidi Storruste
Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Network group for Quality Development.
Utarbeidet av: Scott Downey Tilrettelagt og presentert på Smidig 2011 av: Reinert Kamøy.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Vedlegg 2 Organisasjonsendring
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal BRUKEREN MED NØKKELEN TIL MORGENDAGENS TJENESTEUTVIKLING. ET NASJONALT GJENNOMBRUDD? Anders Vege, seksjonsleder Seksjon.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Integrasjoner og 360°.
Hvordan kan vi bidra internasjonalt? Skei, Bergen og Stavanger 5,6,7. januar, 2016 Svend Haakon Kristensen Head of Customer Operations/
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Strategi i styrerommet – en praktisk tilnærmingsmåte StyreAkademiet Kjell A Storeide.
Migrasjon International Organization for Migration.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Dag Wiese Schartum, AFIN
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Sømløst samarbeid gir best resultat
CAMPAIGNING From vision to action.
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Norway Tendering Strategy
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Står kolonialen igjen på perrongen?
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står.
Hca revisjon & rådgivning
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Vaccine Delivery in Developing Countries
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The courts February 2018 Court Administration.
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Profesjonen som premissleverandør og medspiller i endringsprosesser Anne Flagstad 2.November 2011

Hva er en kunnskapsmedarbeider? En som jobber i en kunnskapsintensiv virksomhet? En som har en leder som utøver kunnskapsledelse? Å sette opp en motsetning mellom kunnskapsledelse og produksjonslogikk er etter min mening gammeldags (og på grensen til fordummende) og gir heller ikke verdi til diskusjonen deres fra et mer praktisk perspektiv. Det er ikke slik at det bare er de som kan kalles en profesjon som er kunnskapsarbeidere, og det er heller ikke slik at kunnskapsvirksomhet er helt fri for produksjonslogikk.   Finnes det profesjoner som ikke er kunnskapsmedarbeidere?

Kunnskapslogikk vs produksjonslogikk? nja. Det handler nok ikke om at jeg ikke vil,  eller ikke kan. Jeg er bare litt usikkerpå om det er lett å skape en meningsfylt kobling  mellom noe som er relevant for  publikum (som jeg skjønner ikke nødvendigvis er ledere selv) og til temaet (som jeg har forstått er  profesjonsutvikling). Å holde et foredrag om kunnskapsledelse blir da kanskje å falle mellom flere stoler. Og særlig hvis det er en (implisitt) oppfatning om at kunnskapsledelse er en ledelsessform som helt fri for rutiner, oppfølging, rapporteringer (les: produksjonsorienterte logikker). Slik er det ikke. Akkurat som produksjonsorientert ledelse ikke er fri for innovasjon, involvering og kunnskapsintensive aktiviteter, er heller ikke kunnskapsledelse helt fri for produksjonslogikk. Forskjellen handler mest om under hvilke bestingelser og på hvilken måte de ulike teknikkene brukes i  utøvelse av ledelse, særlig i forbindelse med endringsprosesser. Og det er altså ikke før vi kommer hit at vi kan snakke om en forskjell på kunnskapsledelse og andre ledelsesformer.

Endringsprosesser er så mangt…… Re-organisering, strategi, strukturendring, omstilling, kontinuerlig forbedring, effektivisering, fusjoner, arbeidsprosesser, rutiner og prosedyrer, informasjonssystemer, samlokalisering, nye bygg, målstyring, bemanningstilpasning, kompetanseutvikling, fysisk arbeidsmiljø, ledernivåer, stillingstitler, lønn… - og minst 1000 andre ting Gjøre det viktig Få det til å holde La det skje Gjøre det klart

Endringsprosesser i helsesektoren nå til dags handler ofte om… ? Kvalitet Kostnader Forbedring Effektivisering Kvalitetsarbeid Budsjettarbeid Pasient/bruker Økonomi Kunnskapslogikk vs produksjonslogikk: - Har vi et helhetlig perspektiv på forbedringsarbeid ?

En av flere årsaker til at forbedringsarbeid er krevende… Circle organization chart Hub Head (wherever applicable) Circle Buss Head Marketing Sales and Distribution Customer Service Delivery CLM HR Buss Partner Operations Performance Manager Legal & Regulatory Regulatory Nodal Communications Reporting to Circle Business Head: Marketing Sales & Distribution CSD CLM Reporting to CO – Support delivered to Circles: People & Organization (HR Business Partner) Operations Finance (Performance Manager) Legal Regulatory Communications 6

Customer Service Delivery Prioritise development resources corrective action recources (more to get more) better results/short term thinking Managing Director Marketing Operations Finance P&O Corp Affairs HUB Head / Circle Bussiness Head business dev. needs capex (more for less) (Low performing) needs capex to expand HR Buss Partner long term focus - cost effectiveness and brand integrity, deliver on revenue standardize, certifize, cost effectiveness and integrity of the brand standardized product mix quick escalation, high quality, speed SLA; no sense of urgency Operations Product complexity Performance Manager Controlling brand integrity Legal &Regulatory Internal tension Investment Issue customized product mix and packages no capex /capex moved to another circle Regulatory Nodal short term focus - macro campaign in services, customized, push, want more, deliver on gross margin Controlling complexity distribution Communications Marketing High quality operations bigger distribution network, coverage – time to market S&D better network) operations High quality Customer Service Delivery Controlling complexity offering local CEO keep earnings and develop local solutions Central CXO wants ownership and control of solution methods, products and revenue streams fulfill the contract CLM Tower companies

Andre typiske utfordringer i forbedringsarbeid Forbedringsarbeid har en del typiske risiki knyttet til seg: Effekter forsinkes Effektene blir mindre enn forventet Effektene kommer aldri/faller helt bort Det er flere årsaker til dette. Disse er sammensatte og varierer fra situasjon til situasjon (ikke prioritert rekkefølge): Gjensidige avhengigheter internt i avdelingen eller mellom avdelinger (Over-?) optimistiske implementeringsplaner Porteføljestyring Kapasitet og/eller kompetanse til å gjennomføre Involvering av medarbeidere Ledelsesmessige avklaringer i vanskelige prioriteringssaker Fokus og tid brukt på gjennomføring

Premissleverandør eller medspiller? Forventes det noe mer av oss som kunnskapsmedarbeidere i endringsprosesser? Empowerment -> ”Medarbeiderskap” En slags utvidet og frivillig forpliktelse til arbeidsplassen og jobben Inngår både i medvirkningsprinsippene i Arbeidsmiljøloven og i europeiske rammeverk Tydelig ansvar på den enkelte kunnskapsmedarbeider som strekker seg utover det å utvikle seg selv og sin egen profesjon Ulike kompetanseområders (profesjoners) evne til å samhandle til beste for pasienter/brukerne og virksomhetene de er en del av Premissleverandør eller medspiller?

Profesjoner som premissleverandør og medspiller i endringsprosesser… Endringsprosesser i kunnskapsvirksomheter uten involvering av fagfolk/profesjonene er (nesten) umulig… Hvis jeg var en kompetansemedarbeider i endringsprosess ville jeg: Finne meg i at ikke alle (inkludert meg selv) kan få viljen sin…. Konsentrere meg om involvering på det som dreier seg om eget arbeidsområde Hjelpe meg selv og andre (i andre profesjoner) til å bruke all rapporteringen som et hjelpemiddel til kontinuerlig forbedringsarbeid… Følge utviklingen i tallene aktivt Diskutere dem i teammøter med jevne mellomrom Eksperimentere med nye måter å jobbe på Se om det skjer noe i tallene Hjelpe lederen min til å utvikle meg… Be om medarbeidersamtale – gjerne flere ganger per år Sikre meg at jeg har klare mål for jobben min Be om oppfølging og utviklingstiltak som er tett koblet til det jeg har daglig ansvar for Husk at målet i en kunnskapsvirksomhet er 1+1= mer enn 2