Sportsbransjen 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Advertisements

Sportsbransjen Sportsbransjen AS NORSPO AS  74 leverandører  Etablert for 20 år siden med mål om å stå sammen overfor en sterkere kjedestruktur.
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Sportsbransjen Bransjeoppdatering 2009.
•MXI, Xocai, sunne sjokoladeprodukter •Eier og grunnlegger. Diabetes 2, før og etter sjokoladen…. •Bivirkning: komme i balanse.
HOVEDOPPGAVE HIØ Tom Dan Odd-Harald.
Sportsbransjen Bransjeoppdatering 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
Sportsbransjen 2008.
Velkommen til Fortel.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
Personvern: Hvorfor kundene bryr seg? Tor W. Andreassen, PhD Professor.
12. Oppsummering.
Go`Supervisor 2010.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Sportsbransjen 2007.
Sportsbransjen Bransjeoppdatering 2011.
Trøndersk lakseproduksjon - Sett i et internasjonalt perspektiv
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
v/adm.direktør Stig Morten Nilsen
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Boligbyggs markedsleiestatistikk – 3. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo fortsetter å stige og ligger nå høyere enn det tidligere toppnivået fra 2002 Boligbygg.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Norges Bank 11 Hovedstyremøte 13. mars Norges Bank 22 Kilde: Statistisk sentralbyrå Vektet median KPI-JAE 20 prosent trimmet snitt KPI Ulike indikatorer.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 25. april Norges Bank Vekstanslag Consensus Forecasts BNP. Prosentvis vekst fra året før Kilde: Consensus.
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Tall og fakta 2008 Legemidler og helsetjeneste Utarbeidet av Legemiddelindustriforeningen (LMI)
”Vann på avveier – En bransjeutfordring” Status for prosjektet Hobøl-konferansen 8.oktober 2008 Adm.direktør Tor Backe - NRL.
Resultat 3. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 311,0 (+ 18,4 %) –Direktesalg MNOK 101,4 (+ 23,5 %) –Forhandlersalg MNOK 208,7 (+ 17,6.
Resultat 3. kvartal 2007.
Resultat 2. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 358,3 (+ 43,2 %) –Direktesalg MNOK 114,4 (+ 32,7 %) –Forhandlersalg MNOK 241,8 (+ 53,8.
Resultat 1. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 375,4 (+ 23,1 %) –Direktesalg MNOK 124,6 (+ 32,7 %) –Forhandlersalg MNOK 249,6 (+ 18,9.
Resultat 2. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 250 (+ 7,4 %) –Direktesalg MNOK 92,1 (+ 49,6 %) –Forhandlersalg MNOK 157,2 ( - 8,3 %)
Resultat 4. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 446,0 (+ 21,7 %) –Direktesalg MNOK 141,2 (+ 41,0 %) –Forhandlersalg MNOK 303,1 (+ 14,5.
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Bergen, 27. Juni 2006 Oslo, 28. Juni 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Boligbyggs markedsleie- statistikk for Oslo - 4. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo steg med 4,2 % fra 3. til 4. kvartal 2007 I hele 2007 steg markedsleien.
LR-Akademi Grunnlag markedsføringsplan LR-Akademi LRs forretningsmodell.
PURCHASING SERVICE – FI DEPARTMENT 1 "Hvorfor er leveringskontrakter og samarbeidsavtaler med CERN av spesiell interesse?" 5 April 2006.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Title. Tall og fakta Barnefamilier fra Norge på cruise.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Vibeke Lund, Kjedeleder Officer AS Gulltasten Quality Hotel Expo Bedriftsmarkedet er et fieldgame.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
42 år med fellesskap om fysisk aktivitet på arbeidsplassen
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Internasjonale finansmarkeder Fra midten av 80-tallet har finansmarkedene stadig blitt mer internasjonale. Dette betyr blant annet at problemer lett beveger.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 06. januar 2016 Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom.
Delårsresultat 1. Kvartal 2003 Onsdag 15.mai 2003 Hotel Continental.
Velkommen til Medtek Norges bransjetreff 2015! juni 2015 Quality Son.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Merverdiavgift. Hva er merverdiavgift? Merverdiavgift er en avgift (penger) man betaler til staten ved salg av varer og tjenester Beregnes som % av salgspris.
Markedsføring.
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Utskrift av presentasjonen:

Sportsbransjen 2007

Sportsbransjen AS’ visjon ”Sportsbransjen AS skal bidra til å fremme sport og fritid blant folk flest og derigjennom sikre økt salg hos aktørene i bransjen. Myndigheter og media skal følges opp tett gjennom aktiv kontakt og påvirkning”

Sportsbransjen AS’ to eiere NORSPO AS 70 leverandører Etablert for 20 år siden med mål om å stå sammen overfor en sterkere kjedestruktur Felles messestruktur svært sentralt i alle år Sportskjedene AS Gresvig G-sport Intersport Sportshuset Sport 1 MX-Sport Anton Sport COOP XXL Stadion

Sportsbransjen internasjonalt De største sportskjedene i verden er Footlocker, Decathlon og Intersport. De kjemper om å være den største, og regner litt forskjellig for å nettopp være det…

Sportsbransjen internasjonalt Som i mange andre bransjer, starter trender og utvikling i USA Norske sportsbutikker får stadig større lokaler. Såkalte ”megastore” i Norge er medium butikker i USA og på kontinentet. I de store butikkene i USA, utleveres det kart ved inngangen…

Sportsbransjen nasjonalt Bransjen preget av entusiasme Ingen andre land selger så mye sportsutstyr per hode (capita) som Norge. Nordmenns økonomi er god, og forbrukerne legger igjen stadig mer penger i norske sportsbutikker Det er trendy å være sporty

Norsk sportsbransje i utvikling Alle sportskjedene har omfattende ekspansjonsplaner Stadig sterkere konkurranse i sportsbransjen gjør at det settes større krav til sportsbutikkene og deres ansatte. Dette kommer forbrukerne til gode

Sportskjeder 9 store sportskjeder, står for omkring 90% av omsetningen innen sport. Største ikke-sportskjedebutikk er Oslo Sportslager. Gresvig konsernet står for mer enn 40% av omsetningen i sportsbransjen. Det er ca. 1000 sportsbutikker i Norge.

Sport i andre bransjer Smartclub utvikler sine sportsavdelinger Biltema selger 40 000 sykler per år pluss drøssevis med andre relaterte produkter, fortrinnsvis til sykler Maxbo selger sykler, akebrett etc. Leketøysforretninger selger trehjulssykler, sparkesykler, skateboards og akebrett Europris selger enkelte sportsprodukter

Leverandører Svært mange registerte leverandører; 488 per juni 2007. Den største leverandøren basert på salg i det norske markedet er i dag Scantrade as (Umbro, Mizuno, SATS Sports, Scott, Nordica, Rollerblade, mm) Helly Hansen største aktør eksport inkludert. Vi vet at bransjen omsetter for 9 mrd, og vi vet hva de store leverandørselskapene omsetter for… det er mange leverandører som kjemper om den siste halve mrd…

Lite produksjon i Norge Rottefella bindinger Swix skismøring Racingskiene til Madshus Noen Åsnes modeller Toppsegmentene til Dahle Det meste produseres i all hovedsak i Kina eller i Øst – Europa.

Omsetning i sportskjedene; kvartalstall og totalt

Omsetningsutvikling per kjede

Antall kjedebutikker Sportskjede Per 31.12 - 2006 Per 31.12 - 2007 G-sport 209 208 Sport 1 159 165 Intersport 116 112 MX - sport 121 126 Stadion 73 73 Coop 32 31 Anton Sport 13 16 Sportshuset 8 10 XXL 6 8 Sum 737 749

Omsetning per kjede 2006 i mill kr. NB! Anton Sport kun Q3 - tall 8.052,6 mrd= Total omsetning 100% = markedet 892 75 * 2.075 11% 658 26% 8,2% 608 7,6% 429 1.188 5,3% 15% 1.311 527 16,3% 287 6,6% 3,6%

Omsetning per kjede 2007 i mill. kr. 9.076.6 mrd= Total omsetning 100% = markedet 1.008,5 2.336 299,3 11% 25,7% 3,3% 730,6 8% 728,5 8% 437,2 1.342 4,8% 14,8% 1.320 571,4 14,5% 303,1 6,3% 3,3%

Rangert vekst i prosent Fakta om vekst Den norske sportsbransjen er i stor vekst; nær 13 % omsetningsøkning i 2007 sammenlignet med 2006 Rangert vekst i prosent 2006 – 2007 (NOK i parentes) XXL + 19,8% (NOK 120,4 mill..-) Intersport + 13% (NOK 154 mill..-) G-sport + 12,6% (NOK 261 mill..-) MX-sport + 11,1% (NOK 73 mill..-) Stadion + 8,5% (NOK 44,7 mill..-) XXL har høyest prosentvis vekst fra 2006 – 2007 med 19,8% (NOK 120,4 mill..-) G-sport øker mest i omsetning fra 2006 – 2007 med NOK 261 mill..- (12,6%) NB! Anton Sport gikk ut av Sport 1 gruppen as i 2006. Dette påvirker rangeringen basert på prosentvis vekst.

Prosentvis landsfordeling av Sportsbutikkenes omsetning i 2006 (Institutt for Bransjeanalyser AS – 2007)

Segmenter innen sport Vinteren er svært viktig for norsk sportsbransje. Sykkel ser ut til å ha hatt god utvikling og påvirkning på omsetningen i 2007. Tekstil står for MYE av omsetningen – det er trendy å være sporty… ”…Bønder og sportsforhandlere er like opptatt av været…” Det man ikke klarer å selge i desember og januar av vinterprodukter klarer man ikke å ta igjen senere på vinteren. Volummarkedet på Østlandet må i stor grad ha snø på trappen for å kjøpe ski og akebrett. Og, slik forrige figur viste er Østlandet svært viktig for omsetningen (48 %) I Oslos handlegate nr. 1; Bogstadveien er det MANGE på lørdagshoppere ikledd skalljakker. Jakker som egentlig er laget for fjellturer på snaufjellet og skikjøring i brattheng… Det er trendy å være sporty Sportsbransjen har ikke gode statistikker per tid, men det kommer et varedatabase konsept som vil lanseres inneværende år. Dette vil bidra til bedre statistikker

Særegenheter for bransjen Messer svært sentrale mht innkjøp fra leverandører til sportsbutikker Norspomessen er den største messen i Norge mht antall utstillere og besøkende Ispomessene er de største i Europa på vinter og tekstil. Friedrichsafen er den største outdoormessen fortrinnsvis på sommer. De fleste sportskjedene har tre innkjøpsmesser: Vinter tekstil (januar / februar) Vinter hardvare (mars / april) Sommer tekstil / hardvare (august / september) Bransjen preget av lange ledetider, og på messene presenteres neste års produkter Fire sesonger for stadig flere segmenter Det er ingen andre bransjer som jobber etter messeprinsippet slik sportsbransjen gjør. Årsakene til dette er mange. Sportsbransjen skiller seg bl.a. fra dagligvarebransjen hvor 1 liter melk alltid vil være det. Enormt rask produktutvikling og fire sesonger setter andre krav enn dagligvare.

”Trusler” i dagens og fremtidens sportsbransje Bransjeglidning (forbrukeren henter informasjon hos faghandelen, men kjøper gjerne et annet sted) Kundenes valgmuligheter er større enn noen gang, noe som gjør rekrutteringen vanskeligere. Vi slåss om kundenes oppmerksomhet Fremtidens kunder forsvinner (ungdom søker andre fritidssysler eller velger bort aktivitet) Piratkopier brer om seg Aktører utenfor landet/bransjen vil gjennom internett ta andeler av markedet Parallellimport Forbrukeren søker en mer ”behaglig” livsstil, enn å utsette seg for fysisk påkjenning Direkte klubbsalg

”Utfordringer” i dagens sportsbransje Vekst i omsetning gjennom å fange opp nye produkter og nye kunder Varehandelen generelt er i endring Rendyrke faghandelen Konkurranse om forbrukerens gunst og deres lommebok Manglende synlighet i media og i samfunnet generelt Kompetanse og kompetanseutvikling Det norske folk blir stadig mindre aktive Øke bransjens status

”Muligheter” i dagens sportsbransje Fokus på salg, herunder nye produkter gir vekst og nye kunder Rendyrke faghandelen Holdningsskapende arbeid Myndighetskontakt Bidra til å få det norske folk i aktivitet Utdanning Økt synlighet i media og samfunnet Økt kompetanse

Sportsbransjen sponser… ….enorme beløp… Topp og bredde Olympiske mestere Norway cup Ridderrennet Lokalmiljøet Krets- og klubbmestere

Sportsbransjen gleder… …alle som får gode aktivitetsopplevelser.

…mulighetenes bransje…. Sportsbransjen er…. …mulighetenes bransje…. & …en bransje i vekst…