Improvement-X Versjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Effektiv prosjektplanlegging
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Standardisert arbeid.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Student Desember 2012 Presentasjon av mine innleveringsoppgaver og eksamen Lean Ledelse Ved HIB Høsten 2012.
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Fremtidsverksted - involverende og kreative prosesser
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Prosjektstatus. Fremdrift til nå  Forrige brukerforum la vi frem følgende plan:  15 mars – Fase 1 – alle hovedmoduler  15 april- Fase 2 med Aktiviteter.
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
Forbedringsprosjektet
Observasjon ?.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Planlegging og styring
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
Feil i nye elektriske anlegg
Årsaks analyse Alnabru
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Målinger – i forbedringsarbeid
Oppsummering av FOU - prosjekt
Datafangere Introduksjon. Datafangst Informasjon = svar på spørsmål Hvilket spørsmål skal vi ha svar på? Hvilke data skal vi registrere? Hvordan skal.
Forbedringsverktøy TURMAT.
KF PROSJEKTET.
5.3. Kontinuerlig forbedring –
TQM Center Norway AS 2010 EFD – Grå papir prosess.
Internkontroll i norske kommuner
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Malverk intern produktopplæring
Didaktiske analysekategorier
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
ERISK på 1, 2, 3… Risikovurdering for å redusere omfang av byggefeil i elektriske og tekniske installasjonsleveranser mot boligmarkedet
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
3) Analyse (SoPK) for dypere kunnskap
Lean ledelse Kundeverdi, verdistrøm og kontinuerlig forbedring.
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
1.6. Prosessledelse, verdiskapende samspill - introduksjon
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
Involverende strategiledelse
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
Introduksjon til del IV strategiledelse - hoshin
Eksempelet er inspirert av: sykehjem-i-oslo-spiser-lite
Læringsnettverk legemiddelgjennomgang. ? Læringsnettverk.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Forbedringsmetode for klinikere v/Jo-Inge Myhre & Martin Paulson.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Benchmarking som kilde til forbedring
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Brukbarhetstesting og feltstudier
PDSA-sirkel/småskalatest
PDSA-sirkel/småskalatest
Valgfag innsats for andre
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
PDSA-sirkel/småskalatest
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Improvement-X Versjon 1 2009 Kvalitetsledelse Tema: 5.3. KF-prosessen Introduksjonsvideo Modul 5 HiB/TQM Center Denne introduksjonen tar for seg noen nøkkelbegreper innen moderne ledelse. Total kvalitetsledelse som mange kaller det eller bare kvalitetsledelse eller som vi skal se: Ledelseskvalitet. Dette er innledningen til modul 1. Nøkkelbegreper. Improvement-X Versjon 1 2009

Kontinuerlig forbedring Introduksjon Kartlegging av nå-situasjonen KF-team Valg av riktig oppgave Grunnlegende statistikk Trinn 1. Planlegging Trinn 2. Datainnsamling Trinn 3. Analyse av grunnårsaker Trinn 4. Forbedringstiltak Trinn 5. Gjennomføring av tiltak Trinn 6. Kontroll av resultater Trinn 7. Standardisering og sikring Trinn 8. Oppsummering og nye KF-oppgaver Oversikt over temaer i dette foredraget

PDSA og forbedring Handling i forhold til virkning Planlagt virkning: Mål Studere Virkelig virkning Analyse: Finne riktig metode Gjennomføre som planlagt Tiltak: Hypotese

KF-prosessen Avdeling eller sted Ansvarlig Aktivitet Målet med Plan Do Study Act Aktivitet Målet med aktiviteten Metoder og verktøy som skal brukes Start/stop (Gantt) HVA HVORFOR HVORDAN HVEM HVOR NÅR 1 2 3 4 5 6 Planlegge oppgaven   Samle data om nå-situasjonen Analysere grunnårsak(er) Tiltak Gjennomføring tiltakene Kontrollere resultater 7 Standardisere løsninger 8 Oppsummere lærdommer Actions Study Do PLAN 6

Forbedringsssløyfen Hvordan velge riktig oppgave? 1.Planlegge prosjekt 2. Data- innsamling 7. Standardisere løsninger 6. Evaluere effekt 5. Gjennomføre tiltakene 3. Analyse av grunnårsaker 4. Bestemme tiltak 8. Viktige Lærdommer Plan Do Study Act Hvordan velge riktig oppgave? Hvilke ressurser trenger vi? Hva er målet? Vi-plan

TURMAT Tydelig - ingen spørsmål Utfordrende - tvinge frem læring Realiserbart - ikke i strid med naturlovene Målbart - utviklingskurve Akseptert - at de som skal nå målene – virkelig vil det Tid satt - start – stopp Eksempel beskrevet i side 31- 36 i læreboken

Trinn 1 Forbedringsmål Graf måloppnåelse Graf over måloppnåelse Mål Resultat Mål Resultat

Hvilke problem? UCL LCL 1 2 3 Problemløsning 1 2 3 4

Noen kriterier for valg Viktig for kundene våre 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Noe som må forbedres for å nå strategiske mål Noe vi har kunnskaper om Vi har lyst til å forbedre

Syklus for kontinuerlig forbedring Trinn 2. Nå-situasjonen 1.Planlegge prosjekt 2. Data- innsamling 7. Standardisere løsninger 6. Evaluere effekt 5. Gjennomføre tiltakene 3. Analyse av grunnårsaker 4. Bestemme tiltak Syklus for kontinuerlig forbedring 8. Viktige Lærdommer Plan Do Study Act FINNE. Datainnsamling FAKTA. Stratifisere og synliggjøre dataene ENTYDIG problemformulering

Analyse av arbeidsprosess Årsaker? Forbedringsmål 4 timer reduksjon 3-Apr-17

Syklus for kontinuerlig forbedring Trinn 3. Analyse 1.Planlegge prosjekt 2. Data- innsamling 7. Standardisere løsninger 6. Evaluere effekt 5. Gjennomføre tiltakene 3. Analyse av grunnårsaker 4. Bestemme tiltak Syklus for kontinuerlig forbedring 8. Viktige Lærdommer Plan Do Study Act FINNE mulige årsaker FAKTA om sammenhenger Test og ENTYDIG konklusjon på grunnårsaker

Syklus for kontinuerlig forbedring Trinn 4. Tiltak 1.Planlegge prosjekt 2. Data- innsamling 7. Standardisere løsninger 6. Evaluere effekt 5. Gjennomføre tiltakene 3. Analyse av grunnårsaker 4. Bestemme tiltak Syklus for kontinuerlig forbedring 8. Viktige Lærdommer Plan Do Study Act FINNE mulige tiltak FAKTA ENTYDIG valg av tiltak Vi-plan

Syklus for kontinuerlig forbedring Trinn 5. Gjennomføring 1.Planlegge prosjekt 2. Data- innsamling 7. Standardisere løsninger 6. Evaluere effekt 5. Gjennomføre tiltakene 3. Analyse av grunnårsaker 4. Bestemme tiltak Syklus for kontinuerlig forbedring 8. Viktige Lærdommer Plan Do Study Act Gjennomføre som planlagt Samle data fra gjennomføringen

Trinn 6. Studere virkning 1.Planlegge prosjekt 2. Data- innsamling 7. Standardisere løsninger 6. Evaluere effekt 5. Gjennomføre tiltakene 3. Analyse av grunnårsaker 4. Bestemme tiltak Syklus for kontinuerlig forbedring 8. Viktige Lærdommer Plan Do Study Act Data om virkning Studere virkningen Evaluere: nådde vi målet vårt?

Syklus for kontinuerlig forbedring Trinn 7. Standardisere 1.Planlegge prosjekt 2. Data- innsamling 7. Standardisere løsninger 6. Evaluere effekt 5. Gjennomføre tiltakene 3. Analyse av grunnårsaker 4. Bestemme tiltak Syklus for kontinuerlig forbedring 8. Viktige Lærdommer Plan Do Study Act Dokumentere den nye praksisen Kommunisere den til de som blir berørt Skape aksept og selvledelse Sikre mot tilbakefall

Trinn 8. Lærdommer og nye prosjekter 1.Planlegge prosjekt 2. Data- innsamling 7. Standardisere løsninger 6. Evaluere effekt 5. Gjennomføre tiltakene 3. Analyse av grunnårsaker 4. Bestemme tiltak Syklus for kontinuerlig forbedring 8. Viktige Lærdommer Plan Do Study Act Hva lærte vi? Hvordan kommunisere lærdommene? Hva med problemer som gjenstår?

Data over prosjektgjennomføring Virkelig Planlagt 1 100 60 2 75 3 50 4 85 30 Total 320 200 Virkeligl Planlagt 100 200 300 Timer/mann

Stratifisering TV apparater

Data Presentasjon: Histogram Histogram over totalproduskjonen av potegullposer, gruppert pr. skift Hele fabrikken Antall poser ØTG Vekt i gram NTG Antall poser Antall poser Antall poser NTG ØTG NTG ØTG NTG ØTG Vekt i gram Vekt i gram Vekt i gram (1 Skift) (2 skift) 3 skift KF-kurs 2008 4

Entydig problem Ønsket situasjon (Mål) Når skal målet være nådd? Nå-situasjonen

Fiskebeinsdiagram Effekt Årsaker Virkning Problem Materialer Miljø Mamn Maskiner Metoder Problem Ideer! Virkning

Finne årsaker

Lappeteknikk

Fiskebeinsdiagram Årsaker Virkning Menneske Metode Miljø Materiale Resultat Metode Menneske Maskin Materiale Miljø 3-Apr-17 3-Apr-17 Slide 25

Fiskebeinsdiagram Miljø Feil merking av kjøtt Strategisk mål: Metode (rutiner) Strategisk mål: Matkvalitet: Mørhet Maskiner og Utstyr Miljø Ikke lagret Lenge nok “Seig biff” Dårlig råvare Feil merking av kjøtt Kundeklage Mennesker Materialer (tiførsler) Mulige årsaker!

Barriereanalyse

Pareto

Samvariasjon

Skriv løsningsforslag på post-it

Prioriteringsvindu Effekt Gjennomføring Stor Liten Sein/ komplisert Rask/ Lett å gjennomføre

Motivasjon / begrunnelse De viktige få HVA Forbedring HVORFOR Motivasjon / begrunnelse HVORDAN Tiltak HVOR Sted / område HVEM Ansvarlig NÅR Hyppighet / eksakt tid

Følge opp gjennomføring

Pareto sammenligning før og etter 100% 75% 10 20 30 40 50 60 70 80 90 50% 25% FORBEDRING FØR VS. ETTER 3-Apr-17 16

Nådde vi målet vårt? Spesifikkasjon Antall ganger SL SU Antall ganger 27.0 27.2 27.4 27.6 27.8 28.0 28.2 28.4 28.6 28.8 29.0 30 20 10 SL SU Spesifikkasjon Antall ganger (mm) Period: ( ) ~ ( ) Registrert av: Kristin n = 100 x = 28.016 s = 0.295

Sjekkliste Brukerorientert? Enkel? Gjennomførbar? Konkret? Bygge på praksis? Tydelig og lettlest

Enpunktsleksjoner Ett ark Bildeforklaring Forstått på 40 sek

Makro- og mikronivå Nedbrytning mikroflyt Prosessmål og Enpunkts-leksjoner B A C D Ankomst Bordsetting Bestilling Hjemreise Betaling Bespisning Velkomst Tilvisning bord og meny Informasjon og bestilling Samvær/drikke Råvare håndtering Forbehandling råvarer Kok/stek Tilberedning Servering Gjøre opp Adjø Gjester Hovmester Servitør Kjøkken 1.

Kontroll av utførte tiltak Resultater som avviker fra mål PUKK-hjulet i praksis Prosessmå: Alle betongvegger i kjeller skal være innenfor toleransekravet på lodd + - 8mm Ansvar: Ole Problem / +- res: Dato: 11.04 2008 Planlagte tiltak Kontroll av utførte tiltak Resultater som avviker fra mål Årsaksanalyse Ny korrigert plan Utførende skal lodde og rette opp veggene umiddelbart etter støp Fortid Nåtid Fremtid HVA HVORFOR HVORDAN Tiltak HVOR HVEM NÅR Alle betongvegger i kjeller skal være innenfor toleransekravet på lodd + - 8mm Utførende skal lodde og rette opp veggene umiddelbart etter støp BP Ole ( bas ) Fredag KL 13.00 Utførende skal lodde og rette opp veggene umiddelbart etter støp Forman sender alt måleverktøy til kalibrering førstkommende mandag 14.04.08 Utførende skal lodde og rette opp veggene umiddelbart etter støp Forman sender alt måleverktøy til kalibrering førstkommende mandag 14.04.08 K P K U Start: Mandag Uke 15 KL. 07.00 Start: Mandag Uke 16 KL. 07.00 Stopp: Fredag Uke 15 KL. 15.00 Stopp: Fredag Uke 16 KL. 15.00

Sikring av resultater --- sikre at vi tar vare på forbedringer videre i prosjektet og i alle andre prosjekter Planlegg Utfør Kon- trollèr Korriger