Sunn og klimavennlig nedkjøling av norsk oljeøkonomi Og litt innsikt fra Holden-utvalget.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Boligmarkedet: Nedkjøling i hett marked?
Advertisements

Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
TBU Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2010 Foreløpig rapport fra TBU, 19. februar 2010.
Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2013
1 • Perspektiver –Oljepengebruk ned mot 2 pst. • 2011: God aktivitetsvekst – sterk inntektsvekst for Norge • To år til med internasjonal konjunkturnedgang.
2009 Finanspolitiske rådets rapport noen kommentarer Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 12. mai 2009.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Fiskebåtredernes representantskap Krise og muligheter Finn Bergesen jr.
Norge - en økonomisk stormakt med energi og kapital
Norges olje- og gassvirksomhet
1 Regjeringens næringspolitikk og dens betydning for treforedlingsindustrien Nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen
Kortversjonen av foredraget Borger HMS-standarden i petroleumsvirksomheten for en bærekraftig utvikling? Nei, men den hjelper.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Gunnar Sand – Stiklestadkonferansen Er det kunnskapssamfunnet som skal redde oss? *** Gunnar Sand, direktør i SINTEF Stiklestad 8. mai 2003.
SNoW-modellen(e) - Statistics Norway World model(s)
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Finansrådgiver Steinar Olsen Høgskolen i Oslo 30. januar 2007 Kommunal finansforvaltning.
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Hva gjør vi med alle pengene? Selv med avtakende oljeutvinning vokser Fondet raskt, men hvordan prioriterer vi? Øystein Noreng Partnerforum BI 12. februar.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
En felles plattform? Konsultokrati i norsk klimapolitikks første fase Yngve Nilsen, Handelshøyskolen BI, Velferdskonferansen, 13. september 2010.
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Jan Olav Brekke Forbundsleder, Lederne Tlf E-post
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Eierstyring og lønnsomhet: Ny innsikt fra store norske selskaper Øyvind Bøhren Bernt Arne Ødegaard Institutt for finansiell økonomi Handelshøyskolen BI.
Av Rizan, Magnus og Ole Martin
Økonomiske utsikter for 2015 Lars E Haartveit. 2 Verden rundt oss.
Petroleumsaktivitet, ringvirkninger, arbeidsplasser og synergier mellom næringer Geir Ove Ystmark, direktør næringsutvikling.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
1 Økonomisk politikk i usikre tider Statssekretær Hilde Singsaas, Finansdepartementet 23. januar 2012.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Basert på bidrag til NOU 2013:13 (Holden III-utvalget)
Fagbevegelsen og krisen Knut Thonstad, Samfunnspolitisk avdeling i LO, Sandefjord 23. Januar 2012.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 11/5-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
Produktivitetskommisjonen Hva mener Ap? Marianne Marthinsen Finanspolitisk talsperson.
Norwegian Ministry of Trade and Industry Et mindre og bedre statlig eierskap Statssekretær Oluf Ulseth Paretos kraftseminar 24. januar 2002.
Norsk oljeindustri ¼ av norske utslipp 1,5 prosent av verdens utslipp 75 % av all oppdaget petroleum må bli liggende Noen må sette ned foten.
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
Er det noen fremtid for konkurranseutsatt sektor i Norge? Steinar Holden Faglig pedagogisk dag UiO, 5. Januar 2004 behovet.
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
University of Stavanger Business School Frå særstilling til omstilling Kunnskap og kompetanse: Viktigare enn.
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 06. januar 2016 Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
YS Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
Handlingsregelen – i et nasjonalt og regionalt perspektiv Svein Longva Samfunn og økonomi 2002: Oljeøkonomi og samfunnsutvikling 25. oktober 2002.
Finansmarkedene Finansmarkedet er markedet for finanskapital. I finansmarkedet kan privatpersoner og bedrifter plassere formuer eller skaffe kapital.
Situasjonen i industrien. 2 ???? 3 Oppsummering fra tidligere kriser 2002/03 Svak internasjonal konjunktur Sterk krone Høy kraftpris Asia-krisen (1998)
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Tariffrevisjonen Utfordringer Direktør Pål Skarsbak, Virke.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 7. januar 2016.
Klimakvotene spres! Overblikk og bakgrunn Jørgen Wettestad
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Økonomiske utsikter for 2015
Oljeskatten i en klimatrygg fremtid
Sunn og klimavennlig nedkjøling av norsk oljeøkonomi
Fra oljeøkonomi til bioøk…. Den norske omstillingen
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Lav rente – en gjeldsfelle
Norge - en oljenasjon i solnedgang?
8 Mål og virkemidler i miljøpolitikken
Nøkkeltall Vestlandet 2018
Makroøkonomi for økonomer BI Trondheim Johannes Mauritzen K7.6 Steigum
Utskrift av presentasjonen:

Sunn og klimavennlig nedkjøling av norsk oljeøkonomi Og litt innsikt fra Holden-utvalget

Oljesalg er Norges største klimabidrag • 10 ganger større utslipp per år fra eksport av olje og gass enn i Kyotoregnskapet • Åpning av nye oljefelt avgjør hvor mye som kommer på markedet • Samtidig skaper presset i oljeøkonomien trangere kår for nye fornybare næringer

Har oljeinvesteringene løpt løpsk?

Holden-utvalget

Tradisjonelle råd: lønnsoppgjøret.. • For å redusere risikoen for en sterk nedbygging av konkurranseutsatt sektor, bør den kostnadsmessige konkurranseevnen ikke svekkes. På lengre sikt er det trolig nødvendig med en forbedring, særlig dersom oljeprisen skulle falle markert. • En moderat lønnsvekst vil bidra til bedre konkurranseevne både direkte, og indirekte gjennom lavere rente og svakere kronekurs. Det vil gi tryggere grunnlag for høy sysselsetting og lav arbeidsledighet framover.

Helt nytt råd, som ingen snakker om: • Den høye aktiviteten i oljesektoren og de utfordringer dette har medført for lønnsdannelsen og annet konkurranseutsatt næringsliv, har ført til spørsmål om aktiviteten på sokkelen bør reguleres for å dempe presset i økonomien. • En forskyvning i tid av deler av virksomheten vil derfor kunne bidra til en jevnere makroøkonomisk utvikling og redusere størrelsen på kommende negative impulser. • Utvalget mener det er klare makroøkonomiske argumenter for å tilstrebe en jevn utvikling i petroleumsvirksomheten. • Det vil også bidra til å dempe kostnadspresset og styrke konkurranseevnen blant norske leverandører til oljevirksomhet på norsk sokkel og i utlandet

Noen konklusjoner….. • Norges langsiktige samfunnsinteresser er ikke nødvendigvis sammenfallende med Statoil eller andre oljeselskapers kortsiktige profittinteresser • Penger på bok (Oljefondet) er ikke like mye verdt om det fører til et varig svekket næringsliv etter at oljen er borte • Politisk styrt nedkjøling av investeringsnivået i oljesektoren kan være et klokt virkemiddel, ikke bare for klima, men også for næringspolitikken

Norsk olje og klimaet En nedkjølingsplan Helge Ryggvik Oslo 27. januar 2014

Norge importerte i 2011 varer og tjenester for 508 milliarder kroner. Vi eksporterte for 889 milliarder. Salg av fisk og fiskeprodukter sto for eksempel for rundt 50 milliarder. Salg av metaller og andre industriprodukter for ca. 100 milliarder. Oljerelaterte varer og tjenester sto for en eksport på rundt 150 milliarder.

Januar 2014: Import 41, 3 milliarder NOK Eksport: 90,1 milliarder NOK Av dette sto olje og gass for 53, 9 milliarder NOK (Råolje 29,1, Gass 24, 7) Fastlandseksport (inkluderer oljeservice): 33, 9 milliarder NOK Eksportoverskudd: + 48,8 milliarder NOK (!!!). Kilde: SSB. Altså: Med ingen oljeinntekter, bare gass (hvis det hadde vært mulig) ville Norge fortsatt ha et stort eksportoverskudd. Budsjettert overføring til oljefondet for milliarder NOK, altså ca. 20 milliarder i måneden.

Hva må gjøres? Alle prosjekter som bidrar til å ekspandere oljevirksomheten ytterligere må stoppes umiddelbart. Stans umiddelbart planene om en utbygging av Sverdrup- feltet nå. Ingen ny letevirskomet i spesielt sårbare områder som utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja, de nye områdene i Barentshavet og områdene utenfor Jan Mayen. Sett umiddelbart i gang en utredning om hvilke felter som egner seg best for midlertidig nedstengning. Produksjon fra marginale felt kombinert med at en hvis andel av de mest lønnsomme feltene holdes tilbake, vil ha en positive sysselsettingseffekt, klimaeffekt og langsiktig økonomisk effekt så lenge oljeprisene er høye. Hvis oljeprisene skulle falle og bli liggende lave lenge kan man vri en større del av aktiviteten over mot mer lønnsomme prosjekter. En del av gassproduksjonen på norsk sokkel kan opprettholdes, men kun hvis den kobles til en omstillingsplan. Myten om den “rene” gassen må avlives.

Politiske virkemidler: Unnlat å åpne helt nye områder. Begrens omfanget av nye ordinære konsesjonsrunder. TFU-ordningen med små raske tildelinger må enten avvikles eller utformes til å bli et virkemiddel i en intelligent nedtrappingsplan hvor man kombinert tildelinger med at enkelte felt blir stengt ned for fremtiden. Den gunstige skatteordninger hvor oljeselskap uten produksjon får skatteletter ”på forskudd” i form av statlige overføringer må umiddelbart avvikles. Internasjonale oljeselskaper med andeler i felter hvor det utfra en samfunnsmessig vurdering er fornuftig å stenge midlertidig ned eller begrense produksjonen må kjøpes ut av staten hvis de motsetter seg nødvendig omstilling. Staten må bruke eierflertallet i Statoil til å tvinge frem en nedtrapping basert på at globalt klimaperspektiv og at nasjonalt samfunnsøkonomisk perspektiv.

Vi får en omstilling som er nødvendig for å hindre en global oppvarming Vi får en omstilling før den blir tvunget på oss, enten som følge av et nødvendig og mer effektiv globalt klimaregime, eller som følge av en økonomisk krise eller andre forhold som fører til fall i oljeprisen eller som følge av at ressursene tar slutt som følge av en alt for intens virksomhet. Vi får et godt samfunn som kan vare Vi beholder en svært verdifull ressurs for fremtidige generasjoner