Læreplanarbeidet i fagskolen Fagskolekonferanse om registrering og rapportering Radisson Blu Værnes Radisson Blu Værnes 2. februar 2011 v/Bård Inge Thun.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
NASJONALT OPPTAKSKONTOR FOR FAGSKOLEN
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Nasjonal fagskolekonferanse om rapportering og kodeverk Rica Gardermoen Hotell Onsdag 10. februar 2010 Kl Hva.
Utarbeidet av Bjarne Grefstad VigoSkolemodul Nytt av året Fagskolekonferanse 2. – 3. februar 2011 Radisson Blu hotell Trondheim Airport NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 30. – 31. januar 2013 Scandic hotell Tromsø NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 8. – 9. februar 2012 Radisson Blu hotell Trondheim Airport.
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Lærerkonferansen Lærerkonferansen april Nettstøttet læring Lærerkonferansen Vidar Lillehaug Anne Rørvik.
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Erfaringer fra siste års rapportering Fagskolekonferanse 8. – 9. februar 2012 Radisson Blu hotell Trondheim Airport NASJONALT.
Rammer og struktur for fagskoleutdanning i helse- og sosialfag- parallellsesjon B Nasjonal konferanse om fagskoleutdanning i helse- og sosialfag Trondheim,
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Konferanse om fagskoleutdanning
Utdanningsveier til ei karriere i helse- og omsorgstjenestene
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Årskonferansen 2013 i Bergen Bård Inge 11. Planarbeid i NUTF Nasjonal plan for LØM godkjent vår Nasjonale planer for kjemi (2) høst 2011 Nasjonale.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Nytt fra NUTF Rektor Terje Bogen. Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning NUTF har hittil i 2010/2011 gjennomført fem utvalgsmøter Hovedagenda.
Nasjonal standard for kodeverk i fagskolen
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 30. – 31. januar 2013 Scandic hotell Tromsø NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
Fagskolen – system og sentrale aktiviteter Lærerkonferansen Gjøvik 1. november 2012 v/Bård Inge Thun Nasjonal fagskolekoordinator.
Besøk ved Østfold fagskole 3. november 2009
Norske Reindriftsamers Landsforbunds fagdag
Fagskolen – system og sentrale aktiviteter
Fagskoleansvaret Fylkesrådmannskollegiet Vika konferansesenter 19. november 2009 Fylkesrådmannskollegiet 19. november 2009 ved Bård Inge Thun, fagskolekoordinator.
Fagskolen – system og sentrale aktiviteter Styremøte Fagskolen Rogaland Karmsund vgs., Haugesund 29. mai 2012 v/Bård Inge Thun Nasjonal fagskolekoordinator.
Møte med referansegruppen for petroleum
Om fagskolen Organisering, organer og funksjon FFU-møte i Brumunddal 7. februar 2013, presentasjon ved Bård Inge Thun. FFU-møte Hotell Norge Høsbjør, Brumunddal.
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Om fagskolen fagskole.wikispaces.com/orsta Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. Lærersamling.
Lærersamling ved Bergen tekniske fagskole 5. mars 2014
Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.
Om fagskolen fagskole.wikispaces.com/of2013 Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. Lærersamling.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Lærersamling i Ørsta 15. – 16. august Forsiden Begrensingen til toårig er fjernet.
Disposisjon Litt om meg Norsk utvandring Begreper Verdens flyktninger
Rapportering for god fagskolestatistikk - - utfordringer og forventninger Informasjonsseminar for styreledere 1. juni 2011 v/Norges Kreative Fagskole Innlegg.
Rektor Terje Bogen og koordinator Bård Inge Thun
Plangruppeledersamling Flyporten Guide til plangruppene ved utarbeiding av nasjonale planer for tekniske fagskoler våren 2009 Innhold identisk.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
LUB og nasjonale planer
Bli Helsefag- arbeider
Maritim lærerkonferanse 2014 på Fagernes
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Om fagskolen fagskole.wikispaces.com/tele Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. Lærersamling.
Fagskoleutdanning for helse- og sosialsektoren: - En viktig kompetansebrikke i samhandlingspuslespillet!
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
| Hvor går veien videre? Jubileumskonferanse Narvik
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
Gjennomføring av tilsynet
Fagskolen – system og sentrale aktiviteter
Redskapsintegrering i teknisk fagskole
Utskrift av presentasjonen:

Læreplanarbeidet i fagskolen Fagskolekonferanse om registrering og rapportering Radisson Blu Værnes Radisson Blu Værnes 2. februar 2011 v/Bård Inge Thun

Prinsipper for læreplaner ► Videregående opplæring Læreplaner fastsettes av Kunnskapsdepartementet og utvikles i regi av Utdanningsdirektoratet. ► Høyskoler og universiteter Rammeplaner fastsettes av Kunnskapsdepartementet og studieplaner/program utarbeides av tilbyderne. Bård Inge Thun, Værnes 20112

Planansvaret i fagskolen ► Kunnskapsdepartementets ansvar inntil ny lov av 2003 ble tatt i bruk. ► Loven må sies å være «verdens korteste skolelov». ► Loven krever at tilbyder skal ha (d.v.s. lage) en plan for innholdet i utdanningen. Bård Inge Thun, Værnes 20113

Godkjenning av tilbudene ► Loven krever at fagskoletilbudene skal godkjennes. ► NOKUT har fått denne godkjennerrollen. ► NOKUT bærer ikke ansvar for noen form for nasjonal standardisering. Bård Inge Thun, Værnes 20114

Ønske om en nasjonal standard ► Etablering av nasjonale utvalg.  For teknisk fagfelt i 2004 (NUTF)  For fagfelt helse i 2006 (NUFHS) ► Utvalgene skal sette nasjonal standard. ► Standarden innbefatter nasjonale rammer for læreplaner (Nasjonale planer). Bård Inge Thun, Værnes 20115

NUTF nedsetter plangrupper ► Næringsrettede utvalg blir til plangrupper. ► Skolerepresentasjonen i plangruppene stor. ► Tør ikke slippe detaljene. ► Stor dugnadsinnsats. Bård Inge Thun, Værnes 20116

Oppstart høst 2006 ► Planene var klare for tilpassing og søking av godkjenning innen sommeren ► Stort antall skoler søkte og fikk godkjenning. ► Dept. trakk inn gamle planer i november 2006.(I praksis varte utfasingen inn i 2010). Bård Inge Thun, Værnes 20117

Planer krever kodeverk ► De detaljerte planene hadde fagstruktur. ► Fagkoder ble derfor laget. Disse ble unike. ► Skolene måtte komponere moduler. ► Disse ble skolespesifikke. Bård Inge Thun, Værnes 20118

Tekniske planer Tekniske planer • I perioden september 2004 – september 2005 ble det utarbeidet planer for 7 fagretninger, 2 allmennfag samt 1 generell del. LØM-plan ble videreført. • Under fagretningene ligger igjen fordypninger. Bård Inge Thun, Værnes Bygg/anlegg Elektro TIP Kjemi Maritim Petroleum Datateknikk 9

Planer for fagfelt helse ► Helsedirektoratet utarbeidet disse. ► Hadde ikke fagstruktur, men modulstruktur. ► 11 planer ble etter hvert tilgjengelige. Bård Inge Thun, Værnes

De 11 ► Eldreomsorg (nov. 2002) ► Psykisk helsearbeid (nov. 2002) ► Barsel og barnepleie (juli 2004) ► Rehabilitering (juli 2004) ► Veiledning (jan. 2005) ► Kreftomsorg og lindrende pleie (jan. 2005) ► Tverrfaglig miljøarbeid (okt. 2006) ► Miljøarbeid innen rus (okt. 2006) ► Administrasjon (okt.2006) ► Spesialrenhold i helsetjenesten (okt. 2006) ► Miljørettet arbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse (okt. 2008) Bård Inge Thun, Værnes

NUFHS overtar planansvar ► 8/ vedtok Helsedirektoratet å overføre ansvar for utvikling og vedlikehold av fagskoleplaner til NUFHS. ► Utvalget søkte høsten 2010 om midler til å utvikle plan tilknyttet samhandlingsreformen ► Søknad ble innvilget og plangruppe har startet arbeidet. Bård Inge Thun, Værnes

Pågående planrevisjon - teknisk ► Strukturrevisjon for å oppnå nasjonale moduler ► Rette opp feil i planverk av 2006 ► Tilpasse planene til et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR/EQF) med fokus på læringsutbytte. Bård Inge Thun, Værnes

Hvorfor tar dette så lang tid? ► Ubetalt arbeid (dugnad) ► Ujevn modenhet i skolemiljøene i forhold til tverrfaglighet og nytt studentsyn. ► Avventer resultater fra arbeidet med kvalifikasjonsrammeverk. Bård Inge Thun, Værnes

Status teknisk ► Plangrupper er i sving med nasjonale planer for kjemi og TIP. Planlagt klare i juni. ► Trinn 2: bygg/anlegg, data og petroleum. Planlagt klare november. ► Trinn 3: maritim og elektro. Planlagt klare desember. Bård Inge Thun, Værnes

Status LØM og redskapsemner ► LØM-plan godkjent 16. februar 2010 ► Pågående planrevisjon medfører «skreddersøm» av redskapsemnene til hver fordypning. Modulene har navn:  Yrkesrettet kommunikasjon  Yrkesrettede realfagsemner Bård Inge Thun, Værnes

Status helse ► Eldreomsorgsplanen er nettopp ferdig revidert og modernisert og har fått navnet «Helse, aldring og aktiv omsorg.» ► Plangruppe er i gang med å lage nasjonal plan i tilknytning til samhandlingsreformen. Bård Inge Thun, Værnes

Opplæringsplaner innenfor rammene ► Planene som er omtalt hittil i denne presentasjonen er rammer (Nasjonale planer) ► Hver tilbyder (skole) må innen rammene lage og vedlikeholde sine egne opplæringsplaner som har detaljene og lokalt særpreg. Disse skal fortelle hvordan skolen vil legge til rette for at studenten skal kunne oppnå ønsket læringsutbytte. ► Opplæringsplanene utgjør en del av skolens godkjenningssøknad. Bård Inge Thun, Værnes

Hva blir nytt? ► Tradisjonelt fokus: Målsettinger om hva som skal læres bort. ► Nytt fokus: Det studenten skal kunne når han/hun lykkes i å fullføre en modul eller et fullt studium. Bård Inge Thun, Værnes

Ikke bare kunnskap og ferdigheter. ►..men også generell kompetanse  Formuleringsevne  Problemløsningsevne  Evne til å behandle informasjon  Samarbeidsevner  osv. Bård Inge Thun, Værnes

Godkjent tilbyder ► I dag er det kun fagskoletilbud som er godkjent, ikke tilbydere. ► Fagskoleloven åpner for å tildele fagområdegodkjenninger. ► Kan få konsekvenser for planstruktur og kodeverk. Bård Inge Thun, Værnes

Nasjonalt fagskolenettsted Bård Inge Thun, Værnes