Lammhults Biblioteksdesign AS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BU31.4: Kostnader ved universell utforming i eksisterende bygg og uteområder. Prosjekt for universell utforming av eksisterende bygg og uteområder på kommunenivå.
Advertisements

Fasilitetsundersøkelsen– BI Oslo 2010 Sammendrag.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Flytteprosjekt – Lysaker Park
Samarbeid med folkebiblioteket? Noe for UBiT? Harald Bøhn Seminar 27/2-07.
Sjøørret (Salmo trutta L.)
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Leverandørutviklings-programmet 20.mars utbyggers behov •Baseareal •Fellesareal •Kulturskolen •Arbeidsrom •Personalrom •Kantine •Administrasjonen.
Tromsø 5 september 2006 Astrid Bjerke EU-rådgiver Norsk kulturråd
Pilotprosjektet så langt
Etter Eva C. Jørgensens presentasjon 2008
PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Om å skrive kravspesifikasjoner Akershus fylkeskommune
Kartlegging av tilgjengelighet I Bydel Stovner
TEKNISK INFORMASJON! • Levert energi ca kWh • Drifts-tank 223l • Tank temp C • El. tilsats 0-7,5 kW • Varmtvann C • Varmtvannsslynge.
| 1 Kriterier for et uu-tilpasset valglokale Kristin Bille Pilotkommunesamling på Stord 5.mars -07.
Tilfredshetsundersøkelsen 2008 Tilbakemeldinger til studentene og oppfølging i LUNA.
Erfaringer fra Handelshøyskolen BI Kristin S. Vigdal og Bente Saxrud Biblioteklokaler og læringsmiljø i dynamisk samspill.
Velkommen – til en presentasjon av Fredrikstad rådhus
Løsninger og kostnader ved enkle vannbårne anlegg
Muntlig Matematikk Eksamen
LESER SØKER BOK LESEÅRET Samarbeid med 220 bibliotek BOK TIL ALLE-NETTVERKET AV BIBLIOTEK I NORGE:
B IBLIOTEKSOPPLÆRING 1 B ASIS. M ÅL FOR BIBLIOTEKET Skolebiblioteket på Hauketo skole skal være et læringssenter og et hjelpemiddel i skolens pedagogiske.
”Nye biblioteklokaler – suksess eller katastrofe?”
Krav til anlegg/arrangement i Tippeligaen og Adeccoligaen
UU av powerpoint, pdf og nettsider
LCC i byggeprosjekter Knut Erik Nordby Direktør plan- og prosjektering
Page 1 Leitz 180 – Active Pro – Active Plus BREVORDNER Leitz 180 Active Pro Active Plus.
Belysning i Private hjem
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
B for bibliotek Bibliotekledermøtet 26. januar 2012.
Introduksjon til biblioteket. Generell informasjon Åpningstider: Fra til mandag til fredag for studenter uten adgangskort Fra til
Forstå bruk og datainnsamling
Høgskolen i Oslo HiOs LÆRINGSSENTER – Bibliotek / IT / AV LÆRINGSSENTERET Snarveien til et nytt kunnskapsunivers v/ Kari Frodesen, spesialbibliotekar LS/P35.
Hva bør en støyfaglig veileder ta opp
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Har du en bok som passer til meg, eller
Universell utforming av bibliotek Erfaringer fra en kartlegging i Østfold Anne Berit Brandvold Spesialbibliotekar Østfold fylkesbibliotek Rosfjord Strandhotell.
Biblioteksentralens medietilbud
Innredning og utstyr til bibliotek
- dataarbeidsplassen - Utarbeidet av Knut Frodahl
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Pilotkommunesamling i Tromsø Ingrid Fagerholt 1. oktober 2007
De bostedsløse ARKIOM A 2.
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Norsk - lytte, tale, lese, skrive - eventyr og fortellinger om dyr
Dynamiske hyllesignaturer
Storøya grendesenter Passivhus barnehage Lavenergi skole
Bibliotek i forandring Oppsummert spørreundersøkelse Gjennomført i desember 2010.
Plan- og bygningstjenesten Hva kan byene og staten gjøre for redusert energibruk i bygninger? innspill ved nettverksamling: Framtidens byer Fornebu
Bibliotekprosjekt Spjelkavik barneskole
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Kjør debatt - Hva? Hvem? Hvordan? Berit Strømshoved, Lillehammer bibliotek Litteraturhus Lillehammer.
Lydforhold i barnehager og skoler
Logo/kommunenavnMeny Søk i våre sider Søk etter bøker, filmer, musikk m.m. Mine lån Forny dine lån Bestille materiale Se hva du har lånt Logg inn Åpningstider.
Grunnskolebibliotek i Nordland ABM-statistikk –bokstamme –tilvekst av bøker –utlån –bemanning.
Prolink etterlysende ledesystem En smart og nyttig løsning FSTL
Ny ungdomsskole og flerbrukshall på Landøya Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne,
Sandstuveien borettslag
Aspåsen skole og Bodø kulturskole Foreldremøte
Komité for teknikk, kultur og fritid
SMÅ SCENER En liten reise gjennom det vakre landet vårt. Der vi besøkte 7 bibliotek, snakket med bibliotekarer, noen ganger kultursjefer, andre ansatte.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Utskrift av presentasjonen:

Lammhults Biblioteksdesign AS Paal Bjurstedt BS Eurobib AS Lammhults Biblioteksdesign AS Paal Bjurstedt BS Eurobib AS

Beregning og budsjett Ca. kr. 1 800.- pr. kvm 65 – 70 bind pr. kvm – inkl. skrankeområde, trafikkareal og sitteplasser, ikke magasin. Studie- lesesalplasser beregnes minimum 1,5 kvm. Eks. Bibliotek med 50 000 bind trenger et areal på 715 – 770 kvm. Dette er optimalt ikke alltid like lett å oppnå.

Beregning av kapasitet 1 hyllemeter = 90 cm. Skjønnlitteratur: 32-38 bind/hm Faglitteratur: 30-35 bind/hm Barnebøker: 45-50 bind/hm Magasin: 40-45 bind/hm Eks. 1 dobbel reol, h 210cm, 5 hyller ca. 300 fagbøker 10x30

Lokalets utforming/ hensyn Dagslys Naturlige gangsoner Antall inn-/utganger, rømningsveier Trapperom/ heis Flere etasjer Plassering av kontorer/ lager

Vadsø bibliotek

Lys Dagslys i lokalet Skjerming av sollys Nok allmennbelysning? Punktbelysning Reolbelysning Valg av lystype Fleksibilitet Visuell komfort

Tromsø bibliotek

Skedsmo bibliotek

Stange bibliotek

Hensyn funksjonshemmede Lover og regler: Tilgjengelighetsmal for funksjonshemmede Nivåforskjeller – må merkes! Ledelinjer Avstander i f.h.t innredningen Merking av søyler, glassflater Tilpasse innredningen: - Tilgjengelighetsprodukter

Inngangspartiet Antall mulige inn-/utganger Mingleområde/ stor trafikk Utstillingsområde Innleveringsautomat/bokkasse Utlånsautomater Alarmporter Oversiktelighet

Betjeningspunkter Plassering Tradisjonell skranke/ selvbetjening Ergonomi Veiledningspunkter

Farsund bibliotek

Tidsskrifter og aviser Plassering Tidsskrifter og aviser samlet? Tilgjengelighet utenfor ordinær åpningstid? Lese-/sitteplasser Cafè/ servering

Tidsskriftavdeling Tromsø

Tidsskriftavdeling HINT

Høgskolen på Stord

Barneavdelingen Plassering: I nærhet til skranke/veiledning I nærhet til voksen fag avd. f.eks hobby, dyr, mat osv. Stimulerende og ergonomiske produkter Internett og spill Lese og samlingsplass Eventyrhule/ krok?

Ungdomsavdelingen Egen adskilt avdeling! Tydelig adskilt fra barn Stimulere til bruk Tatt på alvor (egen brukergr.) Møbler Ikke barnslig preg Internett og spill

Ungdomskrok Vadsø bibliotek

Musikk/ Dvd/video Plassering Oppbevaring og sikkerhet Lytteplasser Tv/film muligheter Playstation m.m

Luna lyttestol m/høytalere

Asker bibliotek musikkavd.

Øvrige arbeidsplasser Lesesal Grupperom/gruppearb.plasser Data-/undervisningsrom Dataplasser/ internett/trådløst Lokalhistorie Leseplasser/ sittemøbler

Lesesal Asker bibliotek

Tromsø bibliotek

Ringerike bibliotek

Fleksibilitet Reoler Reolbelysning og skilt IKT, elektrisitet Møbler Regler som må følges: - Brannforeskrifter!

Oppstilling Bøker i ulikt format Ulike medier Oppstilling etter brukergrupper Dewey og/eller kategorisering Populære medier og kategorier Magasin

Opening the book

Utstillinger Plassering - Synlig og sentralt, gjerne inngang - Mindre utstillinger rundt om Eksterne utstillere? Hensikten med utstillingen: - Eksponere, inspirere, lesetips Hvordan gjøre mediene tilgjengelige og attraktive? - Fronteksponere! Tips: - Ikke bruk for mange effekter

Opening the book

Utstilling fra Skedsmo bibliotek

Lyd - Soneinndeling Aktiviteter – stille soner? Hvor kan lydnivået være høyt? Hvordan skille stille –/ ikke stille soner? Lyder fra skrankeområdet Skjerming av privat samtale

Lyd – bygnings- og innredningsmessige hensyn Lydisolering – vegger, vinduer og tak Lydisolering innervegger Hvilke materialer er brukt – bygningskonstruksjon og inventar Valg av lydabsorberende materialer i stoffer, gulv m.m. Riktig valg av gulvbelegg Hvordan sprer lyden seg i lokalet – takets utforming? Hvem er naboer i og utenfor bygget? Nøkkelknippetesten

Farger og materialer Farger: Retningslinjer fra arkitekt Stimulerende og lyse Kontraster Materialvalg: Ulike materialer å velge mellom Stoffvalg: min. 50 000 Martindale Holdbarhet/ kvalitet

Ringerike bibliotek

Skilting Planlegging Utforming Plassering Hva skal skiltes? Oversiktskart/ veiviser Reolskilt, hyllemerking

Moss bibliotek

Præstø Bibliotek Dalum Bibliotek Dagnæsskolen - Skolebibliotek RUC – Roskilde Universitetsbibliotek Hjørring Bibliotek Vestre Toten bibliotek

Præstø Bibliotek Eksisterende bibliotek – ønsket ny innredning Ligge ved vann – havet Ønsket farver som er avstemt med omgivelsene (naturen) – skal gi et behagelig og rolig inntrykk Ønsket klar inndeling av materiale/media Det skulle være lett og oversiktlig Klare linjer i forhold til plassering av reoler

Nyindrettet 2008

Opdeling i zoner Biblioteket er delt opp i 3 tydelige soner – Voksen – Utstilling /AV og barn, dette gjør biblioteket oversiktlig å lette å finne frem og orientere seg. I barneavdelingen er har vi plassert en sittergruppe for voksne med hobby, have og bolig slik at foreldrene kan oppholde seg i nærheten. Dette er viktig, barn blir passet på men samtidig får de muligheten til å være alene og velge bøker eller annet medie selv. Vi mener at det er viktig å lgge til rette slik at barna også de aller minste skal få velge selv. Det betyr at biblioteket ikke må ha overfylte billebokkrybber, bøker bør kunne stå bak hverandre i høyder. Korte avstander (dybde på krybben osv) – tenk også høyde på krybben. Selvbetjening er plassert ved inn- og utgang. Tidligere hadde dette biblioteket en stor tre skranke. For å gi et mer imøtekommende og åpent inntrykk har vi plasser to små skranker/bord sentralt i biblioteket – hvor kundene/brukerne kan få hjelp. Dette er en generell trend i store deler av Europa hvor de store skrankene blir byttet ut med mindre veiledningspunkter og selvbetjening. I Norge henge vi litt etter. Mange arkitekter ønsker store skranker, nærmest monumenter som er spesiallaget. Disse er kostbare har ingen misjon og blir etter vår erfaring byttet ut raskt.

Højder på reoler For å gjøre biblioteket oversiktlig og lyst – er alle reolene til venstre i biblioteket lave. Reolene plassert ved vinduer er også lave slik at vi får utnyttet lyset ute. Reolene er også plassert slik at man kan utnytte utelys/dagslys – med gavlene vendt mot vinduene. Dette er det mange som ikke tenker på og dermed blir dagslys utestengt og i tillegg så kjøper man ikke reolbelysning. Leseplassen er plassert ved vinduene for å utnytte lyset samt den flotte utsikten.

Rum til fordybelse Hensikte er å skape små rom i rommet. Små verdener til lesing og fordypelse. Vi har valgt forskjellige temaer/stemninger

Præstø Bibliotek

Præstø Bibliotek

Præstø Bibliotek

Præstø Bibliotek

Præstø Bibliotek

Præstø Bibliotek

Dalum Bibliotek Flyttet til nye lokaler i 2008 Arkitekt Dorthe Andersen i samarbeid med BCI Biblioteket er i 2 etasjer Biblioteket har en liten kino i kjelleren med plass til 15. personer – som kan lånes av biblioteket. Biblioteket har også møte og foredragslokaler som kan lånes.

Arkitektens skitser Dette er arkitektenes tegninger som ble sendt oss Arkitekt Dorthe Andersen Dette er arkitektenes tegninger som ble sendt oss

Nyt bibliotek 2008 Vårt forslag til nytt bibliotek

Zoner Voksen avd. i første etasje Barn ungdom i annen etasje

Zoner

Indretning - Møbler Arkitekten var opptatt av fargevalg og utvikle flere spesiallagde møbler i samarbeid med oss. Biblioteket er blitt nytt og friskt og oversiktlig med mange ”morsomme” innsalg som danskene kaller det.

Indretning - Møbler

Dalum Bibliotek Veiledningsskranke

Dalum Bibliotek Fra ungdomsavdelingen

Dalum Bibliotek Film og musikk avdeling

Dalum Bibliotek Film og musikk og tidskrifter med leseplasser

Dalum Bibliotek Avishjørne Veiledningsskranke

Dalum Bibliotek

Dalum Bibliotek Fra barneavdelingen

Dalum Bibliotek Barneavdeling

Dagnæsskolen - Skolebibliotek

Eksisterende plantegning

Dagnæsskolens ønsker til ny indretning Henvende sig til de forskellige aldersgrupper Udvidelse af eksisterende biblioteksområde Computer pladser/øer Variation af siddeområder/typer - Stor fleksibilitet, mobile reoler Opfordre til samvær Opfordre til fordybelse Udstilling/Display Mere åbent

Nyindretning 2010 Åpnes opp og biblioteket intergreres bedde i bygget

Ganglinier Kunden hadde ønske om bedre flyt gjennom biblioteket

Lysindfald - Læsepladser Leseplasser plassert ved vinduer for utnyttelse av lys

Udstilling Etter ønske fra skolen eget område til utstilling av elevenes prosjekter samt til markedsføring av bibliotekets tilbud. Er laget som et grønt bånd i gangarealet, har en stor visuell effekt.

Specieltegnet møbler Det var et sterkt ønske om å gjøre/lage biblioteket unikt. Dette er gjort blant annet ved spesialtegnede møbler, som for eksempel i barneavdelingen er det laget en madrass som er integrert i billedbokkrybben Box. Barna kommer opp på samme nivå som bøkene.

Siddemøbler Det er valgt mange forskjellige sittemøbler som gir barna mulighet til å sitte å ligge som barn gjør. Det er også sattinn/laget en fortellertrapp til de minste som skal brukes ved høytlesning.

Dagnæsskolen - Bibliotek

Dagnæsskolen - Bibliotek

Dagnæsskolen - Bibliotek

Dagnæsskolen - Bibliotek

RUC – Roskilde Universitetsbibliotek 2000 - 2001 Innredning og plassering av reoler ved Henning Larsen Tegnestue. Vår oppgave her var å få antall, plassering, belysning og utforming til å gå opp i samarbeid med Henning Larsen Tegnestue. Her var det spesielt fokus på belysningen som skulle være innebygget, men ikke synlig og belyse bokryggen. Nok et vellykket samarbeide mellom vårt arkitektkontor og en ekstern arkitekt.

RUC – Roskilde Universitetsbibliotek Biblioteker er over tre etasjer. Magasin i kjelleren Boksamling i 1 og 2 etasje. Reolene er plassert rett og stramt (stringent) som gjør boksamlingen svært oversiktlig. Det er jobbet frem et stramt og eksklusivt uttrykk. Våre reoler er blitt laget i et materiale som er tilpasset bibliotekets materiale og farger og Henning Larsens Tegnestues ønsker. Reoilenes stramme uttrykk spiller sammen med bygningens arkitektur. De samme reolene er vi i ferd med å montere på den nye Kunsthøyskolen i Oslo.

RUC – Roskilde Universitetsbibliotek

RUC – Roskilde Universitetsbibliotek

RUC – Roskilde Universitetsbibliotek

RUC – Roskilde Universitetsbibliotek Indbygget lys på reoler

Hjørring Bibliotek Nybygget i 2008 i Hjørrings nye kjøpesenter Ett år fra beslutning til innflytting Innredning i samarbeide med Bosch og Fjord i samarbeide med BCI (Eurobib) Nytenkning funksjonalitet og ”lek” Utviklet i samarbeide mellom ansatte, ledelse og Bosch & Fjord – en ny formidlingsramme og opplevelseplattform – som gjør biblioteket til et multifunksjonelt opplevelse og vitensenter.

Hjørring Bibliotek Det nye bibliotekets hjerte og identitetsskapende omdreiningspunkt er en fysisk formidlingsstruktur, som snor seg som et rødt bånd gjennom biblioteket og går gjennom reoler, vegger og gulv. Noen ganger på skranken, over bordene, noen ganger direkte på hylleseksjonene som peiles og guider og lokker bibliotekets brukere rundt på hele biblioteksområdet.

Hjørring Bibliotek Båndet fungere som utsmykking, aktivt formidlingsredskap for bibliotekets ansatte. Man har også laget en boblevegg med store hull til å utstille og presentere bokanmeldelser osv.

Hjørring Bibliotek

Hjørring Bibliotek I utvikling av biblioteket har det vært viktig å skape en følelsemessig sammenheng mellom bibliotekets barne og voksen avdeling. Dette fokuset har medført en bevist ungdomliggjøring av biblioteket og en glidende og balansert overgang mellom tilbud rettet mot barn, unge og voksne. Her er oppholdmuligheter for enhver smak og enhver generasjon – sammen og hver for seg.

Hjørring Bibliotek

Hjørring Bibliotek

Vestre Toten folkebibliotek, Raufoss

Vestre Toten bibliotek