Verdikjedeanalyse Verdikjeden

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Mal for strategisk plan
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Programvare for nisje SMS
Prosesstyring som styringsverktøy
Har vi et fungerende marked i entreprenørbransjen?
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Flåtestyring via PC og internett
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Dagens situasjon – v/Lise Oppegaard og Paal Haavorsen
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Frontlinjeserivce
Produktpakking Børre Berglund 5. Mai 2010.
Selge et produkt eller en tjeneste
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Personlig planlegging
Elektronisk forretningsdrift
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Posisjonering Kapittel 10.
Figur 9.1: Virkeliggjøring av strategier
Skarv – hva er viktig for å bli leverandør 5. juni Sandnessjøen.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
TQM Center Norway AS 2010 EFD – Grå papir prosess.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Identifisering og bruk av indikatorer
Regionale fortrinn som grunnlag for marin næringsutvikling Andreas Stokseth, Fiskeri- og kystdepartementet.
BMS; We did it vår vei!! For hva koster det a’? v / Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom)
Økonomifag Fra programområdet samfunnsfag, økonomi og språk - studiespesialisering.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Gruppeundervisning /
LEDERKONFERANSEN 15. MARS 2006 LØNNSPOLITISK PLATTFORM UTFORDRING FOR LEDERSKAPET.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
FORSLAG OMORGANISERING. Forslaget Hovedpoeng: Sagene IF omorganiseres til kun å ha et styre.
Velkommen til Internasjonal Sveiser !.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
ROS-analyse.
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
TREÅRIG GJENNOMGÅENDE LØP, FORDYPNING BARN OG UNGE PRAKSISDAGER HØSTEN 2016.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Markedsføring.
Fremgangsmåte for å gjennomfør SWOT
TREÅRIG GJENNOMGÅENDE LØP,
Prosjektnavn Firmanavn Presentert av
Navn på forslag: Navn på forslag: Navn på forslag: Foreslått av:
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Selge et produkt eller en tjeneste
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Verdikjedeanalyse Verdikjeden Verdikjeden gir en gjennomgående beskrivelse av bedriftens hovedaktiviteter internt. Skjemaet skiller mellom primæraktiviteter som salg, innkjøp, produksjon, distribusjon, service og støtte­funksjoner som ledelse og administrasjon.   Det er viktig at man forstår at verdikjedeanalysen skal fokusere på aktiviteter, ikke funksjoner eller ressurser. Eks. under ”markedsføring” kan vi være opptatt av om det gjøres god markedsplanlegging, ikke om man har en markedsplan. De beskrevne aktivitetstrinn er kun retnings­givende, og må tilpasses bedriftens reelle situasjon. Deretter vurderes hvert underpunkt for seg, og oppsummeres per hovedfunksjon: + Dette er en aktivitet som bedriften behersker godt sammenliknet med konkurrenter 0 På nivå med konkurrenter, fortsatt forbedringsmulighet - Svak i forhold til konkurrenter, betydelig forbedringspotensiale Helhetsvurderingen av hver funksjon overføres til styrkeprofil pkt. 5. Det som skal vurderes under de enkelte aktiviteter i verdikjeden er, når det gjelder sekundæraktviteter: Ledelse : Fungerer ledelsen godt på alle nivå, hvordan er ledelseskapasiteten i bedriften, er ledelsen utviklingsorientert etc. Hvor gode er ledelsen på analyse, planlegging, gjennomføring og opp-følging. Administrasjon og styringssystemer: Brukes gode budsjetter, kalkyler, plan-leggings- og styringssystemer. Fungerer regnskap, fakturering og lønn etc. Bruk av IT: Utnytter bedriften IT-systemer internt til rasjonalisering, utnyttes IT eksternt til å skape et bedre tilbud til markedet Kompetanseutvikling: Har bedriften oversikt over sitt kompetansebehov, har bedriften oversikt over hvilke kompe-tanse den har idag, drives det syste-matisk kompetanseutviklingen, blir planene gjennomført. Innovasjonsstatus: Overvåker bedriften endringer i kundenes behov, finnes det i bedriften en kultur som honorerer idegenerering, er det i bedriften noen som har ansvaret for utviklingen av bedriftens tjenestetilbud, hvordan er bedriftens evner til å planlegge, organisere og gjennomføre utviklings-prosjekter . Deltar bedriften på innovasjonsarenaene. Når det gjelder primæraktivitene, henvises det til eksempler for ferdig-utfyllte verdikjeder. Det er viktig å være klar over at både når det gjelder hovedtrinn og detaljtrinn, står den enkelte bedrift fritt til å velge hvilken inndeling de finner hensiktsmessig. I tradisjonelle industri- og handels-bedrifter er gjerne følgende aktiviteter standard: markedsføring, innkjøp, produksjon, distribusjon, service. For andre typer bedrifter, særlig for de som arbeider innen tjenesteyting, oppleves den tradisjonelle verdikjede som statisk og ikke helt passende for dem. Til det er å anføre at nyere teori om verdiverksted og verdinettverk ennå ikke har materialisert seg i praktiske analyseverktøy, og dersom man frigjør seg fra tanken om at primæraktivitetene nødvendigvis gjennomføres i den sekvens den framkommer i standard-analysen, vil alle kunne ha nytte av å fylle ut en verdikjedeanalyse.

Verdikjedeanalyse Verdikjeden Verdikjeden gir en gjennomgående beskrivelse av bedriftens hovedaktiviteter internt. Skjemaet skiller mellom primæraktiviteter som salg, innkjøp, produksjon, distribusjon, service og støtte­funksjoner som ledelse og administrasjon.   Det er viktig at man forstår at verdikjedeanalysen skal fokusere på aktiviteter, ikke funksjoner eller ressurser. Eks. under ”markedsføring” kan vi være opptatt av om det gjøres god markedsplanlegging, ikke om man har en markedsplan. De beskrevne aktivitetstrinn er kun retnings­givende, og må tilpasses bedriftens reelle situasjon. Deretter vurderes hvert underpunkt for seg, og oppsummeres per hovedfunksjon: + Dette er en aktivitet som bedriften behersker godt sammenliknet med konkurrenter 0 På nivå med konkurrenter, fortsatt forbedringsmulighet - Svak i forhold til konkurrenter, betydelig forbedringspotensiale Helhetsvurderingen av hver funksjon overføres til styrkeprofil pkt. 5. Det som skal vurderes under de enkelte aktiviteter i verdikjeden er, når det gjelder sekundæraktviteter: Ledelse : Fungerer ledelsen godt på alle nivå, hvordan er ledelseskapasiteten i bedriften, er ledelsen utviklingsorientert etc. Hvor gode er ledelsen på analyse, planlegging, gjennomføring og opp-følging. Administrasjon og styringssystemer: Brukes gode budsjetter, kalkyler, plan-leggings- og styringssystemer. Fungerer regnskap, fakturering og lønn etc. Bruk av IT: Utnytter bedriften IT-systemer internt til rasjonalisering, utnyttes IT eksternt til å skape et bedre tilbud til markedet Kompetanseutvikling: Har bedriften oversikt over sitt kompetansebehov, har bedriften oversikt over hvilke kompe-tanse den har idag, drives det syste-matisk kompetanseutviklingen, blir planene gjennomført. Innovasjonsstatus: Overvåker bedriften endringer i kundenes behov, finnes det i bedriften en kultur som honorerer idegenerering, er det i bedriften noen som har ansvaret for utviklingen av bedriftens tjenestetilbud, hvordan er bedriftens evner til å planlegge, organisere og gjennomføre utviklings-prosjekter . Deltar bedriften på innovasjonsarenaene. Når det gjelder primæraktivitene, henvises det til eksempler for ferdig-utfyllte verdikjeder. Det er viktig å være klar over at både når det gjelder hovedtrinn og detaljtrinn, står den enkelte bedrift fritt til å velge hvilken inndeling de finner hensiktsmessig. I tradisjonelle industri- og handels-bedrifter er gjerne følgende aktiviteter standard: markedsføring, innkjøp, produksjon, distribusjon, service. For andre typer bedrifter, særlig for de som arbeider innen tjenesteyting, oppleves den tradisjonelle verdikjede som statisk og ikke helt passende for dem. Til det er å anføre at nyere teori om verdiverksted og verdinettverk ennå ikke har materialisert seg i praktiske analyseverktøy, og dersom man frigjør seg fra tanken om at primæraktivitetene nødvendigvis gjennomføres i den sekvens den framkommer i standard-analysen, vil alle kunne ha nytte av å fylle ut en verdikjedeanalyse. Verdikjeden Verdikjeden gir en gjennomgående beskrivelse av bedriftens hovedaktiviteter internt. Skjemaet skiller mellom primæraktiviteter som salg, innkjøp, produksjon, distribusjon, service og støtte­funksjoner som ledelse og administrasjon.   Det er viktig at man forstår at verdikjedeanalysen skal fokusere på aktiviteter, ikke funksjoner eller ressurser. Eks. under ”markedsføring” kan vi være opptatt av om det gjøres god markedsplanlegging, ikke om man har en markedsplan. De beskrevne aktivitetstrinn er kun retnings­givende, og må tilpasses bedriftens reelle situasjon. Deretter vurderes hvert underpunkt for seg, og oppsummeres per hovedfunksjon: + Dette er en aktivitet som bedriften behersker godt sammenliknet med konkurrenter 0 På nivå med konkurrenter, fortsatt forbedringsmulighet - Svak i forhold til konkurrenter, betydelig forbedringspotensiale Helhetsvurderingen av hver funksjon overføres til styrkeprofil pkt. 5. Det som skal vurderes under de enkelte aktiviteter i verdikjeden er, når det gjelder sekundæraktviteter: Ledelse : Fungerer ledelsen godt på alle nivå, hvordan er ledelseskapasiteten i bedriften, er ledelsen utviklingsorientert etc. Hvor gode er ledelsen på analyse, planlegging, gjennomføring og opp-følging. Administrasjon og styringssystemer: Brukes gode budsjetter, kalkyler, plan-leggings- og styringssystemer. Fungerer regnskap, fakturering og lønn etc. Bruk av IT: Utnytter bedriften IT-systemer internt til rasjonalisering, utnyttes IT eksternt til å skape et bedre tilbud til markedet Kompetanseutvikling: Har bedriften oversikt over sitt kompetansebehov, har bedriften oversikt over hvilke kompe-tanse den har idag, drives det syste- matisk kompetanseutviklingen, blir planene gjennomført. Innovasjonsstatus: Overvåker bedriften endringer i kundenes behov, finnes det i bedriften en kultur som honorerer idegenerering, er det i bedriften noen som har ansvaret for utviklingen av bedriftens tjenestetilbud, hvordan er bedriftens evner til å planlegge, organisere og gjennomføre utviklings-prosjekter . Deltar bedriften på innovasjonsarenaene. Når det gjelder primæraktivitene, henvises det til eksempler for ferdig-utfyllte verdikjeder. Det er viktig å være klar over at både når det gjelder hovedtrinn og detaljtrinn, står den enkelte bedrift fritt til å velge hvilken inndeling de finner hensiktsmessig. I tradisjonelle industri- og handels-bedrifter er gjerne følgende aktiviteter standard: markedsføring, innkjøp, produksjon, distribusjon, service. For andre typer bedrifter, særlig for de som arbeider innen tjenesteyting, oppleves den tradisjonelle verdikjede som statisk og ikke helt passende for dem. Til det er å anføre at nyere teori om verdiverksted og verdinettverk ennå ikke har materialisert seg i praktiske analyseverktøy, og dersom man frigjør seg fra tanken om at primæraktivitetene nødvendigvis gjennomføres i den sekvens den framkommer i standard-analysen, vil alle kunne ha nytte av å fylle ut en verdikjedeanalyse.

Ressursanalyse Ressurser Ressurser er innsatsfaktorer som kan brukes til verdiskaping for bedriften. Disse kan være enkle å definere, f.eks materielle ressurser som kapital, teknologi, eiendommer.   Immaterielle ressurser som kompetanse, kunde­lojalitet, bedriftskultur og renommé er ikke like lette å måle, men kan være minst like viktige ressurser som de materielle. I ressursanalysen skal vi vurdere våre ressurser for å finne ut om de gir oss noen fortrinn i forhold til konkurrentene eller ei. Er ressursen sjelden svares ”ja”, hvis ikke ”nei”. ”Sjelden” kan være å være alene om et tilbud i en periode. I helt spesielle tilfeller kan en bedrift ha et tilbud som er unikt. Ansees ressursen som viktig for bedriften. Svarene er ”ja” eller ”nei” Dersom ressursen ikke kan imiteres, svares ”ja”. (Legg merke til spørsmåls-stillingen). Er den imiterbar, svares ”nei” Eksempler på at man ikke kan imiteres kan være at bedriften har patenter Utnyttet. Brukes ressursen på en optimal måte, og klarer vi å trekke ut de verdier som skapes. Svarene er ”ja” eller ”nei Vurderingene skal nå oppsummeres i rubrikken ”Tilstand”. Alternative tilstan-der er oppsummert i nedenforstående figur. Varige, potensielle og midlertidige fortrinn gir en +-vurdering. Trivielle fortrinn og like god som andre gir en 0-vurdering. Alle andre alternativer gir en minusvurdering En samlet vurdering av tilstanden på ressursene i analysen overføres til styrkeprofilen pkt Bedriftsrådgining 2011-12

Ressursanalyse Ressurser Ressurser er innsatsfaktorer som kan brukes til verdiskaping for bedriften. Disse kan være enkle å definere, f.eks materielle ressurser som kapital, teknologi, eiendommer.  Immaterielle ressurser som kompetanse, kunde­lojalitet, bedriftskultur og renommé er ikke like lette å måle, men kan være minst like viktige ressurser som de materielle.   I ressursanalysen skal vi vurdere våre ressurser for å finne ut om de gir oss noen fortrinn i forhold til konkurrentene eller ei.   Er ressursen sjelden svares ”ja”, hvis ikke ”nei”. ”Sjelden” kan være å være alene om et tilbud i en periode. I helt spesielle tilfeller kan en bedrift ha et tilbud som er unikt.  Ansees ressursen som viktig for bedriften. Svarene er ”ja” eller ”nei”  Dersom ressursen ikke kan imiteres, svares ”ja”. (Legg merke til spørsmåls-stillingen). Er den imiterbar, svares ”nei” Eksempler på at man ikke kan imiteres kan være at bedriften har patenter Utnyttet. Brukes ressursen på en optimal måte, og klarer vi å trekke ut de verdier som skapes. Svarene er ”ja” eller ”nei Vurderingene skal nå oppsummeres i rubrikken ”Tilstand”. Alternative tilstan-der er oppsummert i nedenforstående figur.  Varige, potensielle og midlertidige fortrinn gir en +-vurdering.  Trivielle fortrinn og like god som andre gir en 0-vurdering.  Alle andre alternativer gir en minusvurdering En samlet vurdering av tilstanden på ressursene i analysen overføres til styrkeprofilen pkt Ressurser Ressurser er innsatsfaktorer som kan brukes til verdiskaping for bedriften. Disse kan være enkle å definere, f.eks materielle ressurser som kapital, teknologi, eiendommer.   Immaterielle ressurser som kompetanse, kunde­lojalitet, bedriftskultur og renommé er ikke like lette å måle, men kan være minst like viktige ressurser som de materielle. I ressursanalysen skal vi vurdere våre ressurser for å finne ut om de gir oss noen fortrinn i forhold til konkurrentene eller ei. Er ressursen sjelden svares ”ja”, hvis ikke ”nei”. ”Sjelden” kan være å være alene om et tilbud i en periode. I helt spesielle tilfeller kan en bedrift ha et tilbud som er unikt. Ansees ressursen som viktig for bedriften. Svarene er ”ja” eller ”nei” Dersom ressursen ikke kan imiteres, svares ”ja”. (Legg merke til spørsmåls-stillingen). Er den imiterbar, svares ”nei” Eksempler på at man ikke kan imiteres kan være at bedriften har patenter Utnyttet. Brukes ressursen på en optimal måte, og klarer vi å trekke ut de verdier som skapes. Svarene er ”ja” eller ”nei Vurderingene skal nå oppsummeres i rubrikken ”Tilstand”. Alternative tilstan-der er oppsummert i nedenforstående figur. Varige, potensielle og midlertidige fortrinn gir en +-vurdering. Trivielle fortrinn og like god som andre gir en 0-vurdering. Alle andre alternativer gir en minusvurdering En samlet vurdering av tilstanden på ressursene i analysen overføres til styrkeprofilen pkt Bedriftsrådgining 2011-12