Velkommen til Lean Ledelse
Kundeverdi Flyt (JiT) Visuell kontroll
Kundeverdi
Flyt
Visuell kontroll og oversikt
Nå-situasjonen?
Formål Resultat Tid Lære-programmet Skape forutsetningene for et gjennombrudd gjennom å knytte trening til praksis i egen virksomhet , støtta av nettbaserte ressurser (Leanlearning.no) Tid Formål
Hvor er vi og hvor skal vi? 1 Tid Hvor er vi og hvor skal vi?
Verdistrøm Nå og i fremtiden Resultat Verdistrøm Nå og i fremtiden 2 Tid
Resultat 3 Tid
Fire utviklingsoppgaver 4 3 2 1 11
Læringsprosessen Egen virksomhet/kommune som det primære “campus” og treningsfeltet. Egne utfordringer er kurstemaer Aktiv bruk av teknologiforsterket læring. Egen ressursportal Lære ved å imitere (stealing with pride..!) Nettverk for kontinuerlig læring lærende felleskap Praksis- basert Nettbasert læring Samlings- basert
Ferdigheter i ledelse - utløse en kjedereaksjon av forbedringer 1. Hvilke krevende virkning skal oppnås? 2. Læringsmetode for maks virkning og minimum sløsing. Ledelseskvalitet
Nettbaserte samlinger http://nll1.leanlearning.no Kursprosess Lean ledelse DIGITALE Læringsressurser Foredrag Lean ledelse Praktiske Case 4 Samlinger Nettbaserte samlinger a maks 1 time Evaluering Målingsverktøy Verktøy og maler Digitale læringsressurser Praksis i egen bedrift Digital støtte
Samling 1 Eureka Pumps Kvalitetsledelse og Lean Kunde og samfunnskommunikasjon og «ledelsens tre øyne» QFD 1 Lean Speilet: Toyotas 4 P Trening i Lean Lab (Lean spillet) Gemba tur Søbakken sykehjem Hjemmeoppgave A3 kundeverdi og Lean Speil
Nettbasert læring Toyota Jæger Automobile case Datainnsamling kundeverdi, analyse og forbedringsplan. Lean speil Skype?
Samling 2. Atterås Ortopediteknikk Kundeverdi og Verdistrøm Observasjon Gemba tur Oppbygging av KPI-er og støttende KPI-er 24 timers tavler Team tavler Hjemmeoppgave verdistrøm
Nettsamling Oppfølging verdistrøm A3 KPI kommunikasjon Tavlemøter Personlig treningsplan
Samling 3. K-Tec Kongsberg Kundeverdi, økologi og kvalitet X (QFD 3) KBD og SE Kongsberg Ledelse som coaching Observasjon gemba forbedringsarbeid og tavlemøter Masterplan - tre år og «tipping point»
S 1 S 2 S 3 S4 Nettsamling Forberedelse masterplan
Samling 4 . Stavern JKØ Nøkkeltall og OEE Masterplan A3 Utløsende kvaliteter i egen ledelse Gjennomgang av oppgaver Fest og diplom
Verdiflyt - Kontaktperson 24/7 1 Løsner ikke A3 Eier: Tove Akre_____________________ Dato:____28.01.2013____________________ TEMA: God rutine for bruk av sporingsteknologi i Larvik Kommune Valg av hovedtiltak Konkrete forslag (Verdistrøm) Bakgrunn Kontaktperson 24/7 Løsner ikke Lang batterikapasitet Tåler alt Lett leselig 1 1. Brukere, pårørende og ansatte ønsker større frihet for demente ved bruk av sporing/GPS 2. Regjeringen signaliserer åpning for utstrakt bruk (Støre) 2 4 Ønsket situasjon Innen sommeren 2013: standard rutine for bruk som er (brukerverdi)) Trygg for brukere og pårørende Pålitelig for de ansatte og brukerne Brukervennlig 3 Verdiflyt - FAKTA hva er kritisk for løse denne utfordringen? OPPFØLGING og sikring av resultater
Jeg-plan (Personlig plan) Ansvar for virkning Ledelses- kvalitet Ny vane Hvilke virkning tar jeg som leder ansvar for? Hvilke kvaliteter må jeg (videre) utvikle for å få til slik virkning? Hvilke vaner må jeg utvikle og hvordan trene? Jeg-plan (Personlig plan)