Endringsstyring Change Management.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Etterlevelse - Arbeidstillatelse
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
Information Technology Infrastructure Library
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Mal: Risikoanalyse med veiledning
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Grunnleggende testteori
Elin Capell Ingvild Hatling Marianne Barø
Jakten på kvaliteten.
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
IKP basert på risiko- og sårbarhetsanalyser i egen virksomhet
Planlegging og styring
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
1 19. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Forelesning nr 6: Dynamisk dokumentasjon.
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08)1 Dynamisk dokumentasjon TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Improving Products Gruppe Presenteres av : Hege-Kristin Johansen Herman Kolås Marianne Ates Marit Finden Jonas Lillevold André Johansen Tom.
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Risikostyringsprosessen
Oppfølging og kvalitetssikring
Hendelsestyring (Incident Management)
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
Problemstyring Problem Management
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Prosjektavslutning og sluttrapport
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Planlegge og prioritere tiltak
Innovasjon Innovasjon
Innføring og forvaltning. Hvor er vi? Forstudium Analyse Innføre Utform og realiser Forvaltning.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
OPPGRADERING AV REQUEST TRACKER OG VIDEREFØRING AV PHP WEBSKJEMA.
Veiledning Beslutningsprosess
Android-Programmering Våren Oversikt Long-running operasjoner Introduksjon til Android services On-demand service Bruk av servicer på tvers av prosesser.
ROS-analyse.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 6 – Prosessbeskrivelse Aktivitetsskolen.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Kvalitet, risiko og avvik
RIS-metoden for prosessforbedring
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Forretningsprosjektplan
First Level Controller
Analyse Susan Matland.
Plan for forretningsprosjekt
Presentasjon av Hovedprosjekt Per Storrø Petersen og Jørgen Øvrewall
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Mottakskontroll av fiskeråstoff til klippfisk Ålesund 2019
Utskrift av presentasjonen:

Endringsstyring Change Management

Formål Endringsstyring har som formål å sikre at: Målet er: Standardiserte metoder og prosedyrer brukes for å håndtere endringer effektivt. Endringer i tjenestetilbehøret og konfigurasjonsenheter blir registrert i CMDB Målet er: Å redusere antallet og omfanget av hendelser, avbrudd og ikke-produktivt problemløsningsarbeid

Endring: Utvidelse, modifisering eller fjerning av en tjeneste, en tjenestekomponent eller en dokumentasjon Endringsstyring dekker bare endringer som berører basis IT-tjenester og tilhørende konfigurasjonsenheter. Organisasjonsmessige endringer, eller reparasjon av maskinvare ligger ikke innenfor endringstyringsdomenet.

Aktiviteter Motta forslag til endringer, RFC Prioritere og klassifisere endringer Koordinere vurderinger av virkningen av endringer Koordinere godkjenning av forslag til endringer Koordinere rekkefølgen av endringer, skedulering av endringer Koordinere gjennomføring av endringer Utføre test av endringer Gi styringsinformasjon om prosessens kvalitet og operasjoner

Dokumentasjon av endring: Entydig identifikator Årsak til endringen, inkludert referanse til kjente feil Beskrivelse av endringen Relevante konfigurasjonsenheter Begrunnelse, inkludert vurdering av konsekvenser av ikke å implementere endringen Forslagstiller Dato Endringstype Tidsanslag på å utføre endringen Prioritet: Øyeblikkelig, Høy, Middels, Lav Risiko vurdering Autorisasjon: Finansiell, teknisk og kunde Implementasjon av endring Testing

Risikovurdering: Effekten av feil kombinert med sannsynligheten for feil Stor virkning – liten sannsynlighet Stor virkning – stor sannsynlighet Liten virkning – liten sannsynlighet Liten virkning – stor sannsynlighet

Målinger Antall prosesserte endringsforespørsler Antall endringsforslag som er avvist Antall ikke-autoriserte endringer Antall endringer som er utført i henhold til planen Antall endringer som må gjøres om Antall endringer som mislykkes Antall hendelser som forårsakes av en endring

Ytre faktorer som kan trigge endringer Lov-/regelendring Organisatorisk endring Innføring av ny tjeneste i organisasjonen Teknologiske innovasjoner Kundebehov/tjenestekatalog Endret tjenestedefinisjon Endret ressursbehov Endret garantiordning Endret krav til ytelse Bygningsmessig endring Endrede prosedyrer, manualer eller service desk rutiner

Input RFC (Request For Change) fra Hendelsestyring, Problemstyring, Tjenestenivåstyring, Tilgjengelighetsstyring, Kunde Forslag til endring Nåværende planlagte endringer Relevante konfigurasjonsenheter Testresultater

Output Avviste RFCer Godkjente RFCer Endring av tjeneste eller infrastruktur Nye, endrede eller kasserte konfigurasjonsenheter Planlagte endringer som ikke er utført Autoriserte endringsplaner Oppdaterte endringsdokumenter

Samhandling med andre prosesser Hendelsestyring sender en RFC for å fjerne effekten av en hendelse. Hendelsestyring mottar og behandler hendelser som forårsakes av endringer. Konfigurasjonsstyring er tett koplet med endringsstyring. Endringer og effekten av endringer kontrolleres av konfigurasjonsstyring. Problemstyring sender RFC for å fjerne kjente feil og løse problemer. Endringer kan innføre nye feil og problemer som behandles av Hendelsestyring.