Alvheim FPSO Konstruksjons utfordringer og analyse metodikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Klimagassregnskap for utbyggingsprosjekter. Klimaproblemet: Vekst i velferd og vekst i utslipp?
Advertisements

Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Hallagerbakken Borettslag.
PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
Krav til dokumentasjon i kap
Troll videreutvikling Industriutvikling på norsk sokkel
BEDRE GJENNOM KUNNSKAPSDELING SHARING TO BE BETTER CAKE Q2 Løftecase.
Leksjon 3 - mekanikk - s. 79– 95 Konstruksjoner i likevekt - grafisk analyse
Trimmet Bygging: Er null avfall fra byggeprosjekter innen rekkevidde?
Dimensjonering av Permanente forankrings-system
Om Alcoa Lista Start 1971 Elkem/Alcoa - 100% Alcoa i 2010
Stock Optimiser Beslutningsstøtteverktøy for optimalt reservedelslager
Utvikling av kveite oppdrett; erfaringer og utfordringer
ABB AS Divisjon Kraft Forretningsenhet Krafttransformatorer, Drammen
Dokumentasjon og Planlegging av større IT-prosjekter
Copyright Talisman Energy Norge AS 2004 Overvåking av brønnintegritet som en kontinuerlig prosess Petroleumstilsynets seminar om brønnsikkerhet 4. Mai.
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Prosjektgjennomføring
Pims i Statoil 3. mai 2000.
Oslo, Desember 19, 2000 PILOTSKIP - NY HURTIGRUTE Miljøoptimalisert Design av Hurtigruter TFDS / DNV / NFR.
Mange har opplevd at det virkelig gikk galt
Mobilitet Fordeler / ulemper Maximo Høstmøte - Oslo 5-7 oktober 2010
Presentasjon av resultater for gruppe 5 Eksperter i Team, vår 2004
Norges olje- og gassvirksomhet
Næringslivets bistandskonferanse 2010, Oslo 10. febr. ”Megastore investeringers betydning for økonomisk og sosial utvikling – eksempel Angola” V/ Jon Vea,
Fornybar energi sør Presentasjon for DK-samling, 16. jan 2010.
PLO-meldinger v1.6 Planer fra RHF SamUT
Mosjøen byen ”midt i Norge”, er sentrum i
Vindmølle.
Informasjonsmøte Fyrstikkalléen skole
Mekanikk Hovedtemaer Statikk Fasthetslære Hydromekanikk
Storsekkløft 1200 Gudbrand Hoff Verksted og Konstruksjon
Kap. 3 - Likevekt Statisk likevekt Grafisk Analytisk.
Yara – kunnskap for et bærekraftig landbruk. Date: Page: 2 Yara business struktur Nedstrøms OppstrømsIndustriell.
Konstruksjoners sikkerhet
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Barrieresvikt Normalt:
Trykkavlastning som sikkerhetssystem
Sikkerhetsforum Rune Solheim
SHELL SEMINAR RICA SEILET Linjebygg Offshore AS (LBO)
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Asak Miljøstein AS.
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Energipolitikk Utfordringer for framtida
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)
Av: Espen Seljemo og Kristian Knudsen Master, industriell teknologi
en jernbane for fremtiden
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
September 2004.
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Fjernvarmeprosjekter i Telemark og Vestfold
Oljeskader og forsikring
Langtidsserie utarbeidet av Landbruksdirektoratet Alta
ExxonMobil Gründercamp Oppgave
Introduksjon til Piping Design
IEEE b trådløst nettverk Hovedprosjekt ved AITeL våren 2002 Reidar Hagen og Rune Solem, 3DDT Veileder: Kurt-Even Kristensen.
Hydro Representert i ca. 70 land ansatte, hvorav ca. halvparten i Norge Omsetning ca. 150 milliarder NOK Intern.
Leksjon 3 - mekanikk - s. 79– 95 Konstruksjoner i likevekt - grafisk analyse Opplagring av konstruksjoner Fritt opplagret (fastlager) FAx y x FAy.
1 Utvikling av kritiske systemer Kort sammendrag Kap. 1 og 2.
Fiskerisimulator i praksis FishTech 2016, Ålesund Olav Sjøvik Sjøvik AS.
1. KRANBANE FOR KRANBRO Kranbanen må være dimensjonert for den belastningen som oppstår når traverskran med last kjører på kranbanen. Dette kan direkte.
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Stillas, rigging og isolasjon/kapsling
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Utskrift av presentasjonen:

Alvheim FPSO Konstruksjons utfordringer og analyse metodikk v/ Agnar Bergo og Jan Wigaard

Agenda Introduksjon Konstruksjons utfordringer Analysemetodikk Feltdata Gjennomføringsplan Konstruksjons utfordringer Erfaringer fra tidligere FPSO-prosjekter Alvheim FPSO Styrende design parametre Valgte løsninger Bygging/ sammenstilling Analysemetodikk

Felt data Opperatør: Marathon Petroleum Company (Norway) Feltdata: Feltet ligger vest for Heimdal Vanndyp ca. 120 meter Olje først påvist i 1993/94, prøveboring i 2004 Anslåtte oljeforekomster er 28 mill. standard kubikkmeter oljeekvivalenter Anslått dag produksjon ca. 80 000 fat olje Norsk Hydro’s Vilje (tidl. Klegg) vil bli knyttet opp til Alvheim (35 000 fat pr. dag) Levetid 20 år ALVHEIM

Gjennomføringsplan EPCI kontrakt (ingeniørarbeid, innkjøp, konstruksjons og installasjonsarbeid) Topside kontrakt ca. 2,2 milliarder NOK Prosjekteringstid ca. 21 måneder

FPSO - erfaringer Erfaringer fra tidligere FPSO’er viser at det er mange muligheter til forbedringer. (Ref. ”OLF FPSO Project 2002”) Årsakene til problemene er: Designsfeil/ svakheter: 63% Operasjonelle feil: 16% Konstruksjonsfeil: 12% Testing/ ferdigstillelse: 9%

FPSO - erfaringer Generelle årsaker til feil og mangler: konseptuelle svakheter manglende erfaring og opplæring i prosjekteringsteamet interface med utstyrsleverandører Feil og mangler knyttet til konstruksjonsutforming Grønn sjø Bølger langs skutesiden forårsaker skader på utstyr, kabelgater, pipesupports etc. Sprekker i tanker i skrog Interne sprekker mellom tanker oppdages på 60% av FPSO’ene. Dette er ikke uvanlig for handelsskip, men er svært kostbart og omfattende for en FPSO. Konvensjonell skrogdesign og utmattingsberegninger viser seg å ikke holde for FPSO’er under drift. PAU opplagring på dekk (utmatting pga skrog bevegelse) Vibrasjoner pga roterende utstyr (støy, nedbøyninger,utmatting) Sprekker i rør pga relativ bevegelse mellom PAU og skrog

Alvheim FPSO “ODIN” - bygget som shuttletanker i 2000 - bygges om til FPSO i Singapore i 2005

Alvheim FPSO Alvheim Topside består av: 11 PAU’er (Pre Assembled Units) 4 Piperacks Flammetårn 2 kraner

Konstruksjonsutfordringer Styrende design parametre: Vekt og tyngdepunkt begrensninger Maks operasjonsvekt: 9765 tonn Maks høyde av tyngdepunkt ~10meter over dekk Andre begrensninger: Skrog styrke / deformasjon

Konstruksjonsutfordringer Største utfordringer: Konseptet for opplagring av PAU’er ble utviklet i tilbudsfasen og tidlig i detaljprosjekteringen – tid og ressurskrevende! Designet av PAU opplagrene og flammetårn styres i hovedsak av bølgeindusert utmatting gode detaljløsninger må etableres tidlig omfattende analysearbeid nødvendig for å verifisere levetid Estimere realistiske vekt-/ tyngdepunktsdata tidlig i prosjekteringsfasen Valg av analysemetodikk globalanalyse av skrog og topside - er en nødvendighet! lokalanalyser av kritiske detaljer Samarbeid med leverandører av roterende utstyr m.h.t. design av dempere og verifikasjon av støy/vibrasjonskrav Kort gjennomføringstid ikke tid for optimalisering, avgjørelser må tas raskt – ingen tid til utredninger store krav til riktig erfaring hos den enkelte ingeniør –liten tid til opplæring tett sammarbeid med klasseselskap (DnV) i design av PAU supportene tett samarbeid med 3. parts verifikasjonsselskap (DnV)

Konstruksjonsutfordringer Valgt design for PAU opplagring Skrogets kapasitet styrer plassering og funksjon av opplagerene Begrenset kapasitet til å ta sideveis krefter i midtre del av skipet Doble skott langs skutesidene gir stor kapasitet for å kunne ta sideveis krefter Felles opplager for to PAU’er øker kapasiten for å kunne ta sideveis krefter Statisk mest mulig bestemt opplagring for å gi minimum av tvang og forutsigbar kraftgang ~33mm ~30–50mm

Konstruksjonsutfordringer Valgt design av PAU’er: Vertikal opplagring på elastomer-lagre Statisk bestemt system for sideveisfastholding (1 + 2 fastholdingspunkter) Skjærkapasiteten av dekksplatene utnyttes Fagverk av rør-profiler og gussetplater Torsjonsbokser integrert i opplagerpunktene som tar sideveislast Løftepunkter med gjennomgående plater. Valgt design av Piperacks: Opplagres direkte på tverrskipsrammene (t=12mm) kobles mot PAU’ene i tverrskipsretning glidelager i teflon i langskipsretningen

Konstruksjonsutfordringer Sideveis support på skutesiden Vertikal support i midten Piperack support

Konstruksjonsutfordringer Opplagring av generator modul, vekt ca. 1200 tonn

Konstruksjonsutfordringer Piperack opplagring mot dekk: fleksibilitet mht. skrog defleksjoner over lengden av opplageret fleksibilitet mht. skrog bevegelse over lengden av piperacken Teflon lager Fleksibel endeplate Tie-Down bolter Helsveist forbindelse

Sammenstillingverksted - Vetco Aibel - Haugesund Bygging/ sammenstilling Sammenstillingverksted - Vetco Aibel - Haugesund PAU dekksseksjoner bygges i Polen og Russland PAU’er sammenstilles i Haugesund Piperacks fabrikeres og monteres i Singapore Flare ikke bestemt ennå PAU transporteres til kaikant på trailere Løfting av PAU’er gjøres av Scaldis Løfting av Flammetårn av ”Uglen”