Møte 6. februar 2014 Birte Holmedal GreenDoor® Logistics

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norway Oppsummering 2012 Det ble arrangert 6 Cleantuesday i løpet av 2012 – 08. mai 2012 Havenergi – 12. Jun, "Clean Tech - the future of industry.
Advertisements

HVOR STÅR VI? INTERNASJONALE UTFORDRINGER! STATUS FOR FARGIS RÅDGIVER SVEIN ORDING FARGIS Seminar 2002.
® IBM Software Group © 2004 IBM Corporation Kunnskapsforvaltning eller Ustrukturert Læring? Dag Oliver, IBM Software Group Norge.
Litt mer om PRIMTALL.
Nordsjøens Grønne Motorvei
Helse og livskvalitet hos kvinner med ryggmargskade-en sammenligning mellom Norge og Kambodsja Thomas Glott Rune Nilsen Gunnhild Aasen.
Markedsinfo fra Bergen kommune – vann- og avløpsetaten
Kostnadene bak resultatene
Copyright © 2012 Saga Innovation Confidential. All Rights Reserved. Saga Innovation AS Kompetansehuset.
DESEMBERKONFERANSEN Kristian Siem SS7 New Vessels
TTS Group ASA Kulturprosjektet i TTS: Kompetanse-strategi for å lykkes i Kina Internasjonaliserings- konferansen, 2012 Ivar K. HansonTTS Group ASA.
The Trondheim Toll Ring System
Deltagende parter NorStella – prosjektledelse – Stein Erik Grønland, Sitma, prof.II BI – ekspert på verdikjeder og logistikkledelse Havner/terminaler –
Water Therese, Monica, Line og Christiane. Content list Problem: Which positive and negative sides does water have in Norway? • Fishing • Oil • Transport.
“Beste praksis for isolering ved arbeid på hydrokarbonførende utstyr”
V/ Knut Huseby. V/ Knut Huseby Fakta om anlegget: Anlegget ble bygget av Bio-waz og tatt i bruk høsten 2010   Totalkostnaden komplett anlegg med fjernvarmeledning:
Operaen, tall og størrelser
© Siemens AG, October 2004 Communications PRESENTASJON TETRA Salgsdirektør Nordic-Baltic Terje Hoemsnes.
Inge Oliversen Daglig leder
Mobile Phone authorised Services through Near Field Communications Hans-Christian Haugli, Elin Melby, Josef Noll.
KINA Kjappe fakta.
Morten Fossum, Trondheim Energi Fjernvarme AS
Velkommen til TOYOTA Toyota Logistics Services Norway AS.
TRADEBROKER 12. Juni, 2008 Nordens største produsent og leverandør av utstyr for kildesortering og avfallshåndtering.
Maritim forskning i Norge og EU
NBB PROSJEKTMÅL NBB skal først og fremst: -sikre inntektsstrømmen fra billettsalget til OS, slik at det økonomiske totalresultatet blir positivt.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Fra ARKTRANS til et Europeisk rammeverk for intermodal transport “Common Framework” 1.
Diploma Supplement Ting å huske Ingenting skal fjernes fra standard oppsett Informasjon om DS skal være med på institusjonens.
Om Øvelse 7 Stoff relatert til øvelse 7 Generering av tilfeldige tall Bruk ting vi har lært før.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Skisamling i Hintertux Periode 25 september til 2. oktober 2009.
Miljø Klima Regional utvikling Sysselsetting
SINTEF Energi AS 1 Prosjekter under utvikling i det norske Smart Grids – senter NTNU/SINTEF Juni 2010.
Friidretthallforum Inger-Marie Nygård Prosjektansvarlig
Ormen Lange Transport Anskaffelsesseminar Kristiansund 05 des. 03.
Bridgetinget 5. juni 2010 Årsregnskapene 2008 og 2009 Norsk Bridgeforbund.
Forbedringsverktøy Pareto A B C D E F.
Gigantbestilling 222 nye fly –
Digitalisering av byggesaksarkiver i Bergen kommune
Affecto selskap og fokus Business Intelligence er løsninger på forretningsutfordringer!
Enterprise Domain Repository EDR EDR som integrasjonstrategi Bård Lind.
J. Amdahl,, NTNU Dept, Marine Technology Beregning av ulykkeslaster for offshore stålkonstruksjoner – NFS Accidental Explosions Design criteria.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Transportens betydning Kulturspreder (informasjon) Demokratiserende (eliten ikke isolert) Muliggjør arbeidsdeling, marked - og dermed konkurranse og effektivitet.
1 Best på verdikjeder uten å være billigst – Hvordan møter norske vareprodusenter den globale konkurransen? Ola Strandhagen, NTNU P2005-konferanse 9. februar.
LR-Akademi Lederbonus.
Mappeoppgave i Verksted og konstruksjon
C O M M E N T O R A / S Commentor A/S – Hørkær 24 – 2730 Herlev - Tel : (+45) Fax : (+45) Team System VSS user guide to TFVC.
1 After EVISOFT in 2011 ?? Cooperating researchers for 15 years: Tore Dybå (SINTEF), Dag Sjøberg (UiO), Reidar Conradi (NTNU)
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 1© 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 9 Transport.
Visjon Vi skal utvikle, utfordre og levere Våre verdier.
Utfordringer og muligheter for nærskipsfarten. Hva gjør en havn attraktiv? Maritim & Logistikk Nettverkskonferanse, Refsnes Gods, 20. August 2014 Felix.
Grafiske tjenester - fra ide til resultat. DesignWeb Trykk Om Bodoni Etablert i 1914 – drevet uavbrutt i grafisk bransje i hundre år 55 ansatte (inkludert.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Operativ gevinst Date: Page 1 Avgangsminima: CAT I: 400 m CAT II: 150/125 m 100 ft CAT II 216 ft CAT I 300 m bakkesikt CAT II 550 m bakkesikt.
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Oppgave ansvar/forsikring. Norske Vann Helsprø Sveisne Gutter Repp Rapp Ansatt Peder Ås Plattform Helikopter Ansatt OD.
Seminar Florø – Akvakultur og ny teknologi 24.4 –
Maritime services in our region -
Innvandring og migrasjon - Nøkkeltall -
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
Workshop Traffic Management and Control Travel Time Information
Å være på internett er ikke et valg - men en nødvendighet
Stasjonsinformasjon, Alternativ transport og vinterberedskap
LO2 – Understand Computer Software
PDO Second Alert What happened?
Jakub Kocvara, Dr. Martin Hlosta, Prof. Zdenek Zdrahal
Utskrift av presentasjonen:

Møte 6. februar 2014 Birte Holmedal GreenDoor® Logistics GodsFergen Møte 6. februar 2014 Birte Holmedal GreenDoor® Logistics

GreenDoor® Orbit A New Move

Greendoor Logistics Bakgrunn fra automatiserte lagerstyringssystemer Levert kraner og styringssystemer for hovedlager for G-sport og Lilleborg Etablert i 2009 på grunnlag av en idé og en patentsøknad 2 x stipend fra Innovasjon Norge Anbefaling fra ledende selskaper innen krandesign og utvikling Neste steg – etablere pilot

Utfordring for havnene Krav om effektiv lagring og styring av containere Krav om god plassutnyttelse Krav om miljøvennlige løsninger – forurensning, lyd, lys Krav om sikkerhet for forsyninger, verdier som transporteres, arbeidere og befolkning i området i form av transport til og fra byen.

Alternativer ASC Automated Stacking Cranes Source: Cargo Systems

Alternativer

Efficiency Yard Equipment Moves per hour RTG 15 RMG/ASC 20 - 25 GreenDoor Orbit 45

Kostnadsdrivere Dubai Ports World Operating Costs 2009 Det er mange trender som påvirker hvordan en havn skal planlegges, utvikles, driftes, plasseres og markedsføres, de påvirkes også av politiske føringer, økonomer, investorer, operatører og brukere. Blant de viktigste trendene i dag er: Konsolidering av havneterminaler og fortsatte investeringer i havneoperatører i andre havner over hele verden. Felles investeringer i havnen mellom terminaloperatører og private bedrifter i ulike maritime aktiviteter. Økt samarbeid mellom havner for å dele ressurser i kapasitetsbygging. Økt fokus på sikkerhet og trygghet. Endring i sammensetningen av havners eierskap. Økt involvering av rederier i utvikling av containerhavner. Økt fokus på håndtering av mer avanserte skip som tar større volum. Økt bruk av teknologi og IT-programmer for å hjelpe havneterminaler å bli mer effektive. Økt fokus på intermodalitet.

Solution details Cat (yellow) + Spreader (red) = Satellite Spreader Main gantry Cat Supporting gantry Spreader

Satellite Transfer

Case Study Hvor stor må havnen være for å forsvare automatisering CAPEX - investeringskostnad OPEX - driftskostnad Sammenligne tall med manuell drift av samme havn

Case Study – Layout 13

Case Study

Case Study Modul Bergen: Utstyr: 1 x hovedtravers 3 i høyden 7 i bredden 380 TEU i modulen Selve modulen: Høyde: 12 m Bredde: 43 m Lengde: 105 m Utstyr: 1 x hovedtravers 4 x hjelpetravers 3 x gripere / spreadere stålkonstruksjon 15

Case Study Kostnadsestimat Automatisert Terminal Utstyr: 1 x hovedtravers NOK 3 000 000 4 x hjelpetravers NOK 6 000 000 3 x gripere / spreaders NOK 4 400 000 Stålkonstruksjon NOK 19 000 000 Totalkostnad NOK 32 400 000

Case Study Driftskostnader Kostnader manuell terminal Per TEU : 560.- NOK Kostnader automatisert terminal Per TEU : 440.- NOK Labour costs savings (automation) On basis equipment operating hours Per TEU : 120.- NOK Annually : 4 200 000 NOK Average cost per TEU

Case Study Kapasitetskrav Waterside handling capacity Storage capacity Quay length : 100 m Handling capacity : 20 moves per hour Storage capacity Bergen : 380 TEU Handling capacity : 45 moves per hour Landside handling capacity Gate / Yard handling : 45 moves/hour

Case Study Videre arbeid Horizontal transport Identification, location and traffic control systems Terminal operating systems Exception management Maintenance and operations Automatic twist lock solutions

Truck/train / raiun-)loding Case Study Waterside Quay  Terminal yard Land side Vessel (un-)loading Storage Truck/train / raiun-)loding

Case Study Horizontal transport Waterside transport Waterside horizontal transport with shuttle carriers in the end-loading ASC layout

Case Study Horizontal transport Landside transport Landside horizontal transport in the end-loading ASC layout