Elementer av en utviklingsprosess

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er de største problemene med softwareprosjekter?
Advertisements

Forberedelse OpplæringSpesifikasjonerImplementasjon Installasjon Test løsning Last testing Kunde Konsulenter Leverandører ? ? ? ?
Elkem Research Prosess IT
Kan arbeidsmetodikken i IT-prosjekter overføres til rådgiverene ? VIANOVA Network Meeting 2013 Geir Andersen/Vianova Systems AS.
Dokumentasjon og Planlegging av større IT-prosjekter
Copyright © 2009, CIBER Norge AS 1 Scrum i ikke-utviklingsprosjekter Mario Aparicio.
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
INDIVIDUELL PLAN MED FENGSELET SOM ARENA. Hvem har krav på en individuell plan?  Det er personer som har behov for langvarige og koordinerte helse –
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Velkommen til Scrum-kurs
Title of presentation Customer/user group/conference Johannes Brodwall, Chief scientist Exilesoft Global.
Hvordan gjøre mer med å gjøre mindre!
Softwarearkitektur og kvalitet
© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster.
Hvem stakk av med produkteieren min?
Forretningsarkitektur
Semantisk interoperabilitet i det offentlige
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Kort om oppgavestiller Sintef Energiforskning AS, avdeling for kraftproduksjon og marked. Driver med oppdragsforskning i det nasjonale og internasjonale.
Hovedprinsipper i Rational Unified Process
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold RUP-prosjekt Sammenhengen med UML 1.Hovedstruktur i RUP-prosjekter 2.Faser og iterasjoner 3.Sammenhengen med.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Combining Compound Conceptual User Interface Components with Modelling Patterns - a Promising Direction for Model-based Cross-platform User Interface Development.
Du blir ikke fortere ferdig ved å gjøre mange ting på en gang. Ketil Jensen.
Software Requirements Elicitation
Testing av system Gruppe 6 Henrik Bækhus Morten A. Iversen Mathias Bondeson Gunnar K. Kulleseid Svein Ivar Kristiansen Ronny Hulthin.
Tema: Test First Positivist: Det som ikke kan måles, eksisterer ikke! Reduserer sjanser for defekter Gir en oppdatert ”TODO-liste” Gir trygghet til å gjøre.
Effektiv bruk av backlogs Erfaringer fra et agile prosjekt.
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi.
Arkitektur og smidighet
PUS iterasjon 0 Johannes Brodwall Statens Landbruksforvaltning
En lean verdikjede for utvikling av systemer
Tema: Test First Positivist: Det som ikke kan måles, eksisterer ikke! Reduserer sjanser for defekter! Gir en oppdatert ”TODO-liste” Gir trygghet til å.
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom å levere et verdifullt, kjørende system tidlig og kontinuerlig.
Scrum APressen Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria Norway.
ROOTS Johannes Brodwall, Kløne Steria Norway
Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen
viQew Norge AS | Kjøita 25 | 4630 Kristiansand.
Prosjektbase for Vox – et fleksibelt IT-prosjekt (case fra virkeligheten) NSP Temadag 18.februar 2004 Ola Grumstad, PMP, Daglig leder HolteProsjekt Solutions.
Smidige Prosjektmetoder – what’s hot and what’s not?
Hvordan jobbe smidig i prosjekter med fast- eller målpris
kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,
Produkeierrollen i Scrum
Scrum gir forventede resultater selv i
Smidig overtakelse - eller som å åpne en Pandoras krukke?
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
Hvem stakk av med produkteieren min? Kjetil Moløkken-Østvold – Conceptos Consulting Smidig 2008, oktober, Oslo.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
© Steria Deltagernes ”User Story” Som en din rolle i prosjekter Ønsker jeg å lære mer om ditt ønsketema Slik at jeg hvordan håper du kvelden skal forbedre.
Kontinuerlig kvalitetskontroll. Hvordan komme helt i mål.
Utvikling og utnyttelse av virksomheters kunnskap DND Meetup, 11. sept Frank Lillehagen.
Utarbeidet av: Scott Downey Tilrettelagt og presentert på Smidig 2011 av: Reinert Kamøy.
Project.
Smidig vedlikehold gir gevinst – men koster blod, svette og tårer
Digital postkasse til innbyggere
Subversion addin for Visual Studio.NET Gruppe 03-10: Arild Fines Per August Krämer Kristin Borud.
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Statusrapport Læringsnettverk for ledelse av pasientsikkerhet [Navnet på ditt forbedringsprosjekt] [forbedringsagent navn/e-post/tel.nr] [tittel på din.
NTY Stripemaster 2 Color. Why Night Time Yellow (NTY) US history In 1971, yellow center lines were mandated as the standard color of center lines nationwide.
RUP-prosjekt Sammenhengen med UML
sporing av barn med klokke
Samarbeidsgruppemøtet
Hva er XP ? Ikke ekstrem, men heller meget forsiktig
Digital postkasse til innbyggere
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

Elementer av en utviklingsprosess Johannes Brodwall

Hva inngår i prosessbeskrivelsen Trygghet: Prosjektegenskaper Enhetlighet: Standard-artifakter Effektivitet: Prosessbeskrivelse Andre muligheter: Prosjektsammensetning Faglig koordinering

Prosjektegenskaper Hyppige leveranser Tett kommunikasjon I prosjektgruppen Mellom prosjektet og sponsor Reflektert forbedring: Prosjektet eier prosessen Personlig trygghet Fokus: Personer og prosjekter Tilgang til domeneeksperter Tilstrekkelig teknisk miljø Dette er listen over egenskaper Alistair Cockburn har observert som kritisker for at et prosjekt skal lykkes

Kritiske (påkrevde) artefakter “Brukermodell” Mandat Fremdriftsplan Krav “prosjektmotor” Programvare Ekstern dokumentasjon Test “Leveranse” Jeg liker ikke navnet “brukermodell”, men har ikke funnet noe bedre. Listen er destilert fra RUP, Crystal Clear og Extreme Programming RUP: Stakeholder request, Vision og Business case er forenklet og slått sammen til Mandat. Specification er byttet ut med krav og til en viss grad brukermodell. Deployment plan faller utenfor U04. Designmodell er fjernet. Analyse og Glossary er slått sammen til domenemodell. Arkitekturdokument er ikke påkrevet. Testplan er byttet ut med test XP: Følgende er ikke beskrevet i XP: Mandat, brukermodell, domenemodell og risikostrategi. Domenemodell og brukermodell erstatter XP’s System Metafor Crystal Clear: Mandat svarer til “Mission Statement”. Krav og brukermodell er anderledes strukturert. Actor-goal list, User Role Model og Use Case Model (til en viss grad) er “Brukermodell”. I tillegg beskriver Crystal Design Notes (intern eller i arkitektur), Iteration Plan (fremdriftsplan), Project Map (fremdriftsplan), Project Status (fremdriftsplan), Viewing Schedule (fremdriftsplan), Screen drafts (intern), Bug Report (???). Risikostrategi brukes i stedet for Risikoliste (Crystal, RUP), ettersom listebegrepet ofte misforståes Støtteartefakter Prosjekt-standarder Risiko-strategi Domene-modell Arkitektur-beskrivelse?

Kort beskrivelse Per artefakt: Alle artefakter bør revideres ved hver leveranse Mandat: Hvem betaler (sponsor), hvem er interessentene (brukere og andre)? Hva er det overordnede målet? Hva er budskjettmessige begresninger? Hva er viktige prioriteringer, og hva kan ofres? Krav: Se “User Stories Applied” Funksjonelle krav: INVEST Individuelle: Hver krav skal kunne implementeres individuelt Negosjerbare: Verdifulle for sponsor eller bruker Estimerbare (+/- 50% per krav, +/- 20 % for totaliteten av krav) Små: Typisk ikke over noen ukeverk per krav Testbare Ikke-funksjonelle krav: Setter begrensninger for resten av systemet. Må være testbare! Kravene bør ikke ta mer enn noen dager å komme fram til. De bør gjennomgåes ved hver iterasjon Formålet med kravdokumentet er ikke å spesifisere systemet, kun å ha grunnlag for estimater og planlegging Test: Bør være automatiske. Spesifiserer kravene i detalj Programvare: Tilfredstiller krav ved å passere tester. Ekstern dokumentasjon: SLA, driftsmanual, brukermanual Leveranse: Bør være rimelig hyppige Plan: Alle krav i prioritert rekkefølge, oppdateres med framdrift Risikostrategi: Risikoliste, plan for hver risiko, generell risikoplan (se “Slack”…) Domenemodell: Modell: 12 : a system of postulates, data, and inferences presented as a mathematical description of an entity or state of affairs Formål er å gi utvikling, test og sponsor en felles begrepsforståelse Se “Domain Driven Design” Prosjektstandarder: SCCS Kodestandard Brukermodell: Roller, Persona, Narratives/Goal (Cooper, Lockwood, Constantine) Per artefakt: Hva er formålet? Hvem skal benytte artefakter? Hvilke kriterier avgjør om man skal benytte artefakten? Hvem skal utvikle den? Hvem skal støtte? Hvem skal godkjenne? Hvor omfattende skal den være? Skjekkliste/mal på innhold og kvalitet MERK: Testene er den detaljerte kravspesifikasjonen! Dette er en såkalt “zippered process” http://c2.com/cgi/wiki?FoldedZipperedProcess

Prosessbeskrivelse Scrum Kvalitetsforbedring – hvordan? Daglige møter Faglig koordinering (Scrum-of-Scrums) Iterasjoner og leveranser – arbeid per iterasjon Framdrift via earned-value charts Kvalitetsforbedring – hvordan? Leveranseprosess Leveransetest Produksjonssetting

Arbeidsform Release starter Releasemøte: Mandat, brukermodell og krav revideres, plan revideres Iterasjon starter Iterasjonsmøte: Krav revideres, velges ut, risikostrategi revideres Kontinuelig: Oppdater software, tester, dokumentasjon Etter behov: Oppdater Standarder, risikoliste, domenemodell Iterasjonsavslutning: Demo, Plan oppdateres, domenemodell revideres Release: Demonstrasjon og eventuell installasjon av programvare. Plan revideres

Arbeid U04 revidert: Beskriv alle artefakter Beskriv arbeidsprosessen per artefakt Beskriv arbeidsprosessen per steg i iterativ utvikling Beskriv sertifiseringskrav Beskriv kvalitetskrav i utviklingsprosessen (hvem er ansvarlig for hvilken testing?) Hint: det er minst 3 testere: Teknisk test, funksjonell test (plus lasttest og stresstest) og produksjonstest CM? http://www.cmbok.com/, http://www.scmpatterns.com/book/SCMPatterns-RefCard.pdf

"The creation of genuinly new software has far more in common with developing a new theory of physics than it does with producing cars or watches on an assembly line" - Bollinger http://www.idiom.com/~zilla/Work/Softestim/kcsest. pdf