Universell utforming av IKT- løsninger ved NTNU Fra teori til praksis Carl-Fredrik Sørensen Seniorrådgiver NTNU IT.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet Norsk mal: Startside Tips språkmal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – ønsket språk. Eller velg.
Advertisements

FEIDE,  autorisasjon og informasjonstilgang Seniorrådgiver IKT-arkitektur Carl-Fredrik Sørensen Bruk av en tjenesteorientert arkitektur for å etablere.
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Web Accessibility Initiativ Eller universell utforming
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Webredaktørmøte 14. Desember 2010 – Tryvann. Agenda • Jakten på stjernene • Nye forskningssider • Prosjektoversikt emigrering • Neste websamling • Planer.
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Studieadministrative prosesser ved NTNU
1 INNSIDA 2.0 Arbeidsgruppemøte Bakgrunn Bakgrunn: Dagens Innsida er 11 år gammel og teknisk utdatert – støtter ikke opp under dagens målsetting.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Erfaring med bruk av åpen kildekode til støtte for læringsprosessene
Normen i SiO - forpliktelser og lederforankring
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
HiO HiAk Prosessen. Litt historikk September 2008: Styrene ved begge institusjoner vedtar å ”utrede og klargjøre ulike sider ved at HiO og HiAk går sammen.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
NTNU Noen administrative utfordringer.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Elektronisk saksbehandling og arkiv
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Forskrift om universell utforming av IKT Frank Fardal.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Webinar – eWorker og eMeetings
Tema: Universell design Rune Runnestø Mem Thi Van Seminar om utfordringer og muligheter innen Universell utforming av IKT 5. Mars 2009.
DIFI arkitekturprinsipper og universell utforming
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
WEB og tilgjengelighet En kort intro. Tilgjengelighet/universell utforming Tilgjengelighet (fysisk) En side kan være tilgjengelig uten åvære UU, men UU.
Håndheving av diskriminerings- og tilgjengelighetsloven med forskrift Anne-Marie Colban Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT.
Ph.d.-prosjekt våren 2015 SKS v. Linn (+Hildegunn)
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Framdriftsplan for fusjonsprosjektet Budsjett 2016: summen av 4 vedtatte budsjetter Fakultetsstruktur vedtas Dekan-
Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Implementering av Blackboard på HF
Prosjekt Trøndelagsarkivet
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
WEB- KURS.
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Retningslinjer for tjenester til eksterne
Nye retningslinjer internfakturering
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Det digitale læringsmiljø anno 2018 Kvalitetssikring av tilbud og tjenester U-Forum Kristiansand 2018 Kjetil Knarlag Leder, Universell.
Kommunikasjonslinjer for webarbeidet
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Utskrift av presentasjonen:

Universell utforming av IKT- løsninger ved NTNU Fra teori til praksis Carl-Fredrik Sørensen Seniorrådgiver NTNU IT

Agenda •Historikk •Arbeidsgruppene •Oppbygging av arbeidet med universell utforming –Politikk –Prinsipper –Retningslinjer •Hvordan implementere? –Kommunikasjonsstrategi og plan –Opplæring og kurs –Rammeavtaler

Kort historikk •Medio januar 2011 – Forespørsel fra kommunikasjonsavdelingen til IT om tematikken UU •Primo februar 2011– Notat om UU i IKT-systemer •Mai 2011 – arbeidsgruppe nedsatt og første møte –Utarbeide strategi og politikk –Utarbeide retningslinjer som må vedtas og publiseres med støtte og forankring fra strategi og rektor. •April 2012 – Forslag til politikk og prinsipper utformet •Mai 2012 – Politikk og prinsipper vedtatt av rektor

Kort historikk •Juli 2013 – arbeidsgruppe gjenoppnevnt for utarbeidelse av retningslinjer og forslag til forvaltningsregime •Desember 2013 – Utkast til viktige retningslinjer knyttet til –innholdsproduksjon, –utforming av interne IKT-løsninger, –anskaffelser, –forvaltning (testing, avvikshåndtering), –opplæring, etc. •Desember 2013 – Kommunikasjonsplan –Spredning av kunnskap og kompetanse –Bygging av kunnskap og kompetanse

Arbeidsgruppene •Politikk og prinsipper: Altund, Studieavdelingen, IME, Informasjonsavdelingen, NTNU IT, Universell •Retningslinjer: Altund, Universell, Kommunikasjonsavdelingen, Universitetsbiblioteket, IDI, NTNU IT •Bredt sammensatt: Kompetanse og interesse, rolle og ansvar

Politikk •NTNU skal innen 2020 sørge for universell utforming av all informasjon og informasjons- og kommunikasjonsteknologi, slik at alle studenter og ansatte har likeverdig tilgang til informasjon og kan ta i bruk nødvendige IKT-baserte støttesystemer til studier og arbeid ved NTNU •NTNU skal være ledende blant norske utdanningsinstitusjoner i å utvikle og ta i bruk universelt utformet teknologi i studiesammenheng.

Fokus for politikk •Studentnære systemer: Eksternweb, intranett, LMS •Systemer med mange brukere •Unntak for en del (fag)systemer, spesielt IKT-løsninger som krever visuell kapasitet: CAD, grafisk design o.l. •Etterstrebe å gjøre alle løsninger UU så godt som mulig

Prinsipper •Prinsipper for universell utforming av IKT ved NTNU –beskriver ansvar og roller for universell utforming og fastlegger de overordnede prinsippene for ivaretakelse og vedlikehold av universell utforming ved NTNU.

Ansvar og roller •Ledere for NTNUs enheter –er ansvarlige for å påse at politikk, prinsipper og retningslinjer til universell utforming av IKT følges ved enheten. –har overordnet ansvar for å sikre at sine IKT-løsninger følger vedtatt politikk, prinsipper og retningslinjer for universell utforming av IKT når løsninger skal anskaffes, oppgraderes eller utvikles. –har overordnet ansvar for at det føres tilsyn med at gjeldende lovgivning og interne retningslinjer for universell utforming følges opp i anskaffelser, utvikling og bruk av IKT- løsninger.

Ansvar og roller •IT-sjefen er ansvarlig for at det føres tilsyn med at gjeldende lovgivning og interne rutiner på universell utforming følges opp i organisasjonen som helhet for sentrale IKT-løsninger anskaffet, utviklet og/eller vedlikeholdt av IT-avdelingen. •Dekaner og instituttledere er ansvarlig for at det føres tilsyn med at gjeldende lovgivning og interne retningslinjer for universell utforming følges opp for IKT-løsninger anskaffet eller utviklet ved sine fakulteter og institutter.

Ansvar og roller •Kommunikasjonssjefen har redaktøransvar for NTNUs eksternweb og intranett og har et særskilt ansvar for å tilby organisasjonen opplæring i universell utforming av innhold, samt føre tilsyn med at innholdsprodusenter følger opp retningslinjer for universell utforming av IKT. •Ansatte, studenter og andre personer tilknyttet NTNU plikter å overholde Politikk for universell utforming ved NTNU og Prinsipper for universell utforming ved NTNU med tilhørende rutiner ved utvikling eller anskaffelse av IKT-løsninger som omfattes av lovverk eller interne krav.

Retningslinjer og prosedyrer •Prosedyrer og rutiner for implementering av prinsippene er lagt til dokumentene: Retningslinjer for universell utforming av IKT ved NTNU.

Retningslinjer •Redaksjonelle retningslinjer – Innholdsprodusenter, redaksjonRedaksjonelle retningslinjer •Retningslinjer for innkjøp/anskaffelser av IKT-løsninger – Innkjøpsavdeling, anskaffere, arkitekterRetningslinjer for innkjøp/anskaffelser av IKT-løsninger •Retningslinjer for utvikling av universelt utformede IKT-løsninger ved NTNU – NTNU IT/PAM, prosjekt, Webmaster, Web- designer, Web-utviklerRetningslinjer for utvikling av universelt utformede IKT-løsninger ved NTNU •Retningslinjer for brukertesting av universell utforming i IKT- løsninger – Systemeiere, prosjekterRetningslinjer for brukertesting av universell utforming i IKT- løsninger •Retningslinjer for klagebehandling for manglende universell utforming av IKT-løsninger – Brukere, systemeiereRetningslinjer for klagebehandling for manglende universell utforming av IKT-løsninger •Retningslinjer for universell utforming av IKT-systemer i biblioteket – Brukere, systemeiereRetningslinjer for universell utforming av IKT-systemer i biblioteket

Krav til tilgjengelighet og UU ved anskaffelser Kravnr.KravtekstPri. 1. Elektroniske brukertjenester skal være universelt utformet, og brukerne skal kunne benytte disse uten hensyn til tid, sted og kanal. Beskriv hvordan den foreslåtte løsningen tilfredsstiller dette. H 1. IKT-løsningen skal følge NTNUs politikk og retningslinjer for universell utforming av IKT-løsninger. Dette er beskrevet i vedlegg 5. Beskriv leverandørens strategi for universell utforming. Legg gjerne ved dokumentasjon om hvordan universell utforming ivaretas av leverandøren. H 1. IKT-løsningen er tilgjengelig på heterogene og mobile plattformer. Beskriv hvilke plattformer som er støttet. Eksempel web, smarttelefon, nettbrett. M 1. IKT-løsningen tilbyr brukergrensesnitt på bokmål, nynorsk og engelsk. Beskriv hvilke språk som er støttet i brukergrensesnittet H 1. IKT-løsningen kan integreres med hjelpemiddelteknologi (for eksempel skjermoppbrekking, forstørrelse, talesyntese). H.

Agenda •Historikk •Arbeidsgruppene •Oppbygging av arbeidet med universell utforming –Politikk –Prinsipper –Retningslinjer •Hvordan implementere? –Kommunikasjonsstrategi og plan –Opplæring og kurs –Rammeavtaler

Kommunikasjonsstrategi for UU av IKT-løsninger •Målgrupper: Hvem skal informeres? –Brukergrupper: studenter, ansatte med undergrupper, spesifikt for de med behov for tilrettelegging. –Produsentgrupper: Informasjonsskapere, formidlere, utviklere etc., –Ledere og systemeiere: ansvar og myndighet. –Eksterne: organisasjoner, leverandører, Uninett, Bibsys.

Kommunikasjonsstrategi for UU av IKT-løsninger •Hva skal de informeres om? –Hvordan rapportere avvik, ønske om forbedringer, tilrettelegging av forelesninger der det benyttes digitale hjelpemidler –ansvar og myndighet (systemeier og ledere). •Hvem skal informere? –Systemeier, ledere, studieadministrasjon, IT, lokal IT, kommunikasjonsavdeling og kommunikasjonsseksjon •Når? •Hvordan informere: nyhetsbrev, melding på innsida, opplæring, informasjon på eksternweb (politikk og krav), kanal på Innsida, Wiki? Informasjonsmøter.

Opplæring •Workshops – interne, funksjonsrettede, •Kurs •Forumer •Publisitet

Utfordringer •Mange personer som skal gjøre/kunne universell utforming •Kompetanseoppbygging og vedlikehold •Gamle IKT-løsninger •Manglende interesse eller forståelse for universell utforming •Brukertesting

Pisk eller gulrot •Universell utforming betyr –Godt håndverk fra utviklere og innholdsprodusenter –Digitale arbeidsprosesser med bedre navigasjon, færre klikk, logikk –Fornøyde brukere  –Fornøyde eiere 

Informasjon om UU ved NTNU • • versell+utforming+av+IKT+ved+NTNUhttps:// versell+utforming+av+IKT+ved+NTNU • universell+utforming+av+IKT+ved+NTNUhttps:// universell+utforming+av+IKT+ved+NTNU • or+universell+utforming+av+IKT+ved+NTNUhttps:// or+universell+utforming+av+IKT+ved+NTNU • https:// • /wiki/Norsk/Universell+utforming+av+IKT+ved+NTNUhttps://innsida.ntnu.no/wiki/- /wiki/Norsk/Universell+utforming+av+IKT+ved+NTNU