Evaluering av studiesentrene i Nordland Foreløpig presentasjon 13. oktober 2011 Jørund K Nilsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
Presentasjon av Karrieresenteret Vesterålen John-Elvin Paulsen leder/karriereveileder Rådgiversamling, Titlemaster – Denne benyttes på titler.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Kapittel 14 Simulering.
RHS Erfaringskonferanse 19. og 20.november VEILEDNINGSGRUPPENE EVALUERING.
Hadelandsregionen Ilsetra 5. desember 2006 v/Edvin Straume og John Kristiansen.
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Hvor bra har dagens norske forskere det? Tekna seminar 15.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Karriereveiledning som virkemiddel?.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Sykehjem Sykehjem Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Hjemmehjelp Hjemmehjelp Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Universitet Universitet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Høgskole Høgskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Sykehus Sykehus Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Videregående skole Videregående skole Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Grunnskole Grunnskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Omsorgsbolig Omsorgsbolig Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Politiet Politiet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Regionale partnerskap en vei å gå for helhetlig kompetanse Regional kompetanseutvikling desember 2009 Kjell Magne Johansen.
Vårt behov for studiesenteraktører
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Kjønn?Spørsmål 1: SvaralternativAntall% 1. Kvinne Mann7875 Antall svar:104 Snitt:1.75.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
Nærings-ph.d.-ordningen Annette L. Vestlund, Divisjon for innovasjon.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Arbeidsmiljøundersøkelsen 2008 Arbeidsmiljøundersøkelsen 2008 Sentrale oppfølgingtiltak Wenche H. Nilsen HR direktør.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Varige samarbeidsarenaer skole-bedrift Roar Jensen 27.Januar 2016 Foto: Dagfinn Kolberg.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 Ungdom er fremtidens ressurs i Ofoten Nordlandsløftet
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Velkommen til erfaringssamling Prosjekt sammenslåing karrieresenter studieverksted/OPUS
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Veien videre - sammenslåing Samling Bodø, mars 2016.
Orientering om sammenslåing karrieresenter og studieverksted
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
Utskrift av presentasjonen:

Evaluering av studiesentrene i Nordland Foreløpig presentasjon 13. oktober 2011 Jørund K Nilsen

Dagsorden • Evalueringen • Hovedpunkter fra arbeidet så langt • Spørreundersøkelsen • Spørsmål for diskusjon

Tema og problemstillinger: • Studiesentrenes eierforhold, organisering og oppgaver • Samarbeid med privat og offentlig virksomhet • Resultater, herunder: – evne til å etablere gode prosesser og bidra til å koble tilbyder og etterspørrer – Kvalitet og oppslutning på kurs/studier/tilbud – Synlighet • Koblinger til arbeidet med de regionale partnerskapene

Tema og problemstillinger • Positive og negative sider ved de ulike sentre • Samordningen med andre regionale tiltak (studieverksted, RKK, karrieresenter, innovasjonsselskap med mer). • Studiesentrenes eierforhold, organisering og oppgaver • Drøfte alternative organisasjons- og finansieringsmodeller for økt samordning for tilretteleggingen av desentralisert utdanning

Metode • Faktaorienterte samtaler • Dokumentstudier • Bred spørreundersøkelse • Oppfølgende telefonintervjuer

Formelle kjennetegn • 5 regionale studiesentre • Ett studiesenter i hhv Steigen og Gildeskål • Ett fortsatt til behandling i Vesterålen • Ett på trappene i Salten? • Ulike tilknytningsformer: – 3 del av AS – 1 (2) del av styre organisert etter § 27 i kommuneloven – 1 del av kommunalt foretak – 2 del av stiftelser • Forskjeller i eierstrukturer • Ulikheter historikk • Ulik bemanning

Spørreundersøkelsen • To nettbaserte spørreundersøkelser. • Hovedundersøkelsen til eksisterende studiesentre + ekstra til dem som har studiesenter på gang • Undersøkelse A: 55 av 100 besvart • Undersøkelse B: 18 av 33 besvart • Svarprosent 55

RegionerAntall svartRolleAntall svart Ansatt studiesenter14 Sør-Helgeland8Medlem av styre studiesenter 16 Kunnskapsparken Helgeland 10Studieverksted6 Ytre Helgeland7Rektor VDG4 Mosjøen9RKK3 Lofoten10Regionråd sekretariat3 Steigen3Karrieresenter3 Gildeskål4Universitet/høgskole4 Hele Nordland4Næringshage/kunnskapspar k 2 SUM55

Megler, motor, møteplass • Flertallet: Studiesentrene har lykkes nokså godt eller svært godt i å ivareta rollene som motor, megler og møteplass • Noe mer positive til ivaretakelsen av motor- og meglerfunksjonene, i forhold møteplass, hhv 78 % og 65%

Viktigst av de tre M’er • 53% - rangerer rollen som motor er viktigst • 29% - møteplass • 13 % - megler – 5 % - ikke sikre

Hvor godt kjent er tilbudet? – 75% svarer at de mener tilbudet er nokså godt/ svært godt kjent blant tilbyderne av utdanning – 62% svarer at studiesentrenes tilbud er nokså/svært godt kjent blant de som søker mer utdanning – 35% svarer at tilbudet er nokså/svært godt kjent blant etterspørrerne av arbeidskraft.

Målrettet og tilpasset tilbud? • 78 % svarer at tilbudet er nokså eller svært godt tilpasset den enkelte kompetanse- /utdanningssøkende (78%) • 61 % mener tilbudet er nokså eller svært godt tilpasset tilbyderne • 55 % svarer det tilsvarende når det gjelder arbeidsgiverne

Nye tilbud? • Er stort flertall på 88 % mente studiesentrene i nokså/stor grad har lykkes i å etablere nye opplæringstilbud. • 75% mente tilbudet dekker flere bransjer eller sektorer

Resultater • Tilrettelegger for et tilpasset og desentralisert høyere i utdanning i distriktene • Flere tar etter og videreutdanning - høyere utdanning • Voksne og ikke minst kvinner får et tilbud som tar hensyn til private og yrkesmessige rammer • Styrket konkurransekraft i næringsliv og offentlig sektor • Økning i tilbud om etter- og videreutdanning, studier, kurs og møteplasser skreddersydd arbeidslivets behov • Voksne som tidligere har hatt negative erfaringer lykkes

Resultater • Lokalt møtested - en felles dør for all utdanning og kompetanseheving lokalt • En lokal koordinator som ser utdanningsløpet i helhet • Klima for å søke mer kunnskap og kompetanse • Begeistring • Samordning av studier som enkeltbedrifter ønsker • Dekking av gapet mellom virksomhetenes kompetansebehov og arbeidskraftens kompetanse

Nytt tema • Samarbeid og overlapp?

Hvem er viktigste samarbeidspartnere? • Høgskoler/universiteter og næringsliv/bedrifter angis klart flest ganger (hhv 71% og 67 %). • I andre enden av skalaen: Studieforbund 7%, regionale partnerskapsstyrer 13% og regionråd med 18%.

Tilfredsstillende samarbeid? • 74 og 73 % mener samarbeidet med naboregioner og høyskoler/universiteter er tilfredsstillende/svært tilfredsstillende. • I andre ende: Flest som mener at dialogen med næringslivet er lite tilfredsstillende (33%).

Overlapp i roller og oppgaver? •.•.

AktørI stor grad I noen grad Verken eller I mindre grad Ingen grad Ikke sikker Karriere- senter RKKer Studie- verksted Næringshag er og lignende

Studiesentrene fremover • Begge undersøkelsene

Samlokalisering? • Ja: 67% og 72% • Nei: 6% og 5% • Mange Ikke sikker • Med hvem: – Karrieresenter: 75%/31% – RKK: 68%/62% – Studieverksted/Opus: 58/62%

Samorganisering? • Ja: 51% / 72 % • Nei 20%/11% • Mange: Ikke sikker • Med hvem: – RKK: 66%/62% – Karrieresenter: 59%/31% – Studieverksted-Opus: 52%/ 69%

Andre ev endringer? • Klart flertall til finansiering gjennom årlige rammer ( 78% og 72 %) • Flertall for å videreføre nåværende geografi / følge regionrådets geografi

Del II • Evalueringen skal bidra til å utforme en overordnet strategi for satsningen på og bruk av studiesentrene • Hvilken rolle bør fylkeskommunen ha i å utvikle sentrene? • Hvilken betydning har fylkeskommunens vurderinger for sentrene?

”Standardisering” av studiesentrene ? • Eierskap • Organisering • Tilbud/profil • Fordeler og ulemper??

Hvilke modeller bør drøftes? • Alternative modeller, egenskaper og konsekvenser • Hvilke variable kan inngå? • Hvilke alternativer kan inngå? – Se neste figur

VariabelAlternativer GeografiSom i dag/reg rådStørreMindre EierskapFylkeskommune (Vdg)Kommune(RKK)Uni/HøyskoleNæringsliv ProfilHøyere utdanningVdgBegge deler SamlokaliseringRKKKarrieresenterStudieverksted Næringshage Kunnskaps- park SamorganiseringRKKKarrieresenterStudieverksted Næringshage Kunnskaps- park Tilknytningsform§ 27 KLAS Kommunalt foretak Stiftelse FinansiørKommuneFylkeskommuneHøgskole/ universitet Næringsliv

Andre spørsmål • Gjennomgang og bevisstgjøring av oppgaver og roller mellom virkemiddelaktørene ? • Samarbeidsrutiner – formalisering? • Samlokalisering av undervisningstilbudet? • Ramme eller prosjektfinansiering? • Forholdet til fylkeskommunen ev andre regionale organer • Arbeidet videre – fylkeskommunens prosess