Fotograf Eiliv Leren © Destiansjon Tromsø
Hvorfor BTI i Tromsø? Fokus på tverrfaglig arbeid gjennom politiske vedtak og tidligere Rådmann. Flere tverrfaglige utviklingsprosjekter de senere årene.
Synliggjort behovet for tverrfaglig struktur og felles språk i kommunen.
Synliggjort behovet for tverrfaglige møteplasser.
Tromsø kommune Ca. 69.000 innbyggere pr. 1. januar 2012 101 barnehager 35 barne- og ungdomsskoler 7 helsestasjoner, egen helsestasjon for ungdom 2 Familiens hus
Organisasjonskart
Hvem skal omfattes av BTI? Barnehager Skoler Helsestasjoner og skolehelsetjenesten PPT Barneverntjenesten Rus- og psykiatritjenesten Koordinerende team Andre??
Samarbeidsfora Møter skole og PPT. På noen skoler også helsesøster. Møter med KUTT-team på skolene. Barnehage: Tverrfaglige møter knyttet til prosjekt: «Tidlig innsats i barnehagen» (Kvello). Konsultasjonsteam på Barnehuset.
RVTS: Konsultasjoner i forbindelse med vold. NAV, Utekontakten, Barneverntjenesten, Oppfølgingstjenesten: «Nytt gir» for ungdom. Faste møter mellom Barneverntjenesten og Tildelingskontoret
Helsestasjonen: Møter med BUP, føde/barsel, fysiotreapeuter. PPT: Møter med Barnehabiliteringen og BUP.
Ressurser inn i BTI-modellen Fokus på tverrfaglig utviklingsarbeid i kommunen. Ulike tverrfaglige prosjekter som kan være en ressurs inn i arbeidet med BTI-modellen. Tverrfaglig arbeidsgruppe for barn og unge.
Fordeler ved å implementere modellen. Etablering av en struktur vi ser behov for i kommunen. Enhetlig praksis/språk. Avklarende for brukerne. Tydeligere ansvarsplassering. Avklarende for ansatte.
Utfordringer ved implementering av modellen. Forankring i alle ledd i organisasjonen. Det må knyttes kompetanseheving til modellen. Behov for en parallell utvikling av tiltak.
BTI-modellen må inngå i en helhetlig plan om tverrfaglig arbeid rettet mot barn og unge. Bruk av elektronisk stafettlogg.
Nøkkelkommunene kan ha nytte av hverandre…… Utveksle erfaringer. Dele materiell. Identifisere felles utfordringer.