Maren Esmark, Fylkesmannen i Oslo og Akershus, Miljøvernavdelingen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Advertisements

Oppsummering kontrollaksjoner i 2010 Byggavfallskonferansen februar 2011 Qno Lundkvist /Klif og Astrid Holte/Fylkesmannen i Hordaland Klima-
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Naturvern anno 2012 ny lov – nye verktøy – ny giv Helgeseminar Bodø 17.–18. november Naturmangfoldloven – et brukerkurs Kunnskap som stopper gravemaskiner.
Verktøy for kommunene Direktør Janne Sollie 28. mars 2011.
Miljødirektoratet – roller i forvaltningen av tare
Vernekategoriene Nasjonalpark Landskapsvernområde Naturreservat
FYLKESMANNEN I FINNMARK FINNMÁRKKU FYLKKAMÁNNI
BEHANDLING AV BYGGESØKNADER I MARKA
Noen erfaringer og betraktninger fra Modum kommune
Status eksisterende datagrunnlag
Naturvernets utvikling
Gode boligområder for oss alle
Naturvernforbundetskolen:
Naturmangfoldloven Prioriterte arter og utvalgte naturtyper 1
Kommunestyret i Sirdal 15 mars Verneområdeforvalter Guro Sødergren
Forvaltningsplan for Rohkunborri nasjonalpark
Forvaltning av Forollhogna. Den grønne nasjonalparken Stort, sammenhengende, og i det vesentlige urørt fjellområde. Plante- og dyreliv. Villrein. Kulturminner.
Begrensninger og muligheter
Statens landbruksforvaltning Norwegian Agricultural Authority Åpning på arealsamlingen for Fylkesmennenes Landbruksavdelinger 21.september 2004 Adm. direktør.
1/9 Christian Steel Rådgiver, SABIMAs sekretariat Ny naturmangfoldlov – Blir det godt nok?
Fremmede arter i norsk natur – forskrift og handlingsplan
Naturen er trua! Natur og Ungdom.
Møte E16, Hole og Ringerike, 28. januar 2014 Astrid Aass, Landbruksdirektør Øivind Holm, Miljøverndirektør.
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan.
Strategi for en miljømessig bærekraftig havbruksnæring
Nasjonal strand- og kystsonekonferanse Fevik 2014 Færder nasjonalpark - Innledning - Hva vil vi med den marine delen? -Innspill til sentrale myndigheter.
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Strandsoneseminar 11 – 12 august 2014 Asbjørn Aanonsen miljøvernrådgiver.
Mange bekker små gjør en stor Å! Fra helhetlig tenkning til helhetlig handling i ? Kristin Uleberg Vest-Agder fylkeskommune Prosjektleder for.
Naturmangfoldloven En praktisk innføring Avdelingsdirektør Torbjørn Lange Gardermoen, 1. februar 2010 Foto: Statskraft.
FNF Finnmark. FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV FNF har sitt utspring fra et samarbeid mellom Norsk Friluftsliv (FRIFO), Friluftsrådenes Landsforbund (FL),Friluftsrådenes.
FAKTA om kommunedelplanen som Nore og Uvdal, Sigdal og Rollag har utarbeida i en parallell prosess til verneprosessen for Trillemarka - Rollagsfjell Kommunedelplanen.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Kommunebarometer i kommunereformen?
Naturforvaltning i øvings- og skytefelt 165 Lov om vern av natur Bilde/figur (slett boksen før du setter inn bilde). Spillende tiur og to røy på leiklokalitet.
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - forvaltningsplanen - Anders Iversen, DN Jon Lasse Bratli, Klif.
Når skal planer konsekvensutredes? Geir Davidsen, fagleder plan 9. april 2015 Foto: Aase Kristine Lundberg.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Juridisk hjørne, naturmangfoldloven Skogfaglig samling 2011 Camilla Neiden Seniorrådgiver.
FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV Innspill til planprogram Fylkesdelplan små vannkraftverk.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Skogsamling Selbu 1. Naturmangfoldloven og landbruket 2. Skog og klima 3. Landbruksmeldinga Avd.dir Ivar Ekanger, LMD - Skogsamling, Selbu,
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Naturmangfoldloven 1Interessekonflikter i skog Naturmangfoldloven.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Oslo og Omland Friluftsråds arbeid for Markalov Asbjørn Olsen, generalsekretær Granavolden
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Landbruks- og matdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Landbruks- og matdepartementet ©Torbjørn Tandberg Henriette Evensen og Guro Bolstad Fagsamling,
Foto: Bjørn Erik Olsen Forskrift om konsekvensutredninger for tiltak etter sektorlover – Akvakulturloven Elisabeth Karlsen 10. mars 2015.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Hva har skjedd i Forollhogna siden området ble vernet for 11 år siden – verneverdier, næring, bosetting. Utfordringer videre Forollhognakonferansen 29.
Utkast til forskrift om tilskudd til tiltak i Utvalgte kulturlandskap og verdensarvområder – hvordan vil denne fungere hos oss? Arne Farup, rådgiver hos.
PRAKTISK BRUK AV NATURMANGFOLDLOVEN VED BEHANDLING AV SKOGSAKER Fylkesskogmester Trond Rian (Noe tilpasset / justert versjon av et foredrag av juridisk.
Samhandling for effektive planprosesser
Hvem er vi og hvilke utfordringer har vi?
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Forvaltningsplaner og andre planer
Gjermund Andersen, Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA)
Markarådet 5. mai 2015 Bjørn Bugge 2015 Markarådet Mai 2015.
Miljødirektoratet – roller i forvaltningen av tare
Kommunedelplan for naturmangfold i Ski kommune
Fylkesmannen i Buskerud
Hva menes med naturmangfold?
Verneområder og nasjonalparker.
Utskrift av presentasjonen:

Maren Esmark, Fylkesmannen i Oslo og Akershus, Miljøvernavdelingen Hvordan kan foreningene bidra i fylkesmennenes arbeid? - også i forhold til skjøtsel og kartlegging Maren Esmark, Fylkesmannen i Oslo og Akershus, Miljøvernavdelingen

Fylkesmannens miljøvernavdeling Plansaker – kommuneplaner, reguleringsplaner Dispensasjoner – strandsonen, vassdrag, markaloven, jordloven, plan- og bygningsloven. Klima og energiplaner Forvaltningsmyndighet i alle verneområder Regionalt ansvarlig for arter/naturtyper Tillatelser til mudring og lignende etter forurensningsloven Tilsyn med bedrifter/etater

Naturmangfoldloven har gitt miljøforvaltningen nye virkemidler Prinsippene i §§ 8 – 12 skal legges til grunn som retningslinjer ved utøving av offentlig myndighet, også ved tilskudd og forvaltning av eiendom, jfr § 7 Krav om særskilt begrunnelse. Det skal fremgå av vurderingen hvordan prinsippene er vurdert § 8 Kunnskapsgrunnlaget § 9 Føre-var-prinsippet § 10 Samlet belastning § 11 Kostnader bæres av tiltakshaver § 12 Miljøforsvarlige teknikker Prinsippene for offentlig beslutningstaking kan betraktes om miljørettsprinsipper. Naturlig at man ved ”utøving av offentlig myndighet” trekker en parallell til begrepet vedtak i fvl § 2. Miljørettsprinsippene er tatt inn i §§ 8 – 12, mens lovens § 7 angir deres rettslige betydning. De gjelder like mye for avgjørelser etter særlovgivningen som etter NML. Gjelder rettslig sett ikke direkte for private beslutningstakere, men kan få betydning ved vurdering av brudd på aktsomhetsbestemmelsen i § NML § 6.

Arter og naturtyper Handlingsplaner Rødlista Ansvarsarter Prioriterte arter Utvalgte naturtyper Prioriterte naturtyper Fremmede arter

Naturmangfoldloven §§ 8 - 12 § 8 Kunnskapsgrunnlaget Kartlegging av arter/naturtyper i områder, faglige utredninger om effekt av tiltak, lokal erfaring etc. § 9 Føre-var-prinsippet Ved manglende kunnskap om natur/økosystem og/eller virkningen av tiltak på natur/økosystem § 10 Økosystemtilnærming og samlet belastning Ikke isolert vurdering av den enkelte søknad, men ses i sammenheng med andre søknader (tidligere og framtidig) og andre påvirkninger. § 11 Kostnadene ved miljøforringelse bæres av tiltakshaver Trenger ikke velge den økonomisk beste løsning for tiltakshaver § 12 Miljøforsvarlige teknikker og driftsmetoder - Kan stille krav om plassering, årstid, teknologi

Arter og naturtyper – i forvaltningen Prioriterte arter Utvalgte naturtyper Rødlista Ansvarsarter Prioriterte naturtyper Fremmede arter Handlingsplaner for ca 52 arter og 18 naturtyper

Mnemosynesommerfugl Ål Fjellrev Karplanter Jeløya Rød skogfrue Karplanter i Finnmark Damfrosk Karplanter trua av Alta-utb. Elvemusling Trua varmekjære karpl. Cloesdalen Storsalamander Trøndertorvmose Åkerrikse Storporet flammekjuke Hubro Flaggermus Dverggås Småblank Elvesandjeger Huldrestry Sinoberbille Furupraktbille Hortulan Heroringvinge Horndykker Solblom og solblomengmøll Dvergålegras Elvebreddedderkopp Narreglye Taigabendellav Sjøfugl Lakrismjeltblåvinge Edelkreps Kammarimjelle Svarthalespove Byglandsbleke Eremitt Østers Dragehode og -glansbille Trua bier/årevinger i Halden Honningblom Strandmaurløve Klippeblåvinge Myrflangre Dvergmarinøkkel Havsil i kystsonen Læstadiusvalmue Mykt havfruegras Strandtorn Trønderlav og eller granfiltlav Svartkurle Søte (gentiana spp) på strandenger

Slåttemark Kalk-lindeskog Kalksjøer m vekt på kransalger Hule eiker Høgmyr i innlandet Terrengdekkende myr/høgmyr på kysten Kilder i lavlandet Kystlynghei Høstingsskog Kroksjøer og meandreerende elvepartier Elvedalta a)ferskv b)brakkv Fossesprøytsoner Rik sumpskog Ålegrasenger Kystfuruskog Sanddyneområder Åpen grunnlendt mark i Oslofjordområdet Spesielle sandområder

Handlingsplaner Hver handlingsplan har sin egen pengepott Ansvarlig fylke har normalt midler til oppfølging av handlingsplan Kommuner, grunneiere og andre kan søke midler til skjøtsel og andre tiltak i tråd med handlingsplanen Det er vanlig at fylkesmennene selv søker midler til egne tiltak, kartlegging, overvåking, skjøtsel (ofte i verneområder). Også egne handlingsplaner mot fremmede arter

Verneområder I Oslo og Akershus forvalter miljøvernavdelingen i dag 197 naturreservater, landskapsvernområder og biotopvernområder. Verneformålet varierer fra å sikre sjeldne eller truete arter og deres leveområde til å ta vare på områder med et spesielt og helhetlig landskap. Fossiler og geologiske formasjoner inngår i noen av verneområdene. Store, komplekse økosystem slik som Nordre Øyeren (Ramsarområdet, vernet i 1975) Små biotopvernområder og små sjøfuglreservater i Oslofjorden Landskapsvernområder som Semsvannet i Asker, Maridalen og Løkeneshalvøya.

Verneområder og forvaltning Utarbeidelse av forvaltningsplaner og skjøtselsplaner Skjøtselstiltak i verneområdene, gjøres helst av grunneier, oftest av kommuner/friluftsetaten og av SNO og innimellom av lokale entusiaster og frivillige organisasjoner. Varierende omfang, Eksempel Ekebergskråningen – Dragehode Svartskog – hule eiker Gamle Hellevik Brygge – Hvitmure Nordre Øyeren

Storøykilen og koksabukta naturreservat, skjøtsel sommeren 2009. Beitedyr Slått av Canadagullris og russekål.

Skogvern = Frivillig vern Trillemarka var siste, store statlige skogvern i januar 2008 Grunneierne fikk 100 millioner kroner i kompensasjon for å verne 147 kvadratkilometer i Trillemarka. Miljøvernavdelingen hos fylkesmannen jobber aktivt med frivillig vern og har tett dialog med skogsiden.

Kartlegging, overvåkning, kvalitetssikring Veldig fokus på prioriterte arter og utvalgte naturtyper Akutt behov for kvalitetssikring av eldre kartlegginger og naturtyper som kan ha endret verdi/kvalitet når forskrifter trer i kraft Stort behov for marin kartlegging! Overvåkning i verneområder

Organisasjoners rolle i ”planprosessen” Vær tidlig ute! Kommuneplaner/fylkesplaner er kjedelige, omfattende og særdeles viktige.. Kommunen er planmyndighet!! Reguleringsplaner skal inneholde informasjon om naturverdier NML §§ 8 – 12 bør/skal gjennomgås. Krev kartlegging dersom data er mangelfulle eller gamle, eller dersom det er grunn til å tro at det kan være rødlistet, prioriterte, ansvars- eller utvalgte arter/naturtyper. Husk at ”vanlige” arter og naturtyper også har beskyttelse, særlig dersom de er en del av et økosystem, er lokalt/regionalt viktige. IKKE MISBRUK § 9 – føre var prinsippet. I de aller fleste saker har vi gode data og relativt god naturkunnskap. Det er bedre å bruke § 8 til å kreve mer/bedre kartlegging.

Kommunen er planmyndighet Jo tidligere i en prosess, dess lettere å påvirke Teknisk etat/plan og bygningsetat Utreder/konsulentfirma/tiltakshaver Organisasjoner har gjerne erfaringer/kompetanse som bør formidles tidlig til kommune og tiltakshaver Legg alltid informasjon inn i naturbase og artsobservasjoner Kommunen er ansvarlig for kartlegging av biologisk mangfold lokalt Kommunen er myndighet etter naturmangfoldloven, også utvalgte naturtyper og fredning etter § 25. Verneområder og muligens prioriterte arter ligger forvaltningsansvaret hos fylkesmannen.

Høringsuttalelser, klager og anmeldelser - II Unngå synsing og følelsesord (Spar det til aviser og debatter..) Oppgi referanser (naturbase, rapporter, artsobservasjoner etc) Poengter alltid om en art/naturtype er rødlistet, ansvars-, utvalgt, prioritert etc. Egne observasjoner, bilder etc er helt ok Ikke overdriv! Det kan komme viktigere saker i fremtida og da er troverdigheten noe av det viktigste frivillige organisasjoner har. Ved anmeldelser/lovbrudd – kontakt gjerne SNO/FM for bistand/informasjon. Ikke vær redd for å anmelde! Økokrim har eget miljøteam, flere politidistrikt bygger egen miljøkompetanse.

Frivillige organisasjoners innspill er avgjørende Noen kjente, nye eksempler: Økokrims aksjon mot ulovlig bygging i strandsonen i Kragerø i sommer Hogstmeldinger (NOA, marka) Fellingstillatelse (FM Sør-Trøndelag) Reguleringsplaner (Hubro på Hitra, klippeblåvinge m.m)