EU’s Hvitebok og transportpolitikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barentssekretariatet Næringsstrategisk plattform i nord Regjeringen har i sin nordområdesatsing (NTP kap. 8.4) uttalt: I et arbeid for å utvikle.
Advertisements

Shortsea Promotion • Harde fakta: • Store miljøbesparelser med sjø Feb 2011.
Hva skjedde på klimatoppmøtet i Durban? Bård Lahn
EUs politikk på energi og energiintensiv industri SKP 6. desember 2010 Tor Arne Johnsen.
Forum for miljøteknologi
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Verdiskapning i lys av fremtidens materialkretsløp Trondheim 9 februar, 2006 Bernt Saugen, Tomra Effektiv produksjon II:
2010 – 2013 Uttesting ved 100 distrikter Juli 2013 Gjelder alle distrikter The Rotary Foundation Future Vision Plan Et fundament for fremtiden TRF seminar.
Logistikknettverk Buskerud Sjø/Bil/Bane
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Nor Lines – det unike transportsystem.
Arctic Sea and Rail Express
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
Slide 1 Feb 2004 Shortsea Promotion Centre Norway Shortsea Norway Et myndighetsinitiativ Shortsea Norway skal bidra til å overføre transport fra land til.
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Interreg – Mål 3-programmer European Territorial Co-operation (Europeisk Territorielt samarbeid) NØKKELEN TIL SUKSESS Tromsø Greta Johansen.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Kombitransport på jernbane – nå og i fremtiden
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
INTERREG IIIB North Sea Northern Periphery Northern Maritime Corridor – The Motorway of the Northern Seas Interreg-prosjekt som forløper til Marco Polo-prosjekt?
CIP – Competitiveness and Innovation Programme KS 10. september 2009 Marthe Haugland.
Hafslund - en stor framtidig produsent og bruker av bioenergi Jon Iver Bakken Avdelingssjef Miljø og samfunnsansvar.
Akershus Energi Varme AS
Støtte fra NOx-fondet til LNG-prosjekter Geir Høibye, Daglig leder Næringslivets NOx-fond Ålesund, LNG i fiskeflåten 13. oktober 2011.
EUs miljø- og klimapolitikk - aktuelle saker Knut F. Kroepelien, Miljøråd Difi 18 oktober 2010.
EUs 7. rammeprogram for forskning og teknologi ( ) Presentasjon for Vestlandsrådet 20. mars 2007 Tore Grønningsæter Norges EU-delegasjon, Brussel.
Utlysning EIC-tjeneste. Arbeidsmodell neste periode; Europeisk innovasjons- og markedstjeneste Marthe Haugland, Innovasjon Norge.
Finansiering av klimatiltak i utviklingsland: Hva er nødvendig?
Logistikknettverk Buskerud15 februar Logistikknettverk Buskerud Presentation by: Christian Amundrød.
Gigantbestilling 222 nye fly –
Maritimt Informasjonsnettverk
Slide 1 Objective: “To safeguard life, property and the environment” Foundation established 1864 Det Norske Veritas AS.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Årets store mønstring for sjøtransporten
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Eksempel 4: Smart transport
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Forberedet kommentar: Regulering av utslipp fra skipsfart.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Hans Kristian Haram, Shortsea Promotion Center Norway
Telenor Miljøkalkulator
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Skien, 2. oktober  Et nasjonalt samarbeid mellom bedrifter  Spennende medlemsmasse  Skape en sterk og internasjonal konkurransedyktig næringsklynge.
1 Prosjektplan Work Packages Project Management WP1: Demand Assessment WP2: Supply Assessment WP3: Product Design & Comm. Definition WP4: Integration of.
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
Project Vindskip™ Project Vindskip™ on Seminars. Project Vindskip™ presented for the first time at NorShipping 2013.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Samferdselskonferansen 2007 Kristiansund 21. og 22. mars.
ASECAP the key transport stakeholder in a changing EU transport environment Norway's contribution on the tolling roads in Europe as an ASECAP member Kallistratos.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Regional medfinansiering Greta Johansen 21. oktober 2014 Skulpturlandskap Nordland – Meløy Foto: Aina Sprauten.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
Gardermoen Kystverkets ansvarsområder Maritim infrastruktur Maritime tjenester Transportplanlegging og kystforvaltning Beredskap mot akutt.
EU-kommisjonens Hvitbok: Roadmap to a Single European Transport Area Towards a competitive and resource efficient transport system Kjell Rosanoff.
Shortsea Promotion i Norge Ved Hans Kristian Haram Ålesund 2010.
Nasjonal transportplan
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Nordsjøprogrammet Status for norske deltakere mars 2017
Veg- Trafikkdata Tre klikk… WEB og Windows Kartbasert grensesnitt.
Inger Beate Hovi Trafikdagene i Aalborg 28. august 2018
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Utskrift av presentasjonen:

EU’s Hvitebok og transportpolitikk Shortsea Promotion EU’s Hvitebok og transportpolitikk ved Hans Kristian Haram shortsea@shortseashipping.no / Tel 90562994 Sjøprosjektet - Gardermoen – 11. januar 2012 Feb 2011

Disposisjon Intro: Fremtidig transport Viktigste drivere: Kork og miljø Tiltak: Gullrot og pisk Nettverk - Korridorer - Knutepunkt - Samlast - Vekk med barrier Service - Enkelt - Automatisert - Omlast - Lagring Bærekraftig - Fra vei til sjø, elv og bane - CO2 utslipp - Annet utslipp Intro To drivere Tre ting: Hvitebok, Maritime Space without Barriers, Praktiske tiltak Hvitebok Visjonær video Siim Kallas video Feb 2011

30% reduksjon av lastebiltransport over 300 km innen 2030

60% reduksjon av CO2 fra transport Revolusjon mot 2050 i EU: 60% reduksjon av CO2 fra transport Feb 2011

Reduce dependence on oil and the Middle East

EU – Sustainable Transport

White Paper on Transport Maritime Space without Barriers Initiativ fra EU White Paper on Transport Maritime Space without Barriers Praktiske tiltak Feb 2011

EU i september 2010: 4 cent økning i veiavgift per lastebil-km

EUs Hvitebok Miljøvennlig, effektiv, innovativ, intermodal transport Nødvendig infrastruktur

Siim Kallas –EU transportpolitikk

Multimodale, effektive, verdiøkende logistikknutepunkt

Transport 2050 - nøkkeltall 40% cut in shipping emissions in 2050 Shift from road to sea and rail (distanse>300 km): - 30% innen 2030 - 50% innen 2050 60% reduction in carbon emissions in 2050 Feb 2011

Etappemål for CO2 -60% 2020 2030 2050 Databaserte styringssystemer Rammeverk for multimodalt bestillings- og betalingssystem Økt bruk av ”user pays/polluter pays” prinsipper 2030 Europeisk infrastrukturnettverk (TEN-T core network) utbygd 30 prosent av godstransport på veg over 300 km overført bane/sjø 2050 CO2 utslipp fra maritim bunkers redusert med 40% Full anvendelse av miljøprising i alle trafikkslag

Maritime Space without Barriers Mer konkurransedyktig sjøtransport

Maritime Space without Barriers

Maritime Space without Barriers Short term Veterinary control Simplified customs formalities Medium term Single Window eMaritime initiative Feb 2011

Recommendations to states Coordination of inspections Rationlization of freight flows Waivers of pilotage Facilitate co-modality Port cooperation Feb 2011

Praktiske tiltak TEN-T Blue Belt IMO SECA SafeSeaNet Marco Polo

Infrastruktur og smart finansiering Definere hovednettverk Støtte nye skip og ombygging Koordinert finansiering av infrastruktur

TEN-T Transport Gjelder eksisterende og planlagte infrastruktur Ivaretar mobilitet og transportbehov i det indre markedet Effektiv Minimalt utslipp Høy kvalitet Avansert teknologi God tilgjengelighet over alt Gjelder eksisterende og planlagte infrastruktur Bane, veg, luft, og maritim Fremme multimodal transport Utstyr og ITS

Nytt TEN-T program Kjernenettverk Grunnleggende nettverk 2030 Grunnleggende nettverk 2050 10 hovedkorridorer

Nettverk EU-Norge TEN-T kart for Norge - Veger, havner, veg-bane terminaler og lufthavner

ECA 0.1% Sulfur Ny Forordning 2012 LNG fasiliteter * Emission Control Area 0.1% Sulfur Ny Forordning 2012 LNG fasiliteter SOx = Sulphur Oxide NOx = Nitrogen Oxide SECA = Sulphur Emission Control Area

Blue Belt Ingen tollklarering for skip innen EU Overvåking av skipstrafikk Behov for avklaring med Norge

€ 4 per 1000 tonn-km Marco Polo Marco Polo er en europeisk støtteordning for overføring av last fra vei til sjø, bane og elv. Det gies tilskudd per tonn-km flyttet. Dette er blitt en meget populær ordning, da tilskuddene ofte representerer 15-20% av transportkostnaden.

Andre tiltak Øket konkurranse for havnetjenester Åpenhet om havnefinansiering Europeisk farledsbevis Sikkerhet: SafeSeaNet eCustoms eFreight Innovasjon EU skipsregister?

European Shortsea Campaign Årlig budsjett Euro 350 000 Tre moduler Market Observation Environment Promotion Environment Ledes av Norge med assistanse fra Finland Market observation ECA Web ECA Report ECA News

ECA-Web Forventet tap av last Tiltak for å hindre tap av last Best Case historier LNG-Fokus Nyhetstjeneste

Ship to Norway Ruteoppslag Kontaktregister Nyhetstjeneste Seaborne, environmental freight Ruteoppslag Kontaktregister Nyhetstjeneste Hvordan skaffe epost-adresser?

What about the future ? European Shortsea Network - www.shortsea.info

www.shortseashipping.no www.shortsea.tv Tusen takk for meg! www.shortseashipping.no www.shortsea.tv