Passende bilde fra lufthavnen legges inn her.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om sikkerhet og brann.
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Mekaniske -/automatiske parkeringsystemer
DAMEKAMPER SPILLES F.O.M. DENNE SESONGEN OGSÅ SOM 9`ER SPILLES PÅ 11`ER BANE VANTENE LEGGES INN 5 METER PÅ HVER LANGSIDE 2 X 35 MINUTTER 3 – 6 MINUTTER.
TEMAKVELD BARDUFOSS FLYKLUBB.
Oppfølging normer og regler
Klargjøring og tilpassing av utstyret
Ferdsel på flyplass Røst lufthavn Ferdsel på manøvreringsområdet
22 tips for den faglitterære forfatteren
Råd til barn og foreldre
Antall spillere, inntreden på banen - feil og konsekvenser, samt nyheter bl.a. etter NFF’s ting sist helg.
Brannforebyggende tiltak
Om sikkerhet og brann.
Mekaniske bekjempelsesmidler
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
OSLO ATCC VELKOMMEN OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8.
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Krav til modellflybevis
Oppgaver for tillitsvalgte
NY PKK Tor Simonsen.
STATENS SÆRAVTALER FOR REISER Svein-Erik Skamo
Hippo Brukermanual for styreboks PGDT Pilot+. Styreboksen Hippo Av/På Nødblink Venstre blinklys Modusvelger Hastighet Batterisøyle Lysbryter Høyre blinklys.
Hvordan spille Yukigassen snøballkamp
Gjøre opp ild i skog og mark!
Trondheim lufthavn Værnes i tall
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Klargjøring fra forrige gang
Smittemåter og smitteforebygging
TRAFIKKREGLER Av Christian og Thomas.
Nytt internasjonalt helsereglement
Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest.
Våre kunnskaper er de gode nok?
Hms på byggeplass..
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Alle operasjoner skal foregå i sikker høyde mer enn 500 fot over terreng Mikroflyhåndboka MINSTEHØYDER:
Utelanding Noen refleksjoner og tips !. Utelanding - teori Landingsdistanser Beslutning om utelanding Jordet Utelandingen steg for steg.
Sjåføren – før og under uhell Erik Bleken, DSB
Regler for bruk av øvingsavdelingen REGLER FOR BRUK AV ØVINGSENHETEN VED RADIOGRAFUTDANNINGEN.
Sognsveien sør for John Collets Plass - Kirkeveien
Tornadoer.
Å tenke på ved kjøp av MC utstyr
Sand i vann, det går an - Abrajet
«Synlighet i mørket» Trafikksikkerhet 2014
Sikkerhetsforskriften – status og fremdrift v/Arild Tømte
Fordeler hydraulikk Fordeler Store krefter på vanskelig tilgjengelige steder Små arbeidselementer Fjernstyring er enkelt med elektrohydraulikk Roterende.
Båtbrann Skadesak for retten - I forbindelse med klargjøring av stedet for reparasjonsarbeidet hadde det dagen før vært benyttet varme arbeider i forbindelse.
Generell brannforebygging Erik Markhus og Ragnhild Ø. Mortensen
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Bjørnegård skole Nettplakaten. Bjørnegård skole 1. PASSORD Gi aldri passord til venner eller andre. Det er helt privat og bare ditt. Bruk kodelås på pc,
Om forsikringen Den eneste innboforsikringen i Norge uten øvre forsikringssum Kun kr ,- i egenandel Dersom flere i husstanden har forsikringen, betaler.
Parkering Mål: AS FlyPark skal ha et program som ordner bestillinger på deres parkeringsplasser.
He 115 – hevingsprosjekt Oppgave Planlegging Ledelse Sponsor Info Presse Myndighet – tillatelser Dykking Preserveringskar Løfting - Ilandføring Avstempling.
Brannvern på USIT Orientering fra USITs lokale arbeidsmiljøutvalg (LAMU)
ELLER. Ringe Spille Se TV You tube Ta bilde / video Kommunisere på sosiale medier GPS/kart Handle/bank tjenester Styring av strøm hus bil Nyhetsoppdatering.
WLAN meg her og WLAN meg der
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
NYE SKATTEREGLER 2016 Firmabil & Yrkesbil. DEFINISJON AV YRKESBIL Bil beregnet spesielt for bruk i tjeneste: Varebil klasse 2 Varebil med kun én seterad.
Du har allerede gjennomgått elektronisk Airside safety kurs Dette kurset skal gi en innføring i utformingen av flyplassen, kjennskap til ferdselsmønster.
BRANNVERNOPPLÆRING Grunnleggende branninformasjon til studenter og nytilsatte ved Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Side 1 av 6 PFLY 1 PFLY kortet. Side 2 av 6 PFLY 2 Krav til mikroflypiloter som søker om PFLY Flytelefonistsertifikat. Kandidaten skal inneha gyldig Flytelefonistsertifikat.
BRANNSIKKER BOlig brannvernforeningen.no.
Nye skatteregler 2016 Firmabil & Yrkesbil.
Arbeid, energi og effekt
Relevante standarder Tårnkran NS-EN 14439
Luftfartsloven, BSL’er og
Ferdsel på flyplass Namsos lufthavn Gyldig fra
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
MONTASJE AV HULLDEKKER
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Viltulykker - hva gjør vi?
Utskrift av presentasjonen:

Passende bilde fra lufthavnen legges inn her. 1 Ferdsel på manøvreringsområdet Viktig merking på flyside Venteposisjon for rullebane. Skal aldri passeres uten tillatelse fra tårnet. Manøvreringsområdet er en fellesbetegnelse for rullebane og taksebaner. For ferdsel på disse områdene og inntil 50 meter fra rullebanen kreves tillatelse fra kontrolltårnet. Også ferdsel i inn- og utflygingssektorene krever tillatelse fra tårnet. Kontakt med tårnet Tårnet kontrollerer all trafikk i lufta, på rullebaner og taksebaner via radiokommunikasjon. For kommunikasjon mellom tårn og kjøretøy brukes UHF radio på kanal 1. Tårnet kan i spesielle tilfeller bruke lysanleggene til å signalisere til personell som ferdes i eller nær manøvreringsområdet. Med signallampe - signal: Ferdsel på flyplass Haugesund lufthavn, Karmøy Ytterkant av internvei som grenser til manøvreringsområdet. Skal aldri passeres uten tillatelse fra tårnet. Skillet mellom manøvreringsområdet og flyoppstillingsplattform. Skal aldri passeres uten tillatelse fra tårnet. Passende bilde fra lufthavnen legges inn her. Huskeliste for arbeid inne på flyområdet Avtal hvordan kontakt med tårnet skal opprettholdes. Normalt vil man få lånt en UHF (bakke)-radio. Mobiltelefon eller annen sekundær kontakt kan også være aktuelt. Meld fra til tårnet når du er klar til å kjøre/arbeide på eller ved rullebanen, taksebanene eller i inn- og utflygingssektorene. Hvis det ikke er flytrafikk, får du normalt tillatelse til å kjøre på/ved rullebanen. Påse at UHF-radioen er slått på og tilgjengelig hele tiden mens du er i området. Hvis rullebanelysene tennes: Fjern deg fra rullebaneområdet og ta kontakt med tårnet. Når du forlater området: Sjekk at det ikke ligger igjen noe på rullebanen eller taksebanene. Maskiner skal parkeres på anviste plasser utenfor sikkerhetsområdene og utenfor inn- og flygingssektorene. Meld fra til tårnet når du er ferdig og rullebanen er klar. Fast rødt lys Stopp Blinkende rødt lys Fjern deg straks minst 50 meter fra rullebanen. Se opp for luftfartøy. Blinkende grønt lys Tillatt å krysse rullebanen eller å ferdes på taksebanen Blinkende hvitt lys Forlat manøvreringsområdet og sett deg i forbindelse med tårnet. Denne folderen har til formål, på en lettfattelig måte, å gi informasjon om noen av de viktigste regler for å gjøre ferdsel på Haugesund lufthavn, Karmøy sikrest mulig. Lysbruk Påsatt eller blinkende rullebanebelysning: Forlat rullebanen, kontakt tårnet. Påsatte innflygingslys: Fjern deg fra innflygningssektoren øyeblikkelig. Kontaktinformasjon Tårnet: 67 03 10 15 Lufthavnvakt (brann/redning): 67 03 10 20 Lufthavnvakt mobil: 91 64 98 84 Driftssjef 67 03 10 45 Lufthavnsjef: 67 03 10 70 UHF – radioer: Tårn og lufthavnvakt: Kanal 2 VHF radio (flyradio) 120.500 MHz RWY 32 All ferdsel på rullebaner og taksebaner er forbudt uten tillatelse fra tårnet Kjør aldri ut på rullebanen uten klarering fra tårnet Side 1 Side 5 Side 6

Lufthavnens ferdselkart limes inn her. Ferdsel inne på flyside FOD – løse gjenstander Brann og eksplosjonsfare Løse gjenstander kan lett suges inn i flymotorer eller gjøre skade på flyets skrog og understell. Dette kan være medvirkende til at en katastrofesituasjon oppstår. Slike skader på fly er bedre kjent under betegnelsen ”Foreign Object Debris” (FOD). Vær med på å redusere risikoen for FOD. Røyking og all bruk av åpen ild er strengt forbudt på flyoppstillingsområdet og inne i kjøretøyer. Overtredelse av dette forbudet kan være livsfar-lig. Dersom det tillates bruk av åpen ild i forbindelse med vedlikeholdsarbeide, skal området avsperres. Brennstofftankenes utluftningsåpninger i vingen er høyrisikoområde. Høy konsentrasjon av brennstoff-damp i dette området medfører eksplosjonsfare. Kjøretøy må IKKE parkere i dette området. Lufthavnens ferdselkart limes inn her. Plukk opp løse gjenstander på rullebaner, taksebaner og oppstillingsplattform! Løse gjenstander som blir funnet kan kastes i søppelkasser eller containere i terminalområdet. Røyking og bruk av åpen ild er forbudt Brannfare og oljesøl Varsomhet rundt luftfartøy For ferdsel på flyside (innenfor flyplassgjerdet) kreves det gyldig ID-kort eller at man er i følge med noen som har gyldig ID-kort. Midlertidig adgangskort kan utstedes ved behov. Kontakt lufthavnvakt eller lufthavnsjef. Ved flyanløp Ved anløp av rutefly opprettes et restriksjonsområde rundt flyets parkeringsplass og mot terminalbygningen. Dette området er aktiv fra 15 minutter til beregnet ankomst til flyet har dratt, og er gjenstand for særskilt kontroll. For kjøretøy For all ferdsel gjelder de generelle kjøretøyforskriftene og de alminnelige trafikkregler for offentlig veitrafikk. I tillegg kommer følgende punkter: På flyoppstillingsplattformen finnes det brannsluknings- apparater. Benytt disse hvis brann eller tilløp til brann skulle oppstå. Lufthavnens brann- og redningstjeneste skal alltid varsles. Bli på stedet inntil brann- og redningstjenestens utrykningskjøretøy er ankommet. Ved oljesøl eller annen form for forurensning på fly- plassområdet skal man straks rense opp. Er oljesølet eller forurensingen av et slikt omfang at det ikke umiddelbart lar seg fjerne, skal brann- og redningstjenesten umiddelbart varsles, slik at området om nødvendig kan stenges for trafikk. x y Husk: Det er alltid risiko forbundet med ferdsel omkring et luftfartøy som har motorene i gang. Du skal aldri nærme deg luftfartøyet før det har stanset opp og antikollisjonslysene er slukket. Husk - propeller og rotorer kan begynne å rotere uten at det høres og uten at det synes. Luftstrømmen bak propeller og flymotorer kan komme opp i 150-200 km/t. For å hindre skader på fly, biler eller personell skal utstyr på lufthavn-området ALLTID være sikret og plassert på anvist område når det ikke er i bruk. Gå aldri bak et luftfartøy som har antikollisjonslysene tent! Det er en PLIKT å plukke opp løse gjenstander! Byggematerialer og andre gjenstander på flyside skal alltid være fastsurret og avskjermet mot kraftig vind eller luftstrømmer. Støy og fare for hørselskader Det er ulovlig å utføre arbeid i nærheten flyoppstillingsplassene uten hørselsvern. Du risikerer å få varige hørselsskader dersom du ikke bruker hørselsvern når du arbeider i støyområder. Alle kjøretøyer på flyside skal være utstyrt med kjøretillatelse utstedt av Avinor. Bruk varsellys/nødblink ved kjøring på/ved rullebaner og taksebaner. Normal fartsgrense innefor gjerdet er 30 km/t. Det er alltid vikeplikt for fly og kjøretøy under utrykning. Bruk hørselsvern! Side 2 Side 3 Side 4