12. Oppsummering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Sommervikar i Blend.
Målgrupper og segmentering
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Alfhild - leder Østlandet
Deler befolkningen inn i grupper etter livsstil
FRISPARK Du, jeg, fysioterapien – og det bortenfor…
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
1 8. Annonsen. 2 Magasin/fagpresse (ukepresse) •Omfang/struktur –Nasjonale –Rettet mot interesser –Segmentert •Konsum –Lav frekvens på utgivelse –Leses.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
71/2 Massekommunikasjon i praksis
Branding av Nord-Norge - synliggjøring av det unike nord.
HELSEOPPLYSNING Påvirke holdninger og atferd Fremme god helse
9. Samarbeid mellom reklamebyrå og annonsør
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
8. Kommunikasjonsvirkemidler
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
3 Jeg og mitt.
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 6
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.
Øving 1 - Forretningsideen
Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Politisk påvirkning.
Segmentering og målgruppetenkning
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
Hvordan skaper man merkevaren? © TNS Hvordan skaper man merkevaren?
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Massemedier. Hva er et massemedium? Teknisk hjelpemiddel eller kontaktledd som gjør det mulig å kommunisere med et stort antall mennesker som ikke befinner.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
| Sammensatte tekster. Sammensatt tekst består av flere elementer enn bare ord kan bestå av ord, bilde, musikk og animasjon som brukes sammen for å få.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
Markedsføring.
Kapittel 19 Operative tiltak.
Kommunikasjon I personlig kommunikasjon er vi både sendere og mottakere og kommunikasjonen kan være verbal eller ikke-verbal I massekommunikasjon blir.
Segmentering og posisjonering
Kommunikasjon i helsetjenesten
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

12. Oppsummering

Hvorfor er vi interessert i massekommunikasjon Produkt Medie Forbruker MASSEKOMMUNIKASJON Massekommunikasjoner bindeleddet mellom produkt/selger og forbruker.

Kommunikasjonsmodeller En enkel modell Sender Mottaker Budskap

Massekommunikasjon “Budskap som formidles fra en (eller få) avsendere til mange mottakere, og at formidlingen foregår ved hjelp av et medium” Senderen er en profesjonell aktør Budskapet er standardisert, kommer regelmessig og kan kjøpes Mottakerene er en spredt, ikke-organisert gruppe. Det er liten kontakt tilbake til senderen.

Massemedium “De organisasjonene og den teknologien som produserer og sprer budskap slik at store grupper mottakere tar imot samme budskap på samme tid”

Viktige massemedium Kriterier for betydning Viktige medium? Hvor mye tid bruker vi på mediet Hvilken interesse har vi for mediet Hvilken dekning (omfang) har mediet Hvilken gjennomslagskraft (påvirkning) har mediet Viktige medium? TV Dagspresse Radio

Mediadøgnet Hvilke medier brukte dere tid på i går? (ca)

Hvordan velge medie Økonomens og markedførerens oppgave med å velge medium blir stadig mer komplisert 1. Produkt Hva er det vi ønsker å selge f.eks. Nye Toyota Corolla 2. Målgruppe Hvem er det man ønsker å selge til? Menn mellom 40 og 44 år

Livsstilssegmentering Norsk Monitor Moderne Global Scan Moderne individorienterte Moderne fellesskapsorienterte Forbruker og Media Lev i nuet Vær deg selv Status- plasserte Strebende Alt med måte Først meg selv Fellesskaps orienterte Moderate Individ orienterte Fornøyde Tradisjonelle Ikke vær anderledes For kirke og fedreland Tradisjonelle fellesskapsorienterte Tradisjonelle individorienterte Pressede Tradisjonelle

Livsstilssegmentering Norsk Monitor Moderne Global Scan Moderne individorienterte Moderne fellesskapsorienterte Forbruker og Media Lev i nuet Vær deg selv Status- plasserte Strebende Alt med måte Først meg selv Fellesskaps orienterte Moderate Individ orienterte Fornøyde Tradisjonelle Ikke vær anderledes For kirke og fedreland Tradisjonelle fellesskapsorienterte Tradisjonelle individorienterte Pressede Tradisjonelle

Reklame I praksis Betalte budskap fra næringsdrivende med tilbud av varer og tjenester rettet mot forbrukere, næringslivet og offentlige institusjoner. Budskapet bæres frem gjennom medier som aviser, ukeblad, plakater, kino, radio, Tv, DM og elektroniske medier (CD-rom, internett)

Reklame Hva er god reklame “Strategi på trykk” Vekker oppmerksomhet (stopp-effekt) Relevant (interessant for for mottaker) Troverdig Emosjonell Engasjere/underholde Skremme

Hvordan vurdere reklame Hva er god eller dårlig reklame Resultater Som oftest ikke tilgjengelig Som oftes ikke mulig å isolere Andre metoder Teste Pretest Posttest Synse

Hvordan vurdere reklame 1. Presenteres ett argument for kunden. 2. Har argumentet en verdi for kunden. (“Kjøp denne varen, - så får du denne fordelen”) 3. Er argumentet unikt. 4. Har vi identifisert målgruppen 5. Treffer vi målgruppen Er argumentet må være så sterkt og oppfattes som så enhetlig og viktig at det påvirker store grupper likt.

Hvorfor og hvordan skal vi bruke reklame? Reklamen skal hjelpe oss(bedriften) å løse våre ”problemer” Hvordan komme fra der vi er (nåsituasjon) til der vi ønsker oss (mål) Mao. så skal reklamen synliggjøre (være med å utøve) bedriftens strategi Mål Strategi Nå situasjon

Markedsstrategien Markedsstartegien er en del av bedriftens overordnede strategi Bedriftsstrategien De 3 generiske konkurransestrategier 1. Kostnadsleder 2. Differensiering 3. Fokus (Porter) Produkt Pris Personell Plass NOR VELGER DIFFERENSIERING Produkt - utvidet Pris - Personell - selgere Plass - Markedsstrategien (The marketing mix) (Kotler) Påvirkning

Sammenheng reklame og salg Kan reklame påvirke kjøpsbeslutningen direkte Nei, bare indirekte. Det vi kan påvirke er kjøpstilbøyeligheten. Både tilhengere og motstandere av reklame har alltid overvurdert reklamens direkte virkning. Merkevarebygging vil over tid øke kjøpstilbøyeligheten Eks. “handle matvarer” Kjøpstilbøyelighet Kjøp Langsiktig påvirkning “Point of sale” aktitivteter Individbetingede variabler

Reklamens oppgaver De lokale aktørene De sentrale aktørene Vise produkt, fortelle om tilbud ol De sentrale aktørene Merkevarebygging

Hva er produktet/tjenesten Hva er egentlig en merkevare Effekt Merkevare (Compaq) Varemerke (Cube Computers) Tid

Hva er målet med merkevarebyggingen Posisjonering ”Ta en posisjon i hodene til forbrukerne” Eks: Bilmarkedet