Classroom Response System (Clickers) i forelesning Teknisk Varmelære

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til en sjekk av alkoholvanene dine!
Advertisements

I.
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Velkommen til å slutte å røyke for godt!
Hurum PPTs erfaringer med LP
Pedagogiske krumspring med flervalgstester (multiple choice) NVU 2006 Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Bildet:
LÆRNOTO-undersøkelsen Våren 2008 Gjennomført av: Anne Mette Bjørgen Pia Vangen Atle Røijen.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
Litt enklere, litt smartere!
Evaluering som kvalitetsforsterker i undervisningen Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Det gode Det rette Det rettferdige
Godt verktøy er halve jobben
Produkteier vs virksomhetsarkitekt
E-læringskurs i blodtransfusjon - erfaringer
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Prosjekt: Presentasjon Av Elin Blikra
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Den digitale skole av Anna, Solveig, Hege, Carina og Regine fra Olsvikåsen vgs.
Muntlige presentasjoner
Oppgave i nettkommunikasjon Samarbeid mellom HiHm og HVe.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Sett inn nok på riktig plass.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Evaluering ”Studentene har talt, men hva har de sagt?”
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
100 lure ord å lære.
Forbedringspotensiale i nettbasert undervisning ved AiTel Et prosjekt utført av Greta Hjertø og Tomas Holt.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Redd Barna og Sinna mann
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Erfaring med ulike evalueringsmetoder Tanja Storsul UiOs evalueringsseminar 23. april 2007.
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Velkommen til informasjonsmøte om Eikeli VGS’ tilrettelegging for Fossums langrennsløpere og skiskyttere !
Ny studentlab med trådløst nettverk og mobile løsninger.
Bruk av IT og digitale medier i undervisning og læring Digitale løsninger for feedback og vurdering Workshop/seminar på SV-fakultetet DML-gruppen/USIT.
SUAIT 2012 SUrvey om Administrative IT-systemer Per H. Jacobsen USIT/SUF/VD.
LOPOT Lokasjonsbasert ProfilOppdateringsTjeneste.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
Digitalt læringsmiddel i KRLE: Kahoot
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
MinJobbCV.no PRESENTASJON FOR FIA.
PRESENTASJON FOR ARRANGØRER
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Utskrift av presentasjonen:

Classroom Response System (Clickers) i forelesning Teknisk Varmelære Norbert Lümmen Institutt for Maskin- og Marinfag

Utfordringen Ønske Mer enn 200 studenter i forelesningen Få muligheter for eksperimenter og direkte involvering av studenter Ønske Gi alle studenter en mulighet for aktiv deltagelse i timen Øke oppmerksomhetsnivået og læringsutbytte Foto: N. Lümmen

Vi lar oss inspirere av underholdningsindustrien … kilde: tv2.no

Publikumet kan svare ved hjelp av en Clicker … Riktig svar! Foto: Smart Tech og eInstruction

Classroom Response System - muligheter Kombiløsninger med hard- og software Ulike modeller med varierende svarmuligheter. Trenger mottaksenhet installert i undervisningslokaler. Leveres med software for å lage spørsmål og resultat-oversikter. Foto: Smart Tech og eInstruction Software / Webbasert Bygger på at studentene har en mobil enhet med netttilgang som smartphone, nettbrett eller laptop og skolens WLAN. Fleksibel løsning når det gjelder spørsmåls-typer og svarmuligheter. Tilbyr ofte diskusjons-/tilbakemeldings-løsninger i samme program.

Top Hat Monocle Flervalgsspørsmål, muligheter å svare med numeriske verdier eller fritekst, tilordningsoppgaver. Live-oppdatering over hvor mange har levert sitt svar. Mulighet å begrense tiden for å svare. Interaktive demonstrasjoner som studentene kan kjøre selv. Diskusjonsforum, feedback-modul, fildeling og karakterbok. Svaroversiktene kan eksporteres til Excel-filer. Gratis for lærere. $20 per semester og ubegrenset antall kurs/fag for studenter eller $38 for hele studietiden.

Top Hat Monocle – forberedelser og gjennomføring Spørsmålene må være forberedt på forhånd og gjennomtenkt når det gjelder type og plassering i timen. Ikke mer enn 2 – 3 spørsmål per 45 min.

Top Hat Monocle – resultater og diskusjon Diskutér resultatene med studentene!

Tilbakemeldinger fra studenter Resultater fra en undersøkelse på It’s learning (34 deltagere): 70% av deltagerne har brukt verktøyet aktivt i forelesningene. 67% anga høyt læringsutbytte fra bruk av Top Hat Monocle. Brukeropplevelsen (registrering, pålogging, svar på spørsmål) var positiv for de aller fleste. 80% følte seg mer motivert til aktiv deltagelse enn før Top Hat Monocle ble brukt i forelesningene.

Tilbakemeldinger fra studenter Utvalgte kommentarer fra studenter i spørreundersøkelsen: ”Veldig bra verktøy for å aktivisere studentene under forelesningene, og å gjøre oss oppmerksomme på hva vi manglet av kunnskap. Det hadde vært veldig greit å bruke det i andre fag også.” ”Synes det er veldig bra med avbrudd i forelesning der det stilles spørsmål som besvares anonymt. Dette stiller større krav til forberedelse og gjør det lettere å opprettholde fokus gjennom forelesningene.” ”Dersom en skal ha pc og kladdebok på "brettet/pulten" foran seg i CCB/auditorium, blir det veldig trangt. Men dette ville sikkert vært bedre dersom en hadde en vanlig pult.” ”Jeg tror at hvis spørsmålene hadde talt med i karakteren ville det motivert mer til å forberede seg bedre til forelesningene.”

Fasit Ved gjennomtenkt bruk kan et webbasert Classroom Response System være en enkel mulighet for å øke oppmerksomhetsnivået og læringsutbytte av studentene i store klasser. Undervisningslokalene må være tilrette lagt for bruk av laptopper/nettbrett/smartphone for bruk av både hardware- og nettbaserte Classroom Response System. Referanser Software Top Hat Monocle www.tophatmonocle.com Poll Everywhere www.polleverywhere.com/classroom-response-system Socrative www.socrative.com Student Response Network studentresponsenetwork.com Hardware SMART Tech www.smarttech.com/response eInstruction www.einstruction.com/products/student-response-systems