Alminnelig salgsbevilling Alminnelig skjenkebevilling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Advertisements

Hei! Mange stiller oss spørsmål om hvordan man fyller ut avtalen mellom ny eier, TC og overdragelse fra gammel eier ved salg av plass. Her kommer oppskriften.
Ny partnerskapsavtale - Vedtak 1 Fylkestinget Partnerskapsavtale Østfoldhelsa mellom fylkeskommunen og kommunene godkjennes som samarbeidsavtale.
Endrede lover for FKF Etablere FKF som et reelt forbund.
På jobb – for et trygt Hedmark Hedmark politidistrikt Ansvarlig salg – ansvarlig vertskap Politifullmektig Henning Klauseie Tynset / Koppang februar 2009.
På jobb – for et trygt Hedmark Hedmark politidistrikt Ansvarlig salg – ansvarlig vertskap Politifullmektig Henning Klauseie Tynset / Koppang februar 2009.
Forberedende arbeid felles ruspolitisk handlingsplan Innherred samkommune FORPLIKTENDE SAMARBEID MELLOM KOMMUNENE LEVANGER OG VERDAL.
Fredrikstad og Sarpsborg Kriminalitetsforebyggende samarbeid for trygge nærmiljø SLT koordinator Tone Faale i Sarpsborg.
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Det kommunale og det statlige barnevern
Fremtidig høreapparatformidling SH-dir Problemstilling •Uklare ansvarsforhold •Mange aktører •Lange ventetider •Forskjeller avhengig av bosted.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Organisering av flyktningarbeidet
Ved Svein Helland Sivertsen SLT- koordinator
Samarbeidsavtale mellom Plan- og bygningsetaten og bydelene
Royal Ministry of Culture and Church Affairs idrettsanlegg.no Seniorrådgiver Morten Roa Kultur- og kirkedepartementet, Idrettsavdelingen E-post:
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Orientering i samkommunestyret – Ola Stene 1 Søknaden blir vurdert etter forsøksloven § 1. Lovens formål Formålet.
Spillemiddelseminar 2011 – fallgruver i søknadene.
Skolen – en kommunal virksomhet
Nye regler i byggesaksbehandlingen Bygningspolitikken er i hovedsak omforent Erfaringer fra byggesaksreformen Fokus på saksbehandling og dokumentasjonskrav.
Forhåndsreservasjon Hans S. Rohde, Uni Pluss / Bente Holmevik, SiB
Søking Søknadsbehandling/ Veiledning Realkompetansevurdering/ Vurdering Realkompetansevurdering/ Vurdering Opplæringsbehov Tilpasset opplæring Dokumentasjon.
SANKSJONER I PLAN- OG BYGNINGSLOVEN
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Endringer i alkohollovgivningen Møte med bransjen
Felles tilsyn på særskilte brannobjekt
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Brukerkurs Gudbrand Eggen
Foto: Geir Hageskal Kommunens skjønn ved tildeling av bevilling Bruk av hensyn og tyngende vilkår v/ Marte S. Bjørnsen Eierskapsenheten.
Ingeborg Rossow Statens institutt for rusmiddelforskning.
Mange av de valgene vi tar som enkeltmennesker berører også andre. De valgene jeg tar som polititjenestemann kan få store konsekvenser for både enkeltmennesker.
Om barne- og familievernet
1 (Ingvild Tellmann, rådgiver, 9. febr.2009) Valgkonferansen 2009 Nytt ved dette valget.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Samarbeidsavtale med tjenesteavtaler og rutiner
Dispensasjon Krever grunngitt søknad Naboer/parter SKAL ha skriftlig varsel LNF-område Reguleringsbestemmelser Ikke dispensasjon.
Oslo kommune Næringsetaten Trygg by Er kontrollordningene hensiktsmessige? Næringsetaten i Oslo kommune direktør Anne Farseth.
SALGS- OG SKJENKEKONTROLL Regelverk og praksis v/ Marte S. Bjørnsen
Ole Henry Halleraker Rektor
Foto: Carl-Erik Eriksson Sanksjonsmidlene i alkoholloven v/ Marte S. Bjørnsen Trondheim kommune - Eierskapsenheten.
Endringene i plan- og bygningsloven Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Alkoholpolitisk handlingsplan Orientering > Eldrerådet 18.5 > KRFF 18.5 > Komite Helse og omsorg 25.5 Behandling > Formannskapet 7.6 > Kommunestyret.
RUNDSKRIV KMA Varsel og vedtak om ikke vurdert samt varsel om nedsatt karakter i orden/atferd – fylkets maler.
O.prp. nr ) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen.
Introduksjon - Ansvarlig vertskap ca: 5 min. Introduksjonen skal være tilgjengelig på nettsiden til Ansvarlig vertskap og andre nettesteder og fungere.
Ruspolitisk handlingsplan Et kort sammendrag av innhold.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Orientering om Solli skianlegg
Finansiering av VOK Fylkeskommunen bevilger inntil , - til finansiering av lokal vannområdekoordinator i vannområdene for årene 2016 og 2017 Midlene.
Servicetorget
Alkoholservering på større arrangement der barn, unge og familier er målgruppe Hensynet til barn og unge Barn og unge er et område som engasjerer.
Nye retningslinjer internfakturering
Kap. 4 Matrikkel Matrikkel Kap. 3 Diverse byggeblanketter 2018.
Alkoholloven og god alkoholpolitikk
Alkoholpolitisk handlingsplan
Ny finansieringsmodell til private barnehager
VELKOMMEN TIL ANSVARLIG VERTSKAPSKURS
Krav til enkeltarrangementer
VELKOMMEN TIL ANSVARLIG VERTSKAPSKURS
Lovforslag i Finland.
Arrangementer, risikovurdering
Detaljregulering Bertramjordet Borettslag
Driveplikt etter jordloven § 8 - Leie av jord
Skjenking og drikking av alkohol på grendehus og forsamlingshus
Alkohol, folkehelse og politiske virkemidler
Utskrift av presentasjonen:

Alminnelig salgsbevilling Alminnelig skjenkebevilling Typer bevillinger Alminnelig salgsbevilling Alminnelig skjenkebevilling Skjenkebevilling enkeltanledning Ambulerende skjenkebevilling Utvidelse for enkeltanledning Serveringsbevilling 20 minutter – rekker bare en rask oversikt Still gjerne spørsmål underveis Praksis for behandling av søknader varierer mellom kommunene Lovbestemte gebyrer for de forskjellige bevillinger

Hva er salg og skjenking? Alkohollovens § 1-4: ”Med salg forstås overdragelse av alkoholholdig drikk til forbruker mot vederlag for drikking utenfor salgsstedet. Med skjenking forstås salg for drikking på stedet.” Ikke bevilling for servering av alkohol uten vederlag (i sluttede selskaper) Bevillingsplikt dersom verten betaler andre for å skjenke alkohol

Politisk eller administrativ behandling Vurderinger – saksbehandling Saksgang Søknad inn Høringsuttalelser Politisk eller administrativ behandling Vurderinger – saksbehandling Vedtak Klagefrist Varsling av kontrollør Kommunene bestemmer selv hvordan saksgangen legges opp

Kommunens vedtatte retningslinjer Høringsuttalelsene Vurdering av søknad Formelle krav Kommunens vedtatte retningslinjer Høringsuttalelsene Tidligere anmerkninger Alkoholpolitiske vurderinger Kommunene står fritt til å gjøre skjønnsmessige vurderinger Likhet for loven trenger ikke å bety at to forholdsvis like søknader får samme utfall Det kan ikke klages over kommunens bruk av skjønn

Hva vi ønsker å unngå Hovedbestemmelse: Begrense forbruk for å unngå alkoholskader Salg/skjenking uten bevilling Salg/skjenking til mindreårige Salg/skjenking til berusede Ordensforstyrrelser

Kommunen har avtale med kontrollør Kontrollrapport sendes kommunen Oppfølging av avvik – sanksjoner – foretas av kommunen Alvorlige overtredelser anmeldes til politiet Det er kommunen – ikke kontrolløren – som følger opp avvik Sanksjoner fra kommunen: Inndragning for kortere eller lengre tid Lensmannen kan stenge (for inntil to dager) Straffeansvar for overtredelse av loven (straffelovens bestemmelser)

Forpliktelser For alminnelig bevilling: Sende inn årlig omsetningsoppgave Søke om fornyelse innen frist Varsle endring i eier, daglig leder, styrer og stedfortreder Varsle ved endringer på bevillingsstedet

Forpliktelser For enkeltanledning/ambulerende: Søke i god tid Avgrense skjenkeområdet – ha vakthold Være ansvaret bevisst