1 Nordisk Statistikermøde København, 11.-13. august 2010 Tema 2: Nye datamuligheter Elektroniske dagbøker i den norske Forbruksundersøkelsen Ved Bjørn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

NASJONALT OPPTAKSKONTOR FOR FAGSKOLEN
Litt mer om PRIMTALL.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
BankID i Vital Forsikring ASA
HOVEDOPPGAVE HIØ Tom Dan Odd-Harald.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Betaling i alle kanaler: kundecase Elkjøp Nordic
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
SSBs fjernvarmestatistikk
Brukerforum for VigoVoksen Bodø 4.9
Kvalitetsmålinger ved hjelp av paradata
Flertallet av norske journalister har aldri brukt våre to mest sentrale innsynslover.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Uønsket deltid i avdeling bistand- og omsorg i Steinkjer kommune
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
1 1 Måling av lykke Nordisk statistikermøte København august 2010 Olav Ljones, Statistisk sentralbyrå
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Nye ssb.no Nordisk statistikermøde, København, august 2010
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Star Tour Ferievaner September 2009
Resultater Kundesenter
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Seniorene – morgendagens arbeidskraft! 5. desember 2006 Senter for Seniorpolitikk NAV Arbeidslivssenter Akershus NAV Arbeidslivssenter Oslo.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
1. Spørreundersøkelse om seniorer i Hedmark sine boligønsker 2. Folkehelsedata inn i InnlandsGIS Prosjektleder folkehelsestatistikk Sissel Løkra, PhD Hedmark.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Figurer til artikkelen Utdyping om stresstesten av bankenes kapitaldekning i Finansiell stabilitet 2/2010 av Gøril Bjerkhol Havro, Cathrine Bolstad Træe.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Politiet Politiet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Malverk intern produktopplæring
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
100 lure ord å lære.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Aktuell sykefraværsstatistikk Inderøy kommune oppdatert 2009 NAV Arbeidslivssenter Nord-Trøndelag.
NOIS-2 Resultater Hege Line Løwer Rådgiver Nasjonalt folkehelseinstitutt.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Standardisering Nico Keilman Demografi grunnemne ECON 1710 Høst 2009.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Fastlege Fastlege.
Om undersøkelsen E-handelsundersøkelsen er gjennomført for andre gang.
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
St.Hanshaugen - bydelsrapport
Frogner - bydelsrapport
Nordstrand - bydelsrapport
Utskrift av presentasjonen:

1 Nordisk Statistikermøde København, august 2010 Tema 2: Nye datamuligheter Elektroniske dagbøker i den norske Forbruksundersøkelsen Ved Bjørn Are Holth og Gustav Haraldsen Statistisk sentralbyrå, Norge

Bakgrunn: Ny Forbruksundersøkelse i 2012 • Statistisk sentralbyrå (SSB) har gjennomført årlige kontinuerlige forbruksundersøkelser siden Siste produksjonsår var • Fra ny forbruksundersøkelse –med intervall – hvert 3. år (ev hvert 4. eller 5. år). • Ulike endringer i undersøkelsens design vurderes for å øke kvaliteten på innsamlet data. • Elektroniske dagbøker som supplement/erstatning for papirdagbok, er en mulig vei å gå for å øke kvaliteten. • Vil elektroniske dagbøker adressere de utfordringer vi har med undersøkelsen?

Først litt om Forbruksundersøkelsen • Leverer en detaljert oversikt over husholdningenes forbruk • Kartlegger forbruket i forskjellige grupper av husholdninger. –Husholdningstype (bor alene eller sammen, barn eller ikke barn …), Yrkesstatus, alder, Inntekt, bosted osv. Gammelt design: • Utvalg: 2200 husholdninger pr. år • Hver husholdning deltar i 14 dager

Utfordringer i Forbruksundersøkelsen • Høy oppgavebyrde! • Representativitet • Målefeil

Innledningsintervju. Face to face, men også noen intervju på telefon Dagbok Avslutningsintervju. Face to face eller telefon. Intervjuer henter dagbok Deltar? Drop out Ja Nei Figur 1. Oversikt over datafangstprosessen 1 2 3

Svarprosenter i Forbruksundersøkelsen, 1984 – 2009.

Tabell 1. Bruttoutvalg og nettoutvalg fordelt på alder og antall personer i husholdningen. I prosent (N i parentes). BruttoutvalgNettoutvalg Differanse netto – brutto I alt 100,0 Alder hovedperson 19 – 29 år 7,8 (172)5,6 (69)-2,3 30 – 39 år 21,0 (461)20,1 (250)-0,8 40 – 49 år 27,1 (595)28,3 (352)1,3 50 – 59 år 19,9 (437)20,7 (257)0, år 15,2 (335)15,9 (198)0,7 70 år og eldre 9,0 (198)9,3 (116)0,3 Antall personer i husholdningen 1 person26,5 (582)15,0 (188)-11,5 2 personer25,5 (561)29,4 (368)3,9 3-4 personer35,3 (776)40,6 (509)5,3 Over 5 personer12,8 (281)15,0 (188)2,2 Antall husholdninger

Hvordan? DEL 2 DEL 1 Føringsdagbok Elektronisk føring Mobiltlf. Smartkort RFID QR-kode SSB Husholdningen Butikk

DEL 2 DEL 1 Føringsdagbok Elektronisk føring Mobiltlf. Smartkort RFID QR-kode SSB Husholdningen Butikk

Elektroniske dagbøker - representativitet Vil et tilbud om elektroniske dagbøker som supplement til papirdagbok… • øke svarprosenten? –Svar: Mye tyder på det motsatte: Dillman et al Fra 1 – 9 prosent reduksjon i svarprosent. • redusere skjevhet? –Svar: også negativt. Fare for at web rekrutterer flere med høy utdanning og inntekt. Haraldsen 2010 • Mulig løsning: Tilbudet om web-dagbok gis først – ved behov gis andre muligheter for rapportering: papir, intervjuerassistanse osv. Helhetlig datafangststrategi!

Elektroniske dagbøker - målefeil • Utfylling av dagbok for alle utgifter i 14 dager er krevende både mht tiden det tar å fylle ut og vanskelighetsgraden • Kan elektronisk dagbok hjelpe på dette? –Ja, det tror vi: –Opplevd oppgavebyrde kan reduseres – dagboka gjøres mer interessant og kan framstå som enklere å fylle ut – intervjuer hjelper til her –Legge inn funksjonalitet som muliggjør sammenlikning av eget forbruk med andres –Funksjonaliteten i en elektronisk dagbok øker også presisjonen i rapporteringen  orientering om utfylling ”der den trengs”  gjennom dynamiske og visuelle virkemidler lede respondenten gjennom utfyllingen  feilmeldinger og kontroller bør benyttes med måte  Autosøk i kodelister – vi er usikre på hvor langt vi skal gå…?

Instrumenteffekter ved flermetodedesign? • Absolutt trolig at instrumentet (web vs papir) vil påvirke svarene – også intensjonen…! • ”Instrumenteffekter kan ikke avskaffes, bare kontrolleres” (Weisberg 2005, s25-28).

Takk for oppmerksomheten!

Elektronisk datafangst - smartkortsporet

DEL 2 DEL 1 Føringsdagbok Elektronisk føring Mobiltlf. Smartkort RFID QR-kode SSB Husholdningen Butikk

21 Del 2 Kartlegging av ulike muligheter for å innhente detaljerte data fra butikkene

• Når man handler blir alle varer man kjøper, med pris og mengde, registrert i kassasystemet • Er det mulig å få tak i disse dataene uten å gå veien om føringsheftene?

Har vurdert • Bankenes betalingssentral (BBS) • Mobiltelefon • Quick Response-kode (QR-kode) • Radiofrekvensidentifikasjon (RFID)

DEL 2 DEL 1 Føringsdagbok Elektronisk føring Mobiltlf. Smartkort RFID QR-kode SSB Husholdningen Butikk

25 Smartkort – framtidas nøkkel til varedata fra butikk?

Slik kan SSB få tak i detaljerte varedata Hvordan? Løsning Hva skal til? • Detaljerte varedata sendes over Internett til SSB-server hver gang oppgavegiver handler

Hvordan? Løsning Hva skal til? • Deltakerne utstyres med smartkort (ID) • Tilpasninger i betalingsterminalene • Tilpasninger i kassesystemene

Forutsetninger Hvordan? • BBS må tillate det og prioritere det • Butikkene må tillate det • Kassesystemleverandørene må tilrettelegge Løsning Hva skal til?

Skisse av løsningen Kort-terminal Kassesystem SSB 1) Kassesystem ber om kortdata fra terminal 2) Kunde setter inn kort 3) Kortdata sendes til kassesystem (ID) 4) Detaljerte varekjøpdata sendes til SSB