Medievaner i 2018 Medievaner i 2018 Good old days Grønt og gratis Modern times Wiki-world.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4 scenarier år Noen tanker om drivkreftene vs media •Økt konkurranse •Mediebruker krever endringer, bli.
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Christiane &Bianca 2013.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Folk forandrer verden – Men ikke alene!
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Kvinne Fotballen Klepp Elite Utarbeidet av: 2008 Klubblisensen: -Ett godt verktøy -Stiller krav -Setter press på klubb -Gir muligheter for utvikling -Generer.
Karitativt fokus 2013 Snit Ghebriel.
Hva er aktivitet og deltakelse?
Folkehøyskolene temabilag 17. februar Fakta En ny skreddersydd utgivelse dedikert de Norske Folkehøyskolene. Aftenposten temautgivelser skriver,
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Tilbake til Fremtiden Eirik Hoff Lysholm, Dagsavisen Norsk Redaktørforeningens høstmøte Gardermoen 4. november 2013.
… men HVORFOR er det sånn?
Temasamling Irene Sørås Temasamling 3 Radisson Blu Gardermoen 27 november 2012 Gjennomgang av spesialitetsstruktur og -innhold Oppsummering fra.
Sør-Afrika KFUM Tensing
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Sunnland Einar Stølevik
Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
God intern kommunikasjon vær trygg
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Politikkens medierammer Av Aslak Bonde Frittstående politisk analytiker Erfaring fra NRK Dagsnytt og Aftenpostens politiske redaksjon.
GLOBALISERING Opphavsrett: Amendor AS.
Til tjeneste Lions Norge Gode venner som hjelper andre.
Hvordan sikre bedre samspill mellom næringslivet og universiteter/høgskoler i distriktene? v/ Adm. direktør Terje Gloppen Fabelaktiv.
Lions Club Sandefjord/Sandar – en klubb for fremtiden? - Klubber mister medlemmer (artikkel i Aftenposten ) - ”Utfordring til endring” (oppfordring.
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
Konvergens mellom IT, medier og telekommunikasjon: Konkurranse, eierskap og mediepolitiske utfordringer Fagretninger: Medievitenskap, samfunnsøkonomi Prosjektperiode:
SIVILØKONOM NHH NORGES LEDENDE HANDELSHØYSKOLE.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Framveksten av mediesamfunnet Forelesning 2, 20/8 2007, Espen Ytreberg.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
Måling av kultur En introduksjon. Kan kultur måles? Ja, og det skjer hele tiden.
En mer produktiv stat Kristin Clemet Gullalderen 2005 – 2015: + ca. 100 mrd kr.
Byggenæringens nye konjunkturrapport og hva vi ønsker oss fra arkitektene.
Vi distribuerer gratis aviser! Gratisaviser går ikke inn under uadressert reklame. Snitt i Oslo på de som har reservert seg mot uadressert reklame.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Ulike visjoner for fremtiden …. ...men for å snakke om fremtiden, må man kjenne til fortiden...
Statistikk Dette er Norge Å kunne tolke statistiske data er en.
Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.
Gode tider i USA, verre i Europa
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Frivilligliv og samfunnsroller Ivar Eimhjellen Forskar II ved Uni Research Rokkansenteret og Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor Ungdom,
Kommunal Rapport på nettet Hvordan være fagpresse på Internett.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Markedsføring.
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Mikroøkonomi og makroøkonomi
Den internasjonale arenaen
Kultur for framtiden! Hege Haukeland Liadal Stortingsrepresentant kulturpolitisk talsperson generelle utviklingen innen kulturlivet.
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Trepartssamarbeid Et avtalefestet samarbeid mellom politikere, administrasjon og fagbevegelsen Gjensidig forpliktelse i forhold til programmets mål.
Canal Digital.
SAMSPILL  SUKSESS.
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Bærum inviterer Bærum 2035 Tenke langt – handle nå 22.August 2018
UiB og kunnskapsklynger - Helse, media og marin
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Agnes Giertsen, Helsesøster/ høgskolelektor &
– meldingsboka på mobilen
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Medievaner i 2018 Medievaner i 2018 Good old days Grønt og gratis Modern times Wiki-world

•BI masterkurs: •Scenarios, foresight and strategy •Prosjektoppgave vår 08: •Solveig Jølstad – organisasjonsdirektør NRK •Einar Hålien – sjefredaktør Bergens Tidende •Scenariefokus: •Hvordan blir medievanene i 2018? •Strategispørsmålet: •Hva slags rolle kan BT spille i folks liv i 2018?

Mål: •”Vi har en forståelse for hvordan verden kan komme til å forandre seg. Vi vet hvordan vi skal kjenne igjen en begynnende forandring. Og hvis forandringen skjer, vet vi hvordan vi skal reagere.” •Peter Schwartz

Drivkrefter: •Demografi –Flere eldre –Flere under 30 –Flere innvandrere •Utdanningsnivå, mobilitet, livsfase –Flere med høyere utdanning –Mediebruk i livsfase vs varig endrede medievaner •Betalingsvilje og betalingsvaner –Annonsørene: høykonjunktur – råd til å være i alle kanaler – lavkonjunktur – tvinges til å velge

–Kombinasjonen lavkonjunktur og endrede medievaner kan føre til rask og varig forflytning av annonsørenes penger. –Sterkere krav til treffsikkerhet for annonsene. –Mediebrukerne: –Liten betalingsvilje for tradisjonelle breddetilbud. –Større betalingsvilje for nisje og ”pakker”. –Fremdeles liten betalingsvilje for innhold på nett. •Digitale medievaner –Eksponensiell teknologiutvikling. –Opptak av ny teknologi varierer med bl a økonomi og opplevd nytte/glede. –Mediebruk og kommunikasjon gror sammen. –Nisje, bredde – underholdning og nytte om hverandre. –Avisen er ikke død, men troløs bruk og færre abonnenter. (fokusgruppene)

•Konkurranse og allianse –Nasjonale allianser og oppkjøp –Internasjonale aktører •Samfunnsinteresse –Generell og allmenn samfunnsinteresse relativt konstant. –Politisk interesse bla a avhengig av nærhet til reelle beslutninger –Konstant høy interesse for det nære og lokale. Mer usikkert når det gjelder kommune/region. Sterkere interesse for det nasjonale, mindre for det regionale dersom sentraliseringen fortsetter ?? •Miljø –Trøbbel for papirproduksjon og distribusjon?

Good old days Grønt og gratis Modern times Wiki-world Stor betalingsvilje Liten betalingsvilje Digitale medievaner Stort gjennom- slag Digitale medievaner Lite gjennom- slag

Good old days Avisenes drømmescenario. Kvalitetsaviser folk betaler mye for. Lite annonser. Up market. Miljøavgift på papir. Store helgepakker m digitale tilleggsprodukter. Ingen revolusjon på nett Konvensjonelt TV lever relativt godt.

Modern times 3D, VR og hologramteknologien har fått gjennomslag Virtuell shopping. Lever store deler av livet på nett. Organisert aktivitet i interesse- grupper, politisk og annet digitalt. HDTV og 3D-TV. Personifisert ”avis”- sammenleggbar e-matte. Digital avis.

Grønt og gratis På avismarkedet er det superlokale gratisaviser som gjelder. Mye nytteinformasjon, lite grundig journalistikk. Gratisavisene arena for organisering av sosial, dugnadsbasert innsats i nærmiljøet. Det er innført en sosial valuta på siden av det ordinære pengesystemet. Mye søppel på nett fordi de seriøse aktørene er mindre tilstede.

Wiki-world Fra massemedier til deltagende medier. Det er borgerjournalistikken som råder grunnen. Den kollektive selvdisiplinen – Wikipedia-kulturen – er utbredt. Holder orden i det digitale universet. Den redigerende makt er minimert. Ingen er villige til å betale for noe. Det digitale klasseskillet er en viktig politisk sak.