“Beste praksis for isolering ved arbeid på hydrokarbonførende utstyr”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Advertisements

Video om verifikasjon – underlag for gruppearbeid/ diskusjon
Barnas Stasjon – et nettverkstiltak
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i julen for en liten julegløgg med.
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
2 Leseferdigheter og lesevaner
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
22 tips for den faglitterære forfatteren
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Kompetanseprogram for informasjonssikkerhet
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
OLF Gass Lekkasje Reduksjon Prosjekt
Media håndtering og kommunikasjon
Rapport av markedsundersøkelse
Følge innhold Trykk deretter F5, eller klikk Lysbildefremvisning > Fra begynnelsen for å starte kurset. Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet. Hvis.
BRUKERVEILEDNING - AquaLog 05. MARS Brukerveiledning - AquaLog  Denne presentasjonen skal gi brukeren en innføring i bruken av vedlikeholdsprogrammet.
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
TEKNISK INFORMASJON! • Levert energi ca kWh • Drifts-tank 223l • Tank temp C • El. tilsats 0-7,5 kW • Varmtvann C • Varmtvannsslynge.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Landsomfattende Håndhygienekampanje
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3
Scope of Work – Hvordan gjøre det enklere?
Resultater Kundesenter
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Bosetting Nina Gran.
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Feil i nye elektriske anlegg
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Om Norsk Finansbarometer 2014
OLF GaLeRe Prosjekt Vi nådde målet.
Utvikling i risikonivå – norsk sokkel fase april 2005.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 en tillitssak Rapportering av hendelser Roger Holm.
Hai ! Hai !.
© Olympiatoppen1 Hvordan benyttet jeg kognitive teknikker i min karriere? Hovedløpsprosjektet 5. november 2011.
Suksesskriterier.
Prestasjonsutvikling
Samtale 1.
10 regler for å skrive for web
Sannheter og myter om tømmervogntog
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Arbeidsmiljøundersøkelse 2011
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Dagligbankundersøkelsen 2014
Terningen Arena NAV Elverum v/ Odd Are Elvebakken
Rogaland Januar 2015 HMS en – her og nå – paal Ove.
Kroppen som Gud har villet
Workshop, Dokka – 9. nov
Hva skal til for å vinne? Leif Gautestad Leif Gautestad.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
Prosjekt HC-lekkasjer Oppdaterte resultater fra årsaksanalyse: Hydrokarbonlekkasjer over 0,1 kg/s på norsk sokkel i perioden 2008–2014.
Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette Av kvalitetsrådgiverne I fagavdelinga 2014.
Side 1 av 19 MTOM Prosessen 1 MTOM - prosessen Mikrolett versjon av en Piper Cub J-3. Foto fra EMF møtet i Praha 2015.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Video om verifikasjon – underlag for gruppearbeid/ diskusjon
“Beste praksis for isolering ved arbeid på hydrokarbonførende utstyr”
Brannaktuell kunnskap
Utskrift av presentasjonen:

“Beste praksis for isolering ved arbeid på hydrokarbonførende utstyr” Introduksjon til rapport utgitt av Norsk olje og gass juni 2013

Innhold Bakgrunn/ årsakene til hydrokarbonlekkasjer Introduksjon til innholdet i rapporten Bruk av isoleringsplan og verifikasjon Veien videre

En hydrokarbonlekkasje (HC) kan føre til en storulykke Eksempel: Piper Alpha ulykken i 1988: HC-lekkasje (2 kg/s)  antennelse  eksplosjon  brann  167 døde Før Underveis Etter

Antall lekkasjer over 0,1 kg/s på norsk sokkel siden 1996 [RNNP, 2012] Vi har hatt en positiv utvikling de siste årene. Men én lekkasje kan være nok til å gi en storulykke!

Årsaker til hydrokarbonlekkasjer HC-lekkasjer på norsk sokkel over 0,1 kg/s i perioden 2008-2011 [n=56] 2008 – 2011: To av tre lekkasjer på norsk sokkel var relatert til arbeid på HC-førende utstyr (lilla sektor) Nesten alle disse var i forbindelse med arbeid i driftsfasen (færre feil i revisjonsstans) Skyldes feil både i forberedelse, utførelse og tilbakestilling

Årsaker til lekkasjene i lilla sektor Antall lekkasjer [Periode 2008-2011, lekkasjer over 0,1 kg/s]

Isolering og tilbakestilling er en minst like stor utfordring som selve jobben Antall lekkasjer [Periode 2008-2011, lekkasjer over 0,1 kg/s, n=32. Grafen viser arbeidsfasen feilene er gjort, ikke når selve lekkasjen inntraff]

To viktige prinsipper er tatt inn i rapporten: Lekkasjer 2008 - 2011 1 lekkasje 13 lekkasjer 12 lekkasjer 6 lekkasjer _______________ =32 av 56 lekkasjer To viktige prinsipper er tatt inn i rapporten: Isoleringsplan: (=sjekkliste) Verifikasjon: Blå: Utføre Rød: Verifisere

Inndeling av rapporten Del 1: Hovedpoengene oppsummert (≈ 16 sider) Del 2: Argumentasjon/ bakgrunn (≈ 25 sider)

Hvorfor er det nødvendig med isoleringsplan og verifikasjon? Hvem vet hvordan man lager kaffe?

Kjennetegn Enkelt system Enkel arbeidsoppgave God kompetanse Lang erfaring Nøyaktig og pålitelig Alt ligger til rette!

Men… Likevel har mange gjort feil Hvorfor? Ikke skrudd på strømbryteren  Forsinkelse Glemt å ha i vann  Forsinkelse Ikke åpnet ventilen i trakten  Overfylling Glemt å sette kannen på plass  Søl av kaffe Hvorfor? Hva hvis systemet er mye mer komplekst og en feil kan ramme alle på plattformen?

Erkjennelse Vi er ”skrudd sammen” slik at vi kan gjøre feil. Ikke forvent at du selv eller kollegaen din aldri gjør feil! To viktige måter å unngå feil: Isoleringsplan: (Sjekkliste) Verifikasjon: Dobbeltkontroll

Isoleringsplan (=sjekkliste) Isoleringsplanen må brukes som et hjelpemiddel (ikke en formalitet/ «papirarbeid») Må krysse av for hvert punkt når det er utført Eksempel: Alle piloter kan utenat hva som skal gjøres før take-off. Likevel bruker de alltid sjekkliste. Hvorfor?

Verifikasjon Viktig å være bevisst på rollen som verifikatør: Først utføre. Deretter verifisere Hvorfor er det to piloter på alle rutefly? Ville du følt deg trygg om det kun var én pilot?

Hvor stor er effekten av verifikasjon? Ole og Kari gjør feil i én av hundre tilfeller. Hvor mye sikrere blir systemet hvis Kari dobbeltsjekker det Ole har gjort? Feilsannsynligheten blir redusert fra 1:100 til 1:10.000

Hva kan du bidra med? I dag er gjennomsnittet 1 lekkasje over 0,1 kg/s hvert 10. år per innretning For å hindre en storulykke må vi bli enda bedre Hva kan du bidra med?

Veien videre Selskapene/ledelsen må sørge for at budskapet i rapporten blir tatt inn i eget styringssystem Ansatte har et ansvar for at beste praksis blir fulgt i praksis Vi må unngå et nytt Piper Alpha!

Prosjekt hydrokarbonlekkasjer Trykk på bildet for å laste ned dokumentet (krever internett) www.norskoljeoggass.no/hydrokarbonlekkasjer