2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Advertisements

2 Kommune og fylkestingsvalget 2011 Fag- og yrkesopplæring.
Læring på arbeidsplassen
Bygg – og anleggsteknikk
Grete Haaland Sund HiAk,
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
1 Rekruttering og HMS utfordringer med utenlandsk arbeidskraft Stillasdagene 4. september 2013 forbundssekretær Halvor Langseth.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Tirsdag 6 november kl Onsdag 7. november kl Torsdag 8. november kl Onsdag 7. november kl der foreldre.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
Byggnæringen i omstilling Hvordan ta vare på kompetansen i omstillingstider? Jørgen Leegaard Kompetansedirektør BNL.
Utfordringer for byggenæringen v/Thomas Norland Avdelingsleder, kompetanseavdelingen Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg, EBA 3. november
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Velg tømreryrket - bruk hodet og kroppen!
Bygg og Anleggsteknikk Bygg og Anleggsteknikk. Masse praksis. Vi lærer dere å bygge Norge.
Ca 1000 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 7 kl. med redusert elevtall 5 STO-grupper (4-6) 2 Innledende Vg1(8-10)
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Landsorganisasjonen i Norge
Prosjekt til fordypning
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Status for Kunnskapsløftet
Personalenheten - Fagopplæring Møte på opplæringssted Hensikt med møtet avklares i forkant Deltakere på møtet Lærling Instruktør Faglig leder Tjenesteleder.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Rogaland Fylkeskommune
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Hvordan lykkes med yrkesfag
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Opplæringskontor som lærebedrift Utfordringer og forventninger
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Fagforbundet Vest-Agder
Are Solli og Kristian Ilner
Utskrift av presentasjonen:

2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange fag samlet i tilbudene i Vg1 og Vg2  ” små fag” og andre strukturproblemer  tilbud også for unge voksne og fremmedspråklige  lærlingen og samarbeidet mellom skole og bedrift Kunnskapsløftet – erfaringer og endringsbehov

3 Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk Arbeidsdokumentet ØNSKELIGE OG MULIGE ENDRINGER utviklet gjennom flere møter  brev til Utdanningsdirektoratet 1. sept  parallelt, diskusjon i BNL – også brev til UDIR Hvorfor behov for endringer:  Bygg og anlegg trenger ca 7500 fagarbeidere hvert år – i dag under 5000 søkere til Vg1 – stort frafall  stor rekruttering fra ”unge voksne” og fra utlandet  ”alle” klager på læringsutbyttet / faglig nivå

Mange fag samlet i tilbudene - Vg1 Vg1 omfatter 22 fag  læreplanen nevner ingen fag, men tverrfaglige mål  prosjekt til fordypning ”som forsvant” Yrkesveiledning (smakebitspedagogikken) eller grunnleggende fagopplæring? Forslag endring av læreplanen: … I opplæringen skal de enkelte møte flere av kravene som stilles til yrkesutøvelse på et grunnleggende nivå. Yrkesteori, tegning og praktisk arbeid skal vektlegges og utgjøre helhetlig prosessrettede arbeidsoppgaver. Elevene skal kunne velge å konsentrere seg om det eller de yrkesfag de har særlig interesse av. ….. 4

Mange fag samlet i tilbudene - Vg2 Vg2 – 3 til 5 fag pr. programområde  små og store skolefag – noen dominerer blant elever og lærekrefter  geografisk avgrensa fag  fag som krever dyre maskiner etc.  fag med nesten bare praksiskandidater – ”voksenfag” Rekrutteringa til små fag dårligere tross ”flere tilbud” Gode erfaringer på særløp med kompetansesenter 5

Ny modell for små fag? 1 +3 / 0 +4 særløp med kurs på kompetansesentre. Forutsetter avklart  avklart ansvar i læreplan mellom bedrift og k-senter  forskriftsfestet rett / plikt til kurs på k-senter  finansiering av sentrene (= VGS’er eller andre)  avklare fylkeskommunenes ansvar / finansiering for elever / læringer som krysser fylkesgrensene Avklare forutsetningene før enn organisasjonene inviteres til å velge modell! 6

Unge voksne og fremmedspråklige Må innse at arbeidskraft må hentes fra unge voksne og arbeidsinnvandrere (frafall / feilvalg) og arbeidsinnvandrere (andre ikke norske) Viktig å hindre at disse gruppene forblir ufaglærte eller på annen måte en B-arbeidskraft!  rett til lærekontrakt – avklart ansvar og tilpasset tilbud  rett til opplæring i norsk og eventuelt andre fellesfag  størst behov i ”de små skolefagene” – ny modell kan fungere 7

Skole / bedrift – samarbeid og ansvarsfordeling Bør skolen overta jobben mange bedrifter i dag oppretter opplæringskontor for å gjøre?  Skolen har allerede et samarbeid og oppfølgingsansvar ved utplassering i Vg1 og Vg2  Bedre læring med veksling skole / praksis i bedrift i hele utdanningsløpet (”gamle lærlingskolen”)?  Bedre opplæring i bedriften med pedagogisk oppfølging?  Bedre lærere om de må følge eleven / lærlingen helt fram til fagprøva?  … og kanskje få et ansvar for etter- og videreutdanning også? 8

9