JUS201 Dag 2 19.09.12.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bringe klarhet i alle relevante fakta
Advertisements

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Tingsrett for landmålere - Forvaltningsrett
JUS201 Dag
JUS201 Dag
JUS201 Dag
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program • Gjennomgang av praktiske oppgaver •nr 1 og 2 • Prosessuell kompetanse -Forvaltningslovens.
JUS201 Dag
JUS201 Dag
JUS201 Dag
JUS201 Dag
JUS201 Dag
Prosessuell Materiell Personell
Kurs i forvaltningsrett
Kurs i forvaltningsrett
Viktige lover og regler
Informasjonsplikt og uttalerett
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Studieadministrativt forum 26. februar 2010
JUS201 Dag
JUS201 Dag
JUS201 Dag
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
JUS201 Dag
JUS100 Dag
JUS201 Dag
Åpenhet i kommunal forvaltning
Studieadministrativ dag
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Offentlighet og partsinnsyn
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Regler om offentlighet og åpenhet
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
JUS201 Dag Opprinnelig lagt på nett som dag 4,
innholdet i enkeltvedtak
JUS201 Dag
OPPFØLGING AV ULOVLIGE FORHOLD TVANGSMULKT - SAKSBEHANDLING
3 Marius Stub.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
HABILITET I ET NØTTESKALL
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
SENTRALE PARAGRAFAR I:
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Personell kompetanse (jfr. læreboka kap. 2) - Forvaltningens oppbygning - Kompetansebegrepet - Delegasjon - Instruksjonsmyndighet - Habilitet JUS201 Høst.
Prosessuell kompetanse ( jfr. lærebokas kap 1.6, 4 og 5) - Forvaltningslovens vedtaksbegrep - Begrunnelse av vedtak - Klagereglene i forvaltningsloven.
Kirsten Sandberg Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 Høsten 2015, femte forelesning.
Repetisjon / oppgaver JUS201 Høst Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program Repetisjon / oppgaver Orientering om eksamen Tid til spørsmål.
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
Inger-Johanne Sand, IOR Våren 2017
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Generelt om offentlig forvaltning og retten
Generelt om den offentlige forvaltningen og retten
5 Marius Stub.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
3 Marius Stub.
Professor Kirsten Sandberg
Professor Kirsten Sandberg
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

JUS201 Dag 2 19.09.12

Dagens program Kompetansetyper Delegasjon Habilitet Forvaltningslovens virkeområde og oppbygning

Oversikt over forvaltningsretten

Kompetansebegrepet Kompetanse Rett til å treffe bindende beslutninger / avgjørelser Kompetansen er avgrenset Kompetanseregler finnes i lover og forskrifter Eks: Forurensningsloven kap. 11 http://www.lovdata.no/all/tl-19810313-006-011.html

Kompetansebegrepet Forvaltningens avgjørelser er gyldige når: Innholdet i vedtaket er riktig etter gjeldende rett Materiell kompetanse Saken er behandlet på riktig måte før vedtaket Prosessuell kompetanse Det er riktig organ og person som har fattet vedtaket Personell kompetanse Dette er hovedinndelingen i forvaltningsretten

Kompetansefeil kan føre til at en avgjørelse blir ugyldig Materielle feil Feil rettsanvendelse Feil fakta Feil i utnyttelse av skjønnsfrihet Utenforliggende hensyn Usaklig forskjellsbehandling Grov urimelighet Vilkårlighet Uforholdsmessighet Personelle feil Feil organ Ulovlig delegering Feil person Prosessuelle feil Brudd på forvaltningslovens regler Brudd på saksbehandlingsregler i aktuell særlov Brudd på ulovfestede krav til forsvarlig saksbehandling

Materiell kompetanse

Materiell kompetanse Myndighet til å treffe beslutninger med et bestemt innhold Må bygge på riktig jus Må bygge på korrekte fakta Må tas etter lovlig skjønnsutøvelse Fokus på innholdet i et vedtak Materielle feil fører som regel til at vedtaket blir ugyldig Mer om dette temaet i senere forelesninger

Personell kompetanse - Delegasjon og habilitet

Delegasjon

Delegasjon Utruste andre med myndighet som en har selv Den som delegerer må ha primærkompetanse Den som delegerer må ha kompetanse til å delegere Delegasjonen må skje i form av et formelt vedtak Den som delegerer gir ikke fra seg sin egen myndighet eller ansvar Videre delegasjon er mulig hvis delegasjonskompetansen også blir delegert Stortinget Kongen Departement Direktorat

Delegasjon Ekstern delegasjon Intern delegasjon Fra organ til organ nedover i hierarkiet Regjeringen og departementene kan som regel delegere Andre organer kan som regel ikke – men adgangen kan være bestemt ved lov i noen tilfeller Intern delegasjon Innenfor samme organ Går ikke i kollegiale organer – der fattes beslutninger samlet Greit nedover i hierarkiske organer – men bare så langt det er faglig forsvarlig

Habilitet

Habilitet Et spørsmål om personell kompetanse Er saken avgjort av riktig person? En saksbehandler som under vanlige forhold er riktig person kan i noen tilfeller være feil person Etiske krav til forvaltningens folk Ikke dømme i egen sak Skille fellesinteressen og personlig interesse Fare for partisk opptreden Egne interesser, lojalitet, fiendskap ++ Kan også virke inn ubevisst

Habilitet Forvaltningen må ha borgernes tillit Folkets tillit til at det handles upartisk Mistanke er skadelig Forhold som er ”egnet til” å svekke tilliten Uavhengig av den enkelte ansatte Reglene beskytter også den ansatte Kan trekke seg fra en sak Slipper å bli utsatt for kritikk

Habilitet Streng tolkning kan føre til forsinkelser Problematisk i små samfunn ”Alle kjenner alle” Habilitet i Høyesterett: HR-2007-00818-P (Tomtefesteloven) og Rt. 2000 s. 669 Det er ikke kritikkverdig å være inhabil Være gift, ha venner, drive eget firma… Kritikkverdig å behandle en sak når man er inhabil

Habilitetsregler flere steder i loven De vanligste habilitetsreglene står i forvaltningsloven § 6 Lov av 10 feb. 1967 Spesialregler på noen forvaltningsområder Eks: Kommuneloven § 40 nr. 3 om de folkevalgte Spesialregler ved domstolsbehandling Domstollovens regler har delvis vært mønster for fvl. § 6 Litt strengere i domstolene

Hvem omfattes av reglene? Hvilke organer? Utgangspunkt: fvl. § 1 Kap. II gjelder ”et hvert organ” (unntak i § 4) Hvilke personer? § 6: ”tjenestemann” § 10: ”enhver annen som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan” Eks: folkevalgte

Hvilke oppgaver omfattes? § 6: ”treffe avgjørelse” Mer enn ”vedtak” - myndighetsutøvelse Omfatter avtaleinngåelse Eks: Kjøp, leie, kreditt… Kan omfatte unnlatelse av å gripe inn § 6: ”tilrettelegge grunnlaget” Internt Innstilling fra andre organer

Den generelle regel i fvl. § 6,2 ”egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet” Bedømt fra utsiden ”Særegne forhold” Markerer en viss terskel Ikke bare for unike tilfeller Kan også være av samme art som i 1. ledd Slektskap og representasjon Skal da mer til for å utvide spesialregelen (eks: søskenbarn) Har lovgiver vurdert muligheten? (eks: samboere)

Den generelle regel i fvl. § 6,2 ”særlig fordel, tap eller ulempe” Spesiell vurdering i noen kollegiale organer Organer med interesserepresentasjon (eks: fylkeslandbruksstyret) Politiske standpunkter i folkevalgte organer Spesialregler i kommuneloven § 40 nr. 3 Gjelder folkevalgte som også er ansatte Skal hindre sammenblanding av roller

Spesialtilfeller uten skjønnsvurdering: fvl. § 6,1 Slektskapsregelen Dårlig lovgivningsteknikk ”slekt” Foreldre, besteforeldre, barn, barnebarn, søsken Adopsjon inkludert ”svogerskap” Ett ekteskap + ett slektskap = svogerskap Eks: Konas søster, sønnens kone Ikke: Mannen til konas søster

Avledet inhabilitet – fvl. § 6,3 Avhengighetsforhold til egen sjef ”direkte underordnet” Ikke kollegiale organer ”samme organ” Direktorat rammes ikke av inhabil statsråd ”treffe” avgjørelse Tilrettelegging rammes ikke

Hvem avgjør habilitetsspørsmålet? Hovedregel: Tjenestemannen selv Plikt til å vurdere og rapportere seg selv av eget tiltak Kan overlates til nærmeste overordnet Kollegiale organer Organet avgjør - uten at vedkommende deltar Medlemmer må si fra om forholdet i god tid Plikt til å si fra Mulighet for varamann

Prosessuell kompetanse

Prosessuell kompetanse (saksbehandlingsregler) Regler om hvordan avgjørelser blir til Eksempler: Er denne saken godt nok belyst før vedtaket? Kan jeg få innsyn i andres saker? Burde jeg fått bedre veiledning med søknaden min? Kan jeg kreve en bedre begrunnelse? Kunne klagefristen vært forlenget? Er det mulig å klage til staten på et kommunalt vedtak? Mange generelle regler er samlet i forvaltningsloven Offentleglova har en sentral plass Andre lover kan ha spesialregler for sitt felt

Prosessuell kompetanse Hovedhensyn bak reglene: Rettsikkerhet Kontradiksjon Hensynsfullhet Grundighet Effektivitet Graden av åpenhet

Forvaltningslovens virkeområde og oppbygning

Forvaltningslovens virkeområde Utgangspunkt § 1: Den virksomhet som drives av ”forvaltningsorganer” Flere unntak og spesielle definisjoner Eks: offentlig næringsvirksomhet Kapittel II og III har et stort virkeområde All ”virksomhet” som drives av organet Kapittel IV- VI gjelder bare ”enkeltvedtak” Kapittel VII gjelder bare ”forskrifter”

Gjelder all virksomhet: Kap. II og III Habilitet Veiledningsplikt Saksbehandlingstid Nedtegning av opplysninger Rett til advokat eller annen fullmektig Taushetsplikt

Gjelder enkeltvedtak: Kap. IV og V Forhåndsvarsling Utrednings- og informasjonsplikt Partenes adgang til dokumentinnsyn Vedtakets form Krav til begrunnelse Underretning om vedtak

Gjelder enkeltvedtak: Kap. VI Klageadgang Klageinstans Klagefrist Klagens form og innhold Saksforberedelsen i klagesak Klageinstansens kompetanse Omgjøring av vedtak uten klage Sakskostnader

Gjelder forskrifter: Kap. VII Utredningsplikt Forhåndsvarsling Uttalelser fra interesserte Formkrav og kunngjøring Virkning av forsømt kunngjøring

En generell regel i Kap. VIII § 41 Viktig regel om følgene av saksbehandlingsfeil Suppleres av ulovfestede regler om ugyldighet