3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norsk Medieindeks 2012.h Lesertall for ukeblader, magasiner og tegneserier.
Advertisements

Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
EMedia 2012 Geir E. Engen Fagsjef digitale medier.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
”Hvem besøker nettstedene” 4. kvartal 2008
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Mediebruk blant tenåringer Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Ipsos MMI Norsk Medieindeks 2012.v
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Kapittel 14 Simulering.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Fastlege Fastlege Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skolefritidsordning Skolefritidsordning Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Den norske kirke Den norske kirke Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Sykehjem Sykehjem Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Helsestasjon Helsestasjon Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Hjemmehjelp Hjemmehjelp Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Universitet Universitet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Høgskole Høgskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Sykehus Sykehus Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Videregående skole Videregående skole Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN NAV NAV Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel Grafikkrapport.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Grunnskole Grunnskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Omsorgsbolig Omsorgsbolig Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Politiet Politiet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Tilbakegang for lørdags- og søndagsutgavene Rapportering fra 08/ Forbruker & Media Medieåret 2007 Starter med alle. Deretter nett og tv, og til.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Holdning til aldersgrensesetting © TNS Oktober 2013 Holdning.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN 65% leser papiraviser daglig Avislesing 2013 TNS Gallup.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Barnehage Barnehage Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Dagligbankundersøkelsen 2014
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Folkebibliotek Folkebibliotek Innbyggerundersøkelsen 2013.
Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
©TNS X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Kvinner og alkohol Kreftforeningen TNS Gallup.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Avislesing 2015: Tilbakegang for papiravisene fortsetter.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Årsrapport for radiolytting.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2014 © TNS Årsrapport for radiolytting.
Lesing av papirmagasiner 2015 (MU 16/1): Sterk tilbakegang for magasinene TNS Gallup Knut-Arne
Lesing av magasiner 2014/2015 (MU 15/2): Svak framgang TNS Gallup Knut-Arne
Årsrapport internettbruk 2014 © TNS TNS Gallup Årsrapport internettbruk 2014.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Lesing av magasiner 2015/2016 (MU 16/2): Færre magasinlesere Knut-Arne
Lesing av magasiner 2016 (MU 17/1)
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Lesing av magasiner 2016/2017: Vekst i magasinmarkedet
Lesing av magasiner 2017: Stabilt magasinmarked
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Avislesing 2017/2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter– men nisjeavisene øker Knut-Arne Futsæter Kantar
Lesing av magasiner 2017/2018: Stabilt magasinmarked
Brand First gir dokumentasjon av alle enheter og Total Brand Footprint for nettsteder i F&M CATI Innføring av Brand First i F&M CATI fra 2018 som muliggjør.
Lesing av magasiner 2018: Tilbakegang for papirmagasinene
De offisielle online og mediehus tallene for 2019
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader Frokostmøte MU Knut-Arne Futsæter TNS Gallup Forskningsleder for TNS Gallup

1.Konsept og metoder 2.Rapporterte nettsteder i GPC (13/1) 3.Mediehusanalyser Agenda 2

3 Måling av nettsteder i Norge

4 Kilde: Norsk Internett Panel (NIP). Daglig dekning i 2012 fra PC/Mac, ikke nettbrett og mobil. De offisielle tallene fra Norsk Internett Panel Daglig dekning for norske nettsteder 2012 Prosent

5 Bakgrunn og forutsetninger for kalibrering 1.Nettsteder må bli målt både i Scores og F&M MGI. 1.Kalibrering fra NIP/Scores forutsetter riktig tagging i Scores og deltakelse i NIP for de største. 2.NIP brukes for de største nettstedene (Topp 20), mens Scores brukes for de mindre nettstedene. Indeksen NIP/Scores ligger på rundt 100 i Tallene er kun kalibrert mht daglig dekningsnivå. 4.Dersom man i GPC kjører en plan med 7 inntrykk vil man få et estimert ukestall, som er forskjellig og ofte litt lavere enn de offisielle nettmålingene (NIP).

Kilde: GPC 13/1 Tallene er kalibrert i forhold til de offisielle NIP/Scores målingene for NIP tallene for 2012 er ikke inkludert mobil og nettbrett. Det kommer i løpet av Aller Aller sine nettsteder Daglig dekning i tusen Tall i tusen NIP

7 EgmontHM EgmontHM (Klikk segmenter og elle.no) Daglig dekning i tusen Tall i tusen Motor Kilde: GPC 13/1 Tallene er kalibrert i forhold til de offisielle Scores målingene for 2012.

8 Bonnier Bonnier sine nettsteder Daglig dekning i tusen Tall i tusen Kilde: GPC 13/1 Tallene er kalibrert i forhold til de offisielle Scores målingene for 2012.

Kilde: GPC 13/1 Beregningen er kun gjort for de rapporterte nettstedene i GPC 13/1 (se de tre forrige bildene), og forlagshusene har flere digitale tjenester som ikke blir rapportert i GPC. Ukentlig dekning er beregnet ut ifra «7 innrykk» i GPC 13/1. De offisielle NIP tallene er ofte høyere enn GPC 13/1. 9 Forlagenes nettsteder i F&M (GPC) Samlet ukentlig dekning i tusen Tall i tusen

10 Mediehuset Aller Lesertall (AIR) for papirutgavene og ukentlig dekning for nettstedene Tall i tusen Kilde: GPC 13/1 Beregningen er kun gjort for de rapporterte nettstedene i GPC 13/1 (se bildene 7-9), og forlagshusene har flere digitale tjenester som ikke blir rapportert i GPC. Ukentlig dekning er beregnet ut ifra «7 innrykk» i GPC 13/1. De offisielle NIP tallene er ofte høyere enn GPC 13/1.

11 Mediehuset EgmontHM Lesertall (AIR) for papirutgavene og ukentlig dekning for nettstedene Tall i tusen Kilde: GPC 13/1 Beregningen er kun gjort for de rapporterte nettstedene i GPC 13/1 (se bildene 7-9), og forlagshusene har flere digitale tjenester som ikke blir rapportert i GPC. Ukentlig dekning er beregnet ut ifra «7 innrykk» i GPC 13/1. De offisielle NIP tallene er ofte høyere enn GPC 13/1.

12 Mediehuset Bonnier Lesertall (AIR) for papirutgavene og ukentlig dekning for nettstedene Tall i tusen Kilde: GPC 13/1 Beregningen er kun gjort for de rapporterte nettstedene i GPC 13/1 (se bildene 7-9), og forlagshusene har flere digitale tjenester som ikke blir rapportert i GPC. Ukentlig dekning er beregnet ut ifra «7 innrykk» i GPC 13/1. De offisielle NIP tallene er ofte høyere enn GPC 13/1.

Kilde: GPC 13/1. De offisielle tallene fra NIP er ukentlige personer 13 Se og Hør Aller: Se og Hør Lesertall (AIR) for papirutgavene og ukentlig dekning for nettstedet Tall i tusen NIP:

Kilde: GPC 13/1. Bolig: Bonytt, Hytteliv, Boligdrøm, Rom123, Elle Decoration, Lev Landlig. Foreldre: F&B, Gravid, Kamille Mor & Barn 14 Bolig Foreldre & Barn EgmontHM: Bolig og Foreldre & Barn Lesertall for papirutgaver (AIR) og ukentlig dekning for nettstedet Tall i tusen Bolig Foreldre & Barn

Kilde: GPC 13/1. Bolig: Bonytt, Hytteliv, Boligdrøm, Rom123, Elle Decoration, Lev Landlig. KLIKK Bolig 15 Bolig EgmontHM Bolig på nett og papir Lesertall (AIR) for papirutgaven og ukentlig dekning for nettstedet Totalt 669’ Kun papir 551’ Kun nett 83’ Både papir og nett 35’ (5%) Tall i tusen 70% (83/118)

Kilde: GPC 13/1. Bolig: Bonytt, Hytteliv, Boligdrøm, Rom123, Elle Decoration, Lev Landlig. Klikk Bolig 16 Bolig EgmontHM: Bolig fordelt på kjønn og alder Lesertall for papirutgaver (AIR) og ukentlig dekning for nettstedet Prosent (struktur)

Kilde: GPC 13/1. De offisielle tallene fra NIP er ukentlige personer 17 KK KK på nett og papir Lesertall (AIR) for papirutgaven og ukentlig dekning for nettstedet Totalt 274’ Kun papir 154’ Kun nett 96’ Både papir og nett 24’ (9%) Tall i tusen 80% (96/120)

Kilde: GPC 13/1. 18 KK fordelt på kjønn og alder Lesertall for papirutgaver (AIR) og ukentlig dekning for nettstedet Prosent (struktur)

Kilde: GPC 13/1. 19 Costume Costume på nett og papir Lesertall (AIR) for papirutgaven og ukentlig dekning for nettstedet Totalt 105’ Kun papir 93’ Kun nett 6’ Både papir og nett 6’ (6%) Tall i tusen 50% (5/12)

Kilde: GPC 13/1. 20 Costume Costume fordelt på kjønn og alder Lesertall for papirutgaver (AIR) og ukentlig dekning for nettstedet Prosent (struktur)

Oppsummering 21  Den første rapporteringen av nett- og papirtall for forlagshusene!  EgmontHM samler totalt personer på papir og nett.  Hele 61% av nettbrukerne leser ikke papirutgavene.  Aller samler totalt personer på papir og nett.  Hele 46% av nettbrukerne leser ikke papirutgavene.  Bonnier samler totalt personer på papir og nett.  Hele 58% av nettbrukerne leser ikke papirutgavene.  Nettsidene til EgmontHM Bolig (70%), kk (80%) og Costume (50%) har relativt sett mange brukere som kun besøker nettsidene og som ikke leser papirutgavene. Disse nettsidene har forholdsvis større andel av personer under 30 år som bidrar til øke den samlede dekningen for mediehusene.