JUS100 Dag 8 28.10.13.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
De politiske partiene i Norge
Advertisements

Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Lovgivning: fra utredning til kunngjort lov (med helseforskningsloven som eksempel) Dag Wiese Schartum.
JUS100 Dag
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Hvem styrer i kommunen?.
JUS100 Dag Steinar Taubøll - JUS100 UMB Dagens program • Stortinget fra innsiden - Møt en lovgiver! -Stortingsrepresentant Trond Helleland.
8 Det politiske systemet i Norge
Den ideelle kommunesammenslåing
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Lovgivning: fra utredning til kunngjort lov (med helseforskningsloven som eksempel) Dag Wiese Schartum.
Ved Svein Helland Sivertsen SLT- koordinator
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Mulighetenes Oppland Kommunale råd Det lovpålagte råd for funksjonshemmede skal trekkes med som aktiv part i kommunens planarbeid.
JUS100 Dag
JUS100 Dag
JUS100 Dag
JUS100 Dag
Hvordan skal bydelsstyrene jobbe med budsjett for 2009?
Stortinget Landets lovgivende forsamling
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
Hildegunn Heinum, rådgiver
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
- Og annet politisk påvirkning.
1884 ALL MAKT I DENNE SAL!.
POLITIKK.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Stortinget Regjering Domstoler Storting i andre land
Norges største gruppearbeid -høring om Gjønnes-utvalgets innstilling om stat og kirke.
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
Lovgivning: fra utredning til kunngjort lov (med helseforskningsloven som eksempel) Dag Wiese Schartum.
1 (Ingvild Tellmann, rådgiver, 9. febr.2009) Valgkonferansen 2009 Nytt ved dette valget.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Naturgass til Trøndelag Infrastruktur. Kort historikk - regionalt partnerskap Trøndelagsrådet Nord-Trøndelag fylkeskommune Sør-Trøndelag fylkeskommune.
DRI2010 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon Dag Wiese Schartum.
Oppfølging av driftsstyreskoleringen 2015 Program.
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Politisk påvirkning.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Frittstående kurs Vi gjennomfører årsmøtet Robert Olsvik.
Lovgivning: fra utredning til kunngjort lov (med helseforskningsloven som eksempel) Dag Wiese Schartum.
De seks viktigste organene i EU Det europeiske råd Ministerrådet (Unionsrådet) EU-kommisjonen Europaparlamentet EF-domstolen Den europeiske sentralbanken.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Finansdepartementet Norsk mal: Startside Finansdepartementet Statssekretær Paal Bjørnestad Oslo, 16. mars 2016 Bedre grunnlag for beslutninger.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Den lovgivende makten i Norge. MaktfordelingMAKT l ovgivende Stortinget utøvende Regjeringen dømmende Domstolene.
Lovgivning: fra utredning til kunngjort lov (med helseforskningsloven som eksempel) Dag Wiese Schartum.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Den politiske styringskjeden
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
Regjeringens funksjoner
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Fakultetsoppgave i rettskildelære, H-16
Vi le­ver i et sam­funn der
Kommunen og Fylkeskommunen
Stortingets organisering
Lovgivning: fra utredning til kunngjort lov
Kommunestyrekomiteer
Norges største gruppearbeid
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Oppsummering – DRI1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Forelesninger i statsrett Dag 4 Forholdet mellom lovgivende og utøvende makt Vår 2018 av Benedikte M. Høgberg og Ola Mestad Det juridiske fakultet,
Forelsninger i statsrett Dag 2 Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Den lovgivende makten i Norge
Stortinget fra innsiden med Trond Helleland, parlamentarisk leder (H)
Lovgivning: fra utredning til kunngjort lov
GRUNNOPPLÆRING FOR BYSTYREKOMITEENE
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

JUS100 Dag 8 28.10.13

Dagens program Stortinget fra innsiden - Møt en lovgiver! Trond Helleland, parlamentarisk leder (H)

Hovedpunkter Dagens regjering og Stortinget Arbeidet i Stortingets faste komiteer Lobbyvirksomhet Lovprosessen Forholdet til EU Menneskerettigheter og politikk Høringer på Stortinget Demokratisk effektivitet i kommune og fylke

Noen sentrale temaer Den følgende delen av disposisjonen er ikke et referat fra forelesningen, men et oppsett av viktige ting å vite om Stortingets arbeid.

Lovprosessen: Regjeringens del Regjeringen oppnevner sakkyndig komité Komiteen avgir begrunnet forslag til lov (NOU) Et departement sender forslaget til høring Departementet vurderer NOUen og høringssvarene Departementets forslag oversendes Stortinget som Ot.prp (Prop. L)

Lovprosessen: Stortingets del Prop. fra regjeringen går til behandling i en av de faste komiteene Komiteen sender sin innstilling til Odelstinget som Innst. O. (til Stortinget som Innst. L) Odelstinget vedtar selve lovteksten som Besl. O. (Førstegangsbehandling i Stortinget: Lovvedtak) Lagtinget vedtar lovteksten. (Andregangsbehandling i Stortinget. Evt med Lovanmerkning.

Lovprosessen: Kongens del Kongen i statsråd (ved kgl.res.) Sanksjonerer loven Vedtar hvilken dato loven settes i kraft Kunngjør loven offentlig

Stortingets faste komiteer 169 stortingsrepresentanter fordeles på 13 faste fagkomiteer: Arbeids- og sosialkomiteen Energi- og miljøkomiteen. Familie- og kulturkomiteen. Finanskomiteen. Forsvarskomiteen Helse- og omsorgskomiteen Justiskomiteen Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen Kommunal- og forvaltningskomiteen Kontroll- og konstitusjonskomiteen Næringskomiteen Transport- og kommunikasjonskomiteen Utenrikskomiteen

Fagkomiteens indre struktur En komité har fra 10 til 20 medlemmer Komiteen velger leder, første nestleder og annen nestleder. Valgene er egentlig avgjort på forhånd etter forhandlinger mellom partigruppene Saksordfører velges for hver sak Ansvarlig for behandlingen og framdriften av saken, innhenting av opplysninger osv. Formulerer innstillingen skriftlig – Påvirker lovens målføre Uenighet kan dele komiteen i flere fraksjoner Vises i innstillingen som dissenser og merknader Hver fraksjon kan velge sin ordfører i saken

Høringer i komiteene Komiteene innkaller til møter For å innhente flere opplysninger i en sak Departementer, organisasjoner eller enkeltpersoner Organisasjoner og enkeltpersoner kan be om møte Ønsker å gi opplysninger til komiteen Går som regel for åpne dører Åpne kontrollhøringer Saker der det er mistanke om kritikkverdige forhold, feil eller forsømmelser i regjering eller forvaltning Formålet er ofte å kartlegge statsrådenes ansvar

Komiteen og partiene Komiteens fraksjoner drøfter saken med sine partiers gruppestyrer eller stortingsgruppe Et forslag som komitéflertallet står bak, vil normalt få flertall i Stortinget Hvis komiteen ikke har samme forholdsmessige partisammensetning kan det bli annerledes Representantene sitter vanligvis i samme komité hele fireårsperioden. Får mye erfaring på sitt saksfelt og stor innflytelse på partiets standpunkter på det aktuelle området

Den utvidede utenrikskomité Drøfter med regjeringen viktige utenrikspolitiske, handelspolitiske og sikkerhetspolitiske spørsmål Før beslutningene fattes i regjeringen Består av de ordinære medlemmer av utenrikskomiteen og forsvarskomiteen, samt Stortingets president og lederne i partigruppene Kan justeres slik at det tas hensyn til partienes forholdsmessige representasjon Forhandlingene i komiteen holdes hemmelige

Lobbyisme Systematisk og målrettet påvirkning for å oppfylle egne målsettinger overfor politiske beslutningstakere i Stortinget Tok av på slutten av 1800-tallet med de nye riksdekkende interesseorganisasjonene Avholdsbevegelsen, industriinteresser, arbeidstakerorganisasjoner, jord- og skogbruksinteresser osv. Mindre betydning under Ap-flertallsregjeringene Økt betydning de siste tiårene Mindretallsregjeringer, vippepartier, profesjonelle lobyister

Lobbyistene Enkeltpersoner, ansatte eller representanter for interesseorganisasjoner eller en bedrift Oppdraget kan utføres av profesjonelle lobbyister, informasjonsrådgivere og myndighetskontakter Ca 500 profesjonelle lobbyister i Norge. (Ca 12000 i Brüssel) Mange har bakgrunn som politikere Dekker områder som strategisk kommunikasjon, marketing, redaksjonelle tjenester, digital kommunikasjon, medierådgivning, investor relations, sponsorrådgivning og offentlig/politisk informasjon.

Lobby-oppskriften Finn ut hvor ansvaret ligger i den konkrete saken kommune, fylke eller stat (regjering eller storting). Sett deg godt inn i saksgangen i det aktuelle forvaltningsorganet Finn ut hvem som har ansvar for det konkrete saksområdet Finn ut hva som er sagt eller gjort før i den konkrete saken Hvem har vist interesse/engasjement, og hvilke politiske partier er opptatt av saken? Finn det rette tidspunktet for å fremme saken. Gjelder det penger, må man være tidlig ute Finn ”døråpnere” med autoritet for å overbevise skeptikere

Statsbudsjettet Statsbudsjettet er et viktig styringsmiddel for Stortinget Stiller penger til rådighet for regjeringen. Stortinget tillater at penger brukes til et bestemt formål, og har også rett til å påby dette. Myndighet forankret i grunnloven § 75: Det tilkommer Storthinget: a. at paalægge Skatter, Afgifter, Told og andre offentlige Byrder b. at aabne Laan paa Rigets Kredit; c. at føre Opsyn over Rigets Pengevæsen; d. at bevilge de til Statsudgifterne fornødne Pengesummer

Behandlingen av statsbudsjettet i regjeringen Alle deler av statsforvaltningen trekkes inn i det forberedende budsjettarbeidet. Finansdepartementet setter opp et samlet forslag til statsbudsjett, medregnet folketrygden, Regjeringens forslag til statsbudsjett legges fram for Stortinget som første sak om høsten St. prp. nr. 1 Finansministeren holder finanstalen som legger grunn for den senere finansdebatten i plenum Samtidig legges det frem en stortingsmelding om nasjonalbudsjettet (St. meld. nr. 1) = oversikt over landets samlete økonomiske situasjon med planer og utsikter for fremtiden

Behandlingen av statsbudsjettet i Stortinget Partigruppene utarbeider egne alternative budsjetter Finanskomiteen samordner Stortingets budsjettbehandling, og avgir senest 20. november forslag til statsbudsjett med forslag til rammevedtak Finansinnstillingen (Budsjett-innst. S. I) Inneholder også de ulike partienes forslag til rammevedtak Stortinget avvikler den årlige finansdebatten Avsluttes med votering over forslagene. Stortingets rammevedtak er bindende for den etterfølgende budsjettbehandlingen Fagkomiteene avgir innstilling om bevilgninger innen de rammeområdene de er tildelt Samlet vedtak i Stortinget