Outsourcing av forretningsprosesser – muligheter og fallgruver

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

UNDERENTREPRISE ER NÅR INNLEIE ER NÅR
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Kontraktsoppfølging mv.
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Hva er Fretex ?.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
1 Klubbens lederplan Anbefalt administrativ struktur for rotaryklubber i D2260. Implementeres senest 1. juli 2007.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
IT-Ledelse, 18.februar Dagens tema : Outsourcing 1. Hva er Outsourcing ? 2. Tradisjonen for outsourcing innen IT 3. Hva kan outsources innen IT 4. Potensielle.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Smidig november 2010 Jan Sandtrø.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
11. Legitimitet og makt Påstandene:
5. Organisasjoner, individer og grupper
Senior Prosjektleder, IPMA nivå B Ericsson AS
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
”IT som konkurransefortrinn” Innføring av intranett i Trenor-gruppen
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Arbeid med bistand Rapportering.
Universitetet i Oslo Det juridiske fakultet IT-kontrakter Innledning.
Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai
1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Definere og velge hovedmål og delmål
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Universitetets IT-virksomhet: Strategi, styring, organisering Presentasjon på USITs allmøte 9. september 2010 Lars Oftedal, IT-direktør.
BIT-avtalene Versjon 6.2, juni 2004 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
BIT-avtalene Versjon 7.0 bransje, juni 2005 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Intellectual Property due diligence
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Portalseminar iKnowBase og Oracle Fusion Middleware
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Forutsetninger i forbindelse med prosjektetablering
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
ARBEIDSLIVSKRIMINALITET Hva inneholder den overordnede risikoanalysen for byggherrer og bedrifter i bygg & anleggsbransjen?
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Veileder i interkommunalt IKT-samarbeid
I den prosessorienterte organisasjon spør man
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Veileder i interkommunalt IKT-samarbeid
utfordringer i en ny region
VERDENS BESTE VERTSKAP
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Selge et produkt eller en tjeneste
Anskaffelsen som prosjekt
BOTT Økonomi og HR.
Utskrift av presentasjonen:

Outsourcing av forretningsprosesser – muligheter og fallgruver Norsk Arbeidslivsforum 2. mars 2006 Kurt Harald Aase Dir. Forretningsutvikling Bluegarden AS

Norsk Arbeidslivsforum Erfaringsbakgrunn Direktør Forretningsutvikling Bluegarden AS/Direktør HR Rheinhold & Mahla Industrier AS Medvirket i prosjekt for intern outsourcing Helse Sør Personaldirektør Posten Norge Management-konsulent innen marked/HR Personalsjef i kommunesektor Adm. dir. i tre mindre selskaper Cand. polit. UiO Norsk Arbeidslivsforum

Norsk Arbeidslivsforum Outsourcing betyr.. … å sette ut tjenester til: ekstern leverandør (ekstern outsourcing) intern leverandør (intern outsourcing) Ved intern outsourcing etableres en egen enhet internt i organisasjonen, et såkalt ”shared services center”, som utfører tjenestene på tilsvarende måte som en ekstern leverandør. Ekstern outsourcing gir størst effekt. Norsk Arbeidslivsforum

Forskjeller mellom ekstern og intern outsourcing Tjenestene utføres av separat enhet (et annet selskap) Leveransen styres av kontrakt og uenighet reguleres av kontrakt og generelle rettsregler Rollene som kunde/leverandør erstatter rollene som kollega og overordnet/underordnet (i samme selskap) av selskapets ledelse erstatter delvis rollene som kollega og overordnet/underordnet Intern outsourcing fungerer ofte som kompromiss eller mellomstadium på vei mot ekstern outsourcing. Norsk Arbeidslivsforum

Prosesser vs. funksjoner Outsourcing av funksjoner Outsourcing av prosesser Outsourcing av prosesser forutsetter at prosessene støttes av et (IT-)system som bygger på best practice. Norsk Arbeidslivsforum

Outsourcing av forretningsprosesser Outsourcing av forretningsprosesser (BPO*) innebærer at leverandøren tar ansvar for hele arbeidsprosesser. Arbeidsprosesser redesignes og optimaliseres. det er ikke bare en funksjon som flyttes. Erfaringer fra personalområdet tilsier at opp mot 80 % av gevinsten oppstår internt. *) Business Process Outsourcing Norsk Arbeidslivsforum

Hvem velger outsourcing? Sterk forkjemper for outsourcing internt. Behov for å skifte ut gammel teknologi. Nylig gjennomført oppkjøp, salg, fisjon eller fusjon. Multinasjonalt selskap. Sterke relasjoner mellom selskap og tjenesteleverandør. Sterkt behov for radikal endring. Opplevd risiko for tap av nøkkelpersonell. Norsk Arbeidslivsforum

Motiver for outsourcing Fleksibilitet Rask gjennomføring av endringer i organisasjon, rutiner og infrastruktur. Skalerbarhet Rask håndtering av svingende behov for kapasitet, kompetanse og personell. Fokus Mulighet for å konsentrere alle organisasjonens ressurser om kjernevirksomheten. Beste praksis I kraft av å være spesialister tilbyr ofte tjenesteleverandørene bedre løsninger enn organisasjonens egne. Sammenlign- barhet Mulighet for å sammenligne tjenestenes pris og kvalitet i et marked. Kostnads- reduksjon Mulighet for større og raskere kostnadsreduksjon enn ved andre former for omorganisering. Norsk Arbeidslivsforum

Dette bidrar til vellykket outsourcing Målbevissthet Klare mål for outsourcingen. Tillit Gjensidig tillit mellom kunde og leverandør. Fokus Klare retningslinjer for gjennomføring. Forberedelser Solid beslutningsgrunnlag. Åpenhet og samarbeid Åpenhet om og fokus på personalmessige problemstillinger. Felles incitamenter Balansert kontrakt med gode instrumenter for leveransestyring. Norsk Arbeidslivsforum

Dette hindrer vellykket outsourcing Tap av kompetanse Spesifikk kompetanse forsvinner. Bestiller- kompetanse bygges ikke opp. Dårlige ytelser Leverandøren leverer ikke som avtalt, eller makter ikke holde tritt med kunden. Manglende legitimitet Outsourcingen er ikke godt nok forankret i organisasjonen. Ulik bedrifts- kultur Kunde og leverandør misforstår hverandre i sitt daglige samkvem. Kostnader ved etablering Kostnadene i outsourcingsprosjektet kommer ut av proporsjoner i forhold til besparelsen. Byråkrati Tidkrevende bestillerrutiner og lite fleksible tjenester. Norsk Arbeidslivsforum

Unngå ”unshared services” Oppstår i skjæringspunktet mellom lederes trygghetsbehov og stab/støttes faglige behov. Er ofte et tegn på at tjenesteleveransen er for byråkratisk. Kunde Leverandør Egendefinert tilleggsbehov SLA RSLA SLA Opplevd behov Norsk Arbeidslivsforum

Norsk Arbeidslivsforum BPO-forløpet Identifisere Realisere Sikre Forberede Avtale Overføre Industrialisere Organisasjonsløp Systemløp Personalløp Kommersielt løp Norsk Arbeidslivsforum

Norsk Arbeidslivsforum Organisasjonsløpet Identifisere Realisere Sikre Forberede Avtale Overføre Industrialisere Kartlegge dagens prosesser og ressurser Vurdere BPR-behov og eventuelt beslutte gjennomføring Beslutte intern eller ekstern outsourcing Sette gevinstmål, definere nye prosesser og ny organisering Implementere nye prosesser og ny organisering Kontinuerlig forbedre prosesser og organisering Norsk Arbeidslivsforum

Norsk Arbeidslivsforum Systemløp Identifisere Realisere Sikre Forberede Avtale Overføre Industrialisere Kartlegge dagens struktur og system- portefølje Vurdere behov for endring, forenkling og utvikling Beslutte struktur og driftsmodell Kartlegge, evaluere og selektere potensielle leverandører Velge leverandør(er) Gjennomføre implementeringsprosjekt Kontinuerlig forbedre struktur, driftsmodell og utnyttelse Norsk Arbeidslivsforum

Norsk Arbeidslivsforum Personalløp Identifisere Realisere Sikre Forberede Avtale Overføre Industrialisere Involvere berørte parter i samsvar med lov- og avtaleverk Knytte personer til prosesser Definere behov for kapasitet og kompetanse Gjennomføre bemannings- tilpasning Overføre personell Omstille eventuelle overtallige Kontinuerlig tilpasse kapasitet og kompetanse Norsk Arbeidslivsforum

Outsourcing handler om mennesker Samarbeid med de tillitsvalgte om forberedelse og gjennomføring av outsourcing. Som arbeidsgiver har du plikt til å samarbeide, slik også de tillitsvalgte er forpliktet. Ved å ta dem med på råd får du dessuten tilgang til kunnskap og innsikt som kommer godt med i gjennomføringen. Sørg for å få dokumentert hvem som gjør hva i prosessene du skal outsource. Dette muliggjør planlegging av tiltak for de berørte i god tid, og gir deg et realistisk bilde av hvilken gevinst du faktisk kan oppnå. Outsourcing handler om mennesker, og mennesker treffes ulikt av denne form for omorganisering. Vær oppmerksom på dette hele tiden, og sørg gjerne for bistand til karriereomstilling. Outsourcing har arbeidsrettslige konsekvenser. Bring klarhet i disse allerede under forberedelsen av outsourcingen. Norsk Arbeidslivsforum

Norsk Arbeidslivsforum Kommersielt løp Identifisere Realisere Sikre Forberede Avtale Overføre Industrialisere Velge forretnings- modell Velge prosedyre Kartlegge marked Selektere lever- andør/partner/ kjøper Gjennomføre due dilligence Gjennomføre avtale- forhandlinger Implementere avtale Evaluere og evt. justere avtale Norsk Arbeidslivsforum

Viktig ved outsourcing Involver relevante personer i organisasjonen, ikke alle som anser seg meningsberettigede. Forankre beslutningen hos sponsor på toppnivå i bedriften: CEO/CFO. Kontroller leverandørens ytelser løpende. Velg en leverandør med verdier og kultur du kjenner og kan forholde deg til. Behold en liten og sterk strategisk intern funksjon. Følg implementeringen nøye; både hos leverandøren og i egen bedrift. Gjør bare outsourcing om du virkelig mener det, men om du gjør det, gjør det grundig hele veien. Norsk Arbeidslivsforum

Norsk Arbeidslivsforum