Sponsing Strategier og formål

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvis vi var gjess... Ahh!.
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Teknologi i klasserommet
*BEST Consulting Group
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Alfhild - leder Østlandet
Hvorfor Øko? •ØKO og Astma&Allergy (A&A) er i ferd med å bli et sterkt kategoribehov innen interiørmalinger (topp 3). Målgruppen er der, og vi er også.
12. Oppsummering.
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Hønefoss politistasjon
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
Forretningsdriften – strategi og muligheter
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
3 års rullerende verveplan Skøyen Rotaryklubb 2009/ /2012.
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Liv til vekst Del 1 Fra forbrukere til disipler Eddie Gibbs: Ministry Categories 2 Paid Staff 2% Ministry of the “laity” in the church 18% Laity who.
”Vi vil bli flere". Vil vi bli flere?.....Hvorfor? …Hva vil vi ha de nye til?
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Gjesteforelesning BoS31 ved HiO. JBI, høsten Kjønn og ledelse Time 1: Presentasjon Kvinne og leder Time 2: Gode råd på veien for deg som ønsker.
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
HVA GJØR VI NÅR NOE GÅR GALT?
Medlemskap og mangfold
Posisjonering Kapittel 10.
Hva er viktig for næringslivet når sponsorobjekter velges ? Jacob Lund Sponsorsjef DnB NOR.
Markedsføring er den veien du må lage til, for å lede kjøperen frem til kjøpstidspunktet.
Sponsor case Continental Dekk
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Godt Håp Eivind Rognsvåg
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
AIDS2014: Menneskerettigheter Bjørg Sandkjær Seksjon for helse, Norad 29. oktober 2014.
Misjon – å krysse grenser
Case 2 Jordan GO! Det norske selskapet Jordan, som har merkevarer som selger over hele verden, lanserte i Norge en helt ny type tannbørste i mai 2006.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
1 POSISJONERING Trond M. Backer Kommunikasjonssjef i Strømmestiftelsen
19. januar 2014 Orkla advertising brief JIF AVLØPSÅPNER Merkets posisjonering Uslåelig effektivitet – Befriende enkelt – Ren glede Hvorfor1.Avløpsåpnerkategorien.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
Markedsføring.
Find Fraud B4 it Finds You!
Sammen får vi ting til å skje
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Kapittel 8: Merkeevalueringer
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
CAMPAIGNING From vision to action.
SPØRSMÅL GJENSTÅR: Question remains: G
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Misjon – å krysse grenser
The Gains from International Trade
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Utskrift av presentasjonen:

Sponsing Strategier og formål

Steve Koonin Coca Cola - USA ”Hvis du nevnte en sport eller en arena, så var vi der. Problemet var at forbrukeren ikke la merke til at vi var der. Forbrukeren sa at skiltingen på disse arenaene ikke var annet en reklame. Så hva er forskjellen mellom et skilt i et bussskur og et på en fotballarena? Sannsynligvis noen millioner i rettighetskostnader og skuret er sikkert det beste for deg.”

Sponsing er et komplekst og multidimensjonalt medie…… Sponsorater som Kommunikasjons plattform ……men er i bunn og grunn tuftet på folks interesse for det enkelte sponsorat

Sponsing kan ikke stå alene, det må være plattformen for integrert markedskommunikasjon Salgsfremmende tiltak Cause-related markedsføring Internett kampanjer Medlems-/ kunderegister Sponsorobjekt Vareprøver/ sampling Reklame/ PR-kampanje Egenutviklede programmer VIP, hospitality, nettverksbygging Konkurranser Inkludere ansatte

Kommunikasjons plattform En sterk relasjon mellom forbruker og kommunikasjons-plattformen (sponsorobjektet) kan gi en sterk relasjon mellom sponsor og forbruker Sponsor Kommunikasjons plattform Forbruker

Sponsorobjektets påvirkningskraft projekt Fans publikum Arena- Media- Personal Kunder Familie Partnere Leveran- dører Deltakere myndighet Kommune/ lemmer Med- Sponsor Insight AB Copyright 2006

Sponsing kan være et sterkt medium for å bygge lojalitet Awareness Consideration Expirence Loyalty

I hvert enkelt sponsorat ligger det et utall av muligheter og utfordringer å ta hensyn til

Hvordan øke effekten av sponsing? 9

Sponsing og bygging av profil Vi vet at profilen til sponsor og profilen til sponsorobjektet ”kommuniserer” med hverandre Det vil si at profilen til for eks et fotballag innvirker på profilen til sponsoren Og omvendt: Profilen til sponsoren innvirker på profilen til fotballaget Men denne effekten er relativt liten Det viktigste valget man gjør når man velger sponsorobjekt er: Potensiell eksponering/omtale og hva man betaler for denne eksponering/omtalen. 10 10

Kommunisering av et merke – forenklet merkevaremodell Kommunikasjons-verktøy Tidligere atferd Sponsing Eksponering i tilfeldig miljø Merket Eksponering i valgt mijø Følelser Kognisjoner Hans Mathias Thjømøe Inspired by: Zajonc (1980) Etzioni (1988) Park & Srinivasan (1994) Keller (1993) Aaker (1997) Olson & Thjømøe (2003) Zanna & Rempel (1988) Haddock and Zanna (1993) Logiske argumenter

Effekten av sponsing kan forbedres ved en rekke tiltak (1/2) Aktivering – fortell at du sponser Motivering – hvorfor sponser bedrift A objekt B? Forbedret “fit” Forbedret holdning til sponsor Forbedret holdning til sponsorobjekt Forbedret holdning til sponsoratet

Effekten av sponsing kan forbedres ved en rekke tiltak (2/2) Bedrifter må øke bevisstheten rundt hva man kommuniserer gjennom sitt sponsorengasjement Et sponsorat målgruppen ikke forstår kan bidra til en uklar oppfatning av bedriften Sponsorobjekter som ikke passer sammen med bedriften kan skade bedriften Nøkkelordet er ”fit”…

Den emosjonelle triggeren som kan føre til kjærlighet

Å fange den emosjonelle triggeren Du vet det når du…. Ser det Tar på det Føler det Opplever det Når man har funnet forbrukernes emosjonelle triggere kan man høyne sponsoratet til det neste nivået, gjennom kjærligheten hver enkelt har til sponsoratet.

Å bruke emosjonelle triggere Skritt 1 Fastsette de emosjonelle triggerne Er følelsene virkelig der? Hva er båndene mellom sponsoratet og fansen? Hva er de følelsesmessig mest opptatt av? Hva er et være eller ikke være for opplevelsen? Ingen følelser = ingen verdi

Å bruke emosjonelle triggere Skritt 1 Fastsette de emosjonelle triggerne Er følelsene virkelig der? Hva er båndene mellom sponsoratet og fansen? Hva er de følelsesmessig mest opptatt av? Hva er et være eller ikke være for opplevelsen? Skritt 2 Lag en kommunikasjonsstrategi Hva slags budskap vil vi formidle? Hvordan vi vil passe inn? Sponsing = å dele

Å bruke emosjonelle triggere Skritt 1 Fastsette de emosjonelle triggerne Er følelsene virkelig der? Hva er båndene mellom sponsoratet og fansen? Hva er de følelsesmessig mest opptatt av? Hva er et være eller ikke være for opplevelsen? Skritt 2 Lag en kommunikasjons strategi Hva slags budskap vil vi formidle? Hvordan vi vil passe inn? Skritt 3 Utvikle relevante aktiviteter i forhold til følelsesmessige treffpunktene Hva skal vi gjøre? Hvordan skal vi implementere strategien? Å gjøre et inntrykk ≠ Å telle inntrykk

Kjærlighet er ikke… Kjærlighet er… Glem ikke å lage støy å tilføre verdier å oppfylle våre behov å oppfylle deres behov å rose oss selv å få ros av andre å spørre om noe å gi en gave

Hvorfor kjærlighet? Motstandsdyktig mot trender Kjærlighet sprer seg Forsterker sansene Følelser overstyrer Tidløs

Im crying right now. i just dont find it fair that these happy animals have to be treated so badly ! it just is not fair , its making me cry ! I don’t own a dog, but I will buy Pedigree!! These are awesome commercials, I wish more people would take them to heart. I cried when I watched this....I can't have a dog because I live in an apt. but my heart just aches for these dogs (actually, all pets that end up in shelters). My favorite part is "I know I'm a good dog, and I just want to go home." Tear jerker! I cried when i seen this ad on tv lol I love dogz & it gutz me that some stupid people cant look after them! I have allways brught pedigree for my dogs & now i know pedigree help finding dogs new homes i will continue buying it! :)

Resultater Mål; Målgruppe; USA (2007) Resultat; Australia 2010 Inspirere folk til å adoptere/hjelpe hunder til å finne et hjem, samle inn penger til saken, øke oppfattelsen av Pedigree som et ”hundeelskende selskap” og øke salget for å hjelpe saken Målgruppe; Hundeelskere, menn og kvinner, 25-54 år USA (2007) Resultat; Salgsvekst på 11% og samlet inn $2,7 millioner til saken Australia 2010 Resultat Kjennskap til kampanjen på 32%, 3.365 hunder adoptert i løpet av 2 måneder (enkelte steder gikk man tom for hunder), hundeelskere oppfatter nå disse hundene som kjærlige individer som ikke er ”ødelagte”. Facebookkampanje USA 2010; For hver ”fan” man rekrutterte donerte Pedigree en bolle mat. Pedigree gikk fra 55.000 ”fans” til 1.100.000 iløpet av 8 måneder.