Hvordan søke forskningsmidler?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Advertisements

Erfaringer fra internasjonal utveksling
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
SIU Leonardo videreutviklingsprosjekter
CV Curriculum Vitae.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Student Exchange Programme
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Institutt for databehandling1 EuroCompetence og KIOS - et EU-prosjekt innenfor Socrates-programmet og et prosjekt støttet av.
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
HØGSKOLEN STORD/HAUGESUND Ask & Haugen 1 Internasjonalt samarbeid innen e-læring fører an mot en felles europeisk studiearena Towards Lisbon 2010 NVU-konferansen,
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
EUs 7. rammeprogram for forskning og teknologi ( ) Presentasjon for Vestlandsrådet 20. mars 2007 Tore Grønningsæter Norges EU-delegasjon, Brussel.
1 Leonardo da Vinci Mobilitetsprosjekter Bergen, Tore Kjærgård og Siv Andersen.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
”Store muligheter også for de små i 6RP” Totalt 2,1 mldr. Euro allokert til SMB 15 % av midlene i de 7 tematiske prioriteringene til SMB Spesiell utfordring:
Store muligheter også for de små i 6.RP Totalt mill. € allokert til SMB 15 % av midlene i de 7 tematiske prioriteringene til SMB Spesielle SMB-ordninger.
EU-kontoret, Niels Peter Thorshaug Rådgiver EU-kontoret Hva kan Forskningsrådet bidra med? Aeronautics and Space.
Step 1: “State-of-the-art” Knowledge data base Step 2: Framework definitions Step 3: Project analysis Step 4: User requirements and priorities Step 7:
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
Støttemuligheter og internasjonalt samarbeid Sturla Bjerkaker Voksenopplæringsforbundet
Regions of Knowledge Samarbeid mellom regionale forskningsdrevne klynger Sverre Sogge.
Anne Karin Larsen, Høgskolen i Bergen INTERNASJONALT SAMARBEID Utvikling av et deltidsstudie om sosialt arbeid i Europa.
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
ENDELIG ER DET DIN TUR!. Nødvendige verktøy Linker herfra til universitetenes egne hjemmesider Fronter –
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
1 Utvekslingsavtale mellom SVT-fakultetet, NTNU og University of California, Berkeley Institutt for sosiologi og statsvitenskap Department of Sociology.
Youth in a changing society AER Summer School Almere, Flevoland, Nederland 22th – 27st August 2011 Reiserapport til Internasjonalt forum
EQUIS akkreditering - bibliotekets rolle. Agenda Hva/Hvorfor EQUIS? Prosessen Bibliotekets rolle.
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Prosjekteier: …
Meta-analyser og systematiske oversikter
Student Exchange to Japan
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Prosjekteier: …
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Prosjekteier: …
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
NORGES TEKNISK NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Design driven Innovation Programme (DIP)
Thorleif Hjeltnes, HiST
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
Norway. A unique student experience
The courts February 2018 Court Administration.
SØKNAD OM OPPTAK Utdanningskrav (PhD kandidaten er formelt kvalifisert) Ansettelsesforhold og finansiering (PhD kandidaten ansatt og finansiert i 3 år.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan søke forskningsmidler? NVU-konferansen 14.-15.3. 2005 Thorleif Hjeltnes

Innhold Definisjon - avgrensning Steder å søke: Programmer Noen prosjekt Erfaringer Nettverk Rolle som prosjektleder Rolle som medarbeider Utlysning Søknad Work packages / workplan / arbeidsfordeling Kontrakt, gjennomføring og rapportering Bruk av teknologi i samarbeid Evaluering Resultatspredning (Disseminering)

Definisjon - avgrensning Kun prosjekt innen området e-læring, IKT og læring Forskning = FoU Eksempler hentet fra EU-prosjekt

Steder å søke - programmer Norge Norgesuniversitetet (SOFF): http://www.soff.no/ ITU: http://www.itu.no/ NFR (Høykom): http://www.hoykom.no/ EU Interreg III: http://www.interreg-sverige-norge.com/ Socrates / Minerva: http://siu.no/vev.nsf/o/sokrates The e-learning initiative: http://europa.eu.int/comm/education/programmes/elearning/index_en.html Leonardo: http://www.teknologisk.no/eway/default0.asp?e=0&pid=211 EU’s 6. rammeprogram: http://www.forskningsradet.no/forport/application?pageid=EUforskning&menuName=Pro_Int_EUforskning

Noen prosjekt 1/3 SOFF Interreg IIIA NITOL – Noregsnettet med IT i Open Læring (HSH, NTNU, HiA og HiST), SPLEIS, ELITe Interreg IIIA DoIT – Distriktsorientert IT (HiST, HiNT og MHS) UFEME: Utvikling av et fjernundervisnings-basert etterutdanningsprogrami miljøledelse og entreprenørskap (HiNT, HiST, NTNU og MIUN (Mitthøgskolan))

Noen prosjekt 2/3 Socrates Minerva (ODL) The eLearning initiative MECPOL, Do ODL, EuroCompetence, E-LEN The eLearning initiative MENU - Models for a European Networked University for e-learning, http://ans.hsh.no/lu/inf/menu/ QUIS – QUality, Interoperability and Standards in e-learning, http://www2.tisip.no/QUIS/

Noen prosjekt 3/3 Leonardo Neworkers - New Models for the enhance-ment of ODL use in life-long learning of workers (11 – partnere i 11 land ) EU’s rammpeprogrammer (EC DELTA Programme) JITOL – Just in Time Open Learning: 1991 - 94 Starten på vårt internasjonale prosjektsamarbeid Prosjekteier: University of Lancaster HYDRIV (5. RP) Development and implementation of novel Imaging Velocimetry techniques suited to large scale hydraulic facilities http://www.hydriv.org/description.htm

Nettverk Prosjektene skal som regel (alltid) gjennomføre et stykke FoU-arbeid ved hjelp at et nettverk. Nettverksbygging er ofte et delmål – og – den europeiske dimensjon oppnås gjennom samarbeid på tvers av landegrenser, språk og kulturer. For deg som søker innebærer det at du trenger et nettverk!!

Partners in the MECPOL-project Høgskolen Stord/Haugesund University of Lancaster University of Sheffield National Technical University of Athens Binary Logic Høgskolen i Agder Høgskolen i Sør-Trøndelag Norges Teknisk-Naturvitenskaplige Universitet

Partners: Agder College Mid Sweden University Technological Educational Institution (T.E.I, Thessaloniki) University of Rome University of Greenwich University of Sheffield The research foundation TISIP

Eksempel : MENU-nettverket Partners  •  HSH  •  TISIP  •  HiA  •  NTNU  •  TEI  •  NTUA  •  UoR  •  UoG  •  FVU/UTu  •  HiK  •  UPV 

Nettverk Både person (kjemi) og institusjon er viktig, tillit til at arbeid blir gjordt i rett tid. Geografisk spredd, dvs en miks fra skandinavia, sentral-europa, sør-europa og nå, øst-europa (de nye landene). Nye prosjekt sub & supersett av gamle nettverk Kunskap om nettverkets kompetanse og interesser er viktig dersom en hurtig skal få fram søknader. Som regel en hovedsøker og initiativtaker som inviterer med partnere. Det er som regel ikke tid og penger til å etablere nye nettverk før en søknad skal skrives. Over tid bygger en opp en fagkompetanse og et rennomé som gjør at en blir invitert med i nye prosjekt og nye nettverk, eksempel : Neworkers

”It’s nice to be a project leader”, Bob Lewis - JITOL Prosjektleder (PL) må være klar på søknadstidspunktet. (Spesielt med Interreg, trenger både norsk og svensk prosjektleder...). PL må forankre prosjektet i egen institusjon, på institutt-, fakultet- eller institusjonsnivå. Institusjonen blir kontraktsansvarlig. Prosjektleder må vurdere behovet for intern støtte til regnskap. NB Euro-konto er som oftes nødvendig for å unngå valuttarisiko! Prosjektleder vil være den som fronter prosjektet i forhold til programmet. Dvs må delta på møter, produsere rapporter, stå for ”markedsføring” og resultatspredning. Søkerinstitusjon / prosjektleder er ansvarlig for resultatoppnåelse og at budsjettet holdes i forhold til programmet, dette ansvaret må videreføres i Partnerkontrakter til de øvrige partnerne i nettverket. Prosjektleder må fremme en god arbeidsmoral i nettverket. Prosjektarbeid er ofte en tilleggsaktivitet for de som deltar og det kreves derfor betydelig motivasjon og (av og til) press for å få fram resultat i tide i konkurranse med andre aktiviteter. NB Skandinavia ferierer i Juli og resten av Europa i August!

Prosjekt medarbeider / partner Det er betydelig lettere å komme med i et prosjekt enn å skrive egen søknad. Det som vanligvis trengs på søknadstidspunktet er: En CV for din institusjon (kort og relevant i forhold til det det søkes om) En CV for deg selv + andre fra din institusjon Et letter of intent (som regel får du tilsendt et utkast) Prøv å være en pliktoppfyllende partner, dvs produser det du har lovet i rimelig rett tid. Et skritt på vegen for å bli prosjektleder selv er at du påtar deg ansvar for en arbeidspakke (work package) – det er lærerikt.

Utlysning Utlysningsteksten er veldig viktig. Den må sees på som en bestilling!! Hva er vektlagt? Eksempel fra eLearning initiative: For the purpose of this call, proposals must address one or more of the following priorities: Quality in e-learning, interoperability and the use of technical standards Søknaden QUIS tar utgangspunkt i nettopp dette, plus, Cost effectiveness of e-learning og Joint studyprogrammes Dette var ok for oss siden vi er interessert i og har jobbet mye med dette. NB – det er også meget viktig at arbeidet kan fordeles på en gruppe der hver partner for hovedansvaret for hver sin (selvstendige) del.

Søknaden Søknaden består ofte flere skjema som etterspør mange detaljer. Viktig å sette i gang prosesser for å samle inn formelle data for alle partnere og få deres Letter of intent. De forlanges som regel i original – det tar ofte lang tid! Husk også å planlegge underskrift fra egen institusjon (direktør, dekan el.lign) Prosjektbeskrivelsen – ofte er den forhåndsdefinert, med angivelse av sidetall pr spørsmål. NB – ikke gå ut over dette – de som evaluerer har mye å lese og trenger korte presise beskrivelser av hva du vil gjøre og hvordan. Du må vise at du kjenner state-of-the-art, at du har et team som tilsammen har nok kompetanse (og geografisk spredning) og en fornuftig styring. Budsjettet – dette er meget viktig. Finn ut hvilke grenser som gjelder for denne prosjekttypen. Finn ut behovet for egenandeler (typisk 30 – 60%). Reiser – det trengs minimum 2 reiser pr år for å holde normal framdrift, pluss reiser for å møte programledelsen. NB det er egne satser for hotell og opphold i EU som ofte er lavere enn i Norge. Du må ofte oppgi detaljer som du på søknadstidspunktet ikke har 100% oversikt over, f.eks antall sider i rapporter som skal trykkes etc. NB: Du MÅ HOLDE TIDSFRISTEN

Project activities: Workplan WP Work Start-End In charge 1 Establish the Project team, prepare grounds 1-3 P1-TISIP (all) 2 Analyse projects on Quality in e-learning 3-9 P5-Számalk (p1,p2,p3) 3 Develop a QAS to promote a European dimension of e-learning 10-22 4 Analyse commercial and experimental LMS systems. P3-UoR (p2, p4) 5 Standards for e-learning P3-UoR (p1, p5) 6 Quality and Personalisation: Design patterns, Agent technology, etc P2-NTNU (p1, p3) 7 Analyse projects on Cost effectiveness P1-TISIP (p4, p5) 8 New models for cost effectiveness 9 Dissemination, communication: two-way and evaluation 3-24 P4-MSU (all) 10 Administration 1-24

Project activities: Content Stage in life of project Outputs Activities leading to this output 1 Establish the Project team, prepare gruonds Partnership agreement A list projects and products Partner meeting, discussions 2 Analyse projects on Quality in e-learning A database of QAS and Qual. in e-learning reports Survey, net-based exchange of info. among the partners 3 Develop a QAS to promote a European dimension of e-learning. A report: - net based study programmes - best practice for setting up net-base education across language and cultural boarders The Bologna process & quality in e-learning – describe best practice for virtual mobility of students, teachers and knowledge. 4 Analyse commercial and experimental LMS systems. State of the art report on managerial, content and pedagogical capabilities. Web-survey, classification schemas and reports, product descriptions, product trials 5 Standards for e-learning A repository of standards and an online guide. Seek information from all relevant bodies, web sites etc. 6 Quality and Personalisation: Design patterns, Agent technology, etc A requirement specification for a next generation of e-learning system. Experiment with new methods and new technologies, enhance existing standards. 7 Analyse projects on Cost effectiveness a) the user perspective b) the provider perspective c) the society perspective Look at relevant case studies and research reports. 8 New models for cost effectiveness A model-report based both on a theoretical and a best practise approach. The economy in e-learning, stories of susses and failures 9 Dissemination, communication: two-way and evaluation A web site, printed reports workshops, papers for conferences and journals, an evaluation report Assemble information and outputs. Comments and contributions from experts. 10 Administration Project reports and accounts Administration of project, funding, accounting

Kontrakt – gjennomføring og rapportering Det hender du får mindre penger enn du har søkt om og at du må redusere på enkelte punkt Du må forplikte deg på en lang rekke juridiske regler som du ikke kjente til da du søkte Økonomi og regelverk og regnskap utgjør en vesentlig del av kontrakten. Du får som regel ikke en Euro før tidligst 2 mnd etter underskrift. Noen betaler ikke ut før ca 5-6 mnd etter arbeidet har startet, f.eks. Interreg, noe som betyr at du må ha god likviditet.

Gjennomføring og rapportering Oppstartsmøte, senest en mnd etter at prosjektet har fått tilslag. Det er viktig å få alle partnerne til å bli kjent med hverandre og forstå hva som skal gjøres, evt. justere workplan dersom det er nødvendig To f-2-f møter pr år nødvendig, pluss nettmøter for å sikre framdrift. Nettsted må etableres med en intern del for prosjektkommunikasjon og en ekstern del for informasjon og resultatspredning Parnterkontrakt inkludert krav til rapporering av resultat og økonomi må gjennomgås og aksepteres. Vær forberedt på at de interne rutiner i mange institusjoner kan være omstendelige og tid krevende.

Bruk av teknologi i samarbeid Web-sted er nødvendig, progamansvarlig vil be om tilgang også til intern del. Mailinglister forenkler arbeidet, ofte er en liste nok Nettmøter er et godt hjelpemiddel, har brukt Netmeeting og bruker nå Marratech. Det viktige her er muligheten for internasjonalt gruppesamarbeid og enkel framdrift. Logger, referat etc publiseres på intern web. Dette blir en intern ressurs som gradvis bygges opp.

Evaluering Alle søknader må beskrive et opplegg for evaluering. Har prøvd både intern og ekstern evaluering. Evaluering kan gjelde prosessen i prosjektet og forklare eventuelle avvik av resultat i forhold til det som var planlagt. Prosjekter kan bli evaluert av eksterne som en aktvitet igangsatt av Programmet. Dette kan f.eks. gjelde en resultatspredning på tvers av flere lignende prosjekt etc. Det er viktig for programmet med evaluering for å sjekke at beslutningene var riktig og for å be om mere penger og for å justere kursen av Programmet.

Resultatspredning Hva skal prosjektet produsere? Rapporter, programvare, guidelines, surveys etc. Resultat som er nevnt i søknaden må leveres i 3 kopier til Programmet. Avvik kan føre til tap av penger! Papers – hvilket nivå skal disse ha? Prosjektrapport eller artikkel i tidsskrift med fagfellevurdering? Foredrag – samme gjelder her Det er som regel opp til prosjektet å sette standarden for Papers og foredrag. NB prosjektet bør også diskutere eierskap og forfatterskap, noen resultat er for navngitte enkeltpersoner, andre bør hele prosjektgruppen ta ansvaret for. Regler om copyright og gjenbruk etc bør stå i Partner-avtalen.

LYKKE TIL MED NYE SØKNADER !! Takk for meg LYKKE TIL MED NYE SØKNADER !!