Erfaringer fra gruppeopphold for ungdom år og år.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Advertisements

I.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Velkommen til Ungdomstinget i Oslo Bispedømme
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Hønefoss politistasjon
Hva er aktivitet og deltakelse?
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
CP konferansen januar 2006 Tilrettelegging som virker Suksesser og fiaskoer gjennom 13 år v/Reidun Årdal
Livsstilskolen for hele familien Små skritt -store forandringer
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Prosjekt: ”Nettkontakten”
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
NASJONAL KONFERANSE NAFO
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
Aktivitetsskolen Rosenholm Infohefte 2013
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Friskere for LIVET! Hyggelig atmosfære Individuell samtale
Samarbeidspartnere RVTS Sør Familiekontoret i Kristiansand KUP
Månedsbrev Smørblomst
Månedsbrev fra Blåklokka
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Evaluering av november på Blå avdeling:
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Samtale 2.
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
Over hav og fjell Avstand ingen hindring
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Normalitetstyrraniet? Hva da med et annerledes utseende??
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Positiv fritid!. Hovedmål for NIF Å organisere idrettsaktivitet for alle funksjonshemmede ved at alle særforbundene tar det fulle ansvar for å gi et tilbud.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Besøk på Beracah barnehjem som ligger i Kerala i India
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
Bakgrunn Inspirasjon etter hospitering Første gruppe i 2006
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
SMIL – styrket mestring i livet
Livsstilsending - uke 5 -
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Invitasjon til Helt sjef!
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Roller og forventninger
Tilbakemeldinger fra deltakere på
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Invitasjon til Helt sjef!
Erfaringsutveksling og praktisk info
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer fra gruppeopphold for ungdom 10-13 år og 17-18 år. Spesialfysioterapeut Eva Klokkeide Logoped Solveig Liland, Habiliteringstjenesten for barn og unge. Helse – Bergen 29.01.10

MÅLSETTING: mestring og deltakelse selvstendig voksenliv ved å fokusere på: ressurser/muligheter fellesskap/nettverk kompetanse om egen situasjon

Bakgrunn for at vi startet opp med gruppeopphold. Erfaringer fra bruk av grupper fra den gang vi hadde internat og avlasting. Tema som kom opp på sengekanten og ble videreformidlet til habiliteringsteamet . Spørsmålsstillinger som kom opp på poliklinikk på Vestlund. Lettere å få til en samtale omkring vanskelige temaer når en hadde en gruppe.

Ungdommene opplevde det som en oase i hverdagen å få være sammen med andre ungdommer i samme situasjon. Foreldrene opplevde det samme. Ved nedlegging av internat i 1997 ble det nedsatt en komité bestående av ryggmargsbrokkforeningen, CP-foreningen og muskel-foreningen og fagfolk fra barnehabiliteringen. Mandat: Komme med forslag til ulike modeller for videreføring av gruppeopphold i barnehabiliteringen.

Målgruppe Ungdom med CP, MMC og nevromuskulære sykdommer. Noen andre diagnoser. God kognitiv fungering.

Gruppeopphold 10-13 år grupper med bare en diagnose grupper med flere diagnoser antall gruppedeltakere: 5-9

Gruppeopphold 10-13 år Overordnet målsetting: Jeg er ikke alene/andre strever med det samme som meg. Jeg kan delta på mine premisser. Forberede for et selvstendig voksenliv.

Metode Treffe ungdommer/barn i samme situasjon og knytte vennskap . Øke innsikt i egen sykdom , ressurser og begrensninger, med å dele erfaringer med andre i lignende situasjon. Fokusere på ressurser. Tilrettelagt aktivitet.

Modell for gruppeopphold 10-13 år 3 opphold a tre dager. Ett opphold pr.halvår. Søkes inn samlet på sommeropphold ved Beitostølen Helsesportsenter 2,5 uke fortrinnsvis mellom opphold 2 og 3. Samarbeid med lokale fagfolk.

Tema: Kjennskap til egen diagnose. Fritid – interesser og muligheter. Overgang til ungdomskole.

Hvordan holde seg i form. Bruk av hjelpemidler Å være ung (Hva skjer med kroppen min, pubertet, hygiene, hudpleie. Hva er en venn og hva er en kjæreste).

Metoder brukt ved samtalegrupper: Intervjuer hverandre. Samtaler med utgangspunkt i en aktivitet f-eks utprøving av hjelpemidler Samtaler med utgangspunkt i et brev fra en annen funksjonshemmet. Aktivitetsløype der en kommer til ulike poster. Bruk av internet f.eksempel i tema ”Å være ungdom”.Quiz osv. Bruk av DVD

Eksempel på spørsmål fra Postene. Gleder du deg til å begynne på ungdomsskolen? Hva tror du blir annerledes på ungdomsskolen enn på barneskolen? Gi minst et eksempel. Hva vet den klassen du går i nå om din CP? Vil du at det skal fortelles i klassen du kommer i på ungdomskolen om din CP?

Timeplan Mandag Tirsdag Onsdag 930-1030 1030-1130 11301230 1230-1330 Velkommen Presentasjon Tema: Hygiene/Pubertet Baking/powerpoint 1030-1130 Formings- aktivitet Formings Boccia 11301230 Lunsj 1230-1330 Avspenning/spill Evaluering Dekke bord 1330-1430 Hygiene/pubertet Pizza og bowling På Vestkanten Samling med foreldre 1430-1700 Lage mat sammen, Felles måltid Vel hjem!

Idrettsaktiviteter Klatring Riding Padling Bueskyting Dans Båttur Fjelltur Bordtennis Ispigging Boccia Svømming Bowling Kjelkehockey

Formingsaktiviteter Tilrettelagt for den enkelte Eksempler: Lage fuglekasser Male på glass, lerret T-skjorter med selvvalgt trykk Lage julekort, julegaver osv.

Avspenning på langdager sanserom tradisjonelle avspenningsteknikker

Sosiale aktiviteter: Lage mat sammen Gå ut og spise Bowling Grille Karaoke Spill

Foreldrenes evaluering: Ungdommene hadde gledet seg veldig til oppholdet. De ”blomstrer opp når de er på Vestlund”; Slapper mer av, opplever ikke de samme store kravene på Vestlund som ellers; er sammen med ”like” ungdommer. ”Slipper de dumme spørsmålene”, slipper opplevelsen av misunnelse fordi en får ”særbehandling”.

Foreldrene så ingen negative faktorer ved at ungdommene er mye vekke fra skolen pga Beitostølen og opphold på Vestlund. Foreldrene utvekslet erfaringer seg i mellom om blant annet ansvarsgrupper og individuell plan. Noen ganger ble det gjort avtaler om å treffes utenom Vestlund.

Fagfolks evalueringer: Blir kjent med barna/ungdommene i en naturlig situasjon. Ser hva de strever med i hverdagen. Gir økt kompetanse om funksjonshemningen. Kan gi bedre råd til nærmiljøet. Noenlunde likt funksjonsnivå gir best samspill og trivsel i gruppen.

Etter at gruppen har vært på Beitostølen opplever vi gruppen som mer sammensveiset. Programmet /aktivitetene vi tilbyr må tilpasses etter hvilken gruppe vi har.

Evaluering fra gruppen. Etter hvert opphold Fast evalueringsskjema Mulighet for å påvirke neste opphold Siste gang: Hva har vært det beste ved å delta ?

Ungdommenes evaluering Det beste har vore å møte andre med same sjukdom Det beste at me har fått vert med andre so har CP og fått høyra ka aktivitetar dei er med på so eg sjølv kan se om det går der eg bur. Alle gangene har vært like bra. Fordi da har jeg noen å snakke med og noe å gjøre på. Det er kjekt og man lærer gjerne noe nytt. Hvis jeg vil kan jeg snakke med de andre på data eller i tlf. Gruppeoppholdet kunne vært fra mandag til fredag siden tema var ungdomsskolen og da burde det være like lenge som en ungdomsskoleuke.

Før gikk jeg bare ut av klassen for jeg ble så irritert over situasjonen min. Nå klarer jeg å si fra før jeg går. Tror det har sammenheng med at jeg har deltatt i mestringsgruppen. Forrige gruppeopphold prøvde jeg bowling for første gang, etter det har jeg begynt å gå på bowling med støttekontakten min. Formingen var gøy, bowlingen var passe gøy, piizzaspising på Peppes var koselig. Det var gøy å bake å lage T-skjorte. Det var kjempegøy på Beitostølen.

At eg har fått møtt andre i min situasjon At eg har fått møtt andre i min situasjon. Det sosiale oppholdet på Beito og Vestlund har vore veldig bra. Utrolig flinke folk som jobber både her og på Beitostølen. Eg syns at med skulle hatt fleire opphold her på Vestlund (eller etter jul på det nye lokalet då). Ungdommenes/barnas evaluering er entydig positiv. Alle ønsker å komme igjen snarest

GRUPPEOPPHOLD 17-18 ÅR Ungdom mellom 17 og 18 år, som har vært eller er tilknyttet Vestlund, inviteres til 3 dagers kurs. Kurset står og på lærings og mestringssenteret sine nettsider. Målsetting: Ta opp viktige tema knyttet til det å bli voksen og leve et selvstendig liv. Foreldre deltar på noen av temaene.

Mandag tirsdag onsdag 9.30-10.15 Veien etter videre gående skole Egenerfaring i forhold til tilrettelagt arbeid. Tilrettelegging i forhold til utdanning og arbeid v/NAV. 1030-1130 Informasjon om å gå på folkehøyskole. Trenger jeg ansvarsgruppe og individuell plan? v/bruker Foreldre samtale med NAV. Ungdommene gruppesamtale. 1130-1230 Lunsj 1230-1315 Egenerfaring fra et Skoleår på folkehøyskole Løsrivelse, på vei hjemme fra. Orientering om kjøreopplæring for ungdom med en funksjonshemning. 1345-1500 Hvordan holde seg i form? Om mulighet for fysisk aktivitet. Avspenning, Bilstønad og stønad til kjøreopplæring 1500-1700 Personlig assistent. Middag og sosialt samvær

Evaluering 17-18 år. Jeg synes det har vært veldig flott og lærerikt! Når det gjelder foredragene har det å høre om erfaringene til folk som er eldre, vært viktig for meg. Utrolig fint å treffe folk som er i samme situasjon som meg. Man får en følelse av samhold som man i ellers av og til savner. Hadde mest utbytte av det foredraget Solveig holdt. Det ga meg inspirasjon og en mer positiv innstilling. Hun ga også tips om hvordan ting kan gjøres, og det er viktig

Jeg har følt stor tilhørighet i gruppen Jeg har følt stor tilhørighet i gruppen. Dette tror jeg kommer av at alle er i samme situasjon og at vi kan være åpen med hverandre. De som er her forstår deg på en helt annen måte enn andre. .. Tilhørighet? Nåja. Jeg er ikke en av dem som tror at vi nødvendigvis har noe til felles fordi om vi har en funksjonshemning. Når det er sagt så syns jeg alle i gruppen er hyggelige og sånn…

Innleggene med andre funksjonshemmede som har egenerfaring fikk best evaluering. Alle vil anbefale kurset til andre.

På kva måte opplever tre ungdomar med ryggmargsbrokk å delta på eit gruppeopphald med fokus på meistring og deltaking? Prosjektoppgåve av Spesialfysioterapeut Anett Myhre Kallevik . Høgskolen i Oslo, Videreutdanning i fysioterapi for barn 2005-2006 Intervju med tre gruppedeltakere med MMC sitatene på de følgende lysbildene er hentet fra hennes oppgave

Sitat fra ungdommene: Eg er glad for at vi har utveksla mail adresser og telefonnummer, men eg skulle ønske at vi budde litt nærmare kvarandre til vanleg”. Og ”Eg blir glad av å holde kontakten med dei andre, opplever jo ikkje akkurat å ha så masse kontakt med andre venner lenger”.

”Faktisk så er det kjempe viktig å ha nokon på eigen alder med same diagnose å prate med om ulike ting, og det som også er bra er at dei har blitt gode venner av meg”. ”Så er det greitt å få vite kor mykje dei andre har fortalt om diagnosen sin til dei andre vennane sine