Classroom Response System (Clickers) i forelesning Teknisk Varmelære Norbert Lümmen Institutt for Maskin- og Marinfag
Utfordringen Ønske Mer enn 200 studenter i forelesningen Få muligheter for eksperimenter og direkte involvering av studenter Ønske Gi alle studenter en mulighet for aktiv deltagelse i timen Øke oppmerksomhetsnivået og læringsutbytte Foto: N. Lümmen
Vi lar oss inspirere av underholdningsindustrien … kilde: tv2.no
Publikumet kan svare ved hjelp av en Clicker … Riktig svar! Foto: Smart Tech og eInstruction
Classroom Response System - muligheter Kombiløsninger med hard- og software Ulike modeller med varierende svarmuligheter. Trenger mottaksenhet installert i undervisningslokaler. Leveres med software for å lage spørsmål og resultat-oversikter. Foto: Smart Tech og eInstruction Software / Webbasert Bygger på at studentene har en mobil enhet med netttilgang som smartphone, nettbrett eller laptop og skolens WLAN. Fleksibel løsning når det gjelder spørsmåls-typer og svarmuligheter. Tilbyr ofte diskusjons-/tilbakemeldings-løsninger i samme program.
Top Hat Monocle Flervalgsspørsmål, muligheter å svare med numeriske verdier eller fritekst, tilordningsoppgaver. Live-oppdatering over hvor mange har levert sitt svar. Mulighet å begrense tiden for å svare. Interaktive demonstrasjoner som studentene kan kjøre selv. Diskusjonsforum, feedback-modul, fildeling og karakterbok. Svaroversiktene kan eksporteres til Excel-filer. Gratis for lærere. $20 per semester og ubegrenset antall kurs/fag for studenter eller $38 for hele studietiden.
Top Hat Monocle – forberedelser og gjennomføring Spørsmålene må være forberedt på forhånd og gjennomtenkt når det gjelder type og plassering i timen. Ikke mer enn 2 – 3 spørsmål per 45 min.
Top Hat Monocle – resultater og diskusjon Diskutér resultatene med studentene!
Tilbakemeldinger fra studenter Resultater fra en undersøkelse på It’s learning (34 deltagere): 70% av deltagerne har brukt verktøyet aktivt i forelesningene. 67% anga høyt læringsutbytte fra bruk av Top Hat Monocle. Brukeropplevelsen (registrering, pålogging, svar på spørsmål) var positiv for de aller fleste. 80% følte seg mer motivert til aktiv deltagelse enn før Top Hat Monocle ble brukt i forelesningene.
Tilbakemeldinger fra studenter Utvalgte kommentarer fra studenter i spørreundersøkelsen: ”Veldig bra verktøy for å aktivisere studentene under forelesningene, og å gjøre oss oppmerksomme på hva vi manglet av kunnskap. Det hadde vært veldig greit å bruke det i andre fag også.” ”Synes det er veldig bra med avbrudd i forelesning der det stilles spørsmål som besvares anonymt. Dette stiller større krav til forberedelse og gjør det lettere å opprettholde fokus gjennom forelesningene.” ”Dersom en skal ha pc og kladdebok på "brettet/pulten" foran seg i CCB/auditorium, blir det veldig trangt. Men dette ville sikkert vært bedre dersom en hadde en vanlig pult.” ”Jeg tror at hvis spørsmålene hadde talt med i karakteren ville det motivert mer til å forberede seg bedre til forelesningene.”
Fasit Ved gjennomtenkt bruk kan et webbasert Classroom Response System være en enkel mulighet for å øke oppmerksomhetsnivået og læringsutbytte av studentene i store klasser. Undervisningslokalene må være tilrette lagt for bruk av laptopper/nettbrett/smartphone for bruk av både hardware- og nettbaserte Classroom Response System. Referanser Software Top Hat Monocle www.tophatmonocle.com Poll Everywhere www.polleverywhere.com/classroom-response-system Socrative www.socrative.com Student Response Network studentresponsenetwork.com Hardware SMART Tech www.smarttech.com/response eInstruction www.einstruction.com/products/student-response-systems