Velkommen til Lean Ledelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DiSC fra Inscape Publishing Inc.
Advertisements

TEMAKVELD FLYKLUBBEN BARIERER MED LANGTURFLYGNING.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
NESOs Formannskole klasse / 2014
Standardisert arbeid.
Student Desember 2012 Presentasjon av mine innleveringsoppgaver og eksamen Lean Ledelse Ved HIB Høsten 2012.
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
IKT Orkide Ledelse og Skole
Serviceerklæringer i Oslo kommune
En merkavare i endring…
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
NEVU a.s - Lærende arbeidsliv.
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
«Forbedringsprosess(en)»
Seminar Senter for byggenæringen 31. august 2010.
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”
Nå situasjonen for xxxxxxx er at bedriften er kommet i gang med LEAN ledelse i fabrikken på xxxxxxx. Det brukes flere LEAN verktøy i det daglige arbeidet.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
KVALITET I HØYERE UTDANNING
Møteplass 28. april 2011 Jens Reigstad Et uløst problem utløser et behov – et viktig problem skaper viktige behov Kan innovasjon bidra til bedre.
Samstemming og riktig legemiddelbruk i hjemmebaserte tjenester. Kick-off samling tirsdag 19. mars 2013 I trygge hender.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
…når resultater betyr noe
Veiledernes oppgave og rolle
St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
Vis andre at du… Holder tidsfrister Formidler trygghet Tar initiativ Konsentrerer deg om primæroppgaven Har oversikt og kontroll …og slik inviterer du.
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Monica Sætervik Briseid, Lean Coach, Fibo-Trespo
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
3) Analyse (SoPK) for dypere kunnskap
Lean ledelse Kundeverdi, verdistrøm og kontinuerlig forbedring.
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Historisk perspektiv Kapittel 1.1 Modul I. Fra håndverk til fabrikk Fra håndverksproduksjon der håndverkeren behersket hele prosessen Til fabrikk som.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Jæger: Robuste og sikre systemer Høgskolen i Molde Velkommen til INF150 Programmering Foreleser Bjørn Jæger.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Serviceeklæring til pårørende i poliklinikken ved Kløveråsen Fjernundervisning i alderspsykiatri 31.januar 2006 Liv Herder spesialsykepleier Kløveråsen,
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Partnerseminar Norges forskningsråd Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring.
Tilhørende målinger i tiltakspakken Riktig legemiddelbruk i sykehjem
«Rop-tilsynet» i Haugesund kommune
Asker - mulighetenes kommune
Seksjon for kvalitetsutvikling
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
- Første forslag til ønsket situasjon
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til Lean Ledelse

Kundeverdi Flyt (JiT) Visuell kontroll

Kundeverdi

Flyt

Visuell kontroll og oversikt

Nå-situasjonen?

Formål Resultat Tid Lære-programmet Skape forutsetningene for et gjennombrudd gjennom å knytte trening til praksis i egen virksomhet , støtta av nettbaserte ressurser (Leanlearning.no) Tid Formål

Hvor er vi og hvor skal vi? 1 Tid Hvor er vi og hvor skal vi?

Verdistrøm Nå og i fremtiden Resultat Verdistrøm Nå og i fremtiden 2 Tid

Resultat 3 Tid

Fire utviklingsoppgaver 4 3 2 1 11

Læringsprosessen Egen virksomhet/kommune som det primære “campus” og treningsfeltet. Egne utfordringer er kurstemaer Aktiv bruk av teknologiforsterket læring. Egen ressursportal Lære ved å imitere (stealing with pride..!) Nettverk for kontinuerlig læring lærende felleskap Praksis- basert Nettbasert læring Samlings- basert

Ferdigheter i ledelse - utløse en kjedereaksjon av forbedringer 1. Hvilke krevende virkning skal oppnås? 2. Læringsmetode for maks virkning og minimum sløsing. Ledelseskvalitet

Nettbaserte samlinger http://nll1.leanlearning.no Kursprosess Lean ledelse DIGITALE Læringsressurser Foredrag Lean ledelse Praktiske Case 4 Samlinger Nettbaserte samlinger a maks 1 time Evaluering Målingsverktøy Verktøy og maler Digitale læringsressurser Praksis i egen bedrift Digital støtte

Samling 1 Eureka Pumps Kvalitetsledelse og Lean Kunde og samfunnskommunikasjon og «ledelsens tre øyne» QFD 1 Lean Speilet: Toyotas 4 P Trening i Lean Lab (Lean spillet) Gemba tur Søbakken sykehjem Hjemmeoppgave A3 kundeverdi og Lean Speil

Nettbasert læring Toyota Jæger Automobile case Datainnsamling kundeverdi, analyse og forbedringsplan. Lean speil Skype?

Samling 2. Atterås Ortopediteknikk Kundeverdi og Verdistrøm Observasjon Gemba tur Oppbygging av KPI-er og støttende KPI-er 24 timers tavler Team tavler Hjemmeoppgave verdistrøm

Nettsamling Oppfølging verdistrøm A3 KPI kommunikasjon Tavlemøter Personlig treningsplan

Samling 3. K-Tec Kongsberg Kundeverdi, økologi og kvalitet X (QFD 3) KBD og SE Kongsberg Ledelse som coaching Observasjon gemba forbedringsarbeid og tavlemøter Masterplan - tre år og «tipping point»

S 1 S 2 S 3 S4 Nettsamling Forberedelse masterplan

Samling 4 . Stavern JKØ Nøkkeltall og OEE Masterplan A3 Utløsende kvaliteter i egen ledelse Gjennomgang av oppgaver Fest og diplom

Verdiflyt - Kontaktperson 24/7 1 Løsner ikke A3 Eier: Tove Akre_____________________ Dato:____28.01.2013____________________ TEMA: God rutine for bruk av sporingsteknologi i Larvik Kommune Valg av hovedtiltak Konkrete forslag (Verdistrøm) Bakgrunn Kontaktperson 24/7 Løsner ikke Lang batterikapasitet Tåler alt Lett leselig 1 1. Brukere, pårørende og ansatte ønsker større frihet for demente ved bruk av sporing/GPS 2. Regjeringen signaliserer åpning for utstrakt bruk (Støre) 2 4 Ønsket situasjon Innen sommeren 2013: standard rutine for bruk som er (brukerverdi)) Trygg for brukere og pårørende Pålitelig for de ansatte og brukerne Brukervennlig 3 Verdiflyt - FAKTA hva er kritisk for løse denne utfordringen? OPPFØLGING og sikring av resultater

Jeg-plan (Personlig plan) Ansvar for virkning Ledelses- kvalitet Ny vane Hvilke virkning tar jeg som leder ansvar for? Hvilke kvaliteter må jeg (videre) utvikle for å få til slik virkning? Hvilke vaner må jeg utvikle og hvordan trene? Jeg-plan (Personlig plan)