When We Inspire Others Our people work at their best. They not only take on big challenges, they are committed to inspiring others. The resulting ripple.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Advertisements

Hvordan nå studentene på en god måte?
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
NESO Formannsskole Ledelse
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Hva er Motiverende Intervju
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Sverre Stoltenberg: ”Å finne vei”
En måte å lese Bibelen på
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Ruskonferansen Hell, 6/ Tom Barth Terje Stølan Thomas Solenes Motiverende Intervju – metode for mer likeverdighet mellom pasient og behandler ?
HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?
Veiledet lesing Mørkved skole
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Behandling av resistent tvangslidelse
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Bokpresentasjon Oslo.
Lysebu seminar November 2008 Carl Henrik Knutsen.
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Behandling av tvangslidelser - hvordan bedre effekten?
Dette er SMART.
Vårt behov for studiesenteraktører
Hvordan gjøre FINN.no raskere?
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
Student i ”moden” alder
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Dialoggruppe™ Metode i reflekterende lytting. Dialoggruppe™ En metode med fokus på å lytte En metode for forståelse og likeverdighet En metode for åpenhet.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
Gründerskolen. What is Gründerskolen? Award winning study programme which aims to develop students’ theoretical and practical knowledge of entrepreneurship,
Barnesykepleier og helsesøster
Økonomi- og innkjøpsforum
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
NESO Formannsskole Ledelse
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Kurs høsten 2015 Praktiske opplysninger om kurset: Kurset blir ledet av godkjente kursledere. Kurset går over ganger og varer i 2 ½ time. Det er.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
Nye power points Alta 30/11 og 1/ BOKTIPS Arkowitz, Westra, Miller & Rollnick; Motivational Interviewing in the Treatment of Psycological Problems,
Kompetansesenter rus, Nord-Norge KoRus-Nord
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Type: Preken Emne: Bønn for unådde Tekst: Joh Sanger før:
PMU 2016 Magnus Østvang og Heidi Dobloug Rasen
Verktøy for å kartlegge holdninger
Fremgangsmåte for å gjennomfør SWOT
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
Audio exercises – lytteøvelser Oppgave 1.
CAMPAIGNING From vision to action.
Klar melding! Klar til å skanne jobben
SPØRSMÅL GJENSTÅR: Question remains: G
Weeks 3-6 STORYLINE Nursery Health Centre.
Godt grep – presentasjon
Kommunikasjon; forutsetninger
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Hca revisjon & rådgivning
ROTARY CONNECTS THE WORLD
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Utskrift av presentasjonen:

When We Inspire Others Our people work at their best. They not only take on big challenges, they are committed to inspiring others. The resulting ripple effect continues to inspire individuals and companies around the world. MOTIVERENDE INTERVJUSTUDIE KOMMER TIL MOLDE HØSTEN 2014

Samtalen som skaper endring RusamtalenHelsesamtalen

Motiverende Intervju • Motivasjon til endring • Motivasjon til beslutning • Hjelp til selvhjelp for gjennomførelse

Motiverende intervju (MI) og kognitiv terapi i atferdsendring • Studiets fokus er rettet mot å styrke kunnskap og ferdigheter i endringsfokusert veiledning forankret i Motiverende Intervju (MI) • Studiet gir innføring i bruk av MI metoden i en endringsprosess delt inn i følgende deler. • Bruk av MI i motivasjon til endring. • Bruk av MI i motivasjon til beslutning til endring. • Bruk av MI og metoder hentet fra Kognitiv terapi i motivasjon til gjennomførelse av endring • Bruk av MI metoden i en Gruppebasert behandlings modell

Nasjonale og internasjonale forlesere Peter Prescott Tom Barth

Pensumlitteratur av foreleserne

Oppbygging av studiet • 3 samlinger, to på tre dager og en på to dager hvert semester. • Mellom hver samling skal studenten gjennomføre tre MI samtaler på 10 minutter som tas opp på video og transkriberes. Studiet er lagt opp til medstudent veiledning mellom samlinger og gruppeveiledning i samlingen. • Studentene oppfordres til å skrive refleksjonsnotat over samtalene og veiledningen.

Enhet for utadrettet virksomhet (EUV) Studieavgiften vil være kr pr semester, tilsammen kr for hele studiet.

Å lytte – grunnleggende kommunikasjonsferdighet • ”I lytting hører vi mer enn det verbale budskapet. Vi lytter bak ordene. Dessuten er lytting uforenelig med å være forutinntatt: Lytting er ikke å høre egne fordommer i betydning på forhånd vurderte ideer om den andre. Dermed blir åpenhet viktig” (Schibbye 2004, 250).

MI er klientsentrert – vi må møte den enkelte der han eller hun er!

Takk for oss!