TALENTUTVIKLING. DAGENS INNHOLD •Intro bakgrunn svømmer/trener •Hva er viktig for meg som trener •A. Veiledningsrollen •B. Trenings og prestasjonskultur.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når resultatene uteblir
Advertisements

Alkohol | SVØMMING.
ALKOHOL | IDRETT ALKOHOL|RYTTERSPORT Foto: Hesteguiden.com.
ALKOHOL|IDRETT.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Tønsberg SK ønsker velkommen til konkurransesvømmere med foreldre
HAMAR IL svømming Versjon 1 –
Krisehåndtering i idrettslag Forebyggende tiltak i klubber og lag Februar 2009.
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
FORELDREMØTE 2012 Barnefotball 6 – 12 år
Del 3: pRaktisk prøve Vurdering av praktisk forståelse av
Lambertseter Svømmeklubb og Svømmehall
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Vi har alle rett til en aktiv fritid!
Mål! Gi forståelse for hvordan norsk svømming er bygd opp
- Hovedrolle eller birolle
TRENEKURS Del 1.
Talentutvikling i klubbene Oppsummering fra gruppediskusjon med våre danske venner. De 3 viktigste områdene for ivaretakelse og utvikling av flere og bedre.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
SSK Skjetten Svømming fra 9 til 900 medlemmer på 9 år
Lederforum NSF april Frank Pedersen
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
Lørenskog Idrettsforening
Rolighetsmoen barnehage
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag
Ny klubb Organisasjonskart Sportslig. Lag organisering A-lag B- lag Junior (Jr1)Junior (Jr 2) Gutter 16 (96) Gutter/ Jenter 16 (96) Gutter/ Jenter 15.
Forventninger til oss som skole:
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Impulsuka 2013 Kristiansand
Juniororganisering 2007/2008. Agenda Velkommen og bakgrunn for møtet Arbeidsgruppen Juniororganisering 2007/2008 Junioropplegget for sesongen 2007/08.
Den norske idrettsmodellen
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
1 ORGANISERING AV SPORTSLIG UTVALG Sportlig leder 1 stemme Styrekontakt 1 stemme Hovedtrener 1 stemme.
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
Kvalitetsklubb – NFF regi
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Foreldremøte Gutter ’99 Mandag Agenda / Saker: Spillere og foreldre Kort oppsummering fra trenermøte / sesongen ’08 Spiller / foreldres feedback.
Utviklingtrapp for basistrening
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For utøvere.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For styret.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
TALENTUTVIKLING UNGE UTØVERE NKF - PROGRAM
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For foreldre.
1 Stavanger Tennisklubb Et av Rogalands største og sterkest voksende idrettslag Sportslig utvikling 2008.
Velkommen til informasjonsmøte om Eikeli VGS’ tilrettelegging for Fossums langrennsløpere og skiskyttere !
Informasjonsmøte i HSK 9. November 2010 Vidar A.T. Thorsen Leder Haugesund Svømmeklubb Haugesund Svømmeklubb.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder Innledning.
Lederkurs for nye ledere/ tillitsvalgte/ansatte Norges Svømmeforbund.
SVØMMESKOLEANSVARLIG
Kom i gang med brettseiling for juniorer!. Hva er viktigst for å lykkes? 1.Tilgjengelig utstyr som er godt egnet å lære å seile på når man er år.
Mål for Modul E Bli kjent oppbygningen av en klubbs aktivitetstilbud Tanker om utvikling egen klubbs aktivitetstilbud 1.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Utvikle og beholde unge spillere i Fokus. Fire hovedområder Klubbens filosofi Organisering Trening Fokusleir.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Motivasjonsmiljø i ungdomsidretten
Konkurranse grupper Januar 2017
Ski Svømmeklubb Ski Svømmeklubb – klubben for topp og bredde gjennom mestring og trivsel!
Alkohol | FrIIDRETT Alkohol | Fotball.
Hamar idrettslag – svømming søker hovedtrener/trenere
Utskrift av presentasjonen:

TALENTUTVIKLING

DAGENS INNHOLD •Intro bakgrunn svømmer/trener •Hva er viktig for meg som trener •A. Veiledningsrollen •B. Trenings og prestasjonskultur •C. Samarbeide med foreldre •D. Samarbeide med andre trenere •E. Periodisering •F. Egenutvikling

INTRO SVØMMEBAKGRUNN: • LEK I VANN TIL 8 ÅR • 8-14 ÅR – TYSKLAND • NORGE/OI • – USA, STUDIER

INTRO TRENERBAKGRUNN MED ANNEN JOBB: • TEMPE OG SEATTLE, USA 4- 5 ÅR - TEKNIKK OG OPPLÆRING PÅ LAVERE PARTIER + MASTERS • EIDSVOLL SV.KLUBB – 11 ÅR – TRENER ALLE NIVÅER + SPORTSLIG LEDER

Intro – profesjonell trener •SSK Skjetten svømming – 3 år – breddeansvarlig •Ansvar 5 grupper, barn + foresatte •Lambertseter Svømmeklubb 2 år – hovedansvar 1 gruppe siste år – assistent i annen gruppe •Alder nå år – 15 svømmere

KONKURRANSEAVDELINGEN B2B1 A1 NM Elite C1C2 C3 Svømmekurs Masters B3 A2 Sammen mot toppen

MIN FILOSOFI

Min filosofi som trener Tilrettelegge slik at hver svømmer skal kunne nå sitt sportslige og personlige potensial. • Tenne en gnist til å ønske og tørre å satse • Lære de teknikk etter beste evne - også med hjelp fra andre trenere • Ivareta personlige og sosiale aspekter • være et trygt, utviklende og sosialt sted å være for utøverne

VEILEDNINGSROLLEN •Kjenn egne styrker og svakheter •Kjenne mine utøvere •Være oppdatert teknisk – mange treffpunkter •Kjenne min gruppe •Bry meg – engasjement, entusiasme, seriøsitet, humor •Dilemmaer/utfordringer

SKAPE EN TRENINGS OG PRESTASJONSKULTUR Kunnskap = motivasjon Og selvstendighet?

Opplæring utenfor bassenget •Alfa omega for selvstendige, ansvarlige utøvere •90% psykologi

TEMAER I KLASSEROM • Hva ønsker vi skal prege vår gruppe, vår klubb? Utad? Innad i gruppen? • Rammer og regler for en god treningskultur • Rammer for fellesskapet – sosialt • Målsetningsmøter (individuelle/gruppe/strategiplan) • Teknisk og taktisk teori og eksempler, filmer og diskusjoner • Intensitetssoner/treningslære24 timers utøver, kosthold, hvile, doping/alkohol

Samarbeide med foreldre • Uformelle prater etter treninger • Vise interesse • Informasjon – hva holder vi på med? • Selv ta ansvaret om å utsendelser • Tydelighet om foreldrevett og hva vi forventer • Utvelgelse til stevner og leire– dette er det vi i sportslig gruppe som styrer • Vanskelige case – ikke la foreldre styre oss

Samarbeide med andre trenere • 2 trenere på kanten • Felles morgentreninger for elitepartiene • Uformelle «case» diskusjoner • Ukentlig faste trenermøter • All informasjon legges på felles intranett • Talentspeiding i partiene våre/opprykk – en felles oppgave til støtte for hverandre • Andre klubber – samlinger og leire, observasjon

PERIODISERING VISJVISJV •T ilpasset gruppe og alder jeg jobber med •Mulighet for å nå internasjonalt nivå? •Variasjon i vann og på land •Mine tanker om trening i ung alder

Tanker jeg har gjort meg • Lar jobben seg forene med et godt familieliv? • Hva trenger de jeg er trener for? Hvor høye er deres ambisjoner? • Samsvarer de med mine ambisjoner? Kan jeg ivareta dem? • Arbeidsvilkår/arbeidstid

Oppsummering HVA ER VIKTIGST?