Det norske øko-markedet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fakta om fagblader for bruk i annonsesalg •Utarbeidet for: Medlemmene i Fagpresseforeningen •Utarbeidet av: Synovate Project #:88505.
Advertisements

Status selvvalg i NorgesGruppens kjeder
STATKRAFT – REN ENERGI OG REN BEDRIFT
Nordlandsbankens forventningsindikator for n æ ringslivet i Nordland 2009 Sp ø rreunders ø kelse gjennomf ø rt i november og desember 2008 blant 100 bedriftsledere.
| Markedstrender for næringsarealer ATP seminar Hotell Norge 27.mars 2007.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
2000 Tall og fakta 2000 Legemidler og helsevesen Legemiddelindustriforeningen.
Norge totalt Clean Drop salg i stk Kilde: AC Nielsen scanningtall stk.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
. LOKALMATBUTIKK Si litt om meg selv; og hvorfor start av butikk.
Hva kan vi bidra med ? Geir Lundkvist, Adm.direktør Scandic Norge.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Muligheter for grøntproduksjon i Akershus
Konsept: Pierre Robert ØKO
Harald Throne-Holst Forbruksvarer med CO 2 - merking Synspunkt fra forbruksforskningen Presentasjon for politisk ledelse i BLD, 14. januar 2008.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Tall og fakta 2011 – Legemidler og helsetjeneste.
Temadag: Økologi til folket, 13. oktober 2004 Økologisk mat: Fra flaskehalser til nye åpninger? Eivind Jacobsen Statens institutt for forbruksforskning.
Seminar om sammenhengen mellom arbeidstakerrettigheter og handel Arbeidsdepartementet 9. februar 2010 BAMAs prosjekt i Costa Rica.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Mai 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
SSB laget tidligere hvert år levekårsindeks – siste år 2008 (data 1-2 år forut). Kristiansand var hvert år blant kommunene med høyest indeks.
COOP EXTRA PORSGRUNN - NORGES MEST VOKSENDE DAGLIGVAREKJEDE -
Kristine Helander Marketing Manager Internet Nordic
NOU 2011:4 Pressekonferanse 13.april 2011
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 4. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Produksjon - status og utsikter for Midt-Norge
Norturas satsing på spesialiteter og regionmat
Norges Bank 11 Hovedstyremøte 13. mars Norges Bank 22 Kilde: Statistisk sentralbyrå Vektet median KPI-JAE 20 prosent trimmet snitt KPI Ulike indikatorer.
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Tall og fakta 2010 Legemidler og helsetjeneste Legemiddelindustrien (LMI)
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Tall og fakta 2008 Legemidler og helsetjeneste Utarbeidet av Legemiddelindustriforeningen (LMI)
Tall og fakta 2013– Legemidler og helsetjeneste Tall og fakta 2013 Legemidler og helsetjeneste.
Tall og fakta 2014 Legemidler og helsetjeneste
Tall og fakta 2012– Legemidler og helsetjeneste Tall og fakta 2012 Legemidler og helsetjeneste.
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 1. kvartal –2014.
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 3. kvartal 2013.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk September 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO.
Merkeordningen Fairtrade Max Havelaar
Coop Marked butikkråd - Godt vi har hverandre
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Boligbyggs markedsleie- statistikk for Oslo - 4. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo steg med 4,2 % fra 3. til 4. kvartal 2007 I hele 2007 steg markedsleien.
Barnevern – store satsinger, udekkede behov Helge Eide, KS Agder høstkonferanse
KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen?
MULIGHETER FOR VEKST TIL KATEGORIEN MELKEALTERNATIVER
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Virkningen av statlige tiltakspakker for næringslivet – kapitaltilgang og konkurranseforhold Administrerende direktør i Eksportfinans ASA, Gisèle Marchand.
Langtidsserie utarbeidet av Landbruksdirektoratet Alta
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Verdikjeden Betydelig konsentrasjon i hele verdikjeden
Bærekraftig forbruk, etisk handel, FN`s tusenårsmål og tilsetningsstoffer En jord der alle bor.
i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør
Nordens ledende leverandør……
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 06. januar 2016 Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom.
Hva er Fairtrade og hva er etisk handel? Helle Mjøs, Fairtrade Max Havelaar Magne Paulsrud, Initiativ for etisk handel Torsdag 28. august 2008.
ASKO er en del av NorgesGruppen
Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
Næringslivets økonomibarometer – Trøndelag Kort om undersøkelsen 4
Praktisk bridge Spill 8.
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Står kolonialen igjen på perrongen?
Innføring av Pakkeforløp for kreft
Utskrift av presentasjonen:

Det norske øko-markedet Kersti Mathiassen Markedssjef Oikos Foto: Økologisk landsforening www.okologi.dk

Kort om Oikos Medlemsorganisasjon for både produsenter og forbrukere Økomiljøets pådriver, lobbyist og vakthund Har rundt 2000 medlemmer fordelt på 8 regionlag (Oikos Agder, Oikos Rogaland, Oikos Vest, Oikos VeTeBu, Oikos Øst, Oikos Midt-Norge og Oikos Nord) Ca 30 lokallag Fremme ”økologien” fra jord til bord

Prosjekter i Oikos Økologisk demo i butikk Festivaltilrettelegging for økologisk mat Produsent- og leverandørkartlegging i Norge (direktesalg av økologiske produkt) ODISSA: Utviklingsprosjekt i Zambia, med utgangspunkt i økologisk bomullsproduksjon Utredning om økologisk landbruk og klima

Nøkkelen til et godt salg Tilgjengelighet Varespekter, varetilgang, vareplassering og pris Synlighet Vareplassering, merking og generell promosjon Bevissthet Kunnskap (både kunde og butikkansatt) Oppfølging og utvikling av varegruppen Hva har skjedd angående tilgangen på varer: nye produkter og nye debutanter Varer i flere butikker Flere varer Bedre design Legge inn noen nye bilder av nye produkter Øko-kylling Syltetøy Pizza

Å handel økologiske varer er tidvis som å lete etter den berømte nåla

Vareplassering

Vareutvalg Tilgjengelighet Foto: Kristin Fagerlid Stor forskjell fra kjede til kjede og fra butikk til butikk: Nøkkelen for et godt salg Foto: Kristin Fagerlid

Salgsutviklingen i dagligvaren 2005 2006 2007 2008 1. halvår 2. halvår 1. halvår 2. halvår 1. halvår 2. halvår 1. halvår 169 926 207 688 227 476 291 515 297 326 344 216 428 293 377 614 518 991 641 542 Millioner kroner Kilde: SLFrapport for 2008

Omsetning i dagligvare- og faghandel Kilde: ACNielsen, Helios Engros

Varegruppenes andel av økosalget 2008 Kilde: SLF rapport for 2008

Økosalgsutviklingen fra 2007 til 2008 Kilde: SLF rapport for 2008

Økologisk andel av totalsalg

Coop Kjeden som satset først i Norge Høyest økoandel i forhold til totalsalg Coop Änglamark – EMV med ø-merkede matvarer og svanemerkede non-foods. 15 % medlemsrabatt på økologisk frukt og grønt

NorgesGruppen NorgesGruppen har høyeste omsetning både innen øko og konv.salg Profilhusene Meny og Ultra er flaggskipene Ultra med størst utvalg og økologiske butikkbakerier Kiwi fører noen basisvarer Ingen egne merkevarer

ICA Lanseringen av ICAs økologiske varemerke ”I love eco” høsten 2008 Serien inneholder både ferskvarer og tørrvarer Økodansreklame på tv

Rema 1000 Beskjedent utvalg Noen økologiske varianter i sine egne merkevarer; Solvinge og Godehav Ny økobrus Nye signaler ?

Kjedenes andel av økosalget i 2008

Pleier du å handle økologisk mat? For andre år på rad, svarer 76% - mer en 3 av 4 - ja til spørsmål om de pleier å handle økologisk mat. ”Pleier-gruppen”: positivt innstilt Økende andel av Pleier-gruppen som også handlet økologisk mat i dag 1/4 i ’04; 1/3 i ’08 Jevn økning fra 55% i 2004; stabiliserer seg her? Evt. tilbakegang i fullsortimentbutikker er tatt igjen i nærbutikker; gjennomsnitt for alle er uendret Tydeligvis er det fortsatt i vinden å ønske å handle øko-produkter. Neste spørsmål, til alle respondenter: ”Pleier du å handle økologisk mat?” Resultater fra fullsortimentsbutikker er mest sammenlignbar som ”barometer” – men tar med ”alle” for å vise at det ikke trekker ned mye å ha med resultater fra nærbutikker.

Hvorfor handle økologisk mat? ”Hvorfor handler du økologiske produkter?” Spørsmål er stilt kun til Kundegruppen og Pleier-gruppen; 966 respondenter. Spørsmål er ”uhjulpet”; respondenter må komme på svar selv, og kan gi så mange svar som de vil. De ser ikke på en liste over svaralternativer. Dette er viktig fordi det gir et godt innblikk i hva de mener selv er viktig, ikke hva de mener burde være viktig for dem. Denne barometer dekker kun Fullsortimentsbutikker (617 stk i Kunder- og Pleier-gruppene) fordi det er strengt talt mest sammenlignbar med tidligere år. Men hvis vi sammenligner Nærbutikker og Fullsortimentsbutikker, finner vi at resultatene er sånn å si identiske, med 2 unntak: ”Unngå sprøytemidler/ E-stoffer” er en grunn til å handle Ø-mat for 43% i Fullsortimentsbutikker, men kun 30% i Nærbutikker ”Unngå GMO’s” er en grunn til å handle Ø-mat for 10% i Fullsortimentsbutikker, men kun 5% i Nærbutikker. 10 topp svar (+ vet ikke) Bedre helse viktigst 4 år på rad - og rangert nr. 2 i viktighet blant våre egenskaper Uten sprøytemidler/ E-stoffer hopper frem betydlig som grunn, og er nå rett etter Bedre helse (!) Miljøvennlig og Dyrevennlig øker som grunner til å velge økologisk mat; det gjør også Unngå GMO’s

Mat uten hemmeligheter Konvesjonell roastbiff fra Gilde: 118 g flatbiff av storfe, salt, pepper, farge karamell, hydrolisert vegetabilskt protein, antioksidant natriumaskorbat konserveringsmiddel natriumnitritt Økologisk roastbiff fra Norgården: 125 g flatbiff av storfe*, salt og pepper*. *) Økologiske ingredienser.

Norge jamfør ”naboer” Tall fra 2007 Kilde: FiBL ”The world of organic agriculture 2009