TineFotballskole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trenerforum 17.desember 2007 Innhold i kveld:
Advertisements

Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Hvordan legge til spillere i kamprapporten som ikke er registrert i klubben! - Tips til samarbeidslag i kretsen!
Alkohol | SVØMMING.
VELKOMMEN TIL BARNEFOTBALLKVELD HOMMELVIK 11.MARS.
Ungdomstrinnet VBK.
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
FORELDREMØTE 2012 Barnefotball 6 – 12 år
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Alkohol | fotball.
Stormøte 02.november Klubbesøk 26.august 2009.
Sonemodell AFK. Oppbygging Region Klubbhverdag Sone Kretslag Landslag.
Smålagsspill – Hvorfor smålagsspill? • Barn lærer på en progressiv og sekvensiell måte. Dette medfører. • Barn lærer gjennom handlinger og handlingsvalg.
Retningslinjer for sesongen H E N S I K T •TYDELIGGJØRE REGELVERKET PÅ NOEN OMRÅDER •GI SIGNALER OM HVILKEN VEI VI ØNSKER Å GÅ •LUKE BORT NEGATIVE.
Lørenskog Idrettsforening
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
Vår aktivitet bygger på vårt verdigrunnlag  Idrettsglede  Samhold  Samarbeid  Dugnadsvilje.
Barnefotballkveld 2013.
Sonemodell AFK.
Impulsuka 2013 Kristiansand
Barns læring, voksnes ansvar!
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Hjelp, jeg har blitt / er klubbleder !
NORDSTRAND IF FOTBALL Niffen
Treningsplanlegging Kompetansetiltak SFYA MG/MJ & LG/LJ C.Haugen
HelART i Ulåsen barnehage
Kvalitetsklubb – NFF regi
FAIR PLAY CHARLOTTENLUND SPORTSKLUBB. FAIR PLAY – HVA ER DET? Fair play dreier seg om mer enn å unngå gule og røde kort! FAIR PLAY HANLDER OM HVORDAN.
FAIR PLAY og holdningsskapende arbeid i vår klubb
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Der alle har glede av å være Referat Trenerforum 3. november November 2012.
Om kurset Norges Fotballforbund |  Ungdomsfotballkvelden er et kveldskurs på 4 undervisningstimer – med både teori og praksis.
Første spillermøte fotball jenter 2001 om sesongen januar 2015.
BARNEFOTBALLKVELDEN BARNEFOTBALLKVELDEN Norges Fotballforbund | Barnefotballkvelden - NFFs nysatsing for 2010 Barnefotballkvelden.
SPILLERUTVIKLING VARHAUG, )Hva kan Varhaug`s trenere gjøre for å utvikle spillere best mulig (7-19år)? Hvilke ferdigheter bør vektlegges på treningene?
Arrangørmøte Agenda: Arrangørens plikter –Skal følges. Gjennomføring –Oppbygging av en god treningsøkt –Smålagsspill –Unngå kø –Differensiering.
BARNEFOTBALLKVELD Forberedelse til ungdoms- og voksenfotball Brovold, 19. april 2012.
DELEGATER.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
Varegg Nordnes Guttelagene 2006 Oppsummering etter sesongslutt 8.oktober.
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Hasle/Lørens Fotball 5-åringer Jeg og ballen! Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 1 trening ute i uka fra.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Todelt mål for tilbudet: -Tilby de mest ivrige spillerne et ekstra tilbud med svært høy kvalitet i treningshverdagen - Gi spillerne gode forutsetninger.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
FAIR PLAY I BARNEFOTBALLEN ASKØY FOTBALLKLUBB 2016.
Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 2 treninger ute hele året, og 1-2 treninger inne i vinterhalvåret. Deltagelse.
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Utdrag av presentasjon Trener- og lagledermøte Barnefotballen som.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
Molde MG10–1/2 Norges Fotballforbund | 1.
Barnefotballkvelden. Innhold Verdier og retningslinjer Klubben som sjef God fotballaktivitet – i økta og kampen God fotballaktivitet.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
Sportslig Plan Fossum Fotball 7er fotball. Sportslige mål Gi tilbud om om å spille og lære i et godt miljø Skape interesse for fotballspillet og la spillerne.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Løvenstad FK -på lag med lokalsamfunnet for et bedre oppvekst-og nærmiljø Spilleren i fokus – laget i sentrum - klubben i hjerte.
Sportslig forum - Ranheim håndball1 Rev 30/ Ranheims blå tråd.
Infomøte Agenda Kick-off Amfi - medlemskort Dugnader Kamp- og dommeroppsett Mottak av andre lag Sport og organisering barnefotball Prøving av tøy.
SogndalAkademiet 2017 SOGNDAL FOTBALL G/J G/J Akademi
Velkommen – presentasjon av deg selv
Sportslig Plan Fossum Fotball 11er fotball.
Klubben for alle.
Oppstart 2010-kullet Harald Kallevik
Treninger 2017 G2006 Årsklassen G11/12 er fortsatt definert som barnefotball etter NFFs regler. Treningsinnholdet er ganske likt det som gjaldt for siste.
”Flest mulig - lengst mulig - best mulig!”
Trenerrollen i UllKisa
Velkommen – presentasjon av deg selv
Med fokus på barnas beste…
R A U S H E T Gjennomføring av workshop (1)
Utskrift av presentasjonen:

TineFotballskole

Instruktørsamling Hensikt Ønsket resultat Kjennskap til hva som er viktig å ha fokus på for å legge til rette for en god fotballskole Bli kjent med TineFotballskole DVD’en: En hjelp til klubben og klubbens instruktører for å tilrettelegge for en vellykket Fotballskole Ønsket resultat Positive fotballopplevelse for barna TineFotballskoler med god aktivitet Mange involveringer pr spiller! Mange spilløvelser med få spillere på hvert lag Unngå kø i aktivitetene Skolerte instruktører - som er flinke til å følge opp barna Norges Fotballforbund | www.fotball.no Side 2

Innhold instruktørsamling Teoretisk gjennomgang: Retningslinjer for god barnefotball. Se også ”Om instruktørsamlingen” på den nye DVD’en. DVD’ens innhold knyttet til: Fair Play på TineFotballskole Spilleklar Kosthold Forslag til 3 og 5 dagers fotballfaglig innhold 6-8 år, 9 – 10 år og 11 – 12 år Praksis: Med utgangspunkt i øktplan DVD, vise organisering av øvelser knyttet til: sjef over ballen spille sammen med spille mot (tilpasset smålagsspill) andre leikformer (På instruktørsamling i egen klubb er det viktig å komme seg ut på feltet)

God barnefotball - Breddeformelen TRYGGHET + MESTRING = TRIVSEL Trivsel - fellesskap, glede, inkludering og tilhørighet skaper trivsel eller er forutsetninger for trivsel. Trygghet - meget sentralt element i det å trives. Mestring - er et meget sentralt behov for oss mennesker, men også for barn! Det å mestre noe utløser positive og gode følelser som både glede, selvverd, stolthet og selvtillit.

Observasjoner og betraktninger av TINE Fotballskoler TineFotballskoler genererer netto rundt 50 millioner til klubbene Ca 70000 deltakere og 10000 instruktører Ca 420 TineFotballskoler Mange gode fotballskoler Et utviklingspotensial – noen ting er enkelt å forbedre gjennom bevisstgjøring

Unngå kø Anbefalt 4-5 stykk, maks 7! Bedre konsentrasjon Flere repetisjoner rer vi at kø unngås?

Smålagsspill Ser forekomst av spill 8 mot 8, og til og med 11 mot 11 med 5 innbyttere! På 8-9 åringer!! Vi ser litt nærmere på: Hva er smålagsspill? Hvorfor smålagsspill? Banestørrelse?

Hva er smålagsspill? Fotballspill: 5 mot 5 inkludert keepere, 4 mot 4 etc

Hvorfor smålagsspill? Mange ballberøringer - engasjement - raskere læring Involvering i reelle fotballsituasjoner hele tiden Stor mengde ekte fotballaktivitet - dermed gode forutsetninger for å utvikle fotballferdigheten Øvd på fotballens kjerne, fotballferdigheten = valg og utførelse Kort vei til mål gir mange avgjørende avslutnings- og forsvarssituasjoner Flere avslutninger - flere mål - mer moro Alle som er blitt gode fotballspillere har en meget stor mengde smålagsspill bak seg fra tidlig alder av

Erfaringer med å spille 4:4 kontra 8:8 for niåringer 135% flere pasninger 260% flere scoringsforsøk 500% flere mål 225% flere 1:1 situasjoner 280% flere dribling/finter Kilde: The FA Coaches Association Journal, Issue 4, Volume 6, Autumn 2003 (Resultater fra undersøkelser gjort av Manchester United)

Rett banestørrelse? Ofte for store baner Anbefalt 33x18 m ved 5 mot 5 Gir færre avslutninger Ikke så morsomt Anbefalt 33x18 m ved 5 mot 5

Organisering - baner

Oppgaver med svar fra tidligere gruppearbeid Smålagsspill: Hvorfor ser vi at det ofte spilles ”storlagsspill” når ønsket er smålagsspill? Hva kan dere gjøre for å sikre at det spilles smålagsspill? Unngå kø: Hvorfor blir det mange ganger lange køer? Hvordan kan det unngås? Nok instruktører: Hva er grunnen til at vi ofte registrer store grupper med få eller kun en instruktør? Hvordan kan dette løses? Hvilken konsekvenser må det få dersom ikke nok instruktører melder seg? Instruktørkvalitet: Vi ser i stor grad mange ungdommer som instruktører og få voksne. Hvorfor får vi ikke flere voksne? Hva er viktig for å få disse ungdommene til å fungere optimalt?

Svar: Gruppeoppgave 1 – Smålagsspill Hvorfor ser vi at det ofte spilles ”storlagsspill” når ønsket er smålagsspill? For få instruktører Ufaglærte instruktører Mangler mål og annet utstyr (vester) „Latskap“ Hva kan dere gjøre for å sikre at det spilles smålagsspill? Alternative mål: Føre over linje f.eks.. Nok vester og annet utstyr Oppfølging av instruktører underveis Flest mulig “utdannede” trenere Ha minst en “voksen” pr. gruppe – A-lagsspiller? Klare retningslinjer/opplæring Trykk her for å gå tilbake

Svar: Gruppeoppgave 2 – Unngå kø Hvorfor blir det mange ganger lange køer? For store deltagergrupper og for få instruktører Dårlig planlegging av dager og økter Uvitenhet om hva som kan gjøres på små arealer Hvordan kan det unngås? Opplæring av instruktører Gode instruktørsamlinger i forkant av fotballskolen Instruktørene må berikes med tips og informeres om det grunnleggende i barnefotball, fokus på smålagsspill og UNNGǺ KØ Klubben må organisere og tilrettelegge Øktene må planlegges slik at instruktørene vet hva de KAN og SKAL gjøre Kompetansen hos instruktørene er arrangørens ansvar Bruk den nye DVD’en knyttet til TineFotballskole Trykk her for å gå tilbake

Svar Guppeoppgave 3 – Nok instruktører! Hva er grunnen til at vi ofte registrer store grupper med få eller kun en instruktør? Økonomi Ønsker å maksimere overskuddet? For få instruktører fordi klubben ikke lønner instruktørene godt nok? Dårlig holdninger hos arrangør Noen instruktører uteblir pga sykdom eller annen grunn

Svar Guppeoppgave 3 - Nok instruktører! Hvordan kan dette løses? Bevisst antallet instruktører i forhold til antall barn (med margin) Være aktiv for å få tak i nok instruktører Holde kontakt med tidligere instruktører og prøve å få dem med i en "instruktør pool" Ha nok voksenpersoner som ikke er instruktører, slik at instruktørene kun kan konsentrere seg om barna d.v.s. ha fokus på kun barna og det fotballfaglige rundt dette.  De andre voksenpersonene kan ta seg av arbeidsoppgaver som tilrettelegging av lunsj, "sykesøster", "tante” (en hånd å holde i)

Svar Guppeoppgave 3 - Nok instruktører! Hvilken konsekvenser må det få dersom ikke nok instruktører melder seg? At man kutter ned på antall barn Antall potensielle instruktører bestemmer antall barn Eventuelt få foreldregruppene til å engasjere seg Trykk her for å gå tilbake

Svar: Gruppeoppgave 4 - Instruktørkvalitet Hvorfor får vi ikke flere voksne? Voksne vil ikke bruke ferien til dette! Voksne/foreldre kan bli for likt vanlig trening Dårlig erfaring med A-lagsspillere Mange 15-åringer kan også være voksne Hva er viktig for å få disse ungdommene til å fungere optimalt? Sosial ramme – må trives Pedagogisk opplegg i planleggingen - instruktørsamling Godt opplegg – forberedte økter Alltid faglig ansvarlig tilstede – oppfølging på feltet – stille krav til instruktørene Pedagogisk oppsummering etter „dagens økt” Bør være en “litt” eldre instruktør per gruppe Voksne trenere fordeles på halv uke Bruk tre instruktører på de minste gruppene Fjerne instruktørene som viser dårlige holdninger (gi en sjanse dersom mulig) Bedre forarbeid i forbindelse med utvelgelse av instruktører

Videre: DVD’ens innhold knyttet til… Fair Play på TineFotballskolen Spilleklar Kosthold Forslag til 3 og 5 dagers fotballfaglig innhold 6-8 år, 9 – 10 år og 11 – 12 år. Norges Fotballforbund | www.fotball.no Side 20

Differensiering Differensiering kan gjøres på noen enkle måter: Endre banestørrelse Avstand til mål, målstørrelse Betingelser og regler Antall med/motspiller Progresjon i øvelsene Ulik alder bør trenes og stimuleres annerledes Norges Fotballforbund | www.fotball.no Side 21

Keepere Keepere bør ikke glemmes. De bør hentes ut på skift for å få keeperopplæring. Keepertrenere bør ikke jobbe med mer en 4-6 keepere om gangen. Aktuelle temaer: Utgangsstilling Grepstrening Sidelengs bevegelser Fallteknikk Igangsetting Taktiske valg offensivt og defensivt Norges Fotballforbund | www.fotball.no Side 22

Tilbakemeldinger til deltakerne De eldste spillerne må ved siden av tilbakemeldinger på sine tekniske utførelser også få tilbakemelding på sine valg. Dette krever desto mer forståelse og innsikt i spillet. Alle spillere trenger tilbakemeldinger på valg av handling både offensivt og defensivt. Jo yngre spillerne er, jo mindre instruksjon! Og jo yngre spilleren, jo enklere og tydeligere tilbakemeldinger! Alle spiller bør generelt få mye ros og oppmuntring. Kjeftebruk skal ikke forekomme. Instruktører skal være gode forbilder. Norges Fotballforbund | www.fotball.no

Viktig Instruktørsamling i hver arrangørklubb: NB! Instruktørsamling er en forutsetning for et vellykket arrangement Manglende instruktørsamling gir dårligere fotballskole Ikke flere enn 12-16 spillere på to instruktører Fotballskolens navn skal være TineFotballskole…. Instruktørene bruker TINE-instruktørtrøyer TineFotballskole bannere skal være godt synlig Reserveplan ved veldig dårlig vær og stengte baner

Avslutning Kan fotballskolen være en arena å bruke for å finne mulige trenerevner? Forslag til innrapportering til krets: Dato for instruktørsamling i klubbene Deltakerliste fra instruktørsamlingen i klubb Selvrapporteringsskjema Besøk av skolene fra kretsen LYKKE TIL