KOMMUNEN- EN AKTØR I GRUNNBEREDSKAPEN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygve Hillestad Consulting Hvor langt går kommunenes beredskapsansvar? Trygve Hillestad Consulting ROS-analyser, beredskapsplanverk, opplæring, rådgivning,
Advertisements

Ny lov om folkehelsearbeid
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Fredrikstad og Sarpsborg Kriminalitetsforebyggende samarbeid for trygge nærmiljø SLT koordinator Tone Faale i Sarpsborg.
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
Nasjonal helseberedskapskonferanse 2013 Beredskap sett fra fylkesmannen.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Internkontroll i kommuner
Bakgrunn: -Kommuneoverlege i Nes kommune siden -93
Det kommunale og det statlige barnevern
- Ny lov og forskrift om kommunal beredskapsplikt
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
eksempler på HMS-faktorer:
Bergen kommune sitt beredskapsarbeid
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)
Juridiske utfordringer for kommunene. Hovedvekt på kommunen utøver av eierrådighet og som ansettelsesmyndighet Geir Sønstebø.
Kommunal beredskapsplikt – nasjonale forventninger - Narvik 27
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Møte i fylkesberedskapsrådet den , Saltstraumen
… en sentral samvirkeaktør i det norske redningskonseptet
BEREDSKAP I KOMMUNENE Der hendelsene skjer < 2000 innbyggere 4< 1000 innbyggere Klimaendringer Ekstremvær Flom Skred Strømbrudd Ekom tjenester Pandemi.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
”Det kan ikke skje meg noe………eller?”
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Beredskapsarbeidet i Drammen kommune
Utveksling av elektroniske helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Oslo – flest utfordringer – størst oppmerksomhet
Nordredkonferansen 2012 Erfaringer
Kommunikasjonsavdelingen
Kontaktmøte 21. mars 2013.
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Krisekommunikasjon i Mattilsynet
Nasjonal, regional og lokal krisekommunikasjon
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
IK Bygg, et verktøy for kommunene
Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1 Informasjonsmøte 2. mai /2242 Rammeavtale konsulenttjenester Gunhild Rui, leder i enhet for.
Kommunekonferansen 2016 Samfunnssikkerhet og beredskap Kongsberg 14. april 2016 Knut Skrede Fylkesberedskapssjef.
Flytkningsituasjonen – en beredskapsutfordring? Per Ketil Riisem Seniorrådgiver samfunnssikkerhet og beredskap Trondheim kommune.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Beredskapsråd i Orkdal kommune Orkdal kommune – beredskap.
2 HMS og beredskap ved UiO 16. oktober HMS og beredskap - UiO –HMS og Beredskap (EHMSB) ble etablert med i alt syv medarbeidere (tre nye.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Nytt fra Fylkesmannen Fylkesberedskapssjef Per Arne Stavnås.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB.
Kommunal beredskapsplikt
Miljørettet helsevern
Utgreiing av kommunestruktur
Kontaktmøte 15. mars 2017.
Helse miljø og sikkerhet
Nasjonal beredskap Erland Røed Kartverket «Buskerudmodellen»
Nasjonalt seminar for beredskap mot akutt forurensning 2017
Internkontroll Pilotnettverk
Asbjørn Lund, stabssjef, Fylkesmannen i Oppland
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Beredskapsplan Veiledning til bruk av malen.
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Utskrift av presentasjonen:

KOMMUNEN- EN AKTØR I GRUNNBEREDSKAPEN - når terrenget ikke stemmer med kartet

Beredskapen er satt under lupen Brannanalyse 110 sentralene Hovedredningssentralene Sivilforsvar, HV og Politireserve Politianalysen Profesjonelle Forsterkningsressurser

Kommunal beredskap NOU 2013-5 Når det virkelig gjelder.. ”..Kommunene har et grunnleggende ansvar for befolkningens sikkerhet og trygghet..” ”..Alle uønskede hendelser som finner sted, skjer i en kommune og alle kriser og katastrofer som oppstår, vil berøre eller vil måtte håndteres av en kommune.” ”..Kommunene utgjør det lokale fundament i den nasjonale beredskapen, og er derfor viktige bærebjelker i det norske beredskapsarbeidet.”

Kommunens beredskapsoppgaver og ansvar Lov om kommunal beredskapsplikt (sivilbeskyttelsesloven) Lov om helsemessig og sosial beredskap Plan & bygningslov Brann & eksplosjonsvern Forurensningslov Strålevern/ atomberedskap Helse og omsorgstjeneste lov Lov om næringsberedskap Klimaendringer Samordne lokalt – beredskapsråd Storulykkesbedrifter Øvelser CIM-krisestøtteverktøy Krisekommunikasjon ROS- analyse overordnet plan helhetlig forebyggende samvirke klima forankring systematisk sektorovergripende

Status i Nordland 85% 59%

TILSYN OG OPPFØLGING - Avvik og merknader i perioden 09/2010 – 05/2013 Ingen avvik Merknad Lukket avvik 25 21 4 3 Plan for lukking av avvik Tilbyr veiledning Interkommunalt samarbeid

Masteroppgave ved Universitetet i Stavanger, 2012 «..kommunene preges av en rekke mål- og interessekonflikter, samt utfordringer knyttet til det å prioritere riktig ressursbruk i arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap.» «..innføring av krisestøtteverktøy vil kreve at kommunen setter av ressurser. Dersom kommunen prioriterer dette, er det avgjørende at de får støtte i form av metodikk og kompetanse som gjør dem i stand til å bruke krisestøtteverktøyet. «..det sannsynlig at enkelte kommuner aldri vil ha forutsetninger for å ta dette i bruk. Dette handler primært om kommunens størrelse, antall ansatte, kommunens prioritering og de ansattes kompetanse innenfor samfunnssikkerhet og beredskap.» Status Nordland Kommuner Fått tilgang Tatt i bruk Hatt opplæring 44 17 13 8

Beredskapskoordinator Andre 3 100% 20 0-10% Rådmann Andre

Kommunale utfordringer Beredskapsfaglig kompetanse Koordinatoren Oversikt Politisk og administrativ forankring Utnytte enheter og fagmiljø Eksterne samarbeidsparter (samvirke) Ansvar, kultur, holdninger og gjennomføringsevne Sverige 2006: 250 mill. til kommunalt beredskapsarbeid Krav til utdanning og øvelse av personell Motivasjon/ sanksjon: Tilbakebetaling av deler/hele tilskuddet