Er alt tillatt i krig og kjærlighet?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Krigens konsekvenser Navn på skole/klasse Navn på foredragsholder(e) Måned, År.
Advertisements

Unni Sørensen28. april 2010 FN-sambandet i Tromsø 2010.
Barnesoldater: Ikke alle barn leker krig
Medisinsk fredsarbeid Internettkurs 5 ”Peace-through-Health” i voldelig konflikt.
Midtøsten, Iran, Afghanistan
FNs konvensjon om barns rettigheter
IKKE BLAND ROLLENE – Om militær maktanvendelse og sivil bistand
Kapittel 17: Andre verdenskrig
Lilandspeiderne Informasjon.
Røde Kors Ungdom Tekst osv.
Den medieskapte virkeligheten Navn på skole/klasse
Unionsoppløsningen
Barn og unges rett til deltakelse
Av Jonas, Herman, Arne-Olav og Sebastian
15 En urolig verden.
Klassesamfunnet i middelalderen
Medisinsk fredsarbeid Internettkurs 2 Medisin, helse og menneskerettigheter.
Konflikter som preget verden
Cæsar.
Den franske revolusjonen

Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
130206jpj.
Kapittel 26: Fred og konflikt i en globalisert verden
Kapittel 11: Den store krigen
Kapittel 19: Imperiene rakner
Kapittel 22. Andre verdenskrig
Marius Vøllestad Bø vgs
Opplevelsessenteret Hvite Busser
14 Samarbeid over grenser
Berge Tokyo built TDW This will bee a factor we have to take in consideration, whether we like it or not. But, be honest, as a seaman !
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Hva er landsmøtet?  Øverste besluttende organ = sjefen over alle sjefer!  Lokallaga sitt møte  Møteplass  Mye moro!
Ole Kr. Fauchald MR i grenselandet folkerett / nasjonal rett n Røttene i nasjonal rett – samspillet mellom forfatningsrett og folkerett ä Dualisme.
Oslo Røde Kors Skal, skal ikke?.
FNs fredsarbeid Foredragsholder Dato.
JUS2111 Statsforfatningsrett og internasjonal rett – Folkerett
Internasjonale menneskerettigheter
Internasjonale menneskerettigheter Janne Tysnes Kaasin Rettsavdelingen, UD.
Håndheving av internasjonal humanitær rett. Norsk rett
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Operation Barbarossa Verdens største militære operasjon Eller: Historien om det som nesten hendte.
Napoleon Bonaparte.
Andre verdenskrig.
Hvordan blir barns rettigheter ivaretatt? Kirsten Kvalø, Leder, PRESS - Redd Barna Ungdom.
Mot ny krig Foto: Deutsches Bundesarchiv.
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Tema: sikkerhetspolitikk. Hva er sikkerhetspolitikk? ulike måter å sikre et lands suverenitet og handlefrihet overfor andre land ved bruk av forsvars-
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
HVEM DREPTE JESUS? Hvorfor måtte han dø?. IKKE EN LIKNING + = +
1. mai og fagforeninger. Refleksjonsspørsmål - fagforeninger I innslaget hørte dere om fagforeninger, og hvordan de første fagforeningene oppstod. De.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
Napoleon. Hvorfor synger vi om Napoleon med sin hær ? Hva er det som har gjort denne mannen så kjent?
Menneskerettigheter - kjennetegn Enkeltindividene har dem og statlige myndigheter skal oppfylle dem De er universelle De er normer med høy prioritet De.
FN - FRED OG SIKKERHET Kan FN skape fred?. INNHOLD Hva er FN? FNs sikkerhetsråd Hva gjør FN med krig og fred?
Dette er ord som kanskje ikke alle forstår. MORSMÅL
Representative inhabitants survey in Norway
VIETNAM-KRIGEN Vietnam fransk koloni
North Atlantic Treaty Organisation
Vietnamkrigen.
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
NMF mener at et godt samarbeid mellom offentlig myndighet, frivillige organisasjoner og private aktører er den viktigste garantien.
FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon
Bilder: Filmweb Bakgrunn:
Bilder: Filmweb Bakgrunn:
Diskuter formålet med FN og anna internasjonalt samarbeid
Soldatundersøkelsen 2018 Agenda: Om undersøkelsen Hovedkonklusjoner
Utskrift av presentasjonen:

Er alt tillatt i krig og kjærlighet? Begynner gjerne en introduksjon til dette temaet med dette spørsmålet. Etter å ha deltatt i Raw War så vet dere i alle fall svaret på den ene delen av spørsmålet. Skal ikke gå inn på hva som er tillatt i kjærlighet her i dag… Spillet viste at det faktisk finnes regler i krig, regler for hvem man kan angripe og med hvilke våpen. Skal komme mer inn på det senere.

Er det lov å gå til krig? Spør gruppen – få tilbakemeldinger Hvem bestemmer hva et land har lov til å gjøre? Kan et land gjøre hva de vil bare det er stor og mektig nok?

Jus ad bellum & Jus in bello Jus ad bellum sier noe om når det lov til å gå til krig og til å forsvare seg selv Jus in bello er de internasjonale lovene som sier hvordan krig må føres Det finnes regler som regulerer hva en stat kan gjøre – internasjonale lover. (Problemer – hvem passer på at de følges?) Vi skiller mellom to typer sett med lover – jus ad bellum og jus in bello. Begrepene er ikke viktige at dere husker, viktig at dere skjønner at vi snakker om to ulike sett med lover.

Jus ad bellum Forbud: FN pakten artikkel 2 (4): Unntak: ”Alle medlemmer skal i sine internasjonale forhold avholde seg fra trusler om eller bruk av væpnet makt…” Unntak: FN pakten artikkel 39 – 41 og retten til selvforsvar (artikkel 51) FN pakten – hørt om den? Den avtalen som opprettet den internasjonale organisasjonen De Forente Nasjoner. Trådte i kraft 24.oktober 1945, det som i dag er FN dagen (Artikkel 1 – Formålet med FN er å opprettholde internasjonal fred og sikkerhet) Konklusjon – det er ikke lov å gå til krig.

Jus in bello – krigens regler - Gjelder uavhengig om krigen er lovlig eller ikke, internasjonal humanitær rett må alltid følges. - Gjelder også i selvforsvar. Men hvis det først er en krig, så må krigens regler følges. Utdype med eksempler

Hvordan oppstod krigens regler: Historisk lange røtter Slaget ved Solferino 1859 Sveitseren Henry Dunant befant seg plutselig på slagmarken etter et stort slag mellom østerrikske og franske styrker. Så krigens lidelser og at ingen hjalp de sårede og døende soldatene på slagmarken. Ønsket å hjelpe de sårede uavhengig av hvilken side i krigen de befant seg på. Ville opprette en organisasjon som hjalp sårede og syke soldater i krig og internasjonale regler som regulerte dette. Resultatet ble 1.Genèvekonvensjonen og organisasjonen Røde Kors. I historiebøkene kan vi finne henvisning til regler som på en eller annen måte skal regulere krigføringen Opphavet til de moderne konvensjonene – slaget ved Solferino 1859 (ta med Genevekonvensjonene på norsk) Kort historien om Henry Dunant og slaget ved Solferino Resultatet ble opprettelsen av den internasjonale Røde Kors komiteen og den 1. Genèvekonvensjonen. Og hvorfor står vi her i dag fra Røde Kors og forteller dere om dette – jo Røde Kors har en spesiell oppgave å sikre at folk kjenner til reglene som gjelder i krig og at de følges. I juni i år er det 150 år siden slaget ved Solferino – stor markering i Italia.

Historien fortsetter… 1. Genèvekonvensjon (1859)– Beskytte syke og sårede soldater i krig 2. Genèvekonvensjon (1905)– Beskytte syke og sårede soldater til havs (skipbrudne) 3. Genèvekonvensjon (1919) – Beskytte krigsfanger 4. Genèvekonvensjon (1945) – Beskytte sivile i krigstid Alle konvensjonene ble revidert i 1949, to tilleggsprotokoller i 1977 Formål: å bevare et minstemål av humanitet i krig Hva er likheten mellom disse konvensjonene? Alle skal beskytte noen. Alle konvensjonene har kommet etter en krig – ser behovet for å beskytte noen grupper Hvorfor det – trenger soldater beskyttelse? Ser for dere en krigssituasjon med total kaos – alt er lov. Så en krigssituasjon der krigens regler blir fulgt. Krig er grusomt, men det går an å begrense grusomhetene. Målet med disse reglene – å bevar et minstemål av humanitet i krig.

De viktigste reglene: Skille mellom stridende og ikke-stridende Angrep skal bare rettes mot militære mål Forbudt å drepe eller såre en soldat som har overgitt seg eller som er ute av stand til å kjempe Forbudt å bruke stridsmidler (våpen) som forårsaker unødig tap eller lidelse. Krigsfanger og sivile i fiendens hender har rett på human behandling. Det røde korset, den røde halvmånen og den røde krystall er beskyttelsesmerker og må respekteres. Når vi spilte Raw War – hvilke krigshandlinger var det som var forbudt? Plassere i forhold til de viktigste reglene. Kjenner dere til noen eksempler der krigens regler har blitt brutt, fra TV eller andre kilder? Har disse reglene noen funksjon? (skal vi åpne for den diskusjonen her?)