Idéseminar vedr. «Arbeidsinkludering som fagfelt» 7.4.2014 Torunn S. Olsen, Universitetet i Agder
Invitert pga forskningen… Tidlig avgang fra arbeidslivet (2000-02) Aktørmodellen som kilde til motivasjon og jobbeffekt i yrkesrettet attføring (2002-03) Reaktivisering av uføre. Rekruttering av arbeidstakere med redusert funksjonsevne. Delmål 2 i IA-avtalen Reaktivisering av uføre (2003) Evaluering av trygdeetatens og Aetats arbeid med å få uførepensjonister tilbake i arbeid (2003-04) Et inkluderende arbeidsliv: For hvem? Sysselsetting av arbeidstakere med redusert funksjonsevne (2003-04) Fra trygd til arbeid: Uførepensjonisters erfaringer og behov (2004) Trygdeetatens og Aetats samordning i arbeidet med å beholde/skaffe arbeid til personer med redusert funksjonsevne (2004) Evaluering av tilretteleggingstilskuddet (2003-04) Evaluering av regelverksendring i rehabiliteringspengeordningen (2005-06) Evaluering av ordningen med tidsbegrenset uførestønad (2009) Ung uførhet Unge uføre: Hva forklarer den høye uføreandelen blant unge på Agder (2007-09) En vanskelig start: Om tidlig innsats og tverretatlig samarbeid for å forebygge ung uførhet (2011-13)
Hva forteller forskningen oss? Svakheter – styrker i Trygd/Aetat/NAV-systemet: Organisering, ressurser, prioritering og kompetansebehov. Standardløsninger vs individuell tilpasning Brukernes historier: Utfordringer og barrierer for å komme i/være i arbeid Forebygging er viktig – reparasjon er ikke alltid mulig Samhandling mellom profesjonene er viktig Men kan jeg si noe om kompetansebehovet til sosialfaglige ansatte i velferdstjenestene?
Viktige kompetansebehov Kritisk refleksjon! Forståelse av samfunnskonteksten: Politikk, økonomi og velferdsstaten Arbeidslinja og IA Aktørmodellen Motivasjon og mestring. Hjelp til selvhjelp alltid løsningen? Helse og arbeid Psykisk helse. IPS Tidlig innsats/forebygging Sosial arv. Hverdagsbarnevernet. Samhandlingskompetanse Inkludering og mangfold Normalitet og annerledeshet. Rettferdighet=Likhet? Mangfold