Møte 6. februar 2014 Birte Holmedal GreenDoor® Logistics GodsFergen Møte 6. februar 2014 Birte Holmedal GreenDoor® Logistics
GreenDoor® Orbit A New Move
Greendoor Logistics Bakgrunn fra automatiserte lagerstyringssystemer Levert kraner og styringssystemer for hovedlager for G-sport og Lilleborg Etablert i 2009 på grunnlag av en idé og en patentsøknad 2 x stipend fra Innovasjon Norge Anbefaling fra ledende selskaper innen krandesign og utvikling Neste steg – etablere pilot
Utfordring for havnene Krav om effektiv lagring og styring av containere Krav om god plassutnyttelse Krav om miljøvennlige løsninger – forurensning, lyd, lys Krav om sikkerhet for forsyninger, verdier som transporteres, arbeidere og befolkning i området i form av transport til og fra byen.
Alternativer ASC Automated Stacking Cranes Source: Cargo Systems
Alternativer
Efficiency Yard Equipment Moves per hour RTG 15 RMG/ASC 20 - 25 GreenDoor Orbit 45
Kostnadsdrivere Dubai Ports World Operating Costs 2009 Det er mange trender som påvirker hvordan en havn skal planlegges, utvikles, driftes, plasseres og markedsføres, de påvirkes også av politiske føringer, økonomer, investorer, operatører og brukere. Blant de viktigste trendene i dag er: Konsolidering av havneterminaler og fortsatte investeringer i havneoperatører i andre havner over hele verden. Felles investeringer i havnen mellom terminaloperatører og private bedrifter i ulike maritime aktiviteter. Økt samarbeid mellom havner for å dele ressurser i kapasitetsbygging. Økt fokus på sikkerhet og trygghet. Endring i sammensetningen av havners eierskap. Økt involvering av rederier i utvikling av containerhavner. Økt fokus på håndtering av mer avanserte skip som tar større volum. Økt bruk av teknologi og IT-programmer for å hjelpe havneterminaler å bli mer effektive. Økt fokus på intermodalitet.
Solution details Cat (yellow) + Spreader (red) = Satellite Spreader Main gantry Cat Supporting gantry Spreader
Satellite Transfer
Case Study Hvor stor må havnen være for å forsvare automatisering CAPEX - investeringskostnad OPEX - driftskostnad Sammenligne tall med manuell drift av samme havn
Case Study – Layout 13
Case Study
Case Study Modul Bergen: Utstyr: 1 x hovedtravers 3 i høyden 7 i bredden 380 TEU i modulen Selve modulen: Høyde: 12 m Bredde: 43 m Lengde: 105 m Utstyr: 1 x hovedtravers 4 x hjelpetravers 3 x gripere / spreadere stålkonstruksjon 15
Case Study Kostnadsestimat Automatisert Terminal Utstyr: 1 x hovedtravers NOK 3 000 000 4 x hjelpetravers NOK 6 000 000 3 x gripere / spreaders NOK 4 400 000 Stålkonstruksjon NOK 19 000 000 Totalkostnad NOK 32 400 000
Case Study Driftskostnader Kostnader manuell terminal Per TEU : 560.- NOK Kostnader automatisert terminal Per TEU : 440.- NOK Labour costs savings (automation) On basis equipment operating hours Per TEU : 120.- NOK Annually : 4 200 000 NOK Average cost per TEU
Case Study Kapasitetskrav Waterside handling capacity Storage capacity Quay length : 100 m Handling capacity : 20 moves per hour Storage capacity Bergen : 380 TEU Handling capacity : 45 moves per hour Landside handling capacity Gate / Yard handling : 45 moves/hour
Case Study Videre arbeid Horizontal transport Identification, location and traffic control systems Terminal operating systems Exception management Maintenance and operations Automatic twist lock solutions
Truck/train / raiun-)loding Case Study Waterside Quay Terminal yard Land side Vessel (un-)loading Storage Truck/train / raiun-)loding
Case Study Horizontal transport Waterside transport Waterside horizontal transport with shuttle carriers in the end-loading ASC layout
Case Study Horizontal transport Landside transport Landside horizontal transport in the end-loading ASC layout