Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon av Hovedprosjekt Per Storrø Petersen og Jørgen Øvrewall

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Presentasjon av Hovedprosjekt Per Storrø Petersen og Jørgen Øvrewall"— Utskrift av presentasjonen:

1 Presentasjon av Hovedprosjekt Per Storrø Petersen og Jørgen Øvrewall
16/02/2019

2 Prosjektets omfang Skulle opprinnelig kun befatte seg med implementering av overvåkning av RoS med verktøyet HP Openview Operations Drøfting i oppstartfasen førte til at prosjektgruppen i tillegg skulle uttale seg om organistatoriske forhold knyttet til drift, da med utgangspunkt i ITIL og programmet HP Service Desk(henv. til tidligere presentasjon). Prosjektgruppen har kun tatt utgangspunkt i en brukerfunksjon i RoS: ”Send bestilling”. Dette henger sammen med den tid vi har hatt til rådighet, samt tilgangen på dokumentasjon knyttet til RoS. Valg av denne funksjon begrunnes med at den står sentralt i et brukerperspektiv(henv. Til bestillingsflyt-plansje) 16/02/2019

3 Bestillingsflyt med kvittering
Tryck på send/bestill RoSServer lagrar rekv. i databasen RoSNSL GW pollar databasen Sänder rekv mha. LabLink till NSL (returnerar OK/FAIL) RoSNSL GW uppdaterar aktiviteten med OK/FAIL TrMnhWebSvr02 RoS Web Client C:\RoS\RoSKernelWS\Log log 1 RoSKernel WS RoSServer (ReportProcessor) C:\RoS\RoSNSL\... TrMnhAppSvr04 TraceServer 5 log LabLink WS ToKernel ToRoSNSL 4 RoSNSL GW 2 3 Poll Db OLEDB CSL ROSNSLPROD: tblRequestedSamples NSL Service …….. ……. RoS Database RQAN CKCREQS …….. ……. .HIS90 LAB/NSL TrMnhDb01 Compaq/HP Himalaya server 16/02/2019

4 Servicetreet RoS er represent som det øverste objektet i hierarkiet
Under følger objektet for den aktuelle funksjonen, ”send bestilling”. Deretter er de modulene i RoS som ”send bestilling” er avhengig av representert som egne objekter. Disse objektene er de vi har skrevet policer for og knyttet avhengigheter mot. 16/02/2019

5 Oversikt over policier/avhengigheter
RoSServerWS og RoSKernelWS: Oppretting av avhengighet mot lokal webserver(IIS- Internet Information Server): Trmnhwebst01 RoSNSL Gateway: Sjekk knyttet til eksistens av tilhørende prosess på serveren(Windows Management Interface Policy). Sjekk opp mot tilhørende loggfil om ServiceRequest-prosessen er oppe og kjører. Denne modulen har en loggfil for hver dag.( Logfile Entry Policy). 16/02/2019

6 LablinkWS: Oppretting av avhengighet mot lokal webserver(IIS- Internet Information Server): TrmnhAppst01 Overvåkning av Application-delen av Windows Event Log som filtrerer ut meldinger knyttet til bestillingsdelen av Lablink(Windows Event Log policy) 16/02/2019

7 Forslag til videre til videre arbeid med overvåkning:
Kall opp mot den enkelte webservice for å sjekke om den er tilgjengelig å fungerer som den skal. Stille krav til systemutvikler til oppretting av muligheter for å kjøre tester. Dette henger forøvrig sammen med ITIL Service Management, da spesiellt med tanke på opprette Service Level Agreements som spesifiserer krav om målbåre parameter for de bestillte tjenester Vedta hensiktsmessige rutiner for håndtering av utslag av hendelser som utløser av de implemnterte policer. Her er menes å fastslå hvordan en hendelse knyttet til et objekt skal påvirke det overliggende objektet i servicetreet Fastslå hvem som skal varsles samt i så stor grad som mulig dokumentere hva som skal gjøres. HP OVOW muligjør automatiserte handlinger for å håndtere hendelser. 16/02/2019

8 Hp Openview Operations og ITIL
De hendelser som utløser meldinger som følge av implementering av policer implementert med HP OVOW hører hjemme i Incident Management. Dette henger sammen med at det i stor grad er kjente feil som avdekkes, eller i alle fall kjente parametere som definere hendelser som varsles. Hvis det oppstår en stor andel hendelser som varsles å årsaksammenhengen ikke er klar, kan det være hensiktsmessig å sette Problem Management på saken. 16/02/2019

9 En integrering av HP Service Desk opp mot HP Openview Operations vil gi følgende muligheter:
Automatisk opprettelse av Incident i HP Service Desk ved inntreff av en definert hendelse. Automatisk lukking av en melding i HP Openview operations meldingsbrowser ved lukking av tilhørende incident i Service Desk. Automatisk importering av noder som Configuration Items til CMDB i Service Desk. Muligheter for manuell oppretting av hendelse i HP OVOW fra Service Desk. 16/02/2019

10 Takk til dere! Vi ønsker å takke alle samarbeidspartnere på Hemit som vi jobbet med gjennom utføringen i prosjektet! Spesiell takk til Frode Hertzberg, Maja Megård, Rannveig, Knut Ekrem, Ola Stenseth, og ikke minst Siri Berg som slapp oss til!  16/02/2019


Laste ned ppt "Presentasjon av Hovedprosjekt Per Storrø Petersen og Jørgen Øvrewall"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google